Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique

Monique

06-01-2021 om 20:50

Wachttijden sociale huurwoningen


woningbouwverenigingen

Een voorbeeld: https://www.dewoonplaats.nl/ik-zoek-woonruimte/#/huur/0-752,33

Enschede heeft en goede verbinding met de rest van Nederland, Winterswijk is prachtig om te wonen.

Maar je moet eerst ingeschreven staan en je zult niet de enige zijn die reageert, zeker niet op een woning voor een gezin.

Dit is maar een voorbeeld. Ik kan me voorstellen dat er andere plekken zijn, dichter bij de omgeving van Dordrecht, waar zoiets ook mogelijk is.

Nog een tip: als je kleine kinderen hebt: sommige gemeenten willen graag gezinnen met kinderen om ervoor te zorgen dat de school open kan blijven. Een voorbeeld: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2456755/De-schoolbel-in-Spijk-zal-nooit-meer-luiden

Ter oriëntatie: de Rijn stroomt niet bij Lobith ons land binnen, maar bij Spijk.

Andere tip: eerst werk zoeken en dan je woonwensen daarop aanpassen.

Of toch eerst bij familie gaan inwonen. De woningnood in Nederland is hoog.

Tsjor

Kitty

Kitty

09-01-2021 om 15:06

Mijn 5 centen

Monique, ik lees dat je in een vervelende situatie zit. Laat ik maar met de deur in huis vallen; een huisje 1,2,3 huren in Amsterdam gaat hem denk ik niet worden. Of je moet iemand kennen die een huis wil verhuren aan jou of je hebt een enorme zak geld. Dordrecht is ook een grote gewilde stad. Waar ga je van leven als je geen inkomen hier hebt (ga ik even van uit), en hoe toon je aan dat je gebonden bent aan een bepaalde plaats (wat bij Amsterdam het geval moet zijn).
Zou je niet bij familie/vrienden tijdelijk kunnen wonen? Logeren? En vandaar uit werk zoeken en een huis?
In de streek waar ik woon zijn er nogal wat boerderijen die of leeg staan of een 'granny-annex' hebben die soms te huur wordt aangeboden. Dat soort woningen gaan vaak naar bekende van de verhuurder/eigenaar. Gewoon omdat ze dan meer zekerheid hebben dat er goed voor t huis gezorgd wordt en de huur op tijd wordt betaald. Een onbekende die zsm uit het buitenland moet, zal niet snel als eerste aan de beurt komen. Maar misschien heb je in je vrienden en kenissenkring iemand die zo voor je kan zoeken? Andere oplossing is een vakantiewoning betrekken en vandaar uit werk en een andere woning zoeken.
Een kennis van me kwam na 2 jaar in t buitenland gewerkt te hebben terug naar NL, kon direct instromen bij de NLse werkgever (dus een goed inkomen) maar ook daar stond geen woning klaar. Enkele maanden logeren hier en daar met twee kinderen op tochtige zolderkamertjes. Meer zat er niet op. Verwachtingen bijstellen en verder even alles aanpakken wat er aan mogelijkheden is. Dat zou mijn advies zijn.

Esther72

Esther72

09-01-2021 om 16:10

Noord Limburg

Wat ik via vrienden heb begrepen is dat er in Noord Limburg minder lange wachttijden zijn en dan niet in het uiterste noorden van die provincie maar iets naar beneden richting grens zoals Nieuw-Bergen, Ottersum, Well, Siebengewald. Wel behoorlijke uithoeken maar wel in prachtige omgeving.

Noordkop?

Is de Kop van Noord-Holland een idee? Er loopt een spoorlijn van Den Helder naar Amsterdam die ook plaatsen als Anna Paulowna en (beter) Schagen aandoet.

Groeten,

Temet

Marie

Marie

09-01-2021 om 17:18

Facebookgroepen

Tip - word ook lid van diverse Facebookgroepen en plaats daar je oproep op.
Verder kun je inderdaad wellicht tijdelijk op vakantieparken terecht.

