Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zorgtoeslag op rekening kind


Dalarna

Dalarna

01-03-2014 om 13:23

Maar al heb je al die eigenschappen, ik vind het nog steeds geen excuus om financieel in de problemen te komen. Je zoekt dan naar een oplossing zodat je dat niet weer kan gebeuren.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2014 om 16:02

Dalarna

Even als advocaat van de duivel sprekend: maar als iemand met bepaalde eigenschappen die hulp nodig heeft, aan wie moet hij/zij dat dan vragen? Bijna elke vorm van hulp, tenzij van een goedwillend familielid, kost geld. En familie vind ik trouwens ook geen verstandige optie. Een boekhouder is niet voor iedereen weggelegd. En anders kom je uit bij bijvoorbeeld budgetbeheer. Prima dat het er is, dat zeker, maar als iedereen met wat minder financieel inzicht daar naartoe zou gaan, zouden ze omkomen in het werk. Vandaar dat men stimuleert om het toch zelf te doen. Er zijn evengoed wel veel mogelijkheden, maar de stap om dat te doen, zal voor veel mensen best groot zijn. Schaamte, trots, eigenwijs, wat dan ook...

Wat zijn jouw gedachten over een goede oplossing?

Dalarna

Dalarna

01-03-2014 om 16:19

Kaaskopje

Voor een oplossing moet je toch eerst een heldere situatie hebben.

Je kunt nog zo vergeetachtig zijn: bonnen meenemen en thuis in je pc of kasboek zetten kan iedereen. Als je dat niet doet (en dat doet mijn vader bijv) ligt dat echt aan je zelf en vooral aan een vorm van 'je kop in het zand steken en niet willen veranderen'.

Als je je kasboek goed bijhoudt en dat hoeft echt niet als een boekhouder met centen achter de komma en kloppend maar gewoon afgerond weet je waar je geld heen gaat. Het zal langzamerhand gaan voorkomen dat je zomaar iets koopt in de winkel omdat je wéét dat je het thuis moet gaan opschrijven. Nogmaals: als je dat niet doet ligt dat aan jezelf, ook dure goede financiële hulpverleners willen dat je de kassabonnen bewaard!

Als je dat bijhoudt zie je al na een paar maanden waar je geld blijft en als je een jaar rond bent zie je hoeveel je betaalt aan vaste lasten per jaar. Als je dat bedrag plus nog eens 600 euro deelt door 12 en vanaf dan steeds op een aparte rekening zet heb je geld om je vaste lasten te betalen. Dus elke keer na je loon dat totaal/12 meteen wegzetten. Je vaste lasten moeten dus ook van die andere rekening gaan en daar moet je dus GEEN pasje van hebben met pincode!!!

Ook als je niet de kassabonnen nog hebt bijgehouden kun je dat met die vaste lasten doen maar dan moet je dus gewoon de aflopen 12 mnd door via internetbankieren. Je moet weten wat vaste lasten zijn natuurlijk en vervolgens noteer je alle bedragen van het afgelopen jaar. Plus 600 en delen door 12. Dat kan iedereen en dan zet je dus via internetbankieren vast dat je elke maand na je salaris dat bedrag overmaakt naar die rekening waar je vaste lasten van gaan (zonder pasje dus).

Het kan ook andersom: berekenen wat je uit mag geven aan variabele lasten en DAAR een nieuwe rekening voor openen en het geld als zakgeld laten storten vanaf de rekening waar je salaris op binnenkomt en je vaste lasten vanaf gaan.

Beide manieren kun je nog wel extra beveiligen wellicht zodat je niet in een moment van 'vergeetachtigheid' via internetbankieren iets van de vastelastenrekening overboekt naar de variabelelasten rekening en geld overmaken IN een winkel met een app moet dus ook NOOIT mogelijk zijn!

