Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tara

Tara

02-12-2010 om 00:07

Zwangere collega's

O hemel lieve mensen,

Het wemelt van de zwangere collegas op mijn afdeling en ze zijn allemal ziek zwak en misselijk.
Ze Zijn niet meer vooruit te branden en melden zich na 4 weken al ziek of de leiding geeft aan rekening met hen te houden en werkt van hen over te nemen. Ai...wat is dit tegenwoordig...en de trend is dan ook dat ze al vroeg stoppen met allerlei klachten en moeilijk weer herstarten, duurt wel vaak tot t kindje een jaar of ouder is. Er zijn ook collegas die veel aan hun hoofd hebben of niet dit zijn voor lange tijd, zij gaan echter wel door.
Ik merk ook op onze afdeling dat het een buitenlandse cultuur betreft die het dus laat afweten en collegas met meer werk opzadeld, dit is niet vervelend bedoeld maae helaas een feit.
Zwanger zijn is tegenwoordig een ziekte, ik erger mij eraan...het gemak ...ppfff en de leiding meldt ook nog even veeel rekening met hen te houden! Ben ik nou gek...(zeker verre van perfect en erg blond)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2010 om 02:49

Adem in adem uit

Het is niet anders.

dc

dc

02-12-2010 om 08:11

Tara

Ik werkte niet, maar ik ben de eerste 4 maanden van deze zwangerschap hondsziek geweest. Gemiddeld 8 keer per dag overgeven enzo. Dit had ik niet bij de eerste 2. Misschien heb je gewoon pech dat je collega's allemaal echte klachten hebben, en zou een beetje medeleven je niet misstaan.

Meer 40+ers aannemen!

Zoals ik. (Haha) Het valt me wel op dat werkgevers in deze tijd weer gaan voor jong en goedkoop, maar daar zit uiteraard een keerzijde aan: die willen/worden nog zwanger.

Gr. Poezie.

Buitenlandse cultuur

wat bedoel je hiermee ?

Weet je ik heb tot 37 weken zwangerschap gewerkt, een week voor de bevalling nog een deadline en dat luktte allemaal omdat ik dat lichamelijk wel aan kon, kwestie van geluk dus.

Tara, lieverd

Ik wens je een zwangerschap met eerst drie maanden misselijkheid en moeheid en vervolgens zes maanden bewegingsbeperkingen, slaapgebrek en brandend maagzuur.

En daarna natuurlijk een wolk van een baby (die niet doorslaapt tot zijn derde).

De ene vrouw heeft meer last van zwangerschapsleed dan de ander. Rendementen uit iemands verleden bieden geen garantie voor andermans toekomst.

Groeten,

Temet

dc

dc

02-12-2010 om 10:50

Nou ja zeg

"over the top verwende generatie!"

Als je ziek bent, dan ben je ziek. En helaas worden sommige vrouwen ook ziek als ze zwanger zijn. Niets verwends aan. Met de eerste 2 heb ik tot aan het einde probleemloos doorgewerkt, dat had ik met deze zwangerschap niet voor elkaar gekregen.

Die zwangeren van tegenwoordig

Het zou best kunnen dat er vroeger minder mensen problemen met hun werk hadden als ze zwanger waren. Maar voor zover er al vrouwen werkten hielden die daar vaak mee op als ze trouwden (zoveel ongehuwde zwangeren waren er nou ook weer niet) en verder was het vziw ook niet ongebruikelijk zwangeren te ontslaan. Dus tja, als je zorgt dat er geen zwangeren in dienst zijn kunnen ze uiteraard ook niet wegens zwangerschapskwalen verzuimen.

Groeten,

Temet

Verschuiven van prioriteiten?