Raisa

Raisa

09-01-2021 om 19:06

Afwachtend

Je bent nu heel erg afwachtend door eerst bedacht te willen hebben waar je kan wonen. Maar als je nu nog steeds niet ergens bent ingeschreven vind ik dat wel apart. Je hebt een half jaar al laten liggen!
In mijn regio kost inschrijven niets!! In de regio van mijn zus evenmin!
Je had je gewoon kunnen inschrijven, en eventueel later laten afvallen.
Mijn oudste is door loting aan een woning gekomen, stond door omstandigheden veel te kort ingeschreven. De middelste en jongste hebben zich zodra het kon, dan ook ingeschreven, ook al gaan ze studeren en weten we niet waar uiteindelijk gewerkt gaat worden.

Triva

Triva

10-01-2021 om 11:44

Raisa

Hier kost het 50 euro voor inschrijven en dan ongeveer een tientje per jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2021 om 12:59

Raisa

Ik kan me zomaar voorstellen dat iemand gewoon verstart door twijfels en zorgen over een moeilijke situatie en niet tot beslissingen kan komen. Wees blij dat ze nu stappen is gaan zetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2021 om 13:04

SVNK

Vanaf dit jaar hoeven wij geen contributie meer te betalen. Het viel hier mee, 7,50 per jaar. Dit valt nóg meer mee. Wat zal ik daar eens van kopen? 😜

Pennestreek

Pennestreek

10-01-2021 om 16:46

Raisa, wat stel je voor?

Dat Monique zich in alle driehondernogwat gemeenten in ons land inschrijft? Dat is toch geen doen? Nog los van dat het echt niet overal gratis is, en er ook genoeg plaatsen zijn waar meerdere aanbieders zijn. Zoals in Den Haag. Daar is toch geen beginnen aan?

Monique, ik zou voor praktisch gaan. Zoek een plek in de buurt van familie en/of vrienden, want dat is wel heel prettig als je hier vers aankomt. Schrijf je daar in de buurt in voor antikraak. Dat is om te beginnen goedkoop en verder meestal snel. Daar zal dan, zolang je geen inkomen hebt, wel iemand voor garant moeten staan. Maar als je eenmaal een plek hebt, is het gemakkelijker om verder te zoeken. Meteen de perfecte plek kunnen vinden is denk ik een utopie. En vanuit een huis zoekt het ook gemakkelijker naar werk. Maar daarvoor kun je dan een ruime radius nemen. Desnoods verhuis je dan weer verderop, richting werk.

Sterkte.

Triva

Triva

10-01-2021 om 17:05

Pennestreek

"Dat Monique zich in alle driehondernogwat gemeenten in ons land inschrijft?'

Zo werkt het helemaal niet. In de randstad (daarbuiten heb ik geen idee) schrijf je je in in een heel groot gebied. Rond Amsterdam is dat zeker de hele omtrek rond de stad tot en met het zuiden en het midden van Noord-Holland (zonder Haarlem en het deel van 't Gooi.

Zie woningnet

Iphi

Iphi

10-01-2021 om 17:19

Sociale huurwoningen

'Nog los van dat het echt niet overal gratis is, en er ook genoeg plaatsen zijn waar meerdere aanbieders zijn. Zoals in Den Haag'

Alle aanbieders van sociale huurwoningen in de regio Haaglanden zitten op woonnet haaglanden. Die heeft 'Eerste reageerder' woningen en woningen waarvoor geloot wordt. Ten noorden van Haaglanden zit Huren in Holland Rijnland. Ten zuiden naar Woonnet Rijnmond. Bij die laatste heet de 'Eerste reageerder' de 'direct kans' woningen.
Bij 'Eerste reageerder' en 'Direct kans' woningen moet je om 20.00 uur klaar zitten en meteen reageren.