Zo stel je in ieder geval je vaste lasten veilig en zo kom je al een heel eind. Als je één van de bovenstaande zaken niet wil of kan doen lukt je dat ook niet als iemand je daarmee wil gaan helpen, hoe goed die persoon ook is. Dit zijn gewoon de eerste stappen voor mensen die niet met geld kunnen omgaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-03-2014 om 17:00

Dat vraagt doorzettingsvermogen en overzicht Dalarna

En dat zijn geen kwaliteiten die de gemiddelde impulsieve, chaotische persoon in huis heeft. Wat jij voorstelt is heel erg logisch en zal iedereen met een beetje verstand wel zelf kunnen bedenken, maar soms zitten mensen qua denken zo érg vast in hun eigen kringetje dat ze er niet meer uit kunnen komen.

En dat maakt dat het mis kan gaan, heel erg mis kan gaan.

Het zijn geen excuses, heeft te maken met verminderd werkende executieve vaardigheden. Dat jij je daar niks bij voor kunt stellen komt omdat jij daar heel anders instaat. Dat maakt echter nog niet, dat het niet kan bestaan....

Dalarna

Dalarna

01-03-2014 om 17:10

Ginny

Ten eerste heb ik nergens gezegd dat ik het me niet kan voorstellen, je weet blijkbaar niet dat ik al jaren en jaren bezig ben met mijn vader en niet alleen ik.

Verder heb ik niet gezegd dat ze er zelf wel uit kunnen komen, Kaaskopje vraagt naar oplossingen.

Daarnaast: dit is een algemeen verhaal, dit gaat natuurlijk niet voor elke situatie op maar ik ben wel van mening dat als je je probleem WIL aanpakken er ook oplossingen zijn, veel meer dan wat ik hierboven heb neergezet maar vaak wil men niet.

amk

amk

01-03-2014 om 17:22

Dalarna

vaak is dat wat jij nu beschrijft als onwil juist onkunde. Ze weten het wel maar zijn niet in staat om dat lang vol te houden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-03-2014 om 17:40

Tussen de regels door

Lees ik een heleboel.

Ik ga hier geen discussie beginnen over jou en je vader, net zo goed als ik het niet ga hebben over de toekomstverwachtingen van mijn dochter, maar zoals Amk al terecht opmerkt is willen iets heel anders dan kunnen.

Ik kan me dus goed voorstellen dat je bij sommige mensen, indien je de kans krijgt, de regie overneemt. Dat is iets laagdrempeliger dan onder curatele stellen...

Katniss

Katniss

01-03-2014 om 18:32

Tja

Ik ben wel iemand bij wie het heel lang goed gaat en dan ineens fout. Als ik alle bonnen moet gaan opschrijven ben ik de hele dag alleen maar bezig met die bonnen en raak ik compleet in de stress. Over het algemeen weet ik best wel wat erin komt en eruit gaat, maar soms begroot ik wat aan de optimistische kant (terwijl ik voor mijn gevoel juist veilig begroot). En dan zit ik dus even krap en is het puzzelen om tot het eind van de maand te komen. Als die spaarrekening dan eenmaal bijna leeg is door allerlei inslagen, kost het even voor je dat weer bijgestuurd hebt.
Die 600 gedeeld door 12 kan ik niet volgen. Dat is ongeveer het bedrag wat je kwijt bent als je kat ziek wordt en ingeslapen en gecremeerd moet worden. Dat is dan dus in een keer weg (binnen 7 dagen betalen). Stom dat je dat niet hebt liggen, maar ja een paar weken geleden ging mijn auto ineens stuk voor hetzelfde bedrag.

Dalarna

Dalarna

01-03-2014 om 18:54

Katniss

Nee: AL je vaste lasten PLUS 600 (als extra) delen door 12 maanden.

