Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat verdienen jullie?

wij, man en ik verdienen samen 3900 euro netto samen. We werken allebei 4 dagen ,houden soms ook wel over, we hebben ook bijna geen hypotheeklasten meer. Vraag me wel soms af hoe andere het doen. Ben gewoon benieuwd naar andere, blijkbaar is het nog steeds taboe om over je salaris te praten.


MMcGonagall schreef op 11-11-2022 om 08:30:

Ik vind het wel apart dat de genoemde bedragen hier overwegend lager lijken te liggen dan wat vroeger in dit soort draadjes genoemd werd. Als ik mijn salaris verdubbel (als alleenverdiener), zou dat het hoogste zijn wat tot nu toe in de reacties voorkomt. Dat kan echt niet kloppen, lijkt me, want ik heb best een aardig salaris maar ook weer niet om van onder de indruk te zijn.

Hou je er wel rekening mee dat er hier netto bedragen genoemd worden? Verder is het in veel gezinnen zo dat 1 van beide niet fulltime werkt. Dus dan ga je natuurlijk ook al. Ik werk 40 uur, mijn vrouw vanaf 1 januari 28. Als zij ook 40 uur zou werken, gaan wij samen ook wel ruim over de 6k heen. 

Hier 630 euro ongeveer maandelijks. Aangevuld met kinderalimentatie en toeslagen. Ik krijg een extra bedrag door eigen risico wat jaarlijks gebruikt wordt. Dat dekt niet maar helpt wel. 
Vind het fijn te lezen dat er aan lagere inkomens wordt gedacht, ik kon inderdaad geen fiets van paar honderd euro aanschaffen voor de middelbare school van de oudste. Wel zelf gelukt omdat ik een teruggave kreeg waar meer huurders teveel hadden betaald. Is maar voorbeeldje. Nu heeft de puber een fiets van 500 euro van mij gekregen, dat was anders op 100-150 blijven steken.

Verder droom ik van die bedragen die ik hier lees. Als ik 1000 zou hebben was is al gelukkig. In de maand dan hè. 
Door omstandigheden zit er nu komende tijd nog geen zicht op beterschap in. Maar ik wil niet klagen. Ik heb best wel dingen mee en ik hou alles zo goed mogelijk bij. Een kerstboom weet ik nog niet. Vorig jaar moest ik het laten. Daar zat geen ruimte meer voor. Ik vind het niet erg, voor de kinderen vind ik het jammer. 
En ik vind het ook erg moeilijk om zaken aan te nemen. Ik doe het wel maar er gaat niets boven jezelf redden. 
Ik hoop dat mijn kinderen zich straks ook gaan redden. De kansongelijkheid voel ik en voor mij nogmaals dan schik ik in. Voor hun is het echt wel merkbaar, met de inflatie en energie. 

Wat je netto onder de streep overhoudt is natuurlijk alleen maar van belang als je meer details weet. Mijn werkgever betaalt namelijk mijn volledige pensioenpremie, mijn zorgverzekering wordt betaald van mijn brutoloon, hoeveel reiskostenvergoeding, heb je een 13e maand of niet. 
Word je per 4 weken of per maand betaald. 
Bovenstaande is natuurlijk allemaal van belang.

Bijtje82

Bijtje82

11-11-2022 om 11:32

Eppos schreef op 11-11-2022 om 10:24:

Hier 630 euro ongeveer maandelijks. Aangevuld met kinderalimentatie en toeslagen. Ik krijg een extra bedrag door eigen risico wat jaarlijks gebruikt wordt. Dat dekt niet maar helpt wel.
Vind het fijn te lezen dat er aan lagere inkomens wordt gedacht, ik kon inderdaad geen fiets van paar honderd euro aanschaffen voor de middelbare school van de oudste. Wel zelf gelukt omdat ik een teruggave kreeg waar meer huurders teveel hadden betaald. Is maar voorbeeldje. Nu heeft de puber een fiets van 500 euro van mij gekregen, dat was anders op 100-150 blijven steken.

Verder droom ik van die bedragen die ik hier lees. Als ik 1000 zou hebben was is al gelukkig. In de maand dan hè.
Door omstandigheden zit er nu komende tijd nog geen zicht op beterschap in. Maar ik wil niet klagen. Ik heb best wel dingen mee en ik hou alles zo goed mogelijk bij. Een kerstboom weet ik nog niet. Vorig jaar moest ik het laten. Daar zat geen ruimte meer voor. Ik vind het niet erg, voor de kinderen vind ik het jammer.
En ik vind het ook erg moeilijk om zaken aan te nemen. Ik doe het wel maar er gaat niets boven jezelf redden.
Ik hoop dat mijn kinderen zich straks ook gaan redden. De kansongelijkheid voel ik en voor mij nogmaals dan schik ik in. Voor hun is het echt wel merkbaar, met de inflatie en energie.

Bij de ikea kun je vaak voor een euro een kerstboom halen toch? Of zoiets? Of investeer in een neppers. 

