Guinevere
24-02-2009 om 13:29
Afwijkende leerstijl?
Hebben adhd-ers (en vergelijkbare kinderen) een afwijkende leerstijl? Onze 6-jarige zoon lijkt hierdoor problemen te gaan krijgen op school. Dus we zijn nu (samen met school en hulpverlening) aan het kijken wat er aan gedaan kan worden.
Hij pikt de meeste dingen op, al lijkt ie met zijn hoofd ergens in de wolken te zitten bij klassikale uitleg/activiteit. Alleen komt het opgepikte niet op het juiste moment boven, maar vaak een paar dagen later (verwerkt en wel). Dan komt er bijvoorbeeld opeens een reuze slimme en doordachte opmerking uit zijn mond, die te maken heeft met de les een paar dagen (of weken) eerder. Kortom, hij leert wel, maar op zijn geheel eigen, schijnbaar ongestructureerde wijze.
Herkent iemand dit, of juist niet?

anna van noniemen
24-02-2009 om 13:55
Ja...
je moet eens even kijken op de Balans site, in een van de vorige uitgaven van het magazine stond een heel stuk over ADHD kinderen en leren....hun verwerkingsmogelijkheden liggen ook heel anders dan bij niet ADHD-ers daardoor lijkt het alsof ze dingen niet goed begrijpen, terwijl het eigenlijk gewoon iets langer duurt voor ze het snappen...

anna van noniemen
24-02-2009 om 13:56
De link
naar het artikel http://www.balansdigitaal.nl/assetmanager.asp?aid=1823

Magraat
24-02-2009 om 14:11
Boek, me hier aangeraden
Right-brained children in an left-brained world; unlocking the potential of u-your ADD child. Jeffrey Freed, Laurie Parsons.
Geeft heel interessante tips over een andere leerwijze.

Guinevere
24-02-2009 om 14:13
Mooi!
Dank je wel Anna! Ik ga 'm gelijk lezen en printen. Herken je het zelf ook bij je kind?

anna van noniemen
24-02-2009 om 14:19
Toen ik het las
was het een brok van herkenning en snap ik ook waarom zoon vaak heel gefrustreerd raakt van nieuwe dingen, en waarom het dus in groep 3 op regulier zo vreselijk mis ging....iedereen kon zien dat zoon pienter genoeg was, maar door zijn ADHD is de verwerking dus heel anders....jammer dat ik dat toen niet wist...

Magraat
24-02-2009 om 14:58
't Is een Amerikaanse schrijver, en in de VS gebruiken ze adhd en add door elkaar. Ik vond het echt interessant en heb ondertussen al een aantal dingen op mijn zoon uitgeprobeerd. Echt veel herkenning. Prettig voor mij ook dat ik mag stoppen met te proberen zoiets als de maaltafels er mechanisch in te rammen en hem een andere manier mag laten gebruiken. Prettig vooral omdat ikzelf ook die andere manier gebruik.
Ik heb ondertussen ook het artikel dat Anna doorgaf afgeprint. Dat herken ik ook bij mijn zoontje. Nog bedankt voor die tip Anna.

Pippie
24-02-2009 om 15:23
Artikel balans
Ja, dat artikel heb ik ook gelezen. (tenminste, ik denk dat we het over hetzelfde hebben Ook ik herkende dat gelijk. Hier zoon (7) die eigenlijk niet naar de instructies van de juf luistert. Hij gaat maar gewoon beginnen, ziet wel. Het verbale zegt hem iets minder.
Na dat artikel ben ik er eens extra op gaan letten. Ja, er is meer verwerkingstijd nodig tussen datgene wat gezegd wordt en voordat het kwartje valt. Bijv. Ik vroeg hem een lepel te pakken.... Uh.... lepel... lepel (staat, denkt, weet het niet), loopt naar de koelkast, lepel. Dan komt het aan: ah, lepen: en hup hij pakt de lepel. Heel opvallend. En dat is ook wat het artikel vertelt.
Vandaar dat picto's ook zo lekker werken. Visueel is makkelijker, hier, dan verbaal.
Pippie

anna van noniemen
24-02-2009 om 19:53
Magraat, boek in het nederlands?
ik ben er ook wel benieuwd naar. En welke methode heb jij voor de tafels? (want die kan zoon dus ook niet )

Guinevere
24-02-2009 om 20:20
Tenminste
Tenminste, ik neem aan dat dat 'm is. (Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden : talenten van een AD(H)D-kind ontwikkelen). Ik heb 'm net gereserveerd bij de bibliotheek.

anna van noniemen
24-02-2009 om 20:51
Weet niet petra
of je lid moet zijn van Balans....Maar ik heb de link onlangs nog naar iemand gemaild en die kon hem ook openen....Anders moet ik even kijken of ik hem kan opslaan en mailen naar je....