Verder: bij ons gaat het al lang zo goed dat ik geen bonnen meer opschrijf als ik contant betaal maar bij houd hoeveel ik pin en dat zet ik bij de variabele lasten. Het gaat om het bijhouden, als je weet dat je het thuis weer moet opschrijven wat je nu weer wil gaan kopen moet het toch via een extra radartje in je hoofd. Ook doe ik het nog maar eens per maand en dus alleen nog maar via internetbankieren maar tot voor kort kon ik elk bonnetje van jaren geleden binnen 5 min vinden als er nog garantie op zou kunnen zitten en dát is best handig gebleken. Dat systeem hebben we wel wat versloft maar nog gaat er hier geen bon weg van iets waar we nog garantie op zouden kunnen hebben. Dat was dus heel handig gekoppeld aan het bijhouden van de kassabonnen vroeger.

Roepen dat je de hele dag bezig bent met kassabonnetjes slaat natuurlijk nergens op, hoe vaak koop jij dan wel niet iets per dag?

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er maanden zijn waarbij je moet puzzelen om rond te komen en dat zonder ooit eens bonnetjes bij gehouden te hebben? Iedereen die mensen helpt bij de financiën vraagt als eerste om een kasboek bij te gaan houden.

Nogmaals: ik heb een Aviertje in Excel, verdeeld in boodschappen, vaste lasten, variabele lasten, kleding, auto en scooter en inkomsten. Je opent excel, tikt de winkel in van het bonnetje en tikt het bedrag in. Programma telt vanzelf op en als je eens internetbankieren open hebt verwerk je dat er meteen even in, ja dat kost je echt dagen per maand!

Katniss

Katniss

01-03-2014 om 19:04

Tja (weer)

Ik heb wel eens een tijdje bijgehouden hoeveel ik uitgeef aan boodschappen (450 euro per maand). Het grappige is dat ik ook elke maand ongeveer daarop uit kom, ook met verjaardagen e.d. Ik doe eigenlijk niet aan impulsaankopen, maar heb gewoon regelmatig dingen achter elkaar die dan ineens op dat moment moeten. Nou ja, en ik had dus mijn laatste 13e maand wat gunstiger ingeschat (nieuwe meubels voor jongste, nieuwe telefoon) én toen ging de auto stuk. En nu de kat ;-(
Ik kan het wel allemaal in Excel zetten, maar ik weet zo ook wel dat ik op min uit kom.

18 jaar en zorgverzekering

Wat een hoofdpijndossier!

Hier moeten de kinderen vanaf 18 jaar overal zelf voor zorgen, dus ook de ziektekostenverzekering en de belastingtoeslag.
Ik heb er nu twee boven de 18. Bij de tweede ging het regelmatig mis met de acceptgiro's (is erg slordig). Leverde een verhoogde rekening op met extra kosten. Daarna nog een keer en daarna is hij overgestapt op automatisch incasso. Dt gaat goed. Heeft wel een vaste baan, parttime, maar wel met vaste inkomsten.
Bijd eoudste zelfde: acceptgiro's ging niet goed. Daarna gekozen voor automatische overschrijving. dom, want bij elke verhoging van de premie werd de automatische afschrijving niet verhoogd. Bovendien kon de ziektekostenverzekeraar blijkbaar niet 'lezen' dat een automatische overschrijving van begin januari voor de premie van januari was. Dus de ziektekostenverzekeraar ging creatief boekhouden: kwam de premie van februari, dan was dat een klein deel vor januari en de rest voor februari etc.
Ziektekostenverzekeraar kwam niet op het idee, om een brief te schrijven: u moet uw automatische overschrijving aanpassen. Na verloop van tijd kwam er dan plotseling een forse rekening met extra kosten, die nergens aan te relateren wasd. Er kon ook geen specificatie worden gestuurd, we moesten er maar van uit gaan dat het allemaal goed was. Zijn daarmee ook alle kosten betaald? Ja. Automatisch overschrijven omgezet in automatisch incasso, nu moest alles goed gaan. Drie maanden later weer zo'n rekening, nog forser. Daar bleek wel een fout onder te zitten, na enige correctie nog een groot bedrag extra overgemaakt, waarvan niet duidelijkw as waarvoor, maar goed, we hadden in die tijd ook problemen met de post, dus het kan best zijn dat er iets gestuurd is wat we nooit ontvangen hebben.Is alles dan betaald? Ja.
En deze maand weer een forse rekening, zonder specificatie. Nu toch een specificatie gevraagd. Dat duurde twee weken! Hoe kan het dat je wel een rekening kunt sturen, maar niet kunt vertellen waarvoor? De specificatie is zo moeilijk te lezen, dat we besloten hebben om maar de meest positieve conclusie te trekken: er staat nu zwart op wit dat vanaf 1 maart 2014 alles betaald is.

