Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 21:57

Waarom is het zo lastig om een kleine lening af te sluiten.


Elpisto schreef op 23-05-2023 om 15:22:

@kersje:

Ik snap dat het soms oneerlijk lijkt en dat het soms ook wat zijn doel voorbij schiet.

Het probleem aan bovenstaande is alleen wel: De bank kan niet laten vastleggen dat je verplicht bent om die overwaarde van je woning af te lossen op dat overbruggingskrediet. Je zou er bij wijze van, ook kilo's cocaïne van kunnen kopen.

Oke, dat is hardstikke overdreven. Maar wel een beetje de strekking van waarom regels werken zoals ze werken. Er wordt namelijk op grote schaal misbruik van gemaakt. En inderdaad, dan lijden de goeden onder de kwaden.

Dat is zeker overdreven want in dit geval is er wel een eigen woning en daarmee voldoende vermogen. Ook al zou ze cocaïne kopen van de extra lening, dan blijft er voldoende zekerheid over. 

Je hebt al genoemd dat een auto noodzakelijk is voor je. Dus je buffer moet in elk geval zo groot zijn dat je de auto onmiddellijk kunt vervangen. Je weet namelijk nooit wanneer dat nodig is. Hij kan zomaar morgen economisch total loss zijn als iemand anders er tegenop knalt. (en ja dan krijg je wel de restwaarde van je auto, maar daar heb je meestal geen andere voor).

Sas-OO schreef op 23-05-2023 om 19:29:

Ik lees dat je een buffer hebt van 1.000 euro of wat meer, naast geld dat vast staat.
Dat is veel te weinig. Ik zou zodra dat weer kan doorsparen tot minimaal 5.000 euro. Dan kun je dit soort wisselende uitgaven beter opvangen.
En natuurlijk niemand geld lenen wat van die buffer betaald moet worden.

Mee eens. Plus een andere gouden regel: alleen geld vastzetten/beleggen dat je over hebt, dus geld dat je eventueel definitief kunt missen (mocht het mis gaan). Dit geld had je wel nodig. Dus niets meer vastzetten totdat je een meer dan stevige buffer hebt.

De aangeraden buffer is 3-6 netto maandsalarissen. Met 6 kun je zelfs een tijdje werkloos zijn zonder in de problemen te raken.

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 21:21

Daglichtlamp schreef op 23-05-2023 om 20:09:

Je hebt al genoemd dat een auto noodzakelijk is voor je. Dus je buffer moet in elk geval zo groot zijn dat je de auto onmiddellijk kunt vervangen. Je weet namelijk nooit wanneer dat nodig is. Hij kan zomaar morgen economisch total loss zijn als iemand anders er tegenop knalt. (en ja dan krijg je wel de restwaarde van je auto, maar daar heb je meestal geen andere voor).

In dat geval heb ben ik zo verzekerd dat een leenauto meeverzekerd is en vergoed wordt. Dit heb ik namelijk afgelopen jaar al aan de hand gehad. 

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 21:27

Marianne76 schreef op 23-05-2023 om 20:12:

[..]

Mee eens. Plus een andere gouden regel: alleen geld vastzetten/beleggen dat je over hebt, dus geld dat je eventueel definitief kunt missen (mocht het mis gaan). Dit geld had je wel nodig. Dus niets meer vastzetten totdat je een meer dan stevige buffer hebt.

De aangeraden buffer is 3-6 netto maandsalarissen. Met 6 kun je zelfs een tijdje werkloos zijn zonder in de problemen te raken.

Nee dit geld had ik niet perse nodig. Alleen door een misberekening van mijn kant zit het nu even zo. Als ik eerder had gezien dat de vakantie al voor deze maand op de planning stond, dan had ik geen geld uitgeleend natuurlijk. Alles bij elkaar had ik zo'n 7000 euro op de spaarrekening staan. 

Maar goed, ik red me uiteindelijk wel hoor. Ff pas op de plaats en weer even extra sparen.

Met 6x een netto maandsalaris denk ik niet dat ik heel lang werkloos kan zijn hoor. Daar ben je zo doorheen als er niks meer bij komt. Zeker als je fulltime thuis zit, dat kost altijd meer dan wanneer je werkt. 

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 21:30

Maar goed, dit draadje ging eigenlijk meer over het waarom er voor alleenstaanden in een huurwoning bijna geen mogelijkheden zijn. Zelfs 500 roodstand is onmogelijk. 

Ik zou geen geld meer uitlenen aan mensen, het lijkt iets edels maar het kan verhoudingen aardig verstoren en ik zou het zelf nooit in mijn hoofd halen om geld te lenen van een alleenstaande moeder.

Bijtje82 schreef op 23-05-2023 om 21:21:

[..]

In dat geval heb ben ik zo verzekerd dat een leenauto meeverzekerd is en vergoed wordt. Dit heb ik namelijk afgelopen jaar al aan de hand gehad.

Een leenauto is leuk als je auto nog gerepareerd kan worden. Waar je rekening mee moet houden is het vervangen van je auto.

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 22:00

Daglichtlamp schreef op 23-05-2023 om 21:37:

[..]