Hoe komt het dat jij zo laag in inkomen zit? 100% arbeidsongeschikt? 

pind@ schreef op 11-11-2022 om 11:08:

Wat je netto onder de streep overhoudt is natuurlijk alleen maar van belang als je meer details weet. Mijn werkgever betaalt namelijk mijn volledige pensioenpremie, mijn zorgverzekering wordt betaald van mijn brutoloon, hoeveel reiskostenvergoeding, heb je een 13e maand of niet.
Word je per 4 weken of per maand betaald.
Bovenstaande is natuurlijk allemaal van belang.

Hier vakantiegeld en eindejaarsuitkering, salaris per maand, zeer kleine reiskostenvergoeding omdat ik in de buurt van het werk woon.  

Bijtje82

Bijtje82

11-11-2022 om 12:04

Hier geen extra's, behalve extra uren om te werken. Vakantiegeld tel ik niet mee als extra omdat dit een vast gegeven is. 
Heb een 24u contract, maar denk dat ik er zeker minimaal 32 tot 40 werk. En die extra uren zijn onbetaald/ vrijwillig. Maar wel noodzakelijk.

Bijtje82 schreef op 11-11-2022 om 12:04:

Hier geen extra's, behalve extra uren om te werken. Vakantiegeld tel ik niet mee als extra omdat dit een vast gegeven is.
Heb een 24u contract, maar denk dat ik er zeker minimaal 32 tot 40 werk. En die extra uren zijn onbetaald/ vrijwillig. Maar wel noodzakelijk.

Als je structureel overwerkt moet je meer uren op contract krijgen of die uren uitbetaald krijgen. Het is NIET normaal om zoveel onbetaald over te werken. Je baas lacht zich kapot. Je inkomen in laag en je hebt drie opgroeiende kinderen. Je kunt het goed gebruiken. Juist als het noodzakelijk is voor je baas, is het zaak dat hij je ervoor gaat waarderen. En met meer dan een 'dankjewel' want daar kun je de rekeningen niet van betalen. 

Mijn man en ik werken beide vier dagen. We hebben het meer dan goed (rond de 4000 netto). Mijn huis heb ik destijds in mijn eentje gekocht, in de huizencrisis, dus we houden behoorlijk wat over. Ook voordat ik mijn man leerde kennen spaarde ik al veel.
We leven eigenlijk best wel 'onder onze stand', want zelfs als een van ons niet zou werken zouden we nog makkelijk rond kunnen komen. Wel hebben we een opgroeiend kind dat nu in een goedkope fase zit (basisschool). We sparen onder andere voor haar toekomst (studie, rijbewijs). En ik realiseer me ook echt wel hoe ontzettend geprivilegieerd we zijn en hoe goed we het hebben. Ik vind het ook belangrijk om mijn kind daar bewust van te maken. 

pind@ schreef op 11-11-2022 om 11:08:

Wat je netto onder de streep overhoudt is natuurlijk alleen maar van belang als je meer details weet. Mijn werkgever betaalt namelijk mijn volledige pensioenpremie, mijn zorgverzekering wordt betaald van mijn brutoloon, hoeveel reiskostenvergoeding, heb je een 13e maand of niet.
Word je per 4 weken of per maand betaald.
Bovenstaande is natuurlijk allemaal van belang.

Hoezo is dat dan van belang? Mijn pensioenpremie is deels voor eigen kosten, maar dat gebeurt allemaal boven de streep. Ik heb geen concreet bedrag genoemd maar mijn IKB wat ik maandelijks laat uitbetalen, reken ik niet mee als maandloon. Dat schuif ik ook rechtstreeks door naar de spaar- en beleggingsrekeningen.

MamaE schreef op 11-11-2022 om 12:26:

[..]

Als je structureel overwerkt moet je meer uren op contract krijgen of die uren uitbetaald krijgen. Het is NIET normaal om zoveel onbetaald over te werken. Je baas lacht zich kapot. Je inkomen in laag en je hebt drie opgroeiende kinderen. Je kunt het goed gebruiken. Juist als het noodzakelijk is voor je baas, is het zaak dat hij je ervoor gaat waarderen. En met meer dan een 'dankjewel' want daar kun je de rekeningen niet van betalen.

Sterker nog, is het ook niet zo dat die extra uren, al zou je ze wel betaald krijgen, niet tellen voor je pensioenopbouw?

Bijtje82 schreef op 11-11-2022 om 11:32:
Of investeer in een neppers.


Punt is dat mensen met lage inkomens meestal geen geld hebben om te "investeren" in andere oplossingen. Een nepboom mag op termijn goedkoper zijn, er moet nú meer geld voor op tafel gelegd worden (tenzij je een tafeldingetje neemt van 20 cm) dan voor een echt boompje.

Hoe het ook mag komen dat Eppos van 630 moet rondkomen, met zulke bedragen is investeren in alternatieve oplossingen niet aan de orde.

