Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zorgtoeslag op rekening kind


"je" ben jij niet

Kaaskopje, jij kunt je eigen polis niet zomaar middenin beeindigen. Maar het is jouw polis niet. Het is de polis van je dochter. Volgens mij kun jij die gewoon beëindigen. Jij bent niet verplicht om voor haar een polis te hebben.

Ja, je dochter is verplicht een polis te hebben. Als ze die niet heeft, dan volgt een boete. Maar dat is haar zaak. Niet de jouwe. Zo is de toeslag ook haar zaak, niet de jouwe.

En inderdaad, er zijn een heleboel ouders die gewoon hun kinderen op de eigen polis houden. Juist daarom vind ik dat gedoe met die bankrekening best wel goed eigenlijk. Al die ouders lopen tegen hetzelfde probleem aan. Die gaan allemaal nadenken. Dat hadden ze eerder moeten doen.

Je kunt namelijk wel met elkaar allerlei dealtjes sluiten over betalen en terugstorten enzovoorts, dat moet je helemaal zelf weten binnen je eigen gezin, maar je kunt er niet op rekenen dat de belastingdienst en de verzekering dat spel meespeelt. En daar gaat het even om.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2014 om 20:17

Amk

Ja, betaalwijze mag je altijd wijzigen, maar Miriam had het over opzeggen. En als je 18 jaar bent geworden, mag je ook middenin het jaar van verzekering veranderen. Dus als kind op 22 februari jarig is, moet kind per 1 maart betalen voor de polis die er al is, dan loopt dat gewoon door, of voor een verzekering bij een andere maatschappij kiezen. Daar heeft dat kind een hele maand na de verjaardag de tijd voor. Daarna kan het niet meer gewijzigd worden tot 1 januari 2015.

Een scheiding is inderdaad ook een reden om een polis uit elkaar te halen.

Maar dat ik val over de werkwijze van de belasting, is ook dat ze zomaar doen. Bij een kind als mijn oudste dochter had het even kunnen duren voor ik erachter was gekomen waar de toeslag gebleven is. Wij (lees dochters) zijn er nadrukkelijk niet van te voren over ingelicht door de belasting.

amk

amk

22-02-2014 om 20:49

verkeerde

je geeft de verkeerde de schuld, de belastingdienst voert alleen de wet maar uit. Die is wel door de tweede en eerste kamer beoordeeld en goed bevonden.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2014 om 20:53

Miriam

Als je een polis hebt voor het hele gezin, is de hoofdverzekerde vrij om medeverzekerden op te zeggen. Mijn dochters hebben hun eigen verzekeringspolis, dus zijn hoofdverzekerden op hun eigen polis. Op die polis staat een betaalwijze en dat is automatische incasso van rekeningnummer.. de mijne dus. Daar is over nagedacht door ons en dat staat ons vrij. De meeste ouders denken daar nogal bewust over na. Er wordt gewikt en gewogen.. doen wij het, of laten we het de kinderen betalen en na rijp beraad, besluit een aantal ouders de premie voor hun kind te betalen omdat ze dan tenminste goed verzekerd zijn en zij niet vanwege de premie maar zo afgeknepen mogelijk een verzekering afsluiten. Dat zijn vooral de wat meer welgestelde mensen die zo denken, heb ik de indruk, óf ouders die hun kind goed kennen en het gewoon wel zo zeker vinden als zij het nog even regelen ipv kind. Sommige ouders laten de zorgpremie ook gewoon bij hun kinderen en betalen zelf de volledige premie. Daar ben ik het dan weer niet mee eens, maar goed dat moeten die ouders dan maar weer uitzoeken. Wij horen bij de ouders die het minder breed hebben, maar het voorlopig nog wel zo veilig vinden om het te betalen. En dan is het wel zo prettig als we niet achter de zorgtoeslag aan hoeven bij het kind wat alles belangrijker vindt dan de bankzaken.

amk

amk

22-02-2014 om 20:59

wel

die voorlichting is er wel degelijk geweest. Het staat in de brief waarin je voorlopige toeslag werd bekend gemaakt.
Ook in spotjes op tv en radio is het gemeld.

