Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

22-05-2023 om 21:57

Waarom is het zo lastig om een kleine lening af te sluiten.


Wel een goede leerschool Bijtje om nooit meer geld uit te lenen, hoe lief bedoeld ook.

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 15:51

Gingergirl schreef op 23-05-2023 om 13:35:

[..]

Of de wetgeving krom is weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat het niet zomaar verzonnen is om mensen te pesten. Het zal eerder voortkomen uit een bepaalde ervaring vermoed ik.

Dat het voor koppels met een koophuis ( onderpand) en vaak 2 inkomens anders is ten op zichte van een alleenstaande met jonge kinderen met 1 (parttime) inkomen zonder onderpand, is te begrijpen daar het 2 hele verschillende situaties betreft. Maar ik snap dat het heel onrechtvaardig kan voelen.

Ik snap ook goed dat je je motor niet zomaar verkoopt. Ik bedoelde het meer in de context dat je erg weinig buffer hebt; na 2 onverwachte uitgaven aan een wasmachine en autoreparatie, heb je geen (spaar)geld om de vakantie een weekje eerder te betalen. Dat lost zich eind van deze maand wel op met het vakantie geld en over urenpotje. Maar goed volgende maand kunnen er ook onverwachte uitgaven ontstaan...en dan heb je nog steeds geen buffer. Het is dan een keuze of je bepaalde hobby's aanhoudt. Ik snap dat je dat niet zomaar opgeeft als het weinig oplevert dan ook zeker niet doen, ontspanning is ook belangrijk.

Ik snap je punt, maar ik hoef niet iedere maand een dure vakantie te betalen. Dat is eigenlijk een beetje het hele ding. 

De vakantie is nog 2000 euro. De auto had ik voor een standaard APK inclusief eventueel wat extra's berekend op 2-300 euro. Dat is uiteindelijk 800 euro geworden. Wasmachine 450 euro en dan heb ik echt wel een goedkope gekozen. En dan nog 3000 euro die ik over de komende twee maanden terug krijg omdat ik iemand uit de brand heb geholpen. Alles bij elkaar toch best een bedrag.

Als ik zoals verwacht de vakantie komende maand als uitgave had, dan zou ik nog 2000 euro hebben om eea op te vangen. 

Maar goed, doet er niet toe verder. Ik red het uiteindelijk wel en dan zet ik weer een flinke buffer neer. 

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 15:52

Kersje schreef op 23-05-2023 om 15:44:

Wel een goede leerschool Bijtje om nooit meer geld uit te lenen, hoe lief bedoeld ook.

Ja idd, maar dat is mijn struikelblok een beetje. Ik wil iedereen helpen. Weet ook 100% zeker dat ik het van deze mensen terug krijg. Dat is wel een geruststelling. 

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 15:55

Fruitijsje schreef op 23-05-2023 om 13:56:

Helaas is te vaak gebleken dat makkelijk geld kunnen lenen veel mensen in de problemen brengt.
Als je het echt maar kort nodig hebt, dan is het lastig.
Wel hoop ik dat je van deze situatie leert en zorgt dat je een pot gaat aanleggen om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen. Zeker omdat je aangeeft maandelijks genoeg geld binnen te krijgen.

Ga daar maar van uit. Dit ga ik in vervolg zeker beter plannen. Wat al begint bij niet meer aanbetalen van een vakantie maar gewoon direct het hele bedrag te betalen. Dan heb je achteraf ook geen omkijken meer naar extra kosten. 

Want nu loopt het idd dus even mooi spaak zo. Les geleerd.

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 16:06

Angela1967 schreef op 23-05-2023 om 15:44:

[..]


Maar als je op spaarrekening geld hebt staan dan kun je dat toch inzetten? Of staat het echt 'vast'?
gr Angela

Nee dat staat "vast" Heb afgelopen jaar een X deel vast laten zetten. Opname is mogelijk maar dan ben je eigenlijk al direct kwijt wat je in dat jaar hebt opgebouwd. Dat zou ik echt bij uiterste uiterste noodzaak doen. Dat is echt mijn potje waarmee ik ooit zelf weer iets mee hoop te kunnen kopen.

En heb mezelf een X deel gegeven op mijn normale spaarrekening voor vrij besteden en onverwachte uitgaven. 

Ik spaarde steeds een deel op deze rekening en een deel op die vaste. Maar ga nu voorlopig even het complete bedrag sparen op mijn lopende rekening om weer een extra buffer aan te leggen waar ik bij kan.