Tja... Zelf ben ik tijdens mijn recente zangerschap rond de 22e weken van 8 uur werken per dag naar 6 uur werkenper dag (op advies van de bedrijfsarts). Niet omdat ik specifieke klachten had, maar gewoon omdat ik zo moe was van het slechte slapen en het niet volhield om vijf dagen per week acht uur per dag te werken. Ik ben blij dat de bedrijfsarts en mijn leidinggevende zo met me mee hebben gedacht. Ja, misschien kan dit gezien worden al verwend want ik had misschien wel 8 uur per dag kunnen werken, maar dit had betekent dat ik de avonden en weekenden vervolgend helemala niets meer kon. Nu kon ik soms nog even weg in het weekend, maar de weekenden bestonden al uit veel rusten.
En ik heb gemerkt dat tijdens mijn zwangerschap mijn prioriteiten verschoven. Ik werkte voor mijn zwangerschap vaak over, deed nog werk thuis en was de voortrekker van allerlei nieuwe ontwikkelingen in mijn team. Tijdens mijn zwangerschap deed ik natuurlijk nog steeds mijn werk, maar ik merkte wel dat ik het vooral belangrijk vond om voor mezelf en mijn kleintje te zorgen. Een normale ontwikkeling lijkt mij.
Tara, het lijkt me dat je jouw probleem vooral bij je leidinggevende moet neerleggen. Als er inderdaad zoveel mensen uitvallen vanwege zwangerschap of gerelateerde klachten, dan moeten die gewoon vervangen worden. Als dit een structureel probleem is kan dit niet langdurig worden opgevangen door niet-zwangeren. Ik zou het daar dus eens aankaarten.
Maanve

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2010 om 11:49

Jongeren

Ik las gister in de krant dat de tendens juist is dat men zich minder ziek meldt uit angst voor ontslag of niet verlengen van een contract. Juist ook de jeugd. Nu is een zwangere niet direct 'jeugd', maar ik wil er mee aangeven dat het economische klimaat er juist voor zorgt dat men zolang mogelijk naar het werk blijft gaan. Ik stel me zo voor dat ook een zwangere niet op ontslag zit te wachten, of zich uit de markt wil prijzen door onnodig ziekteverzuim. Met andere woorden: ook voor zwangere, niet uit onze cultuur afkomstige collega's, zal ziek 'niet in staat tot werken' inhouden en niet 'geen zin om te werken'. Op een enkeling na dan die er misschien echt geen zin meer in heeft, maar de werkgever zal dat vast wel een beetje in kunnen schatten.
Ik heb een collega die afgelopen jaar zwanger was en een paar keer groen van ellende toch maar weer naar huis is gegaan nadat ze thuis had gedacht 'kom op, gewoon gaan!'. Afrikaans, andere cultuur, maar gewoon een stoere meid.

100%mama

100%mama

02-12-2010 om 16:00

Sikkeneurig

"Zie ook de draadjes over het in de baas zijn tijd plannen van zorg, artsenbezoek etc. Als werkend "oudje" (50+)zit ik af en toe met mijn oren te klapperen als ik zie wat er allemaal op het bordje van de baas gedumpt wordt."

Tjeetje, zit jij in de overgang ofzo? Lees dan even het draadje goed waar je nu naar verwijst?

Fijn voor jou dat je prachtige zwangerschappen hebt gehad of dat je zo'n bikkel was, maar ik denk niet dat er iemand in staat is de oordelen naar degene toe die ziek is al dan niet gerelateerd aan de zwangerschap. Beter is dit probleem voor te leggen aan de leiding gevende, want uiteraard kan ik het mij voorstellen dat je er behoorlijk sikkeneurig van wordt als er steeds meer werk op je bordje krijgt van je zieke zwangere collega. Overigens ben ik 8 weken kots misselijk geweest en heb me geen dag ziek gemeld tot zover, heb ik nu weer een plus puntje bij je?

Nasha 1st

Nasha 1st

02-12-2010 om 20:52

Tsk oudemoeder

wat een zure reactie, kunnen wij het helpen dat de overheid eindelijk ook eens meedenkt met de zorgende ouder??? Jaloers?