Onderzoek naar woonduur per gemeente door rtl

(Info uit 2018)

Waar staan mensen het langst ingeschreven?

In sommige plaatsen loopt de inschrijfduur flink op. Dit zijn de plaatsen met de langste inschrijfduur in de regio's die RTL onderzocht.

PLAATS
GEMIDDELDE INSCHRIJFDUUR (JAREN)
1 Wormer 29,4
2 Hoofddorp 23,8
3 Amstelveen 21,8
4 Diemen 21,3
5 Assendelft 19,6
6 Nieuw-Vennep 19,1
7 Uithoorn 18,8
8 Aalsmeer 17,5
9 Purmerend 17,3
10 Koog aan de Zaan 16,8
11 Krommenie 16,1
12 Zaandam 15,9
13 Amsterdam 15,9
14 Wormerveer 15,5
15 Zaandijk 14,6
16 Kudelstaart 13,7
17 De Meern 13,5
18 Maarssen 12,7
19 De Bilt 12,7
20 Vleuten 12,5
21 Bunnik 12,4
22 Abcoude 11,7
23 Maartensdijk 11,5
24 IJsselstein 11,5
25 Den Dolder 11,4

Toevoeging

In 2015 was er ook een volledige lijst waarop ook de plaatsen stonden met de kortste woonduur. Dat artikel kan ik wel terugvinden maar de link naar de lijst werkt niet meer.

Nieuw Lekkerland werd in het artikel genoemd met de kortste gemiddelde woonduur, 3 jaar.

Het is bijzonder dat er nog geen opstanden zijn vanwege de woningnood, zei iemand laatst een keer ergens oo tv.

Bergopwaarts

Bergopwaarts

11-01-2021 om 11:05

Loten

Loten kan heel snel gaan maar ook lang duren. Het vervelende van loten is dat het je totaal geen sturingsinformatie geeft. Je hebt geen idee hoe lang je het nog moet uitzingen, op welke termijn je stappen kan gaan maken etc. Je kunt je kansen vergroten door op zoveel mogelijk woningen mee te loten. Dan moet je niet te kieskeurig zijn qua woonplaats en woningsoort. Ik woon in de gemeente die Tsjor noemt, Deurne (NBr). Daar wordt inderdaad geloot. Ik heb een jaar of drie meegeloot en nooit iets 'gewonnen'. Maar uiteindelijk ben ik via een andere route in een 'project' terechtgekomen. Ik ken ook mensen die wel veel sneller iets hadden. Tsja, toeval.

Door de woningbouwcorporaties in een aantal gemeenten rondom Eindhoven worden de woningen gepubliceerd door wooniezie.nl. In veel regio's heb je een vergelijkbaar platform. Dan bestrijk je dus een veel groter gebied dan alleen dat van die ene woningbouwvereniging. Het zou de moeite kunnen zijn om dat eens te inventariseren voor de gebieden waar jij zou willen wonen en te kijken naar het aanbod dat via loting verdeeld wordt. Dat zal altijd een beperkt aanbod zijn maar het is een kans.

Triva

Triva

11-01-2021 om 11:10

Thera

Bijna alle plaatsen uit je gedeelde top 20 vallen onder woningnet Amsterdam. Je kunt dus, als je in Hoofddorp woont reageren op huizen in Wormer. Met andere woorden rond Amsterdam is de nood overal het grootst.

Algemeen: loten kun je alleen doen voor minder dan 5% van de huizen anders loop je de kans dat je nooit in aanmerking komt voor een huis.

Algemeen: hier (dus rond Amsterdam) is er ook nog een aparte regeling voor huizen voor jongeren tot max 23 jaar. Je mag dan 5 jaar maximaal in die woning blijven. Mijn jongste heeft zich ingeschreven op zijn 18de verjaardag en staat dus voor de jongerenwoningen vlak voor zijn 23ste bovenaan (nu wordt hij 100-150ste met 19 jaar). Nadeel is wel dat als er vlak voor zijn 23ste bijna geen woningen zijn hij alsnog een probleem heeft (maar ik hoop dat hij dan allang iets anders gevonden heeft).

