Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 21:57

Waarom is het zo lastig om een kleine lening af te sluiten.


Meisjesmoeder schreef op 23-05-2023 om 12:15:

Als je veel overuren hebt gemaakt, die nog niet allemaal worden uitbetaald deze maand kan je ook bij je werkgever vragen of je alvast een voorschot kan ontvangen. Het kost je werkgever niets extra's, want anders is hij het toch volgende maand kwijt. En als het jou voorruit helpt heeft hij weer een blije medewerker.

Dit vind ik een beter advies dan storneren.

Storneren is vaak begin van ellende, dat zou ik pas als allerlaatste doen, en eigenlijk gewoon niet (maar goed ik snap wel dat je soms met rug tegen de muur staat).

Elpisto schreef op 23-05-2023 om 10:55:

[..]

Sorry, maar dit is echt complete onzin. Dat heeft niks met seksisme te maken, maar met het feit dat je niet meer alleenstaand bent: Dan telt niet je persoonlijke inkomen, maar je gezinsinkomen. Er zijn gewoon geldende standaarden voor leningen conform gebruikelijke rekenmethodes. Daar kan per bank/instantie een klein beetje verschil in zitten qua soepelheid, maar meestal niet veel. Of de rente moet gigantisch zijn, dan zijn ze wat soepeler.

Maar in die berekeningen zit er absoluut geen verschil of je man/vrouw bent. Dat is echt totale onzin. Je kunt wel je vraagtekens zetten bij die berekeningen, dat dan weer wel.


@bijtje82: ik zag iemand het al opperen, ik zou ook inderdaad zaken als energie en huur storneren en er dan direct achteraan bellen met waarom je dat gedaan hebt en wat je plan is qua terugbetaling. Meestal levert dat geen problemen op. Zorgverzekering zou je het ook nog op die manier kunnen doen. Verzekeringen zou ik inderdaad afblijven.


Je hebt online wel wat methodes om heel makkelijk een persoonlijke lening af te sluiten, maar daar zitten wel gigantische rentes aan.

Misschien heb je gelijk. Ik heb vrouwen meegemaakt die geen hypotheek konden krijgen in hun eentje want ze waren nog geen 35 dus dan zullen ze nog wel kinderen krijgen en stoppen met werken. Nog niet zo heel lang geleden hoor. 

Anoniemer schreef op 23-05-2023 om 13:22:

[..]

Misschien heb je gelijk. Ik heb vrouwen meegemaakt die geen hypotheek konden krijgen in hun eentje want ze waren nog geen 35 dus dan zullen ze nog wel kinderen krijgen en stoppen met werken. Nog niet zo heel lang geleden hoor.

Ik ken ook zat  single mannen die ondanks redelijk betaalde baan geen hypotheek krijgen hoor. Ik veronderstel dat de bank gewoon liever twee mensen heeft om aansprakelijk te hebben voor de hypotheek ipv 1.

Bijtje82 schreef op 22-05-2023 om 23:24:

[..]

Nee, dat is onzin natuurlijk. Daar kan ik prima op rijden. Die staat met een volle tank in de schuur en het is niet dat ik wekelijks moet tanken. Als ik een maandje niet zou rijden dan kost hij me vrij weinig. 11 euro wegenbelasting en 30 tientjes verzekering.

Vriend heeft vandaag de helft van m'n apk betaald, daar was ik echt al heel blij mee. Ik had al een ruim bedrag voor de keuring apart gelegd, maar nooit verwacht dat het uiteindelijk het dubbele zou worden.

Ik ga in juli met de kinderen op vakantie en deze aanbetaald. Had in mijn gedachten dat het restant komende maand betaald moest worden, had geen probleem geweest. Maar kreeg afgelopen week bericht dat het deze week dus is.

Heb serieus alle banken geprobeert inmiddels, maar heb het opgegeven.

Ach ja, ik wacht deze week nog even af. Heb de afgelopen weken flink wat overuren gemaakt. Als die bij deze maand uitbetaald worden dan red ik het misschien net. Hoef iig geen boodschappen meer te doen, dus we zullen niet omkomen van de honger.