Maylise

Maylise

02-12-2010 om 21:20

Tara

Als je ziek bent dan ben je ziek. Zwangerschap kan behoorlijk vervelende zieke symptomen met zich meebrengen. Dat heeft niks met aanstellen te maken.

Vrouwen die zwanger zijn en niet ziek maar wel de kantjes er van aflopen zullen waarschijnlijk ook voor die tijd dat al wel gedaan hebben. Dat heeft dus niks met zwangerschap te maken. Is vervelend maar lijkt me een taak voor je leidingevende verder en niet voor jou. Het heeft geen enkele zin om je te ergeren aan wat collega's wel of niet doen.

Maylise

Inderdaad

Wat Maylise al zegt, de zwangeren die overmatig veel klachten (zeggen te) hebben zijn vaak degenen die daarvoor ook altijd wel "iets" hadden. Heeft niks met "tegenwoordig" te maken.

Ik heb twee zwangere collega's. De ene klaagt elke dag en de ander hoor je niet. Weet nu al wie er straks een pittige babytijd gaat hebben

Vic

Vic

03-12-2010 om 12:32

Picasso

Och, dat kun je niet zo voorspellen. Ik had geen vlekkeloze zwangerschappen en vreselijke bevallingen. Dat werd goed gemaakt met baby's die al vanaf 10 en 6 weken doorsliepen van 7 tot 7. Ik denk dat ik gedurende de jaren niet stoerder ben geworden, ben juist meer aan mezelf gaan denken (nadat ik een paar keer flink ben afgestraft door te lang doorkwakkelen). Na baby 1 ben ik regelmatig ziek thuis gebleven, hoewel ik toen nog van het type 'niet zeuren' was. Na baby 2 ben ik bijna niet meer ziek geweest, terwijl ik nu bij grieperigheid/koorts wel denk 'hmmm ik ziek maar even uit'. Alle pijntjes waarmee ik gewoon blijf doorwerken, moeten op het werk natuurlijk wel uitgebreid geventileerd worden (ze moeten wel weten hoe loyaal ik ben hahaha).

Massi Nissa

Massi Nissa

03-12-2010 om 20:22

Herken wel iets van de irritatie

Ik begrijp wel iets van de irritatie van Tara, al zou ik het net als Picasso en Maylise breder trekken dan alleen zwangere vrouwen. Je hebt nu eenmaal collega's die bij elke snotneus afbellen en dat is meer dan vervelend.
Mijn man werkt nu samen met drie zwangere vrouwen (hij werkt in een vrouwenbranche) en begrijpt niets van die dames. Bijna dagelijks hebben ze wel iets waardoor ze moeten afbellen, eerder naar huis moeten, tussendoor op de bank liggen, afbouwen, weet ik veel. Drie jonge vrouwen onder de 30. Tja, als ik dat hoor, denk ik stiekem dat ze die zwangerschap best wel eens zouden kunnen gebruiken om onder hun werk uit te komen.
Aan de andere kant is zwanger zijn nu ook weer niet helemaal niks. Je bent wel degelijk sneller moe en kunt allerlei vervelende klachten ontwikkelen. Die zijn hopelijk tijdelijk van aard, maar al met al kan iemand best ziek zijn van een zwangerschap.
Groetjes
Massi

Tijgeroog

Tijgeroog

03-12-2010 om 22:24

Massi

Ik was 27, dus ook onder de 30, toen ik voor het eerst zwanger was. Ik heb heel moe op m'n werk gezeten, ik heb enigszins misselijk op m'n werk gezeten, wel doorgewerkt. Maar er kwam helaas toch een punt dat m'n rug bij zitten en staan zo vreselijk veel pijn deed dat ik echt niet meer kon functioneren. En toen ben ik dus halve dagen gaan werken, voor m'n 30ste...
Ik weet dat er collega's waren die zich aan mij meer irriteerden (mannenbrache , ik irriteerde mij eraan dat ze mij verweten dat ik de mededeling van de vk "ik maak me zorgen om je kind, je moet zsm naar de gyn" meer prioriteit gaf dan het feit dat de afdeling onderbezet was.