Een hoofdpijndossier, niet alleen door de onervarenheid van de 18-jarigen met betalen, maar ook door de ondoorzichtigheid van de verzekeraar, de onverwachte kosten van de eigen bijdrage die automatisch wordt afgeschreven etc. etc. En gewoon, de hoge kosten van alles in vergelijking tot wat een 18-jarige kan verdienen.

Ik snap best dat je je kind die ellende wilt besparen en er dan maar voor kiest om alles zelf te doen. Alleen: daar wordt het niet beter van, want kinderen zullen toch moeten leren, niet alleen om met geld om te gaan, maar ook met instanties: bellen, vragen stellen, informatie opzoeken, de kleine lettertjes op je afschrijvingen snappen, het verschil tussen automatische overschrijving en incasso snappen etc. En de lange tenen van zo'n zorgverzekeraar, die meteen als iets niet klopt boetes oplegt, in plaats van een briefje of een andere vorm van communicatie, zoals email (geen no-replydingen).

Ze moeten ermee leren leven en omgaan, inclusief de eigen frustraties. Ik heb zelf wel eens financieel moeten bijspringen, maar dat vertaal ik dan direkt als schuld en spreek een terugbetaalregeling met ze af. Waar ze zich goed aan houden moet ik zeggen. Ik ben dan mogelijk wat harder voor mijn kinderen, maar mijn keuze is om het ze te laten leren om te gaan met de samenleving zoals die nu functioneert. Ik had het liever anders gezien, maar daar is in de hedendaagse politiek geen enkele ruimte voor.

Oudste heeft momenteel ook geen inkomsten, heeft alle tijd nodig zijn studie tijdig af te ronden. Hij is wel altijd thuis, ik ben zelf veel weg, dus ik heb met hem afgesproken dat hij bepaalde klussen in huis doet en hij krijgt daar een minimale vergoeding voor. Hij heeft bijna twee grote studieklussen klaar, daarna is er wellicht weer wat ruimte voor een bijbaantje.

Tsjor

Nausicaa

Nausicaa

01-03-2014 om 22:23 Topicstarter

Tsjor

Ook ik moet regelmatig financieel bijspringen, en dat wordt ook direct omgezet in schuld wat zo snel mogelijk moet worden terugbetaald. Denk niet dat ik zo gek ben om alles voor mijn zoon te betalen en als gevolg daarvan zelf niet kan rondkomen. Zoals ik al eerder heb gezegd: alleen de zorgverzekering betaal ik (en ontvang indirect de zorgtoeslag) omdat ik het belangrijk vind dat hij verzekerd is.

En wat ik ook al eerder heb gezegd: automatisch incasso werkt niet bij mijn zoon. Hij krijgt zijn salaris in handen en als het al eens op zijn bankrekening wordt gestort, is het er binnen een dag vanaf, of uitgegeven.