Op de achterkant van de voorlopige voorschotbeschikking staat: nieuw in 2014 voor het toeslagjaar 2014 zijn er een aantal veranderingen die gevolgen kunnen hebben voor uw toeslagen. Meer hierover leest u op www.toeslagen.nl/2014.

Dan moet je daar natuurlijk gaan kijken. Of bellen zoals in de laatste 2 regels staat.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2014 om 21:01

Amk

Ja, ik doe er niets meer aan Ik mok nog een beetje na, maar ik blijf het erg vinden dat bij dit soort zaken de oorsprong van veranderingen nogal eens bij het wangedrag van aantal mensen ligt, terwijl het overgrote deel gewoon braaf doet wat het moet doen. Wij hadden het zo prima met elkaar afgesproken en ik blijf vinden dat je dat zelf moet kunnen bepalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2014 om 21:03

AMK

voor ik nog hoger van de toren blaas, zal ik nogmaals aan mijn dochters vragen of ze die brieven hebben gehad en aan mij willen laten zien. Ik ben graag bereid mijn ongelijk te tonen als dat zo isNú zegt 1 dochter dat ze beslist niet is ingelicht.

amk

amk

22-02-2014 om 21:51

zoeken naar

voorschotbeschikking, eind november tot eind december verstuurd. Achterzijde.

Nausicaa

Nausicaa

23-02-2014 om 00:19 Topicstarter

Lezen mensen!

De vraag was: Zijn er meer mensen die hier moeite mee hebben? (het feit dat de belastingdienst beslist dat de zorgtoeslag op de bankrekening van de persoon in kwestie wordt gestort)

Vervolgens komen er voor mij enkele nuttige reacties, maar het merendeel van de reacties komt erop neer dat het belachelijk is dat ik de ziektekostenverzekering voor mijn 22-jarige zoon betaal en allerlei constructies hoe ik dat moet gaan oplossen.

Dat was mijn vraag niet. Als ik de ziektekostenverzekering voor mijn zoon betaal, heb ik daar een gegronde reden voor waar niemand een oordeel over hoeft te vellen. Fijn voor alle ouders van kinderen waar het wel op rolletjes loopt; bij mij/ons niet.

Tenslotte de letterlijke tekst van de brief die mijn zoon op 15 febr 2014 in de brievenbus kreeg:

'Door nieuwe wetgeving maken wij toeslagen en belastingteruggaven alleen nog over op één rekeningnummer. Van dat rekeningnummer moeten wij vaststellen dat het op uw naam staat. Alleen op dat rekeningnummer kunnen we bedragen aan u overmaken. Dit helpt fraude tegen te gaan.
Wij hadden meerdere rekeningnummers van u voor uitbetalingen van een toeslag of teruggaaf inkomstenbelasting. Sinds 21 januari gebruiken wij voor uitbetalingen aan u uitsluitend onderstaand rekeningnummer: 00000000'(bankrekeningnummer zoon)

Constructie klopt niet

Nausicaa, je vraag is wel beantwoord. Het commentaar dat je krijg hoort bij het antwoord op je vraag.
Voor de duidelijkheid je vraag nog eens "Zijn er meer mensen die hier moeite mee hebben? (het feit dat de belastingdienst beslist dat de zorgtoeslag op de bankrekening van de persoon in kwestie wordt gestort)"
Lees dat nou toch eens terug zeg. Wat wil je nou? Dat jouw moeder kan bepalen dat jouw belastingteruggave op haar rekening belandt?
Wat vind je nou gek eigenlijk? Dat de belastingdienst een tenaamstelling van de rekening wil die overeen komt met de rechthebbende? Vindt je dat werkelijk gek?
Het mantra fraude is hier al genoemd en inderdaad, onder dat mantra kan overdreven worden. Maar hé: hoe vaak zal het voorkomen dat toeslagen voor (dementerende) ouderen op de rekening van heel iemand anders belanden? Ik geef je op een briefje dat dat vaak is.
Misschien wel net zo vaak als de constructie die jij toepast met je zoon. Omgekeerd durf ik te wedden dat er ook zonen en dochters zijn die de toeslagen van hun ouders toucheren omdat zij hun bankrekening hebben ingevuld.
Vind je het werkelijk gek dat de Belastingdienst geen partij wil zijn in dit soort schimmige constructies?
En ja, voor jouw situatie is een andere oplossing. Als die oplossing werkelijk nodig is, dan moet je naar de rechter en bewind in laten stellen.

