Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Waar doktersassistenten onder druk staan!


Kerstin75 schreef op 12-11-2022 om 09:49:

[..]

Welk deel van: "Het is helemaal niet dat ik je niet geloof ik wilde gewoon weten wat je had." is te moeilijk voor je? Ik vroeg netjes naar de symptomen omdat ik het een raar verhaal vond. Het enige logische was dat ze er wel op kon staan maar het tóch gebroken was. Dat was niet zo. Dan IS het toch een raar verhaal dat de ambulancemensen haar niet meenamen en dat ze maar een paracetamol moest nemen? Volgens mij praat ik een andere taal voor jullie?

Het is de toon in al je berichtjes aan Ginevra, lijkt bijna een kruisverhoor. Niet ergens een 'wat erg'  maar alleen 'wat raar'. 


Ik vrees dat de toestand van de gezondheidszorg triester is dan we tot nu toe dachten.... en dat je het wel vreemd vinden, dit soort verhalen maar dat het gewoon gebeurt. Gisteren was er in het nieuws dat de grenzen aan de zorg zijn bereikt, dat er regio's zijn waar mensen geen huisarts of tandarts kunnen vinden. Als het al moeilijk is om bij je eigen huisarts een afspraak te maken op de dag zelf, dan is het helemaal moeilijk als je naar een andere huisarts moet. Dan krijg je alleen een afspraak als het echt spoed is. 

 Dat van Ginevra is een extreem geval; maar ik vind mijn kind met zijn mogelijke breuk die aanvankelijk geen dokter mag zien óók vrij bizar. Dat een assistente aan de telefoon kan zien wat het wel zal zijn en zegt dat ze wel een verbandje kan aanleggen. En vervolgens toch constateert dat de dokter ernaar moet kijken, en dat die vindt dat er toch een foto gemaakt moet worden. Ik kan me voorstellen dat het spreekuur al vol was, maar we kunnen het toch niet oneens zijn dat dit niet kan??

Bijtje82

Bijtje82

12-11-2022 om 13:09

Eppos schreef op 12-11-2022 om 12:51:

[..]

Toch vind ik dat niet heel raar. Als er een naald klaar zit in je hand en is wel een infuus nodig, is dat tijdwinst.
Ik kan het in ieder geval bij mezelf voorstellen. Ik was niet stil, lag niet stil. Moest aan een ctg apparaat om iets te krijgen. Maar die raakte steeds van de plek. Toen dat voldoende was, was er geen anaesthesist. Ik heb uiteindelijk ook mijn andere bevalling zonder pijnstlling gedaan. Ik snap nog steeds niet hoe. Als er iemand een spuitje wou had ik mijn hand opgestoken. Drukte was de reden hoorde ik later.
Maar ik heb geloof ik ook wel iets in mij hand gehad zonder aansluiting. Ik denk dat ze me vast hebben klaar gehad voor als er bijvoorbeeld toch wel iets nodig was. Omdat die anaesthesist dus ook niet kwam en is gekomen. Hij stond volgens de verloskundige in de kamer ernaast en werd weer weggeroepen. Maar ik zat niet rustig. Ik ademde alleen maar in en vergat uit te blazen. Pas als iemand zei uitblazen, deed ik dat dus ik zal zeker niet relax zijn over gekomen.

Het was totaal niet nodig. Maar mevrouw wilde perse het infuus aanleggen voor wee opwekkers, terwijl ik al flinke weeën had en 9cm ontsluiting. En de verloskundige zelfs nog zei dat het niet nodig was. Dus was ook verspilling van medisch materiaal en daarbij dus ook totaal voorbij gaan aan de wens en noodzaak voor en van de patiënt.

troelahoep schreef op 12-11-2022 om 12:53:

[..]

Het is de toon in al je berichtjes aan Ginevra, lijkt bijna een kruisverhoor. Niet ergens een 'wat erg' maar alleen 'wat raar'.


Nou dat heb ik dan helemaal niet zo bedoeld maar dat zullen jullie dan ook wel niet geloven.

Assistent

Assistent

12-11-2022 om 18:14 Topicstarter

Courage schreef op 08-11-2022 om 20:17:

"Bijvoorbeeld een huisarts die zelf aan geeft wie hij/zij wilt helpen of
langer laat wachten omdat hij/zij geen moeite wilt doen."


De doktersassistente doet de eerste triage aan de telefoon, maar de arts heeft gestudeerd voor arts. Dus het klinkt mij niet vreemd in de oren dat hij/zij uiteindelijk zélf (ook) prioriteiten stelt.
Als je echt denkt dat de arts diens patiënten verwaarloost ('hij/zij wil geen moeite doen'), dan is er iets anders aan de hand en volstaat het niet om hier een topic (over) te openen.

Dat klopt wat je over de huisarts vertel, maar het is meer in de zin van oh hij/zij weer of die kan veel praten of liever toch maar afspraak geven bij de eigenhuisarts of letterlijk zeggen ik hem/haar niet we kunnen niet door één deur.

Assistent

Assistent

12-11-2022 om 18:17 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 12-11-2022 om 13:09:

[..]

Het was totaal niet nodig. Maar mevrouw wilde perse het infuus aanleggen voor wee opwekkers, terwijl ik al flinke weeën had en 9cm ontsluiting. En de verloskundige zelfs nog zei dat het niet nodig was. Dus was ook verspilling van medisch materiaal en daarbij dus ook totaal voorbij gaan aan de wens en noodzaak voor en van de patiënt.

Een mooi voorbeeld en jammer dat zulke situaties zich voor doen tijdens een handeling. Je bent er om elkaar te helpen niet tegen te werken!