Dalarna

Dalarna

01-03-2014 om 23:01

Katniss

Ja, wellicht is een kasboek voor jou geen oplossing maar jouw problemen krijg je als je het woord 'buffer' niet wil uitspreken ))

Nausicaa

'En wat ik ook al eerder heb gezegd: automatisch incasso werkt niet bij mijn zoon. Hij krijgt zijn salaris in handen en als het al eens op zijn bankrekening wordt gestort, is het er binnen een dag vanaf, of uitgegeven.'
Bedoel je dat hij kontant wordt uitbetaald? Wat een vreemde regeling.En tussen het uitbetalen en thuis komen heeft hij alles opgemaakt?
Ik weet niet hoe oud hij is, maar op een gegeven moment zal hij toch moeten leren dat je geld niet alleen maar voor de lol is. Dat zijn pijnlijke leerprocessen, maar liever nog terwijl ik erbij ben, dan later als ze buiten mijn beeld zijn.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

02-03-2014 om 01:49

Buffer

Hoe ziet een buffer eruit? (grapje!)Het jaar waarin wij genoeg geld binnenkrijgen om een serieuze buffer op te kunnen bouwen, wordt een feestjaar.

En net wat Tsjor zegt: de zorgverzekering is inderdaad een hoofdpijndossier. Het is zo onoverzichtelijk geworden. En niet alleen voor mensen die wat rommeliger zijn met de financiën.

Dalarna, ik vind je uiteenzetting van hoe jij het aanpakt heel duidelijk.

Ik vind het apart dat het moeten noteren van elke bon bij jou soms voorkomt dat je een aankoop doet. Een beetje omgekeerde luiheid. Wij hebben vandaag bijvoorbeeld bij een magazijnverkoop een paar dingen aangeschaft. Heel soms sta ik mezelf toe iets te kopen wat ik leuk of handig vind. Als het goed of verstandig is om te kopen, dan zou ik het niet laten liggen vanwege het noteren in het kasboek. Ik laat alleen iets liggen als ik de kosten niet verantwoord vind.

Dalarna

Dalarna

02-03-2014 om 10:59

Kaaskopje

Dat stukje is niet mijn mening maar kun je overal lezen als het om financiële adviezen gaat. Het verbaasd mij dan weer dat je het principe niet begrijpt.

Veel mensen kopen een beetje in het geheim dingen als ze niet al te veel geld hebben, even een broodje voor de lekker, even een leuk nieuw sjaaltje en vervolgens hebben ze er spijt van. Als je in je hoofd hebt dat je alles op moet schrijven wat je koopt zie je de rest van je leven dat sjaaltje staan en als je dat vaker overkomt denk je steeds iets langer na over de aankoop en sorry maar zo werkt dat bij veel mensen dus wel. Enig idee hoeveel mensen hun aankopen verborgen houden voor hun partner? Zou dat werken als je een kasboek bijhoudt?

Door het niet gebruiken van een kasboek zul je nooit inzicht krijgen in je financiën met als bijkomend voordeel dat je iets langer gaat nadenken over een kleine (of grote) aanschaf. Katniss heeft twee 'fouten' gemaakt: denken dat ze meer geld zou krijgen en vervolgens dingen kopen en er later achterkomen dat ze weer geen buffer heeft voor zaken die echt belangrijk zijn. Ik koop geen nieuwe telefoon als er geld aan komt en ik geen buffer heb. Als mijn telefoon stuk gaat koop ik er eentje tweedehands.

Zoals een miljonair ooit zei: Je wordt geen miljonair als je je hele leven nieuwe auto's koopt! Je rijdt er een km mee en ze zijn meteen heel veel minder waard!

En verder: ik gebruik mijn systeem niet maar ik heb dan ook geen geldproblemen.

Ook: een buffer is iets wat je inzet als je geld krijgt en het niet heel heel heel erg nodig hebt om gewoon van te leven.

Sawo

Sawo

02-03-2014 om 12:22

DIGID fraude

Er is laatst ook met DIGID fraude geweest. Mensen die achter je bsn nummer waren gekomen vroegen nieuwe digid aan. Visten dat uit de brievenbus en veranderen dan het rekeningnummer waar het geld naar overgemaakt moet worden. Het enige controlemiddel dat je dan nog kan inzetten is controleren of rekeningnummer en ten naamstelling met elkaar overeen komen.

