Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat verdienen jullie?

wij, man en ik verdienen samen 3900 euro netto samen. We werken allebei 4 dagen ,houden soms ook wel over, we hebben ook bijna geen hypotheeklasten meer. Vraag me wel soms af hoe andere het doen. Ben gewoon benieuwd naar andere, blijkbaar is het nog steeds taboe om over je salaris te praten.


Ginevra schreef op 11-11-2022 om 13:08:

[..]

En waarom is dat geen inkomen dan?

Dat is het wel, maar als iemand me vraagt wat ik verdien, tel ik het er niet bij. Dan reken je jezelf rijk. Vroeger kreeg ik het gewoon extra erbij, vakantiegeld en dertiende maand.

Bijtje82 schreef op 11-11-2022 om 13:27:

[..]

Ik mag mijn overuren 150 procent indienen, maar daar heb ik alleen mezelf maar mee. Want meer belastbaar inkomen. Dan krijg ik achteraf de rekening van de overheid en kan ik alles weer terugbetalen.

Kreeg ik maar een dankjewel, zelfs dat is teveel. Wil niet voor niets hier weg.

Heb nu wel een belangrijke onderhandelingspositie. Mijn collega is per direct opgestapt en ik ben de enige die dit werk nu nog doet.

Als ik er niet ben, staat het hele transport proces stil. Dus ik ga ze een aanbieding doen die ze nu eigenlijk niet kunnen weigeren. Weigeren betekend dat ik ook opstap.

Maar uiteindelijk hou je toch altijd meer over dan dat je dit niet zou doen? Waarom het dan vrijwillig doen? 

Bijtje82

Bijtje82

11-11-2022 om 14:02

MamaE schreef op 11-11-2022 om 13:42:

[..]

Maar stel hè, dat je weet dat je per januari meer gaat verdienen. Dan krijg je minder toeslagen, maar dat kun je bij de belastingdienst ook opgeven. Je voorschotten zijn dan lager. Dat is niet erg en ook logisch, want je verdient je inkomen dan zelf. Het komt dan niet meer van de belastingbetaler maar van degene die er profijt van heeft dat jij dat werk doet, namelijk je baas.

Nu ben je slaaf aan het spelen voor een werkgever die nog niet eens dankjewel tegen je zegt. Als hij had gezegd 'ik heb een aanbieding voor je; een contract voor 16 uur per week en je krijgt er nul euro voor'. Dan zou iedereen nee zeggen en hem keihard in zijn gezicht uitlachen. Maar dat doe je nu wel.

Dat je collega is opgestapt is niet jouw probleem. Dat de toko stilvalt ook niet. Jij bent aangenomen voor drie dagen in de week en daar krijg je ook voor betaald. Als jouw werkgever wil/verwacht dat jij meer doet, dan moet hij dat overleggen en daar een beloning tegenover stellen.

Dat zit ook in de planning. Heb wel aangegeven per 1 januari pas een contract wijziging te willen vanwege de toeslagen. Dan hoef ik nu tussentijds niets aan te passen. Dan kan ik tegen eind December gewoon alles met de jaarlijkse eindadministratie meenemen. 

Maar dan moeten ze wel met mij meebewegen, anders gaat feest niet door en stop ik ook met alle extra werkzaamheden. 

Bijtje82

Bijtje82

11-11-2022 om 14:07

Elpisto schreef op 11-11-2022 om 13:51:

[..]

Maar uiteindelijk hou je toch altijd meer over dan dat je dit niet zou doen? Waarom het dan vrijwillig doen?

Nee tuurlijk niet. Je krijgt dan allerlei naheffingen, daar zit ik echt niet op te wachten. Niet alleen je extra belastingheffing. Mag ook eea gaan terugbetalen aan oa kinderopvangtoeslag. 

Dan liever gewoon alles netjes op papier geregeld hebben zonder extra's. Die extra uren zijn leuk, maar vaak besef je pas achteraf wat een nasleep het financieel heeft. 

Bijtje82 schreef op 11-11-2022 om 11:32:

[..]