Niet één maar veel

Het gaat Tara volgens mij niet om de ene (of twee) zwangere dames, maar over het feit dat het er heel veel zijn. En dat zij daar de dupe van is, want zíj moet de afwezigheid van de zwangere dames opvullen. Ik kan me best voorstellen dat als dat een tijd duurt dat voor haar op een bepaald moment wel eens teveel zou kunnen worden. (En dat dus ergernis opwekt)

Gr. Poezie.

Tara

Tara

04-12-2010 om 02:10

Begrip

Hoi Dames
Ik weet heus dat een zwangerschap niet altijd rooskleurig is, heb zelf ook een koppeltje rondlopen.
Maar wrm mag het niet gezegd worden? Al mijn blanke collegas werken tot op het end en andere culturen zijn na 3 maanden al thuis, en ik kan hun werk doen,. Vervolgens lees ik op hun Hyves dat ze het ene feest na het andere feest aflopen uuhhh met fotos..
Zoals Poezie zegt, niet een maae ik kan het werk van hun allemal overnemen terwijl ik ook wel ens niet fit ben,
Het is arbeidsmoraal volgens mij

100%mama

100%mama

04-12-2010 om 09:23

Begrip

Het mag absolut gezegd worden, want ik snap absoluut wel wat je bedoeld hoor. Tijdens mijn vorige zwangerschap moest ik (ja, voor mijn 30e) stoppen met werken omdat men bang was voor vroeg geboorte wegens teveel aan vruchtwater. Daar heb ik mij altijd "schuldig" om gevoeld. Nu loop ik kotsmisselijk en doodmoe op mijn werk omdat ik het moreel niet kan vinden mij ziek te melden, maar als mijn, niet zwangere, collega zich dan van de week ziek meld omdat ze....hoofdpijn heeft.....heb ik dezelfde irritatie als jij alleen is deze niet zwangerschap gerelateerd.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-12-2010 om 09:33

Meer uitleg

Kijk, dat is precies wat ik bedoel Tara, je ziek melden en dan wel naar feestjes gaan. Ik ben ook zwanger en al maandenlang moe. Niet misselijk, niet ziek, moe. Ik werk gewoon en laat de feestjes aan mijn neus voorbijgaan. Ik vind dat ik een verantwoordelijkheid heb naar mijn werk toe - niet eens zozeer naar mijn werkgever (die wordt gecompenseerd als ik mij als zwangere ziek meld), maar naar mijn collega's en vooral mijn mentorleerlingen. Ik ga dus elke avond vroeg naar bed en doe in mijn vrije tijd veel minder dan anders. Zo hoort dat voor mijn gevoel.
Ik denk trouwens niet dat je het aan andere culturen kunt ophangen, want ik zie dat ontduikgedrag bij mannen en vrouwen uit alle culturen. Het is denk ik ook een kwestie van karakter of arbeidsethos ofzoiets.
En natuurlijk kun je doodziek zijn van een zwangerschap, dat ontken ik helemaal niet en Tara volgens mij ook niet. Het is meer wat 100% mama schrijft, dat je zelf (als zwangere of nietzwangere) je best doet om door te werken en dan meldt iemand anders zich ziek om iets flauws. Dat kan ergerlijk zijn.
Het ligt ook aan de sfeer op je werk. Op mijn vorige school lag het ziekteverzuim vele malen hoger dan op mijn huidige school. Waar ik nu werk, voelen mensen zich duidelijk meer verantwoordelijk voor de leerlingen. Het is ook een betere school. Het enige nadeel is dat ziekmelden inderdaad wel erg moeilijk wordt, je voelt je schuldig omdat je weet dat anderen ook heel hard werken en niet altijd fit zijn.
Groetjes
Massi