Het is inderdaad jammer dat hier de goeden moeten lijden onder de kwaden. Maar ik denk toch dat het goed is dat geld wordt overgemaakt naar degene waarvoor het bedoeld is dan kan je het makkelijkste controleren.

En als het echt niet lukt zoals bij jullie zijn er gelukkkig ook andere manieren zoals bewindvoering.

Misschien ook een goed signaal naar je zoon dat het nu echt serieus is en het tijd is dat hij zelf verantwoordelijkheid neemt of niet.

Want als het op zijn 22 niet lukt waarom zou het dan op zijn 30 of 40e wel lukken.

Saar

en ook

Of vinden dat je ergens recht op hebt, of denken dat het leven minder leuk is zonder dure geluidsboxen/smartphone/plasma tv. Mijn ex heeft net een compleet nieuwe inrichting gekocht (bank, salontafel, eettafel, eetstoelen, televisie, televisiemeubel enz.). Waarvan, geen idee, er ligt al beslag op zijn salaris en zijn vrouw werkt niet, die is altijd ziek, zwak, misselijk of depressief en ligt in bed met hoofdpijn (behalve als er iets te vieren valt met veel drank, dan is ze er altijd bij). Dus hij zal wel ergens bij een vriend hebben geleend met het idee dat hij het wel een keer terugbetaalt... maar wie dan leeft, dan zorgt!

Oeps

Bovenstaande was een reactie op de opsomming van eigenschappen...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2014 om 00:56

Dalarna

Enig idee hoeveel mensen hun aankopen verborgen houden voor hun partner? Zou dat werken als je een kasboek bijhoudt?===

Nee, dan zou het uitkomen, logisch. Ik zit totaal niet zo in elkaar. Zelfs als ik de neiging al heb om een aankoop even stil te houden, dan hou ik dat maar kort vol.

Als mijn telefoon stuk gaat, koop ik géén nieuwe telefoon. We hebben nog wel wat in huis voor die situatie, dus dan moet ik het zo uitzingen tot ik mijn abonnement weer kan verlengen.

Ik denk hoe dan ook goed na over een aankoop. Ik heb ook een ingebakken 'slecht geweten' als ik meer uitgeef dan een bepaald bedrag. Een goede tip om impulsaankopen te doen is o.a. de aankoop uit te stellen. Dat werkt vaak prima. En ik zoek op internet altijd naar de voordeligste adresjes. Ik begrijp het doel van het noteren beslist, maar het zien van een aankoop in het kasboek zou de aankoop voor mij niet bezwaarlijker maken. Ik heb er voor gekozen om het te kopen en dan sta ik er achter dat ik het gekocht heb. Ik zou wel kunnen beslissen om de maand erna niet zo'n uitgave te doen.

Maar we zijn er mee bezig, ook omdat er flink minder binnen gaat komen helaas.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-03-2014 om 07:37

Kaaskopje (ot)

Volgens mij bespaar je ook geld door je nieuwe telefoon geen onderdeel van je abonnement te laten zijn, maar te wachten tot je een nieuwe nodig hebt en die dan los te kopen. Dat gaat niet op voor de dure smartphones, maar wel voor de goedkopere. Kun je uitrekenen, en daarbij moet je bedenken of je na de looptijd van je telefoon ook echt een nieuw exemplaar nodig gaat hebben, of dat ie prima nog een jaar extra mee kan.

Jasmijn

Jasmijn

05-03-2014 om 10:02

Nausicaa

Hoi Nausicaa, kan jouw zoon rood staan? Zo ja, dan zou ik dat gelijk proberen terug te draaien. Verder zou ik iets automatiseren op zijn rekening. Wellicht kan de bank je daarmee even helpen. Bijv. zodra zijn salaris gestort is, de helft naar een tweede rekening van hem gaat, en de andere helft blijft op zijn privé-rekening staan. Jij hebt heb het pasje van de tweede rekening en kan dan daarmee wat betalingen doen. Het geld van de eerste rekening kan hij gebruiken en hij kan niet rood staan. Misschien kan je zo op een gegeven moment wat inlopen?