Bij de ikea kun je vaak voor een euro een kerstboom halen toch? Of zoiets? Of investeer in een neppers.

Hoe komt het dat jij zo laag in inkomen zit? 100% arbeidsongeschikt?

En hoe wil je de Ikea bereiken? Je moet toevallig net in de buurt van één wonen wil je daar zonder auto kunnen komen. Je moet alles rekenen hè, het vervoer naar de Ikea toe kost ook gauw best wel wat. Voor mij is de dichtstbijzijnde Ikea zo'n 40 km. verderop, dat kost toch zo'n 10 euro aan benzine. Of 12 euro voor een dagkaart met de bus en een reistijd van 100 jaar (afgezien van of je met een kerstboom de bus in kan....).

Investeren in een nepperd, dat gaat moeilijk als je geen geld overhoudt hè. Aangezien Eppos ontzettend weinig in te komen heeft ga ik er even vanuit dat het gaat om een bijstandsuitkering, dan mág je zelfs niets sparen of kado krijgen. 

troelahoep schreef op 11-11-2022 om 14:40:

[..]


Investeren in een nepperd, dat gaat moeilijk als je geen geld overhoudt hè. Aangezien Eppos ontzettend weinig in te komen heeft ga ik er even vanuit dat het gaat om een bijstandsuitkering, dan mág je zelfs niets sparen of kado krijgen.

Hoe kom je daar nu bij?

Kersje schreef op 11-11-2022 om 14:47:

[..]

Hoe kom je daar nu bij?

Je mag niet veel spaargeld hebben als je in de bijstand zit. Daarnaast is er vaak ook weinig tot geen mogelijkheid tot sparen als je inkomen zo laag is.
Giften moet je melden bij de gemeente en daar zijn ook weer allemaal regeltjes voor.

Ik snap dat het niet de bedoeling is om mensen met een uitkering van honderden euro's per maand te voorzien, maar iemand een afgedankte kunstkerstboom en een paar dozen ballen cadeau doen zijn mijns inziens niet de grootste problemen om ons druk over te gaan maken.

Kersje schreef op 11-11-2022 om 14:47:

[..]

Hoe kom je daar nu bij?

Dat is echt waar hoor. Een tijdje terug was het best een ding in het nieuws dat mensen die in de bijstand zaten werden gekort op hun uitkering als ze bijvoorbeeld boodschappen van familie kregen, iets verkochten op Marktplaats of zelfs bij de voedselbank waren geweest. Te zot voor woorden. 

Bijtje82 schreef op 11-11-2022 om 14:07:

[..]

Nee tuurlijk niet. Je krijgt dan allerlei naheffingen, daar zit ik echt niet op te wachten. Niet alleen je extra belastingheffing. Mag ook eea gaan terugbetalen aan oa kinderopvangtoeslag.

Dan liever gewoon alles netjes op papier geregeld hebben zonder extra's. Die extra uren zijn leuk, maar vaak besef je pas achteraf wat een nasleep het financieel heeft.

Hoezo tuurlijk niet? Het is in Nederland zo geregeld dat werken altijd loont. Dus stel je hebt er 500 netto in de maand bij, dan hoef je echt geen 700 euro aan toeslagen per maand terug te betalen.

Zeker de kinderopvangtoeslag niet. Die vlakt heel horizontaal af. Je kunt bij wijze van op jaarbasis 10k meer verdienen, terwijl het in de kinderopvangtoeslag maar een paar procent doet.

Dit is geen aanval overigens, sorry als het zo over komt. 

Bijtje82

Bijtje82

11-11-2022 om 15:39

Elpisto schreef op 11-11-2022 om 15:33:

[..]

Hoezo tuurlijk niet? Het is in Nederland zo geregeld dat werken altijd loont. Dus stel je hebt er 500 netto in de maand bij, dan hoef je echt geen 700 euro aan toeslagen per maand terug te betalen.

Zeker de kinderopvangtoeslag niet. Die vlakt heel horizontaal af. Je kunt bij wijze van op jaarbasis 10k meer verdienen, terwijl het in de kinderopvangtoeslag maar een paar procent doet.