Assistent

Assistent

12-11-2022 om 18:24 Topicstarter

MamaE schreef op 09-11-2022 om 09:50:

Ik snap best dat ze het erg druk hebben en dat er mensen zijn die voor elke poep of scheet bellen, maar ik vind wel dat je soms erg snel afgewimpeld wordt.
Mijn dochter had een oogontsteking, maar mocht niet langskomen. Vervolgens wordt er wel een consult gedeclareerd. Ja, zo kan ik ook geld verdienen.
Buren van mijn ouders belden eens in de pauze het spoednummer 'ja bel maar over een uur terug, we hebben pauze'.
Het ligt ook best wel aan welke assistente je aan de lijn hebt.

Ik zag jaren terug een keer een item op tv over een vrouw die eenzaam was en elke dag naar de huisarts ging en de huisarts als vriendin zag. Dat lijkt me toch erg ongezond en daar zou een arts toch ook wel korte metten mee moeten maken. Er zijn genoeg andere initiatieven voor mensen die eenzaam zijn en sociaal contact willen. Maar dat hoeft niet bij een huisarts die ten eerste geen wederzijdse vriendin is, ten tweede gewoon aan het werk is, dus dan kun je niet zomaar op de koffie en ten derde hoeft dat niet met geld van ons allemaal bekostigd te worden en al helemaal niet ten koste van anderen.

Wat je aangeeft dat klopt, dat je als assistent vaak moet overleggen kan ik wel snappen, maar sommige reacties en adviezen slaan nergens. Ook zijn er huisartsen die relaties hebben gehad met een paar patiënten. Tegenwoordig is het zo: pas als de klachten te erg zijn wordt je geholpen. De huisartsen staan ook onderdruk. Maar als assistente lijkt het erop alsof je bijna niks mag laat staan te veel weten. 

Assistent

Assistent

12-11-2022 om 18:25 Topicstarter

Assistent schreef op 12-11-2022 om 18:14:

[..]

Dat klopt wat je over de huisarts vertelt, maar het is meer in de zin van oh hij/zij weer of die kan veel praten of liever toch maar afspraak geven bij de eigenhuisarts of letterlijk zeggen ik hem/haar niet we kunnen niet door één deur.

Assistent

Assistent

12-11-2022 om 18:29 Topicstarter

Ingrid18 schreef op 11-11-2022 om 19:33:

Ik ben zelf al vele vele jaren doktersassistente en ik ervaar dit helemaal niet met collega's ( assistentes, huisartsen). Iedereen heeft respect voor elkaar. Als ik in zo'n praktijk zou werken( heb weleens verhalen gehoord) dan had ik allang mijn spullen gepakt en elders gaan solliciteren.
Dit gedrag wordt uiteindelijk hun eigen ondergang. In de regio waar ik werk zijn nu zelfs praktijken zonder assistentes, ik wens ze veel succes want geen assistente die daar nog wil werken.

Dankjewel voor je lieve reactie ingrid  en de ondergang begint al nu nog maar 1 huisarts over vorige maand is er al een andere huisarts vertrokken. Zij werkte al 15 jaar in dienst. Ik probeer positief te blijven tot een bepaald grens. 

Assistent schreef op 12-11-2022 om 18:29:

[..]

Dankjewel voor je lieve reactie ingrid en de ondergang begint al nu nog maar 1 huisarts over vorige maand is er al een andere huisarts vertrokken. Zij werkte al 15 jaar in dienst. Ik probeer positief te blijven tot een bepaald grens.

Is er nergens anders een vacature?

Bijtje82 schreef op 12-11-2022 om 08:07:

Klopt idd dat mensen pijn anders ervaren.
Bij m'n bevalling van de tweede zat ik gezellig te keuvelen in de ziekenhuiskamer. Had flinke weeën, maar dat was aan mij niet te zien.
Mijn verloskundige vroeg of ik wel weeën had. Oh ja hoor. Of ik dat dan aub wilde aangeven, dan kon ze timen. Er zat soms nog geen minuut tussen, dus toen moest ik maar op bed gaan liggen en vroeg je of het ok was om mijn vliezen te breken.
Dus gedaan, kwam een lading groen uit dus werd direct medisch.
Kwam de ziekhuis zuster paar keer kijken en mij aansluiten.
Zegt ze vervolgens, je moet eerst plassen. Voor ik het wist had ze ongevraagd een katheter naar binnen gestopt.
En toen zei ze. We gaan een infuus aanleggen voor de wee opwekkers.

Die heeft ze helemaal niet nodig zei mijn verloskundige, kijk maar op de monitor. Ik zie duidelijke weeën.
Maar mevrouw was koppig, we gaan een infuus aanbrengen.
Zij dat naaldje gehaald, ding werd in m'n hand gestopt, pleister erop en toen was er een kind.
Het infuus is nooit aangesloten geweest.
Ze was zo bezig met wat zij vond wat moest, dat de compleet doof was voor de mening van de verloskundige en patiënt.

Heel herkenbaar. Is meestal als het druk is en dat is tegenwoordig steeds vaker.

Assistent schreef op 12-11-2022 om 18:29:

[..]

Dankjewel voor je lieve reactie ingrid en de ondergang begint al nu nog maar 1 huisarts over vorige maand is er al een andere huisarts vertrokken. Zij werkte al 15 jaar in dienst. Ik probeer positief te blijven tot een bepaald grens.

Graag gedaan hoor maar ik zou als ik jou was echt maar een andere werkplek gaan zoeken. Er worden zoveel ervaren assistentes gevraagd dus ik verwacht dat je redelijk snel aan de bak kan in een andere praktijk. Er zijn echt nog wel leuke praktijken met fijn personeel. Succes met alles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.