Alimentatie krijg ik trouwens niet met co-ouderschap.

Mocht ik het niet redden dan is het maar zo. Dan kies ik er wellicht voor om een aantal kleine rekeningen niet te betalen en deze de maand erop dubbel te betalen. Dan ben ik er ook. Komende maand zit ik weer prima.

Maar het ging mij er met name om hoe krom de wetgeving is. Als alleenstaande krijg je echt zo weinig voor elkaar. Zelfs als je eigenlijk alles prima voor elkaar hebt. Terwijl koppels met tonnen schuld maar kunnen blijven bijlenen door ff een rekening tijdelijk te vereffenen.

Of de wetgeving krom is weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat het niet zomaar verzonnen is om mensen te pesten. Het zal eerder voortkomen uit een bepaalde ervaring vermoed ik. 

Dat het voor koppels met een koophuis ( onderpand) en  vaak 2 inkomens anders is ten op zichte van een alleenstaande met jonge kinderen met 1 (parttime) inkomen zonder onderpand, is te begrijpen daar het 2 hele verschillende situaties betreft. Maar ik snap dat het heel onrechtvaardig kan voelen.

Ik snap ook goed dat je je motor niet zomaar verkoopt. Ik bedoelde het meer in de context dat je erg weinig buffer hebt; na 2 onverwachte uitgaven aan een wasmachine en autoreparatie, heb je geen (spaar)geld om de vakantie een weekje eerder te betalen. Dat lost zich eind van deze maand wel op met het vakantie geld en over urenpotje. Maar goed volgende maand kunnen er ook onverwachte uitgaven ontstaan...en dan heb je nog steeds geen buffer. Het is dan een keuze of je bepaalde hobby's aanhoudt. Ik snap dat je dat niet zomaar opgeeft als het weinig oplevert dan ook zeker niet doen, ontspanning is ook belangrijk.

Helaas is te vaak gebleken dat makkelijk geld kunnen lenen veel mensen in de problemen brengt.
Als je het echt maar kort nodig hebt, dan is het lastig.
Wel hoop ik dat je van deze situatie leert en zorgt dat je een pot gaat aanleggen om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen. Zeker omdat je aangeeft maandelijks genoeg geld binnen te krijgen.

Ik ken ook een geval van een man die geen kleine korte lening kon afsluiten OMDAT hij geen BKR registratie had. Daardoor konden ze niet checken of hij zijn aflossingen op tijd betaalde.

Gingergirl schreef op 23-05-2023 om 13:35:

[..]

Of de wetgeving krom is weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat het niet zomaar verzonnen is om mensen te pesten. Het zal eerder voortkomen uit een bepaalde ervaring vermoed ik.

Dat het voor koppels met een koophuis ( onderpand) en vaak 2 inkomens anders is ten op zichte van een alleenstaande met jonge kinderen met 1 (parttime) inkomen zonder onderpand, is te begrijpen daar het 2 hele verschillende situaties betreft. Maar ik snap dat het heel onrechtvaardig kan voelen.

Ik snap ook goed dat je je motor niet zomaar verkoopt. Ik bedoelde het meer in de context dat je erg weinig buffer hebt; na 2 onverwachte uitgaven aan een wasmachine en autoreparatie, heb je geen (spaar)geld om de vakantie een weekje eerder te betalen. Dat lost zich eind van deze maand wel op met het vakantie geld en over urenpotje. Maar goed volgende maand kunnen er ook onverwachte uitgaven ontstaan...en dan heb je nog steeds geen buffer. Het is dan een keuze of je bepaalde hobby's aanhoudt. Ik snap dat je dat niet zomaar opgeeft als het weinig oplevert dan ook zeker niet doen, ontspanning is ook belangrijk.

Het is denk ik ook niet verzonnen om de mensen te pesten, maar ook zeker niet om ze te behoeden voor schulden en andere financiële ellende. 