Triva

Triva

11-01-2021 om 11:21

Eva

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4485141/de-woningnood-terug-negen-jaar-op-de-lijst-voor-een-huis

"Als je geen huis hebt dan is een paar jaar wachten op een woning echt wel lang."

Niemand, ook ik niet, ontkent dat. Jij zei: "Ik woon in een dorp in Gelderland en ook hier is de wachttijd voor een sociale huurwoning lang. Volgens mij wel een jaar of 7. Ook hier in de steden rondom mijn dorp is de wachttijd minimaal 3 a 4 jaar."

Zie de link hierboven (die qua tekst al gedeeld is door Thera): sorry hoor maar 3/4 jaar of 'wel 7' is niks... Je kunt niet 3/4 of 7 jaar of 19 jaar zonder huis.

Mijn inziens zitten er veel te veel ouderen zonder kinderen in een te groot huis en zijn er veel te weinig huizen voor 1-2 personen (voor zowel ouderen, jongeren, als pas gescheiden mensen.

Triva

"Mijn inziens zitten er veel te veel ouderen zonder kinderen in een te groot huis en zijn er veel te weinig huizen voor 1-2 personen (voor zowel ouderen, jongeren, als pas gescheiden mensen."

Die ouderen willen soms helemaal niet zoveel kleiner wonen. Want die inmiddels vrijgekomen slaapkamers zijn ook nog handig als hobby- of logeerkamer. Zeker als de kleinkinderen regelmatig komen logeren.

En zelfs al willen ze wel kleiner wonen: voor mensen die een huurwoning bewonen geldt dat het vaak ontzettend onvoordelig is. Als ze een redelijk geprijsde ruime woning hebben, is de kans groot dat ze voor een kleinere woning net zoveel, zo niet meer huur kwijt zijn. Want als een sociale huurwoning wordt verlaten, wordt de huur zo snel mogelijk naar het maximaal haalbare opgeschroefd. Verhuizen wordt daarmee ontzettend onaantrekkelijk, zeker als er geen dringende noodzaak is om het "te grote" huis te verlaten. Mijn schoonouders moesten wel vanwege de trappen in de oude ruime split-levelflat, maar ze zijn nu meer huur kwijt voor een woning die minder dan de helft zo groot is als de oude woning. Was er geen medische noodzaak geweest, dan waren ze lekker in die oude flat blijven zitten (hadden ze ook niet hoeven opruimen)

De pas gescheiden mensen willen trouwens op termijn ook geen huis voor 1-2 personen. Die willen namelijk ook slaapkamers voor de kinderen. Vroeger (30 jaar terug) was het overzichtelijk: moeder kreeg na de scheiding de kinderen en vader een omgangsregeling van een weekend in de 14 dagen, van zaterdagochtend tot zondag rond het avondeten. Dat ging dus om éen nachtje logeren in de twee weken en dat kon desnoods nog wel op een matras op de grond, of vader verhuisde naar de bank in de woonkamer. Maar nu is een min of meer gelijk verdeelde zorg veel meer standaard, en als de kinderen (bijna) de helft van de tijd in jouw huis wonen dan heb je toch wel graag dat ze ook een beetje fatsoenlijke kamer hebben.

Het zijn, kortom, mede de rondreizende kinderen die de vraag naar grotere huizen opdrijven. Als die nu net als een slak hun eigen huisje op hun rug zouden meesjouwen, dan konden alle volwassenen in kleine appartementjes terecht

Groeten,

Temet

En bij kopers

Ik heb er ook wel naar gekeken, nu de kinderen uit huis zijn. Huis verkopen, kleiner kopen. Maar dan zal ik nog snel ongeveer een ton aan extra hypotheek moeten neerleggen. Dat red ik niet, mocht de bank al zo vriendelijk zijn en mij 30 jaar aflostijd gunnen...... Ga eerst dit huis maar verder opknappen. wil ik het verkopen, dan moet het volgens mij tegenwoordig 'instapklaar' zijn volgens de laatste plaatjes uit een of ander tv-programma.