Een leenauto is leuk als je auto nog gerepareerd kan worden. Waar je rekening mee moet houden is het vervangen van je auto.

Mijn auto was niet meer te repareren. Finaal in elkaar gereden terwijl ik hem nog geen 3 weken had. In dat geval draait de tegenpartij op voor de schade en krijg je vaak ook nog wat extra vergoed voor de tijd dat je zonder auto zit. 

Maar goed, dan ga ik er even van uit dat de tegenpartij schuld heeft natuurlijk. Bij eigen schuld is het weer anders. 

Ik heb eigenlijk normaal een standaar buffer tussen de 8 -10k. Ligt er een beetje aan wat ik eventueel wel of niet extra doe. 

Dit jaar heb ik de kinderen beloofd dat we gewoon even goed op vakantie gaan. Dus dat kostte even wat. Dat het nu even niet helemaal loopt zoals ik had berekend is mijn eigen schuld. Leer ik weer van, zeker in deze dure tijden. 

Maar goed, we trekken het wel weer bij. Ik ben doorgaans geen grootverbruiker. En heb het uitgeleend geld in Juli uiterlijk weer terug. 

Leermoment ja, ik zou het vooral ook zo zien. Zo van: Dit was niet handig, maar het gaat me geen tweede keer overkomen.

Je oudste gaat na de zomer naar de middelbare school toch? Daar komen doorgaans toch ook wel wat kosten bij kijken. Die kun je natuurlijk delen met je ex en het hoeven geen enorme bedragen te zijn, maar toch, het hoort er wel bij.

Bijtje82 schreef op 23-05-2023 om 21:30:

Maar goed, dit draadje ging eigenlijk meer over het waarom er voor alleenstaanden in een huurwoning bijna geen mogelijkheden zijn. Zelfs 500 roodstand is onmogelijk.

Op de site van Santander kan wel kleine bedragen geleend worden, maar wel tegen ca 13% rente. Vb je leent 1500€, betaald 72 mnd 28€ per maand af. Maar dan heb je in totaliteit na 5 jaar wel 2022€ betaald. Een winst van ca 500€ voor de bank. 
Ik weet niet hoeveel winst je maakt op het laten staan van je spaargeld tegenover de lening tegen 13%. Uiteindelijk wilt een bank aan jou verdienen. Zou je ook een lening tegen 13% aan gaan als je een koophuis had? 
Het ziet er naar uit dat je wel kan lenen, alleen tegen absurde rente.


MamaE schreef op 23-05-2023 om 22:11:

Leermoment ja, ik zou het vooral ook zo zien. Zo van: Dit was niet handig, maar het gaat me geen tweede keer overkomen.

 Die kun je natuurlijk delen met je ex en het hoeven geen enorme bedragen te zijn, maar toch, het hoort er wel bij.

Die horen vanuit de alimentatie betaald te worden tenzij in het scheidingsconvenant expliciet anders beschreven. Zelfde geldt voor orthodontie, de groeispurt en extra kleding. 

Je ex is geen bank waar je steeds kunt aankloppen voor een extra bijdrage, tenzij onvoorziene omstandigheden het anders maken, naar de middelbare school gaan is geen onvoorziene omstandigheid. 


Ysenda schreef op 24-05-2023 om 11:53:

[..]

Die horen vanuit de alimentatie betaald te worden tenzij in het scheidingsconvenant expliciet anders beschreven.

Je ex is geen bank waar je steeds kunt aankloppen voor een extra bijdrage, tenzij onvoorziene omstandigheden het anders maken, naar de middelbare school gaan is geen onvoorziene omstandigheid.


Bijtje en haar ex hebben co-ouderschap. Dan betaal je toch beide de helft voor dit soort dingen lijkt me? 

MamaE schreef op 24-05-2023 om 11:55:

[..]

Bijtje en haar ex hebben co-ouderschap. Dan betaal je toch beide de helft voor dit soort dingen lijkt me?

Dat hoeft niet, want er kan een groot inkomensverschil zijn tussen beide ouders. Dan kan er nog steeds sprake zijn van alimentatie.

Of het komt uit het bedrag op een kindrekening, ook dan is er geen sprake van een extra bijdrage maar komt het uit het afgesproken budget. Het zijn geen onvoorziene zaken. 

Bijtje82

Bijtje82

24-05-2023 om 18:17

Flanagan schreef op 23-05-2023 om 23:37:

[..]

Op de site van Santander kan wel kleine bedragen geleend worden, maar wel tegen ca 13% rente. Vb je leent 1500€, betaald 72 mnd 28€ per maand af. Maar dan heb je in totaliteit na 5 jaar wel 2022€ betaald. Een winst van ca 500€ voor de bank.
Ik weet niet hoeveel winst je maakt op het laten staan van je spaargeld tegenover de lening tegen 13%. Uiteindelijk wilt een bank aan jou verdienen. Zou je ook een lening tegen 13% aan gaan als je een koophuis had?
Het ziet er naar uit dat je wel kan lenen, alleen tegen absurde rente.


Ik word echt overal afgewezen. Huurhuis, kinderopvang is echt een funest combo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.