Het is namenlijk verzonnen om er zelf beter van te worden, of in ieder geval niet slechter. Dat is het enige belang van een bank of financiële instelling.

Anoniemer schreef op 23-05-2023 om 14:21:

[..]

Het is denk ik ook niet verzonnen om de mensen te pesten, maar ook zeker niet om ze te behoeden voor schulden en andere financiële ellende.

Het is namenlijk verzonnen om er zelf beter van te worden, of in ieder geval niet slechter. Dat is het enige belang van een bank of financiële instelling.

Sorry, maar dit komt allemaal wel heel erg over als "zij tegen ons".

Je weet dat die regels niet door de banken zelf opgelegd worden? Maar dat het Nibud de instantie is die over leennormen gaan? En dat juist, een Rabobank bijvoorbeeld, nog niet zo lang geleden een gigantische tik op de vingers gehad heeft omdat zij juist heel veel mensen in de problemen gebracht hadden met het ruim nemen van die rekenmethodes.

De rekenmethodes, BKR: Ze zijn wel degelijk bedacht om mensen te behoeden voor financiële risico's. Of de uitwerking ervan altijd in het belang van iemand persoonlijk is: Daar kun je uiteraard over redetwisten. 

Knip, op verzoek 



NIET QUOTEN SVP, haal het later misschien weg 😉

@kersje:

Ik snap dat het soms oneerlijk lijkt en dat het soms ook wat zijn doel voorbij schiet.

Het probleem aan bovenstaande is alleen wel: De bank kan niet laten vastleggen dat je verplicht bent om die overwaarde van je woning af te lossen op dat overbruggingskrediet. Je zou er bij wijze van, ook kilo's cocaïne van kunnen kopen.

Oke, dat is hardstikke overdreven. Maar wel een beetje de strekking van waarom regels werken zoals ze werken. Er wordt namelijk op grote schaal misbruik van gemaakt. En inderdaad, dan lijden de goeden onder de kwaden. 

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 15:34

Decembermamma schreef op 23-05-2023 om 08:47:

Ze rekenen met een bepaald uitgavenpatroon en nemen normlasten op en dan houden zij waarschijnlijk die 200 euro niet over. Als je maandelijks 200 overhoud had je die 1000 euro ook wel op je spaarrekening gehad lijkt me.

Veel mensen vergelijken huur met koop maar vergeten dan dat je met koop veel extra lasten hebt waar je voor moet sparen, groot onderhoud wat elke 5 jaar terug komt maar ook onderhoud wat elke 20 jaar terug komt. Ook zijn gemeentelijke lasten hoger voor woningeigenaren.

Nee dit klopt niet. Als ik mijn vaste inkomsten naast mijn vaste lasten leg dan houd ik 5-700 euro per maand over om vrij te besteden. Ik heb ruim meer dan 1000 euro op ee spaarrekening staan, dus die vlieger gaat niet op. Soms gaat het gewoon even onverwacht snel.

Het gaat ze puur om de combinatie huur en kinderen. Want er is geen onderpand. Dit is mij ook zo uitgelegd. 

Zoals ik al heb uitgelegd heb ik de afgelopen periode wat extra grote uitgaven gedaan en kwam er een nogal grote uitgave bij die ik lager had ingeschat en had ik verwacht dat de andere uitgave pas komende maand zou zijn. Inschattingsfout van mijn kant. 

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 15:36

Meisjesmoeder schreef op 23-05-2023 om 12:15:

Als je veel overuren hebt gemaakt, die nog niet allemaal worden uitbetaald deze maand kan je ook bij je werkgever vragen of je alvast een voorschot kan ontvangen. Het kost je werkgever niets extra's, want anders is hij het toch volgende maand kwijt. En als het jou voorruit helpt heeft hij weer een blije medewerker.

Heb ik al aangegeven in eerdere post. Werkgever wil niet meewerken en zijn ze ook niet verplicht. 

Elpisto schreef op 23-05-2023 om 15:22:

@kersje:

Ik snap dat het soms oneerlijk lijkt en dat het soms ook wat zijn doel voorbij schiet.