Nausicaa

Nausicaa

23-02-2014 om 09:45 Topicstarter

M Lavell

'Wat wil je nou? Dat jouw moeder kan bepalen dat jouw belastingteruggave op haar rekening belandt?'

Nee, dat wil ik niet. Wat ik WEl zou willen is dat er een keuzemogelijkheid was geweest. Die is er nu niet; ik wil wel de zorgtoeslag op mijn rekening (omdat ik de zorgverzekering betaal), maar ik wil niet zijn teruggave inkomstenbelasting op mijn rekening. Dus als er al een keuzemogelijkheid was, zou ik niet mijn eigen rekeneingnummer opgeven. Kortom: ik heb geen keuze en zal me moeten neerleggen bij deze maatregel van de BD. De goeden moeten weer onder de kwaden lijden.

goed en kwaad

Nausicaa, ik twijfel geen moment aan je goede bedoelingen.
Maar ik vind (je vroeg om meningen) de oplossing die jij (en vele ouders met jou) hebt gekozen voor de zorgverzekering van je zoon, een slechte oplossing. Het helpt niet tegen niet met geld om kunnen gaan. Sterker nog: feitelijk geef je een slecht voorbeeld. Je neemt een verantwoordelijkheid op je die niet de jouwe is. Eentje die ook nog eens flink in het maandbudget hakt.
Vooral ook eentje die je je eigen moeder niet zou toestaan.
Je zou een keuzemogelijkheid willen. Nou die is er. Als jij meent dat jouw kind zo incapabel is dat zijn moeder voor 'm moet kiezen/handelen, dan moet je hem onder bewind laten stellen bij de rechtbank.
Beschermend bewind heet dat. Zoek dat nou eens uit. Is helemaal niet ingewikkeld. Mijn man en ik hebben het gedaan voor zijn moeder.
Als het allemaal zo erg niet is, je zoon kan wel maar hij wil niet, dan wordt het tijd om hem los te laten en hem zijn zaakjes zelf te laten regelen. Daarin mag hij ook fouten maken. Daar wordt hij groot van.

Annet

Annet

23-02-2014 om 11:29

Een keuze helpt niet tegen fraude

Als je maar één keer hoeft aan te geven dat een toeslag op de rekening van iemand anders gestort moet worden, dan is dat voor jou heel praktisch maar werkt frauderen toch weer in de hand.
De tenaamstelling van een rekening is veel makkelijker te controleren.

Kaaskopje

"Gelukkig beschouwen ze kinderen als zelfstandige wezens in dat opzicht, maar dan nog ben je als ouders, vind ik, vrij om afspraken met je kinderen te maken." Ja. Maar daar heeft de belastingdienst dan weer niks mee te maken. Dat mag je fijn onderling regelen. Het feit dat jij je kind gebaard hebt en dat het waarschijnlijk nog onder jouw dak woont neemt niet weg dat je kind voor de wet volwassen en zelfstandig is. Als je alle ja-maren wegdenkt is het toch te gek voor woorden dat een belastingtoeslag van de een volwassen persoon gestort wordt op de rekening van een ander persoon? Het zou een schimmige toestand worden als de huurstoeslag voor je ouders op jouw rekening gestort wordt of de studiefinanciering van je ene dochter op de rekening van de andere, welke praktische en eerlijke bedoelingen je er ook mee zou mogen hebben.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2014 om 17:09

Op zich heb je gelijk, maar...

