Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
grotbewoner

grotbewoner

29-06-2010 om 22:21

Ass-vriendelijke basisschool nodig in amsterdam/amstelveen

Onze school ziet het niet meer zitten met ons PDD-NOS zoontje, pdanks het rugzakje. Ze vinden dat hij nu maar naar het speciaal onderwijs moet. Maar op de meeste CITO's scoort hij goed, alleen rekenen is een ramp. En hij doet dus niks. Gedragsproblemen heeft hij verder niet, het is een lief mannetje met nul motivatie en een hoog IQ. Wie weet een gewone basisschool in de buurt die zich wel om zo'n kind bekommert?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

30-06-2010 om 10:00

Hoe

kun je nu zeggen dat er geen gedragsproblemen zijn als je een motivatie van 0,0 hebt en hij'niets doet'? Dat lijkt mij een dijk van een gedragsprobleem!
Hoe weet je dat zijn IQ hoog is? Is het o0nderzocht of is het jouw inschatting?
Wat heb je tegen op het speciaal basisonderwijs? En hoe oud is hij?

dihanne

dihanne

30-06-2010 om 10:35

Wat willen jullie zelf?

Hoi,

Je geeft niet al te veel informatie: hoe oud is hij, welke groep, hoe lang heeft hij de rugzak al enz.

En de belangrijkste vraag: willen jullie zelf wel naar een andere school met hem?

Vorig jaar wilde de school ook van ons rugzakmeisje af, maar wij hebben geknokt om haar op school te houden (tot nu toe met succes). Ze is al 10, en goed geworteld op school en in de buurt, ik vond het zonde om haar op een school ver weg te doen. Ze heeft Asperger, een risicofactor voor vereenzaming, dus ik wil haar in haar sociale netwerk houden.

Rekenen was ook een groot probleem, en de school wist gewoon niet wat ze ermee aanmoesten. Onze dochter heeft nu remedial teaching (buiten school om, betalen we zelf) en op school het computerprogramma Maatwerk (aangeschaft van het rugzakgeld). Het afgelopen schooljaar heeft ze ruim 1,5 jaar stof overmeesterd, dus als ze nog zo'n jaar draait, is ze weer bij.

Haar zelfvertrouwen is enorm gegroeid, en daarmee ook de motivatie, en daardoor doet ze ook meer.

Als jullie het eens zijn met de school, zou ik inderdaad een leuke basisschool zoeken, waar ze beter inspelen op hem.

Als je het niet eens bent met de school zou ik contact zoeken met de onderwijsconsulenten, voor ondersteuning in de gesprekken met school. (www.onderwijsconsulenten.nl) Hebben wij ook gedaan, en was erg prettig

succes,
Dihanne

grotbewoner

grotbewoner

30-06-2010 om 13:22

Reactie

koentje,
ik zei: gedragsproblemen zijn er VERDER niet. Dus ik ontken niet dat gebrek aan motivatie een gedragsprobleem is. Zijn IQ is idd getest. Ik heb niets tegen speciaal onderwijs, maar heb nog geen goede reden gehoord waarom hij daar beter af zou zijn. Hij is hier gelukkig en zijn CITO's zijn goed (behalve rekenen)ondanks het feit dat hij niets doet. De school wil gewoon van hem af.

Dihanne: hij gaat nu naar groep 5. Mijn plan was idd om hem rekenbijles te laten geven volgend jaar. Hij heeft de rugzak nog maar een half jaar. Eerst ging het goed, maar toen kwam er een niet goed aangepakt pestprobleem tussendoor gefietst. Meteen kelderde alles weer. De school wilde niet erkennen dat ze fout zaten en schoof de schuld van het gepest worden geheel op mijn zoon. Dat is de achtergrond.

Op zich wel goed dat het bij jouw dochter wel gelukt is, misschien moet ik nog maar eens diep adem halen en het volgend schooljaar nog eens proberen. Die onderwijsconsulenten lijken mij ook een goed idee. En hij krijgt dan betere juffen dan nu.

Maar ik hoopte gewoon dat iemand zou roepen: o, DIE school moet je hebben! Helaas zal het wel niet zo simpel liggen...

dihanne

dihanne

30-06-2010 om 14:01

Ik heb het vaker gehoord.....

Ha Grotbewoner,

ik heb het vaker gehoord dat een school heel cooperatief meewerkt aan de rugzakaanvraag, en dan na een aantal maanden zegt dat het kind toch weg moet.

Bij ons ook. Hele aanvraag doorlopen, toegekend, en drie (!) maanden later dacht de school toch dat ze naar cluster 4 moest (terwijl er geen sprake was van verslechtering, het ging zoals altijd).

Misschien valt het scholen toch tegen wat ze uiteindelijk kunnen met die rugzak, ik weet het niet.

