Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat verdienen jullie?

wij, man en ik verdienen samen 3900 euro netto samen. We werken allebei 4 dagen ,houden soms ook wel over, we hebben ook bijna geen hypotheeklasten meer. Vraag me wel soms af hoe andere het doen. Ben gewoon benieuwd naar andere, blijkbaar is het nog steeds taboe om over je salaris te praten.


Hier ook iets van 6000 netto, grote kinderen waarvan een deel uit huis, weinig hypotheek en verwaarloosbare energiekosten door zonnepanelen en zuinig met gas. 
We werken wel allebei fulltime, ik iets meer omdat ik ook freelance werk erbij heb. Ik vind ons superrijk. Daarom geven we ook iedere maand ongeveer 400 a 500 euro weg aan mensen die het nodig hebben. Niet aan een goed doel, maar direct door boodschappen, een fiets, dat soort dingen. Wat broer(s) en zussen van me zitten in onderwijs en zorg en weten de mensen te vinden. Voor de Paroollezers: denk aan de rubriek op zaterdag waar mensen die niks hebben vragen om iets kleins: een koelkast, een behang, een fiets. Wij geven het liever op deze manier weg, dan het aan onze kinderen te geven die bijna allemaal supergezond en hoog opgeleid zijn en zelf hun geld kunnen verdienen. 
o.t. Jammer dat je tegenwoordig op dit forum niet wat makkelijker anoniem een bericht kan plaatsen.

Kikki39

Kikki39

10-11-2022 om 20:17 Topicstarter

o.t. Jammer dat je tegenwoordig op dit forum niet wat makkelijker anoniem een bericht kan plaatsen.

Hoe bedoel je dit?

Kikki39

Kikki39

10-11-2022 om 20:17 Topicstarter

wat goed van jullie zeg om ook wat aan mensen te geven die het minder hebben. Echt super lief, maar....


Hebben jullie dan ook heel veel spaargeld? Ik zou namelijk wel bang zijn als bv. Een van jullie twee iets zou krijgen en niet meer zou kunnen werken, dan zou je dat geld nog heel hard nodig moeten hebben. 

Net als Rhonda komt er bij ons (veel) meer binnen dan we nodig hebben. Daarvan gaat een serieus bedrag naar goede doelen en naar mensen die het beter kunnen gebruiken dan wij. Zowel in de familie (kinderen en brussen) als daarbuiten. Maar we geven ook wel makkelijk geld uit voor/aan onszelf. Nog niet zo lang geleden bijvoorbeeld een nieuwe elektrische auto gekocht (geen Tesla overigens, dat vind ik dan weer heel veel geld). En we besparen ook niet op vakanties. Aan de andere kant kan in ons huis geen blind paard schade doen, daar geven we beide niet zo heel veel om.
En nee, niet bang dat we niet genoeg overhouden als 1 van ons niet meer zou kunnen werken. We kunnen ook van 1 salaris leven, daarnaast overwaarde op ons huis (bijna afbetaald ook nog) en we hebben een flinke spaarrekening. Uiteraard zouden we dan wel een (flink) stuk soberder moeten leven, maar dat is prima te doen. Bovendien verwacht ik nog een erfenis als mijn ouders overlijden. Duurt hopelijk nog even, en het gaat niet om miljoenen, maar toch een serieus bedrag. Dus: ik vind onszelf erg rijk, al halen we nog lang het miljoen niet.

TO: ‘Ik vraag me wel soms af hoe andere het doen. Ben gewoon benieuwd naar andere, blijkbaar is het nog steeds taboe om over je salaris te praten.’

Ik weet niet of het taboe is; het lijkt mij alleen niet wenselijk om op een forum hierover uit te wijden daar dit voor andere lezers best pijnlijk kan zijn. We leven in een tijd waarin genoeg mensen bang zijn voor de komende gas rekening of andere kosten en rood staan.
Ja, mensen kunnen dergelijke draadjes overslaan maar tegelijkertijd kan je je ook stil staan dat dit best gevoelig kan liggen.

Flanagan schreef op 10-11-2022 om 21:50:

TO: ‘Ik vraag me wel soms af hoe andere het doen. Ben gewoon benieuwd naar andere, blijkbaar is het nog steeds taboe om over je salaris te praten.’

Ik weet niet of het taboe is; het lijkt mij alleen niet wenselijk om op een forum hierover uit te wijden daar dit voor andere lezers best pijnlijk kan zijn. We leven in een tijd waarin genoeg mensen bang zijn voor de komende gas rekening of andere kosten en rood staan.
Ja, mensen kunnen dergelijke draadjes overslaan maar tegelijkertijd kan je je ook stil staan dat dit best gevoelig kan liggen.

Idd en daarnaast heb je er weinig aan omdat je de omstandigheden/opleiding/zakelijk slim beleggen/kosten/wat je met je geld doet niet weet. Ik vind het geen taboe alhoewel ik er niets over deel; wat schiet je met de antwoorden op?
 

Flanagan schreef op 10-11-2022 om 21:50:

Ik weet niet of het taboe is; het lijkt mij alleen niet wenselijk om op een forum hierover uit te wijden daar dit voor andere lezers best pijnlijk kan zijn.

Pijnlijk, of kan tot volkomen verkeerde conclusies leiden. Ik kan wel tien redenen bedenken waarom een bepaald inkomen de indruk kan wekken dat je het behoorlijk breeed hebt (of juist niet) en dat dat niet klopt. 