Tara

Tara

04-12-2010 om 14:09

Verantwoordelijkheidsgevoel

Dat is denk ik ok de grote factor. En hoe betrokken voel je je tov werkgever en je colegas.
Zoals al is gezegd, het is gewoon vervelend als de ene doorploetert , die ms wel alle grond heeft om thuis te blijven, en de ander met en scheet het al opgeeft en het werk aan een ander overlaat. Wij hebben er nu drie op de afd zoals ik al vertelde en zodra er bekent was dat ze zwamnger waren kwamen de ziekmeldingen. En de leiding stuurt nog even een gepeperde mail naar ieder of we er vooral rekening mee willen houden. Turlijk doen we dat, zoveel we kunnen. Maar er wordt nu misbruik van gemaakt, het zijn dan ook de collegas die anders ook al weinig voor een ander doen en nu legaal nee mogen zeggen. Vervolgens en tijd uitstromen en pas een jaar of langer na de geboorte terugkomen . Dan weer veel ziekmeldingen waardoor je noioit op ze kunt rekenen. Lang niet iederen doet dit zo, helaas bij ons nu al een aantal keer gebeurd, kost de werkgever ook nog eens erg veel geld. Als er echt iets is waardoor je niet kunt werken is dat heel erg, maar daar heb ik het hier niet over, ik heb het slechts over die er misbruik van maken. Ik zie dat net ff te vel op het moment.
Omdat ik zelf al een week of 6 met zware rugklachten zit, maar beweging goed is, ga ik door. Tuurlijk kan dat niet in alle gevallen. Maar dan een ziekmelding omdat de scheet er niet uit kan...ggrrr....

Wel of niet zwanger

ooit heb ik een onderzoek gelezen over werknemers.
ze zijn volgens dat onderzoek te verdelen in 3 groepen.
a degene die de kar trekken,altijd maar doorgaan,nooit klagen of zich ziek melden.( mits ze half dood zijn)
b Degene die meeduwen aan die kar ,tot een bepaalde grens,zij melden zich ziek als ze echt ziek zijn.
c degene die achter de kar aanlopen,en zodra ze hem niet bij kunnen houden blijven ze thuis,ziek of niet.

ik herken er wel wat in,op mijn werk is er standaard 1 collega,die bij het eerste kuchje thuisblijft ,en die je vervolgens bij de v&d tegenkomt of in de kroeg.
ik heb ook collega,s die zich ziek melden als ze ziek zijn,goed uitzieken en dan weer aan het werk gaan.
ook heb ik er een paar waarvan ik denk; wat doe je nog hier?? jij hoort in bed,die gaan maar door.

zo zal het ook met de zwangere dames zijn,er zullen er zijn die zich echt niet goed voelen,en terecht thuisblijven.
er zullen er ook zijn die misbruik maken van hun zwangerschap om lekker thuis te kunnen zitten.

je zal er mee moeten dealen,het is niet anders.

Wisselwerking

Ik vind mezelf ook gecommiteerd, ik sta in mijn werk ook wel bekend als iemand die alles voorbereidt, er altijd is en proactief mee denkt. Ik doe ook wel dingen waar ik niet betaald voor wordt.

Ik denk dat je altijd eruit haalt wat je erin stopt. Ik doe die dingen niet alleen maar omdat het moet of omdat ik mij verantwoordelijk voel, ik doe die dingen omdat ik het interessant vindt en verder wel, hoger op, meer, beter.

Als je in je werk altijd degene bent die de kar trekt moet je een andere baan gaan zoeken, hoger op, want dat kan je blijkbaar aan.

Afgeven op andere culturen en mensen die dat allemaal niet doen zoals jij heeft gewoon geen zin.