Kersje schreef op 23-05-2023 om 15:37:

[..]

Weet niet of dat de reden is, want dat zou in alle situaties mbt een overbruggingskrediet kunnen natuurlijk, niet alleen bij personen die arbeidsongeschikt zijn.


Daarnaast, áls dat al de reden zou zijn, wat ik niet denk, dan is dat ook prima als argument te geven. Nu werd er keihard gezegd en geschreven: mevrouw is arbeidsongeschikt en krijgt daarom geen overbruggingskrediet!

Ik heb daarnaast nl ook gewoon een modaal inkomen, oké, niet vanuit werken, maar vanuit een verzekeraar.

Eens hoor. Vaak helpt een goede adviseur zoeken ook. Een medewerker van een bank is nog al eens geneigd om te denken: Dit is me teveel gedoe. Klinkt gek, maar dat is mijn ervaring met diverse banken, zowel zakelijk als privé. Ik heb een keer een klant gehad die een uitkoop van een V.O.F. bij haar huisbank niet gefinancierd kreeg. Onder het mom van: Onder de 2 ton doe je de aanvraag maar via internet, doen we geen persoonlijk gesprek voor. En die wezen het af, " Omdat een uitkoop niet financierbaar is.

Vervolgens gingen we naar de rabobank, kreeg ze rond de ton financiering en 3 jaar later had ze dat al versneld afgelost. 

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 16:21

Toch is het raar dat je nog steeds zoveel op afbetaling kunt kopen, wat in feite veel gevaarlijker is dan lenen. Daar is niemand die je stopt.
Doe het zelf ook wel eens hoor. Puur omdat ik eerst wil zien wat ik krijg en niet achter mijn geld aan hoef. Maar dan betaal ik het direct als ik het binnenkrijg en besluit te houden. 
Maar dit soort lening wordt toch voornamelijk gedaan door mensen die toch eigenlijk al in de schulden zitten en er zo nog dieper in raken. Daar zit men echt niet dicht genoeg bovenop. 

Sterker nog.. Ben bezig met het inrichten van een website met alles wat er bij hoort. Nu hebben we een webshop keurmerk aangevraagd en hebben feedback ontvangen van de aanpassingen welke nog gedaan moeten worden. Het aanbieden van achteraf betalen is daar één van.

Bijtje82 schreef op 23-05-2023 om 16:21:


Sterker nog.. Ben bezig met het inrichten van een website met alles wat er bij hoort. Nu hebben we een webshop keurmerk aangevraagd en hebben feedback ontvangen van de aanpassingen welke nog gedaan moeten worden. Het aanbieden van achteraf betalen is daar één van.

Is dat in jouw situatie wel verstandig? Als klanten achteraf niet over de brug komen, kan je ook nog een incasso bureau inschakelen ( betalen).

Start eerst die website , zonder optie achteraf betalen. Als ze geïnteresseerd zijn in de producten, bestellen ze wel. Als het hen tegenvalt, kunnen ze het terug sturen op hun kosten. Bescherm jezelf een beetje meer!

Dat geld ook voor lenen aan derden; je hebt wel voor je gezin te zorgen. Dus breng die 15 ah kratten naar de winkel, ruimt ook op!
En als je de winst van een spaarbedrag mis loopt, jammer, maar als je het geld echt nu nodig hebt, zou ik dat spaarbedrag toch gaan aanspreken om te voorkomen dat vaste lasten niet gepaard gaan met extra heffingen wegens niet op tijd betalen.

Ik zou sowieso niet lenen als ik spaargeld had. Heel lief dat je mensen wil helpen, maar je komt nu zelf bijna in de problemen. Ik zou zorgen dat je altijd een minimum van 5000 euro hebt staan voor onvoorziene uitgaven. En als je daar onder komt omdat de wasmachine en de auto tegelijk kapot gaan, dan spaar je tot minstens dat bedrag voor je weer dingen kan uitgeven van dat bedrag. 

Ik begrijp best dat je een huis hebt moeten inrichten en dat dat geld kost. Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je én een gedeelte van je spaargeld vast zet/belegt waardoor je er niet direct beschikking toe hebt én de rest dan ook nog uitleent aan andere mensen waarbij je in onvoorziene situaties tekort komt en overweegt om een lening af te sluiten om die gaten te dichten. 

Eerlijk gezegd zou het ook niet in me opkomen om een alleenstaande moeder met drie kinderen te vragen om geld te lenen als dat nodig zou zijn. Er zijn echt wel mensen die meer te makken hebben. 