Pientje56 schreef op 10-11-2022 om 15:34:

Hier 6000E netto voor jurist en docent-echtpaar. De hypotheek is 1300, de energierekening 300 en we kopen iedere twee dagen een fles whisky en we houden niets over per maand. We besparen niets op de puberkinderen en reizen. We hebben ook twee honden en een kat.

Jahoor, tuurlijk....  

Thy

Thy

11-11-2022 om 00:22

Ik vind het wel interessant. Ik lees wel eens op sites over salarissen in bepaalde sectoren en ook wat anderen daarvan vinden. In de praktijk blijken die getallen toch niet helemaal te kloppen. Ik vind het wel goed om eens te checken in de realiteit i.p.v. wat social media ons voorschotelt.
Ik ben opgegroeid in een bijstandsgezin. Mijn ouders hebben echt geprobeerd om de financiele zorgen bij mij en mijn twee zussen weg te houden. Dat is niet gelukt. 
Ik merk dat ik mij soms geneer vanwege het bedrag dat ik verdien. Als je niks gewend bent, dan is onze financiele situatie op zijn minst riant wat mij betreft. Ik ben elke dag opnieuw dankbaar voor wat we hebben. 
Dat gezegd hebbende: Ik heb een leidinggevende functie in het onderwijs voor 4 dagen per week. Daar verdien ik sinds kort zo'n 3200 euro per 4 dagen mee. Mijn man is ZZP'er in de bouw. Hij geeft zichzelf 2000,- loon per maand en houdt op jaarbasis tussen de
10.000 en 20.000  euro over na aftrek van alle kosten.
Vijf jaar geleden hebben wij een huis gekocht. We hebben in er in de zoektocht naar een huis bewust voor gekozen om niet op de toppen van onze financiele mogelijkheden te lenen. Daar zijn we nog steeds blij mee. Het geeft ons financiele rust en ruimte.

Netto salaris per maand zegt ook lang niet alles natuurlijk. Is er sprake van een 13e maand e/o winstbonus, hoe is de pensioenopbouw en wat moet je daar zelf voor bijdragen, hoe zit het met arbeidsongeschiktheid, wat voor andere extra's zitten erbij, hoeveel vakantiedagen heb je recht op etc etc etc...

Kikki39 schreef op 10-11-2022 om 20:17:

o.t. Jammer dat je tegenwoordig op dit forum niet wat makkelijker anoniem een bericht kan plaatsen.

Hoe bedoel je dit?

Omdat ik wel vaker hier schrijf

Kikki39 schreef op 10-11-2022 om 20:17:

wat goed van jullie zeg om ook wat aan mensen te geven die het minder hebben. Echt super lief, maar....


Hebben jullie dan ook heel veel spaargeld? Ik zou namelijk wel bang zijn als bv. Een van jullie twee iets zou krijgen en niet meer zou kunnen werken, dan zou je dat geld nog heel hard nodig moeten hebben.

Ja we hebben ook spaargeld. We zijn tegen de 60, dus als een van ons of allebei niet meer kan werken, krijgen we een wao-uitkering en met ons spaargeld kunnen we daarvan leven, zeker omdat onze woonkosten laag zijn. We geven wat weg omdat we het onzin vinden om alles op te potten. Als je doodgaat kun je geld niet meenemen. 

Ik vind het wel apart dat de genoemde bedragen hier overwegend lager lijken te liggen dan wat vroeger in dit soort draadjes genoemd werd. Als ik mijn salaris verdubbel (als alleenverdiener), zou dat het hoogste zijn wat tot nu toe in de reacties voorkomt. Dat kan echt niet kloppen, lijkt me, want ik heb best een aardig salaris maar ook weer niet om van onder de indruk te zijn.

Hier iets meer dan 6k. We werken beide fulltime, ik in de ICT en manlief als Engineer. Begin dit jaar was het nog aanzienlijk minder, maar door een overstap heb ik een grote sprong gemaakt.
We wonen in 1 huis met mijn ouders, maar daar moet nog heel veel aan verbouwd worden. Daar gaat veel geld naartoe. Daarnaast een studerend kind dat een maandelijks bedrag krijgt. Behalve een hypotheek hebben we geen schulden (meer) (ik had een enorme hoeveelheid schuld overgehouden van mijn eerste huwelijk) en een hypotheek die niet onze volledige financiële ruimte opslokt. Daardoor kunnen we het grootste deel van de verbouwing betalen zonder lening, zeker omdat we het werk ook voor het grootste deel zelf doen.

Kikki39

Kikki39

11-11-2022 om 08:55 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 11-11-2022 om 08:30:

Ik vind het wel apart dat de genoemde bedragen hier overwegend lager lijken te liggen dan wat vroeger in dit soort draadjes genoemd werd. Als ik mijn salaris verdubbel (als alleenverdiener), zou dat het hoogste zijn wat tot nu toe in de reacties voorkomt. Dat kan echt niet kloppen, lijkt me, want ik heb best een aardig salaris maar ook weer niet om van onder de indruk te zijn.

Ik vind salarissen vanaf 3000 euro netto pp. echt enorme bedragen hoor. Volgens mij verdien je bij de meeste mbo banen 2000-2300. Dus dit zijn echt wel de hoger opgeleiden. Of heb ik dat verkeerd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.