Wikke

Wikke

05-03-2014 om 11:17

lastig voor gezamenlijke kindrekening (zelfde als Temet)

Wij hebben ook een gezamenlijke rekening voor kindkosten en verder zijn we financieel geheel gescheiden. Dus is het logisch om kinderbijslag, kinderopvangtoeslag e.d. op die kindrekening te laten storten, die NB op ons beider naam staat. Ook storten we zelf maandelijks een bedrag op deze gezamenlijke kindrekening. Goed geregeld vonden we, maar nu stort de belastingdienst ineens de kindertoeslagen op onze eigen rekening. Zucht. Moeten we inderdaad dat maar automatisch naar die gezamenlijke rekening laten overmaken. Wat een gedoe. Gelukkig staan we zelf niet rood, maar als dat wel zo is krijg je een probleem.

En ik zie niet in hoe dit fraude tegengaat, want die gezamenlijke (en/of) rekening staat op ons beider naam.
En er zijn toch zat mensen die meerdere rekeningen hebben om hun financiën op orde te houden?!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2014 om 11:41

Tijgeroog

Ja weet ik. Mijn man heeft een telefoon voor zijn verjaardag gekregen en kon daardoor een heel voordelig abonnement afsluiten. Mijn telefoon gaat dit keer niet langer mee vrees ik. Maar een losse telefoon kopen is natuurlijk ook heel prijzig. Ik heb nu een relatief goedkoop abonnement. Zonder telefoon was het uiteraard nog goedkoper geweest, maar als ik het een beetje bereken, had ik hier de telefoon niet los voor kunnen kopen. De telefoon is inmiddels in prijs gezakt zie ik, maar dan nog leg ik er niet op toe door het afbetalingssysteem. De partij waarlangs ik het abonnement heb afgesloten, was ook een beetje geschrokken van het feit dat ik nog op deze aanbieding was ingegaan, omdat hij eigenlijk al verlopen was, maar omdat het contract al was toegestuurd en door mij ondertekend hebben ze het zo gelaten. Een beetje mazzel dus. Bij de volgende ronde moet ik bekijken wat onze situatie is en wat dan verantwoord is.

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 12:22

kaaskopje

Tuurlijk kan het goedkoper. Mijn man koopt altijd tweedehands foons op marktplaats en dan een los abonnement. Wij betalen met zijn tweeën iets van 13 euro en daarvoor kunnen we genoeg bellen en sms'en. Wij hebben geen internetabo maar dat is natuurlijk ook goedkoper als je zonder telefoon koopt. Je moet gewoon nooit een nieuwe kopen. Voor 30 euro heb je al een smartphone op mp.

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 12:37

Kaaskopje

"Nee, dan zou het uitkomen, logisch. Ik zit totaal niet zo in elkaar. Zelfs als ik de neiging al heb om een aankoop even stil te houden, dan hou ik dat maar kort vol."

Dus toch zit die neiging ergens... verder is het gewoon bij heel veel mensen wel een probleem. Gewoon door simpel een kasboek bij te houden zie je waar je, vooral contante, geld blijft. Je kunt elkaar er ook op wijzen: hee je hebt maandag 20 euro gepind wat is daar mee gebeurd? Verder is gewoon het voornaamste doel van een kasboek dus gewoon weten waar je geld blijft zodat je na een maand en na een jaar kan zien hoeveel er aan boodschappen wordt uitgegeven, aan kleding, aan luxe artikelen, aan vaste lasten en zonder die gegevens kun je gewoon niet makkelijk besparen. Ik snap dus ook werkelijk nooit waarom mensen met maar de kleinste geldproblemen geen kasboek bijhouden en ik denk dat dat komt omdat ze denken dat dat op de boekhoudersmanier moet met balansen en centen en weet ik veel wat maar dat moet juist niet.