Tsjor

Tsjor

"wil ik het verkopen, dan moet het volgens mij tegenwoordig 'instapklaar' zijn volgens de laatste plaatjes uit een of ander tv-programma"

Dat hangt van de lokale huizenmarkt af. Hier in de hoofdstad raak je alles wel kwijt. De vraag is natuurlijk wel voor welke prijs: zelfs als je zo'n gewilde woning in de aanbieding hebt met de bewierookte kamer-en-suite en glas-in-lood dan krijg je toch wel aftrek voor slecht leidingwerk, rotte kozijnen of een plafond dat uit stucwerk op riet bestaat. Maar verkopen kan je.

Ik zou trouwens nooit een huis door een stylist verkoopklaar laten maken, ik zou bang zijn dat de koper-in-spe dan denkt dat ik wanhopig ben. Om dezelfde reden ook geen appeltaart .

Maar hoe kan het dat jij een ton extra moet bijleggen als je verkoopt en kleiner gaat wonen? Is je huidige huis in zo'n erbarmelijke staat, of zijn appartementen bij jou in de buurt zo gewild en grotere woningen niet?

Groeten,

Temet

Gelukkig niet

Niet zo'n erbarmelijke staat, maar ook niet aangepast aan deze tijd. Ik heb bijvoorbeeld nog een aparte keuken, iedereen heeft de muur al uitgebroken. Dus dat ga ik ook maar doen. Appartementen, er is weinig te koop en wat er is is nieuwbouw voor een prijs die een ton hoger ligt.

Tsjor

PS Oh ja, ik heb bijvoorbeeld ook geen afwasmachine in mijn, verder toch wel fraaie keuken...... Dat leverde wel op dat dochter indertijd op school ongeveer de enige was die wist dat je voor afwassen warm water moest gebruiken... en het leverde goede gesprekken op met nukkige en dwarse pubers. Ik houd van geen-vaatwasser.

Toevallig

gister of ergens verdwaald in een fragment, stel zocht een gezinswoning, budget 200.000, zagen een gezinswoning, keken naar binnen, hmmmm niet instapklaar. Zucht. Je kunt er net als ik ook snel intrekken met een kwastje en een gordijntje, en daarna 20 jaar erover doen om het op te knappen.

Tsjor

Tsjor

Breek die keuken nou niet uit als je dat zelf niet wil. Dat kost geld en overlast en uiteindelijk gaat de nieuwe eigenaar toch verbouwen (want die wil een andere keuken). Je kan de toekomstige kijker altijd nog laten zien dat de muur er makkelijk uit kan.

Zelf heb ik de schurft aan open keukens, dus als het mijn huis was hield ik die keuken zo lang mogelijk apart. Als dat een iets lagere opbrengst betekent dan is dat maar zo, maar dan heb je ook geen kosten en rommel gehad voor een verbouwing die je zelf niet eens wilde. Dat valt dan mooi tegen elkaar weg.

En misschien is de toekomstige koper wel net zo'n gek als ik die juist een aparte keuken wil en dat als bonuspunt van jouw huis beschouwt

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

11-01-2021 om 17:30

Achterhoek

Achterhoek is volgens mij ook goed te doen. Ik zag ergens voor Lochem een inschrijfduur van dik 3 maanden voorbij komen.