Aan een kant vind ik nog steeds dat een verzekerde toestemming zou mogen geven om een ándere rekening te gebruiken dan de zijne. Via DigiD, dus via inloggegevens die persoonlijk zijn. De zorgverzekeraars hebben de rekeningnummers van de mensen die de rekeningen betalen, daar kan de zorgtoeslag ook op gestort worden. En als ze fraude helemaal willen tegengaan, dan zou de toeslag ook al gelijk in mindering gebracht kunnen worden op de premie. Juist de toeslagen zonder meer uitbetalen aan de mensen die het hard nodig hebben, kán in de hand werken dat mensen het niet gebruiken waar het voor is. Een goed voorbeeld hiervan is ook huursubsidie. Trek het gelijk van de huur af, dan weet je zeker dat het niet op gaat aan openstaande rekeningen, waardoor de huur of (bij zorgverzekeringen) of premie in de knel komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2014 om 17:11

En zoals gezegd...

de zorgtoeslag van mijn man wordt ook aan mij uitbetaald. Dat kan niet anders, omdat hij geen eigen bankrekening heeft. Dan is er dus geen probleem. Mogelijk dat ze dit scharen onder 'gemeenschap van goederen', het mijne is het zijne.

amk

amk

23-02-2014 om 18:28

kaaskopje

dat werd vroeger allemaal gedaan en blijkt veel fraude gevoeliger te zijn dan deze variant.
Ik neem aan dat jij en roefel een en/of rekening hebben, dan is het toch ook zijn rekening.

Politiek drama

Hier ben ik het helemaal eens met Kaaskopje. Dat gedoe met die toeslagen is een drama.
Vroeger (lang geleden) hadden we die dingen ook (nou ja, een kleine variatie). Dat is afgeschaft vanwege fraude en problemen in het kader van het vereenvoudigen van het belastingstelsel.
Maar uiteindelijk is het toch weer als een duvel uit een doos tevoorschijn gekomen bij de invoering van het nieuwe zorgstelsel. Op het heetst van de politieke strijd kwam die toeslag ineens als een konijn uit de hoge hoed, waarmee de laatste politieke bezwaren voor even verdwenen waren en het zorgstelsel ingevoerd kon worden.
Het doel heiligt de middelen.
En nu zitten we met de gebakken peren.

Jaina

Jaina

23-02-2014 om 20:15

Maar

Ik snap het probleem niet zo. Het maakt toch niet op welke rekening het gestort wordt? Je kan dan toch een automatische incasso uitschrijven zodat vervolgens het geld naar jouw rekening wordt overgeboekt? Het lijkt me logisch dat de belastingdienst niks te maken heeft met de afspraken die volwassen mensen onderling maken over wie wat betaalt.

saldo

Jaina, voor het kunnen uitvoeren van een automatische incasso moet het saldo van de rekening positief zijn. Ik krijg de indruk dat dat op diverse rekeningen niet het geval is. Dan verdwijnt de toeslag in een zwart gat.

Nausicaa

Nausicaa

23-02-2014 om 22:15 Topicstarter

M Lavell slaat de spijker op z'n kop

.... met haar laatste opmerking.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2014 om 01:25

Amk

Nee wij hebben geen en/of rekening. Mijn man heeft er alle vertrouwen in dat ik niet opeens mijn biezen pak met de bankpasjes in mijn tas. Maar door dit zo op te schrijven bedenk ik me dat deze constructie niet zo prettig is voor als ik kom te overlijden. Komende week toch maar even werk maken van een en/of rekening dus.