Petra-
24-02-2009 om 21:30
Anna
Misschien is dat het wel. Ik ga morgen gelijk eens bellen met onze ziektekostenverzekeraar, we hebben een mooie clausule:
"De patiëntenvereniging dient te zijn aangesloten bij een landelijk of regionaal patiënten- en consumentenplatform."
Volgens mij valt Balansdigitaal daar ook onder.

Guinevere
24-02-2009 om 21:39
Nee, petra
Dat kan de oorzaak niet zijn, Petra, want ik ben ook geen lid...ligt het niet aan jouw software? Geeft de pc een melding? Wie weet iets van java installeren?

Guinevere
24-02-2009 om 21:42
Of een verouderde versie van de acrobat reader? Het is een pdf-je.

Petra-
24-02-2009 om 21:58
Lukt niet
heb van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Wil iemand het naar mij mailen? petrasaivesmit apenstaartje gmail.com

anna van noniemen
24-02-2009 om 22:04
Wacht nog even een dagje af
want ik krijg hem nu ook niet open, ik denk dat Balans met de server bezig is....

Petra-
24-02-2009 om 22:48
Thnx guinevere
Ga gelijk even lezen en ik heb het boek ook gereserveerd bij de bieb!

Pippin
25-02-2009 om 12:40
Heeft ons geholpen
Net als Anna, hebben wij heel veel gehad aan dat hele verhaal over executieve functies. Die concentratieproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit zijn echt maar topjes van de ijsberg. Lastig, maar daar gaat het niet om. Zoon loopt vast met de rest. (verwerkingssnelheid, strategiewisselingen, aanpassen aan nieuwe situaties...) En daarmee kunnen we hem dus ook helpen (Hoera!).
Wat ik alleen niet snap, is het verband met beelddenken. Zoon heeft een V/p kloof, dan ben je juist heel erg verbaal. Maar de problemen komen toch op hetzelfde neer? Weet iemand hoe dat zit?
Pippin

anna van noniemen
25-02-2009 om 13:52
Magraat
ik ben heel benieuwd naar jouw methode voor de tafels?

Magraat
25-02-2009 om 15:33
Tafels
Wel, ik ken ze zelf ook niet zie je. Wat ik doe is ik doe maal tot waar ik het weet, bv 2 keer 8 en dan begin ik met optellen, of eventueel aftrekken. En zo werd het ook in het boek beschreven. Er in stampen met opzeggen lukt niet bij zoon. Hij is ze zo weer kwijt. Optellen en aftrekken is wat langzamer maar hij heeft houvast aan degene die hij al wel kent en kan van daaruit verder.
Het visuele spellen doe ik zelf trouwens ook. Realiseerde ik me pas toen ik het las. En wat blijkt, zoontje kan, als je hem het woord laat visualiseren even vlot van achter naar voor als van voor naar achter spellen. Vond hij zelf geweldig.

Guinevere
26-02-2009 om 11:19
Ik ben optimistischer, pippin
Ik zat nog even een dagje na te denken over je opmerking "Die concentratieproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit zijn echt maar topjes van de ijsberg. Lastig, maar daar gaat het niet om". Hoewel ik de afwijkende leerstijl zeker niet wil bagatelliseren, is het voor mij het belangrijkste dat zoon lekker in zijn vel zit en op sociaal vlak gelukkig is/wordt. Dat leren is belangrijk, maar toch ondergeschikt aan het sociale. En ik heb het idee dat onze zoon er tóch wel gaat komen in het leven. Misschien niet via de snelste route en met het behalen van alle diploma's, maar hij gáát het redden. Sociaal gaat het al behoorlijk goed, dus dat is al één! Of ie later zijn droomberoep astronaut zal kunnen gaan uitoefenen is wel de vraag natuurlijk...

Magraat
26-02-2009 om 13:12
Juist guinevere
Mijn zoon kwam als zwakkerbegaafd uit de testen toen hij haast vijf was. Hij liep hopeloos achter op school. maar nu, in het BO, krijgt hij op de juiste manier les en hij gaat als een trein. Hij is zo enorm veranderd de laatste twee jaar. En nu hij, de laatste maanden, ook hulp krijgt op sociaal gebied is het verschil nog groter. Hij is zo trots op zijn goeie rapporten en ook op het feit dat hij nu vriendjes maakt.
Het zal nooit makkelijk gaan maar ik durf ook hopen dat hij alles kan worden wat hij wil.