Triva

Triva

11-01-2021 om 18:24

Temet

Ja weet ik allemaal, mijn vader wilde graag verhuizen zodat hij een groot huis met vier slaapkamers zou achterlaten maar elk appartementje was duurder. Omdat ze er al zolang wonen. Ondertussen krijg je hier wel verhuiskosten en mijn vader had ook geen idee van de stookkosten die echt wel minder zouden zijn. Appartementjes voor die leeftijd (met 2 personen zeker) hebben ook wel 2 slaapkamers voor de (klein)kinderen. Toch iets heel anders dan een doorzonhuis met vier grote slaapkamers.

Dat opschroeven zou niet nodig moeten zijn. De verhuurder kan namelijk het grote huis in huur opschroeven. Maar, zoals ik al zei, mijn vader had geen idee van de stookkosten, die toch echt minder zijn in een appartementje.

De gescheiden mensen willen vast meer maar met een appartementje zijn ze ook al blij, toch beter dan bij de ouders terug op zolder.

Triva

Triva

11-01-2021 om 18:55

Tsjor

Dus als jij een ton investeert maak je winst tov je huis zo laten? Geloof ik niks van.

Maar goed, we hadden het over huurhuizen. In dat huurhuis van mij hebben we dus 11 jaar geleden zelf maar een keuken ingezet

Triva

De verhuurder van de grote woning schroeft vast ook de huur op, maar dat hoeft niet dezelfde verhuurder te zijn als de van de kleine woning.

Die stookkosten, dat zal ongetwijfeld schelen, maar het is de vraag of dat meer oplevert dan het aan hogere huur kost. En dan heb je dus, na alle stress en vaak ook kosten ( zelfs na die vergoeding) van de verhuizing, een huis dat kleiner is dan wat je had. Nou, joepie.

Groeten,

Temet

Bo

Bo

12-01-2021 om 20:34

Hoezo niet?

"En dan heb je dus, na alle stress en vaak ook kosten ( zelfs na die vergoeding) van de verhuizing, een huis dat kleiner is dan wat je had. Nou, joepie."

Hoezo zou dat een probleem zijn? Veel oudere mensen vinden hun huis te groot, te veel kamers om schoon te houden, etc. Energielabel Z, enkel glas, soms geen CV. Huis waar vaak jaren niks aan is gedaan. Gelijkvloers wonen met veel meer comfort is juist heerlijk. Kleiner wonen is geen straf. Jammer dat sommigen alleen in m2 blijven denken.

Triva

Triva

12-01-2021 om 22:07

nounou Temet

Inderdaad, veel ouderen willen echt wel graag kleiner wonen, of gelijkvloers. Mijn vader was 75 en hij had best naar een klein appartement gewild. We hebben het niet over 60ers die op de kleinkinderen passen he? Maar echt bejaarden die lichamelijk al niet meer hun huis kunnen schoonhouden of wiens partner is overleden of wat dan ook.

Hier zijn overigens alle huizen van dezelfde verhuurder (sociale huurwoningen zijn dat toch voor een groot gedeelte wel).

Triva

Er zullen vast wel redelijk wat ouderen zijn die kleiner willen wonen - mits met meer comfort, want anders heeft het ook geen zin - maar er zijn ook massa's ouderen die dat helemaal niet willen. Omdat ze aan hun huis of de omgeving gehecht zijn. Omdat ze een groot huis wel prettig vinden, om wat voor reden dan ook. Of omdat ze meer kosten moeten maken als ze verhuizen dan als ze blijven zitten.

Dus jij kan wel vinden - want zo begon deze discussie - dat er te veel ouderen in te grote huizen wonen, maar daar denken de ouderen in kwestie vaak heel anders over. Wil je die overhalen, dan zal je dus het verhuizen naar een kleinere woning aanzienlijk aantrekkelijker moeten maken dan het nu is (en dan nog krijg je niet iedereen zo ver).

Overigens, dat de meeste sociale huurwoningen allemaal van dezelfde verhuurder zijn is misschien in sommige plaatsen zo, maar in Amsterdam beslist niet, daar zijn meerdere corporaties actief en is een deel van de sociale huurmarkt ook nog in handen van particuliere verhuurders.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.