omgaan met geld

Mijn ex is ook zo iemand waarbij het geld in een zwart gat verdwijnt. Slecht opgevoed, zeker, maar hij heeft ook een stoornis waardoor hij eerst doet en dan pas denkt. Zit altijd in de schulden en vindt door zijn charme altijd weer iemand die het voor hem oplost. Tot hij opnieuw schulden maakt, de vrouw hem eruit schopt en hij weer iemand anders vindt om het op te lossen. Ik ben er zelf ook ingetrapt. De enige oplossing zou zijn om hem zakgeld te geven en het geld zelf te beheren, maar daarmee gaat hij niet akkoord. Hij laat een spoor van schulden en vrouwen in financiële problemen achter. En kinderen waarvoor hij niet financieel (of anderszins) zorgt.
Ik kan mij voorstellen dat de moeders in dit draadje de kinderen voor ellende willen behoeden. Of je dat eeuwig kunt volhouden is een tweede. Hoe vaak ik niet met mijn ex hele Excel sheets heb zitten opstellen met inkomsten en uitgaven... en dan kwam hij de volgende dag thuis met peperdure geluidsboxen die we ons niet konden veroorloven. Sommige mensen worden echt niet wijzer in het omgaan met geld, ook niet na zoveel keer schulden, ook niet (zoals mijn ex) nadat ze een paar keer in elkaar zijn gemept omdat ze leningen aan 'vrienden' niet terugbetaalden. Nou was dit mijn ex en was de liefde op een dag wel over. Maar als het je kind is?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2014 om 17:35

Stoepkrijt

Waarom is iemand verkeerd opgevoed als hij het financieel niet op een rijtje heeft? Het zijn ook eigenschappen die iemand heeft of niet. Het kunnen zelfs reacties zijn op hoe de ouders het deden. Zuinige ouders - kind die geld over de balk gooit. Ouders die geld over de balk gooien - zuinige kinderen.

Kaaskopje

Ik bedoelde het in dit geval niet algemeen, maar echt op de persoon van mijn ex gericht. Hij is nogal aan zijn lot overgelaten, niemand is ooit met hem gaan zitten om hem de beginselen van geld bij te brengen. Zelf leenden zijn ouders ook links en rechts geld. Dus nogal slecht opgevoed. Daar bovenop komt nog zijn stoornis. Die is bij hem nooit officieel vastgesteld, maar een paar van zijn familieleden hebben hetzelfde en daarbij is wel een diagnose vastgesteld.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2014 om 18:31

Dan ligt het dus ook

aan zijn stoornis. Zijn ouders hadden hem het goede voorbeeld kunnen geven, maar door zijn stoornis pakt hij dat dan toch niet op.

Klopt

Klopt. Maar zijn familieleden met dezelfde aandoening hebben in hun opvoeding geleerd dat zij de geldzaken vanwege hun stoornis beter aan een ander kunnen overlaten. Zijn neef van 30 met stoornis (zoon van zijn broer die geen stoornis heeft) heeft een vriendin die het allemaal regelt, hij mag zelf onverstandig doen met bedragen die ze kunnen missen. Ex mankeert niks, volgens hemzelf en daar gaat het mis. Broer van ex heeft trouwens ook moeten leren om te gaan met geld, door dezelfde beroerde opvoeding.

Dalarna

Dalarna

28-02-2014 om 21:51

Interessant

Zijn het eigenschappen die je hebt waardoor je het moeilijk vindt om je financiën te regelen? Zoja wat zijn dat voor karaktereigenschappen?

karaktereigenschappen Dalarna

Gebrek aan zelfbeheersing (ik weet wel dat ik me die nieuwe smartphone niet kan veroorloven maar ik doe het toch), impulsiviteit (hé kijk, de nieuwste smartphone!), vergeetachtig of chaotisch van aard (o jee, net de nieuwe smartphone gekocht, nou ligt er ineens een belastingaanslag op de mat), geen nee kunnen zeggen (deze smartphone is alleen vandaag enorm voordelig, u bent een dief van uw eigen portomonnee als u geen gebruik maakt van deze fantastische aanbieding).

skik

Jasmijn

Jasmijn

01-03-2014 om 11:42

nog een paar:

-Optimisme: ach komt wel goed met dat geld, volgende week is mijn salaris er weer.
-Slordigheid: rekening die betaald moet worden te lang laten liggen zodat er een extra boete overheen komt.
-Of een vorm van koopverslaving: als je dingen koopt voel je je goed enz.

Ik ken van iedere vorm wel een persoon. Eentje die ze alle 3 heeft en inderdaad financieel kompleet aan de grond zit. De anderen die een van deze eigenschappen hebben en die het altijd maar net weer rondbreien, maar zó zonde want er is voldoende inkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.