Pippin
27-02-2009 om 10:29
Positief
Joh Guinevere, ik word juist super optimistisch van het hele verhaal over die executieve functies!
Ik zie de symptomen van adhd als uitingen. Dat is wat we zién. Zoon is heeft aandachtproblemen, kan niet stoppen met bewegen en is superimpulsief. Dat is soms superlastig, maar iets anders dan medicatie geven en wat gedrag sturen, kunnen we daar niet mee.
Eerst was het hier: 'Doe eens niet zo druk, doe eens rustig, houd eens op, zit eens stil...' (met of zonder uitroeptekens en geschreeuw ) Of het was: 'Waarom luister je nu niet? Ik heb je al honderd keer gezegd dat... Kun je nu eindelijk eens ophouden? Waarom moet het toch altijd zo gaan?'
Later (na begeleiding en heel veel boeken lezen) begonnen we hier positief gedrag te belonen en de zaak positief te bekijken. Dat hielp al een heel stuk, maar zoon bleef onrustig en ongestructureerd.
Nu ik dat stuk over executieve functies ken, begrijp ik wat er fout gaat in zijn hoofd. Ik weet nu waaróm hij bepaalde dingen niet kan. En ik weet nu in hoeverre ik hem kan helpen bij het denkproces wat daaraan vooraf zou moeten gaan en wat hij mist. Dus nu is het: 'We hebben zaterdag twee verjaardagen, van Pietje en van Jantje. Misschien is dat een beetje veel voor je.Hoe zullen we dat oplossen? Wij zouden het in ieder geval leuk vinden als je mee gaat naar Jantje. Wat vindt je zelf? '
Het gaat mij helemaal niet zo over 'leren' op een schoolse manier. Het hele kinderleven bestaat uit leren, dus de afwijkende leerstijl zit door zoon zijn hele leven heen geweven. Ik vind nu ook ingangen om hem te helpen bij het leren van emoties uiten, leren zich sociaal staande te houden, leren om voor zichzelf te zorgen. Ik las ergens dat je je als ouder kan opwerpen als een soort surrogaat voorhoofdskwab, die de executieve functies van je kind een tijdje overneemt. Sindsdien hebben we hier echt weer een grote sprong voorwaarts kunnen nemen.
En wat ook positief is, die executieve functies ontwikkelen verder in de puberteit, er is dus nog heel veel hoop voor de toekomst!
Pippin

Guinevere
27-02-2009 om 11:42
Executieve functies
Gelukkig Pippin, ik wist niet 100% zeker hoe ik je bericht moest interpreteren. Jouw bericht van vandaag maakt mij ook nóg optimistischer. Ik zit ook nog vol spanning te wachten op het bericht van de bieb dat dat boek van die amerikaan binnen is. Ik kan niet wachten om de juiste aanpak voor mijn zoontje te gaan inzetten! Verder zal hij waarschijnlijk ook nog onderzocht gaan worden voor wat betreft zijn exacte leerstijl door een expert, dus ik hoop dat ik dat boek dan al binnen heb (moest ergens van ver weg worden opgestuurd naar onze bieb).
En ja, wat wij zo snel zien aan de kinderen zullen inderdaad het topje van de ijsberg zijn van wat er binnenin gebeurt, dat besef krijg ik nu ook wel, dat het meer is dan onrust en gestuiter.

Pippin
27-02-2009 om 12:22
Guinevere
Dat boek waar jij het over hebt, ken ik niet, moet ik misschien ook eens lezen.
Ik haal mijn lekenkennis uit het boek 'Oudergids Adhd' van Martin Kutscher. Dat is wel een mooi boek, er staat wel een heel hoofdstuk in over huiswerk, wat niet op de Nederlandse situatie toe te passen is.
Maar, hij heeft vier regels: Blijf positief, blijf kalm, blijf georganiseerd en blijf doorgaan. En hij legt dat verhaal van de executieve functies goed en begrijpelijk uit.
Wat goed dat jouw zoon door een expert wordt bekeken. Gaat dat van school uit of is het jullie initiatief? Bij zoon op school wordt er zoooo weinig gedaan met zorgleerlingen.
Pippin

Magraat
27-02-2009 om 13:31
Rustig blijven
War ik het moeilijk mee heb bij mijn ADDertje de laatste tijd is zijn negativiteit.Zodra iets niet lukt is het van 'ik heb nooit geluk, alles gaat altijd fout'. Ik wijs hem er telkens weer op dat 1 keertje niet 'altijd' is en dat zelfs 'duizend keer' nog altijd maar 'duizend keer' is. Ik wordt zo verdrietig van dat herhaaldelijke 'niemand houdt van mij' en 'jij bent een slechte mama want jij wilt dat het fout gaat'. Tuurlijk weet ik dat het onzin is, het gaat dan over iets van lego dat uit elkaar is gevallen maar hij was vroeger altijd zo'n opgewekt ventje. En net nu het op school allemaal zo fijn gaat. Je zou toch denken dat er geen reden is voor al die uitbarstingen. 't is wel zo dat er aan vaderskant ook niet bepaald optimisten zitten dus misschien is hij wel genetisch belast met zwartkijken.