@Bijtje, heb jij of je moeder toevallig nog wat oude gouden sieraden liggen , die je toch niet draagt? Daar kan je een leuk bedrag voor vangen.

Helemaal eens met MamaE. 

Eerlijk gezegd vind ik je financieel toch niet helemaal stabiel of verstandig overkomen. Het kan natuurlijk ook veel erger, je hebt geen schulden (anderen wel bij jou) en je inkomen is voldoende. 
Maar er zijn van die kleine dingen die je noemt waardoor ik toch het idee hebt dat je teveel risico's neemt. En inderdaad: ga door tot een buffer van 5000 en bezuinig tot die tijd. En stop met geld aan anderen lenen. 

Succes, ik hoop dat het je deze en volgende maand lukt!

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 17:50

Flanagan schreef op 23-05-2023 om 17:07:

[..]

Is dat in jouw situatie wel verstandig? Als klanten achteraf niet over de brug komen, kan je ook nog een incasso bureau inschakelen ( betalen).

Start eerst die website , zonder optie achteraf betalen. Als ze geïnteresseerd zijn in de producten, bestellen ze wel. Als het hen tegenvalt, kunnen ze het terug sturen op hun kosten. Bescherm jezelf een beetje meer!

Dat geld ook voor lenen aan derden; je hebt wel voor je gezin te zorgen. Dus breng die 15 ah kratten naar de winkel, ruimt ook op!
En als je de winst van een spaarbedrag mis loopt, jammer, maar als je het geld echt nu nodig hebt, zou ik dat spaarbedrag toch gaan aanspreken om te voorkomen dat vaste lasten niet gepaard gaan met extra heffingen wegens niet op tijd betalen.

Ik ben niet de eigenaar van de website. Doe alleen het beheer.

Elpisto schreef op 23-05-2023 om 16:10:

[..]

Eens hoor. Vaak helpt een goede adviseur zoeken ook. 

Ik heb een hele goeie financieel adviseur die al jaren zowel mijn zakelijke als privézaken regelt, kent dus ook meerdere (om)wegen met goede vaste contacten. Dit is nog maar 1 ding wat ik benoem waar je als arbeidsongeschikte tegenaan loopt en uitgesloten wordt, inmiddels kan ik er haast een boek over schrijven.

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2023 om 18:01

MamaE schreef op 23-05-2023 om 17:19:

Ik zou sowieso niet lenen als ik spaargeld had. Heel lief dat je mensen wil helpen, maar je komt nu zelf bijna in de problemen. Ik zou zorgen dat je altijd een minimum van 5000 euro hebt staan voor onvoorziene uitgaven. En als je daar onder komt omdat de wasmachine en de auto tegelijk kapot gaan, dan spaar je tot minstens dat bedrag voor je weer dingen kan uitgeven van dat bedrag.

Ik begrijp best dat je een huis hebt moeten inrichten en dat dat geld kost. Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je én een gedeelte van je spaargeld vast zet/belegt waardoor je er niet direct beschikking toe hebt én de rest dan ook nog uitleent aan andere mensen waarbij je in onvoorziene situaties tekort komt en overweegt om een lening af te sluiten om die gaten te dichten.

Eerlijk gezegd zou het ook niet in me opkomen om een alleenstaande moeder met drie kinderen te vragen om geld te lenen als dat nodig zou zijn. Er zijn echt wel mensen die meer te makken hebben.

Je hebt een punt, maar het is voor een buitenstaander ook lastig om te zien hoe ik er voor sta. Op zich helemaal niet zo slecht, alleen deze maand is het direct beschikbare iets harder gegaan dan voorzien. Of nou ja niet voorzien.. slecht gepland.

Leer ik ook weer van. Maar verder kom ik normaal gewoon prima rond. Dat ik nu even een wat krapper zit deze maand betekend nog niet dat ik onstabiel ben zoals hierboven gezegd wordt. Denk dat iedereen wel eens zo'n onhandige periode heeft meegemaakt.  

Erin blijven hangen zou ondoordacht en onstabiel zijn, maar ik zorg dat de buffer de komende maanden gewoon weer aangevuld wordt.

Ik lees dat je een buffer hebt van 1.000 euro of wat meer, naast geld dat vast staat.
Dat is veel te weinig. Ik zou zodra dat weer kan doorsparen tot minimaal 5.000 euro. Dan kun je dit soort wisselende uitgaven beter opvangen. 
En natuurlijk niemand geld lenen wat van die buffer betaald moet worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.