Overigens

als ik werkgever zou zijn dan zou ik de mensen die zich niet genoeg inzetten ontslaan. Je kan inzet en aanwezigheid makkelijk meten, uren bij houden, productie snelheid volgen etc. Daarnaast zou ik mensen die de sfeer verzieken ook ontslaan, waarmee ik niet zeg dat mensen niet eerlijk mogen zijn. Maar iemand die begint over andere culturen, zo'n opmerking over blank en niet-blank, dat zou de eerste zijn die eruit gaat.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-12-2010 om 21:08

Manda

Roerend eens met je sentimenten, maar weet je hoe moeilijk het is om mensen te ontslaan in het onderwijs? Heeeeeel lastig. Zelfs als ze aantoonbaar aan alle kanten niet deugen. Pas als ze gaan slaan of actief neonazi-blaadjes ronddelen ofzo, dan kun je iets doen.
Groetjes
Massi

Ja massi

dat weet ik. Ik begin ook steeds rechtser te worden op dit vlak, dus in de zin dat ook bijvoorbeeld in het onderwijs mensen makkelijker eruit kunnen. Daarnaast moeten andere voorzieningen en salaris die functies aantrekkelijker maken.

Tara

Tara

04-12-2010 om 22:18

Cultuur

Voel je je persoonlijk aangesproken? Is niet nodig lijkt mij. Maar ok..
Het is gewon en feit op onze afd dat dames uit een bepaalde andere cultuur langzaam, niet productief zijn en gewoonweg lui zijn, maar die kennen we ook binnen ons eigen cultuurtje. Maar hemel wat moeten we voorzichtig zijn om een ander cultuur te bespreken, terwijl het hier gewoon een feit is dat ze zich makkelijk ziek melden, en het werk liever door een ander laten doen. Is geen verzinsel, het is wat ik meemaak. En tja de ervaring bevestigd het vooroordeel dan vanzelf helemaal.
En mensen ontslaan die er altijd zijn, staan voor het werk wat ze doen,en kritiek hebben op de immer afwezige...dan moet jij nog eens even goed nadenken.
LIjkt me omgekeerde wereld.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2010 om 22:22

Manda

Je kan inzet en aanwezigheid makkelijk meten, uren bij houden, productie snelheid volgen etc. ===
En als je nou een werknemer treft die gemotiveerd is, bij categorie b hoort, dus meeduwer van de kar die zich alleen ziek meldt als hij ziek is, maar helaas..... zijn tempo is onder het gemiddelde?

Tara

ik hou niet van sfeer verziekers, dat is iets anders dan met concrete issues bij je werkgever langs gaan en met argumenten iets aankaarten. Blijkbaar heeft jouw werkgever andere ideeen over deze mensen. DUs ik geloof jou niet direct.

Kaaskopje

ja duh, het gaat mij er natuurlijk niet om een incidentele ziekte, je kan heel makkelijk bijhouden hoe vaak en lang mensen ziek zijn en hoeveel en wat ze doen in de tijd dat ze er wel zijn. De periode dat ik in loondienst werktte moest ik mijn taken ook dagelijks in een schema zetten, ik sprak van te voren ook duidelijk af wat mijn team en ik (ik was leidinggevende) moesten halen om het proces en hele project te managen. Als een collega onverhoopt ziek is dan is dat vervelend voor alle partijen maar niet onoverkomelijk, dat los je dan weer op door met wat minder mensen wat harder te werken, over te werken. Als dit meer dan normaal gebeurt dan is dat wel een probleem.

Ik reageer op Tara die het over feesten heeft met foto's terwijl die persoon zich ziek heeft gemeld.
Ik moet even denken ooit aan een collega, die had een wiplash, moest vaak ziek naar huis maar zat dan in het weekend wel op haar paard. Ik bedoel ik snapte die baas echt wel met zijn bedenkingen. Ik zou als baas ook niet zitten te wachten op mensen die in het weekend enorm gevaarlijke sporten hebben en dus vaak geblesseerd thuis blijven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.