Zie ook Boots Theory op Wikipedia

(The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they
managed to spend less money. Take boots, for example. He earned
thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of
leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of
boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like
hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the
kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so
thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by
the feel of the cobbles. But the thing was that good boots
lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a
pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time,
while a poor man who could only afford cheap boots would have spent a
hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet. This was the Captain Samuel Vimes "Boots" theory of socioeconomic unfairness.[1])


MMcGonagall schreef op 11-11-2022 om 12:39:

[..]

mijn IKB wat ik maandelijks laat uitbetalen, reken ik niet mee als maandloon. Dat schuif ik ook rechtstreeks door naar de spaar- en beleggingsrekeningen.

En waarom is dat geen inkomen dan?

Bijtje82

Bijtje82

11-11-2022 om 13:27

MamaE schreef op 11-11-2022 om 12:26:

[..]

Als je structureel overwerkt moet je meer uren op contract krijgen of die uren uitbetaald krijgen. Het is NIET normaal om zoveel onbetaald over te werken. Je baas lacht zich kapot. Je inkomen in laag en je hebt drie opgroeiende kinderen. Je kunt het goed gebruiken. Juist als het noodzakelijk is voor je baas, is het zaak dat hij je ervoor gaat waarderen. En met meer dan een 'dankjewel' want daar kun je de rekeningen niet van betalen.

Ik mag mijn overuren 150 procent indienen, maar daar heb ik alleen mezelf maar mee. Want meer belastbaar inkomen. Dan krijg ik achteraf de rekening van de overheid en kan ik alles weer terugbetalen.

Kreeg ik maar een dankjewel, zelfs dat is teveel. Wil niet voor niets hier weg. 

Heb nu wel een belangrijke onderhandelingspositie. Mijn collega is per direct opgestapt en ik ben de enige die dit werk nu nog doet. 

Als ik er niet ben, staat het hele transport proces stil. Dus ik ga ze een aanbieding doen die ze nu eigenlijk niet kunnen weigeren. Weigeren betekend dat ik ook opstap.

Bijtje82

Bijtje82

11-11-2022 om 13:32

Ginevra schreef op 11-11-2022 om 13:07:

[..]

Punt is dat mensen met lage inkomens meestal geen geld hebben om te "investeren" in andere oplossingen. Een nepboom mag op termijn goedkoper zijn, er moet nú meer geld voor op tafel gelegd worden (tenzij je een tafeldingetje neemt van 20 cm) dan voor een echt boompje.

Hoe het ook mag komen dat Eppos van 630 moet rondkomen, met zulke bedragen is investeren in alternatieve oplossingen niet aan de orde.

Zie ook Boots Theory op Wikipedia

(The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they
managed to spend less money. Take boots, for example. He earned
thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of
leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of
boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like
hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the
kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so
thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by
the feel of the cobbles. But the thing was that good boots
lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a
pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time,
while a poor man who could only afford cheap boots would have spent a
hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet. This was the Captain Samuel Vimes "Boots" theory of socioeconomic unfairness.[1])


Iemand kan niet leven van 630 euro pm, dus er zullen vast aan alle kanten toeslagen etc zijn. 

Ik ben wel benieuwd waarom Eppos in deze positie zit en of er een mogelijkheid is om hier uit te komen. Soms valt er echt nog wel eea uit te halen.

Bijtje82 schreef op 11-11-2022 om 13:27:

[..]

Ik mag mijn overuren 150 procent indienen, maar daar heb ik alleen mezelf maar mee. Want meer belastbaar inkomen. Dan krijg ik achteraf de rekening van de overheid en kan ik alles weer terugbetalen.

Kreeg ik maar een dankjewel, zelfs dat is teveel. Wil niet voor niets hier weg.

Heb nu wel een belangrijke onderhandelingspositie. Mijn collega is per direct opgestapt en ik ben de enige die dit werk nu nog doet.

Als ik er niet ben, staat het hele transport proces stil. Dus ik ga ze een aanbieding doen die ze nu eigenlijk niet kunnen weigeren. Weigeren betekend dat ik ook opstap.

Maar stel hè, dat je weet dat je per januari meer gaat verdienen. Dan krijg je minder toeslagen, maar dat kun je bij de belastingdienst ook opgeven. Je voorschotten zijn dan lager. Dat is niet erg en ook logisch, want je verdient je inkomen dan zelf. Het komt dan niet meer van de belastingbetaler maar van degene die er profijt van heeft dat jij dat werk doet, namelijk je baas.

Nu ben je slaaf aan het spelen voor een werkgever die nog niet eens dankjewel tegen je zegt. Als hij had gezegd 'ik heb een aanbieding voor je; een contract voor 16 uur per week en je krijgt er nul euro voor'. Dan zou iedereen nee zeggen en hem keihard in zijn gezicht uitlachen. Maar dat doe je nu wel. 

Dat je collega is opgestapt is niet jouw probleem. Dat de toko stilvalt ook niet. Jij bent aangenomen voor drie dagen in de week en daar krijg je ook voor betaald. Als jouw werkgever wil/verwacht dat jij meer doet, dan moet hij dat overleggen en daar een beloning tegenover stellen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.