"Als mijn telefoon stuk gaat, koop ik géén nieuwe telefoon. We hebben nog wel wat in huis voor die situatie, dus dan moet ik het zo uitzingen tot ik mijn abonnement weer kan verlengen."

Daar is al wat over gezegd, ik geloof nooit dat een abo MET telefoon goedkoper is dan een tweedehands telefoon met een los abo.

"Ik denk hoe dan ook goed na over een aankoop. Ik heb ook een ingebakken 'slecht geweten' als ik meer uitgeef dan een bepaald bedrag. Een goede tip om impulsaankopen te doen is o.a. de aankoop uit te stellen. Dat werkt vaak prima."

Ik heb natuurlijk niet gezegd dat de gegeven tips alle tips zijn, jij was te vaag met je vraag zoals ik al zei. Financiële hulp is bij iedereen anders en natuurlijk helpt het om uit te stellen als je iets wil kopen maar ik heb allang begrepen dat dat niet altijd lukt (zie ook de voorbeelden in dit draadje) maar geen kasboek bijhouden betekent gewoon dat je iemand geen hulp kan geven.

"En ik zoek op internet altijd naar de voordeligste adresjes. Ik begrijp het doel van het noteren beslist, maar het zien van een aankoop in het kasboek zou de aankoop voor mij niet bezwaarlijker maken. Ik heb er voor gekozen om het te kopen en dan sta ik er achter dat ik het gekocht heb. Ik zou wel kunnen beslissen om de maand erna niet zo'n uitgave te doen."

Ja, maar het gaat niet alleen om jou, ik kreeg het gevoel dat je geen kasboek bij wil houden (als je dat al niet deed, dat weet ik niet) omdat voor jou dat 'niet kopen' niet zou werken maar dat is gewoon een bijkomstigheid van dat kasboek die wellicht bij jou niet werkt of nodig is maar dat zegt niets over anderen.

Dalarna

Dalarna

05-03-2014 om 12:40

Jasmijn

De mogelijkheid om rood te mogen staan opheffen kan toch alleen maar als er op dat moment geen roodstand is.... Het geld van de zorgtoeslag gaat in de bodemloze put van de al gemaakte schulden, dus roodstand en komt niet bij degene die de zorgverzekering betaalt.

amk

amk

05-03-2014 om 13:30

je laat het salaris naar een andere rekening storten en stort dan een deel naarde andere rekening.
Met dat wat je inhoud los je de schuld af.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2014 om 00:39

Dalarna

"Dus toch zit die neiging ergens..."

Ach, heb jij nooit een moment van zwakte? Maar het is tegen mijn natuur, dus binnen weinig tijd moet ik het gewoon vertellen.

Maar ik begrijp het principe van een kasboek.

Een tweedehands telefoon ben ik toch wel huiverig voor. Je weet niet wat er toch aan mankeert.

Dalarna

Dalarna

06-03-2014 om 08:40

Kaaskopje

Tja, wij hebben nog nooit problemen gehad met dat soort dingen en van alles wat wij met mp hebben besteld (en dat is echt echt echt heel veel) zijn we 1x genept door enorme krassen op een computerspel en 1x doordat de ander het ding niet goed verpakt had en ons de schuld gaf.
Gewoon binnen je woonplaats zoeken en laten zien dat het werkt, je weet toch ook dat de meeste mensen om het jaar alweer een nieuw ding willen?

Verder: natuurlijk heb ik die neiging maar ik heb geen financiële problemen dus bij mij is het gevolg niet groot. Uit je eerdere postings bleek dat je je absoluut niet voor kan stellen hoe zoiets werkt maar dat kun je dus wel. Dat je het geld niet hebt om dat soort dingen te doen is iets anders. Nogmaals het is een bijkomstigheid van het bijhouden van een kasboek waar jij dus niets aan hebt maar een ander kan er heel veel aan hebben (en ik heb het niet verzonnen, dit is gewoon een algemeen bekend iets).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.