Het probleem aan bovenstaande is alleen wel: De bank kan niet laten vastleggen dat je verplicht bent om die overwaarde van je woning af te lossen op dat overbruggingskrediet. Je zou er bij wijze van, ook kilo's cocaïne van kunnen kopen.

Oke, dat is hardstikke overdreven. Maar wel een beetje de strekking van waarom regels werken zoals ze werken. Er wordt namelijk op grote schaal misbruik van gemaakt. En inderdaad, dan lijden de goeden onder de kwaden.

Weet niet of dat de reden is, want dat zou in alle situaties mbt een overbruggingskrediet kunnen natuurlijk, niet alleen bij personen die arbeidsongeschikt zijn.


Daarnaast, áls dat al de reden zou zijn, wat ik niet denk, dan is dat ook prima als argument te geven. Nu werd er keihard gezegd en geschreven: mevrouw is arbeidsongeschikt en krijgt daarom geen overbruggingskrediet! 

Ik heb daarnaast nl ook gewoon een modaal inkomen, oké, niet vanuit werken, maar vanuit een verzekeraar.

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 15:41

MamaE schreef op 23-05-2023 om 12:20:

Ik weet niet precies wat allemaal als criterium wordt gebruikt voor een lening. Ik zou vooral denken inkomen. Maar mensen gaan vaak ook leven naar hun inkomen. Dus kopen bijvoorbeeld een duurder huis als ze meer gaan verdienen. En een grotere auto etc.
Niet altijd natuurlijk, maar in dit soort gevallen wordt met gemiddelden gerekend.
Je gaat ook echt niet zomaar iemands huis verkopen als die 1000 euro schuld heeft, daarvoor moet er echt veel meer aan de hand zijn.

Heb je helemaal geen spaargeld meer? Je ex heeft je vorig jaar toch uitgekocht?
Spaargeld is bedoeld voor onvoorziene omstandigheden. Ik zou lenen ook echt als laatste optie zien. Deze maand komt het vakantiegeld. Plus je overuren zou dat best een leuk bedrag kunnen zijn.

Ik zou ook voorzichtiger worden met het lenen van geld aan anderen, want als jij krap zit kun je blijkbaar niet bij hen terecht. Ik zou sowieso huiverig zijn met geld lenen aan familie en vrienden, omdat menig ruzie begint bij conflicten om geld. En dan heb ik het niet over een paar tientjes, maar over grotere bedragen.

Ik zou ook zeker je motor niet verkopen. Dat is het niet waard en die heb je niet na een maand weer teruggekocht.

Dat geld is deels uitgeleend en krijg ik na de teruggave van de belasting terug. Veel is ook gewoon uitgegeven en dan niet alleen aan pleziertjes. 

En een ander deel heb ik geïnvesteerd, maar daar heb ik nu niets aan natuurlijk. 

Ik wacht idd even af wat ik deze week uitbetaald krijg. Zitten flink wat 200% uren bij. Maar ik reken mezelf nog niet rijk. 

Vanaf komende maand ga ik weer extra sparen en dan trekt het wel weer helemaal bij. 

Bijtje82 schreef op 23-05-2023 om 15:34:

[..]

Nee dit klopt niet. Als ik mijn vaste inkomsten naast mijn vaste lasten leg dan houd ik 5-700 euro per maand over om vrij te besteden. Ik heb ruim meer dan 1000 euro op ee spaarrekening staan, dus die vlieger gaat niet op. Soms gaat het gewoon even onverwacht snel.

Het gaat ze puur om de combinatie huur en kinderen. Want er is geen onderpand. Dit is mij ook zo uitgelegd.

Zoals ik al heb uitgelegd heb ik de afgelopen periode wat extra grote uitgaven gedaan en kwam er een nogal grote uitgave bij die ik lager had ingeschat en had ik verwacht dat de andere uitgave pas komende maand zou zijn. Inschattingsfout van mijn kant.


Maar als je op spaarrekening geld hebt staan dan kun je dat toch inzetten? Of staat het echt 'vast'?
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.