Dit is geen aanval overigens, sorry als het zo over komt.

Nee, maar mijn extra uren zijn wel iets meer dan 500 euro. 

Had ergens in juni diezelfde collega die 6 weken met zorgverlof was. Of eigenlijk 2, maar hij was er 6 weg. In die periode had ik 72 overuren en die heb ik laten uitbetalen. Dit was totaal ruim anderhalf keer mijn normale maandsalaris. Als ik nu nog steeds uren blijf schrijven, dan loopt dat hard op. 

Bijtje82 schreef op 11-11-2022 om 15:39:

[..]

Nee, maar mijn extra uren zijn wel iets meer dan 500 euro.

Had ergens in juni diezelfde collega die 6 weken met zorgverlof was. Of eigenlijk 2, maar hij was er 6 weg. In die periode had ik 72 overuren en die heb ik laten uitbetalen. Dit was totaal ruim anderhalf keer mijn normale maandsalaris. Als ik nu nog steeds uren blijf schrijven, dan loopt dat hard op.

Maar daar gaat het zelfde voor op. Er is geen enkel punt, dat je meer aan toeslagen zou moeten terugbetalen, dan je aan loon uitgekeerd zou krijgen. Dus in dat opzicht zou het altijd geloond hebben om die uren uit te betalen. Het verliezen van 4/500 euro aan inkomsten aan toeslagen, levert dan bij wijze van 7/800 euro loon op. Dan is die rekensom toch niet zo moeilijk?

Bij ons verandert het volgend jaar, je mag per kwartaal maximaal je contracturen per week gedeeld door 5 overhouden. Dus veel extra werken zal voor veel mensen wellicht minder aantrekkelijk worden als ze die uren niet uitbetaald willen krijgen. 

Bijtje82

Bijtje82

11-11-2022 om 15:56

Elpisto schreef op 11-11-2022 om 15:42:

[..]

Maar daar gaat het zelfde voor op. Er is geen enkel punt, dat je meer aan toeslagen zou moeten terugbetalen, dan je aan loon uitgekeerd zou krijgen. Dus in dat opzicht zou het altijd geloond hebben om die uren uit te betalen. Het verliezen van 4/500 euro aan inkomsten aan toeslagen, levert dan bij wijze van 7/800 euro loon op. Dan is die rekensom toch niet zo moeilijk?

Het hangt met meer samen, niet alleen opvang toeslag. Maar goed, ga er verder niet te diep op in.

Bijtje82 schreef op 11-11-2022 om 11:32:

[..]

Bij de ikea kun je vaak voor een euro een kerstboom halen toch? Of zoiets? Of investeer in een neppers.

Hoe komt het dat jij zo laag in inkomen zit? 100% arbeidsongeschikt?

Van die afgezaagde bomen inderdaad. Ik kocht altijd een met kluit in de hoop dat die de zomer overleefde. Ik zie de afstand niet zitten. Met een boom achter op de fiets. Ik wacht heel lang en dan neem ik een overgebleven boom die niemand wil, zo ging het de jaren ervoor.Een kleintje van rond een meter. 
Ik weet het nog niet dit jaar. 

Nee, ben niet afgekeurd, dit is gewoon het minimum minus alimentatie. En dus de norm en dan de toeslagen 

Bijtje82

Bijtje82

11-11-2022 om 16:47

Eppos schreef op 11-11-2022 om 16:46:

[..]

Van die afgezaagde bomen inderdaad. Ik kocht altijd een met kluit in de hoop dat die de zomer overleefde. Ik zie de afstand niet zitten. Met een boom achter op de fiets. Ik wacht heel lang en dan neem ik een overgebleven boom die niemand wil, zo ging het de jaren ervoor.Een kleintje van rond een meter.
Ik weet het nog niet dit jaar.

Nee, ben niet afgekeurd, dit is gewoon het minimum minus alimentatie. En dus de norm en dan de toeslagen

Maar je hebt geen mogelijkheid om te gaan werken dan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.