Als je kind gelukkig is op school, zou ik zeker proberen hem daar te houden

Maar is het sociale klimaat goed op school? je schrijft over pesten, dat is ernstig. Dat zou ik zeker mee laten wegen.

Wij wonen absoluut niet bij jou in de buurt, dus tips voor scholen heb ik niet.

succes,
Dihanne

T&T

T&T

01-07-2010 om 09:58

Helaas geen tips, wel ervaringen...

Ik woon ook niet bij je in de buurt dus daarmee kan ik niet helpen. Wel een stukje ervaring, dochter met pdd-nos en zoon met klassiek autisme.
Wij hebben de omgekeerde weg gemaakt, en die is heel wat moeilijker! mijn dochter is uit het cluster4 gestapt naar het regulier. Nou ja, het is niet helemaal regulier onderwijs, mijn kinderen zitten via allerlei omwegen (die ik je even zal besparen ) nu op de vrije school. (met rugzakje) Mijn kinderen hebben nu geen gedragsproblemen, maar zijn ook zeker niet de gamakkelijksten Wat wij als een groot voordeel op deze school zagen (en dat is ook zo gebleken) is de grote mate van structuur, duidelijkheid, vaste regels, en een heel betrokken team. Ook een groot voordeel is dat vanaf de 1e klas (groep 3) kinderen en leerkracht bij elkaar blijven t/m de 6e, dus geen geklier met ieder jaar weer wennen aan een nieuwe juf/ meester en kinderen. Het enige dat verandert volgend jaar is dat ze een lokaal opschuiven, en daar word gezamelijk al een hele "verhuizing" van gemaakt.
Zeker de klas van mijn zoon is een hele pittige, met 4 kinderen met ass (18 totaal), deze klas heeft ook wel heel veel structuur nodig! maar krijgt dat ook. Het is een heerlijk stel bij elkaar, maar echt met een aantal kinderen die vanaf een andere school zeker in het cluster 4 of sbo zouden komen, ik heb dan ook groot respect voor de meester en juf die die klas "draaien".
Onze dochter komt dus vanuit het cluster 4, dat liep het eerste jaar goed, maar daarna niet meer. Besef wel dat er ontzettend gekort wordt op speciaal onderwijs! de expertise zit er wel (ergens) maar in hoeverre die in de klas bij jou kind aankomt is zeer de vraag... daarbij kan mijn dochter goed leren, maar werd ze in het cluster 4 totaal niet uitgedaagd, ze was toch al de beste van de klas, wat wil je dan nog meer? Maar daar hoefde ze niet veel voor te doen. Ze had trouwens in het cluster 4 meer gedragsproblemen dan nu, ze zag daar ook geen "gezonde" voorbeelden. Nu moet ze best een stukje harder werken, maar krijgt wel hulp (RT) als ze moeite heeft met bepaalde vakken. (hier ook rekenen) Ook zijn er op de vrije school meer vakken, en van een aantal heeft ze dus de eerste twee jaar gemist. Daarin is ze wel bijgespijkert en ook goed bij gekomen nu, en dan ontdek je ineens heel verrassende dingen; zoals dat meiske heel goed is in de muziek les, en daar ook veel plezier aan beleeft. Ik kan zelf niks met muziek (ja, ik luister er graag naar ) dus van mij had ze niet snel een blokfluit gekregen, op school wel.
Het is een ander systeem, en ik zeg er eerlijk bij, het moet je wel een beetje liggen. (ze werken volgens de leer van Rudolf Steiner) Maar bij ons past het goed, ik ben nog steeds erg blij met onze overstap.
Groetjes, Tess

grotbewoner

grotbewoner

01-07-2010 om 11:01

Grappig,

toevallig zat ik net vanochtend in de bus de vrije school te overwegen! Ook wel Montessori, maar daar heb ik zelf slechte ervaringen mee, dus dat zou even slikken zijn. Precies, dat van die "gezonde" voorbeelden vind ik ook belangrijk. En er zit ook op het SBAO / SO echt niet de hele tijd iemand naast hem om hem aan het werk te houden. Een rustige sfeer in de klas zal het hem moeten doen, anders kan ik hem beter thuis zelf les geven. Moeilijk hoor... maar ik zal de vrije school eens bellen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-07-2010 om 14:12

Montessori

Ik ben zeer tevreden over "onze" Montessorischool. En dat terwijl ik niks op had met Montessori-onderwijs totdat ik zoonlief in groep 1 van de gewone Christelijke basisschool afhaalde omdat hij niet mocht leren rekenen en lezen (hij moest maar "fijn knutselen, knippen en plakken"). Zoonlief heeft ADHD, is hoogbegaafd en hoogsensitief en school begeleidt hem uitstekend. Er is ook als het nodig is contact met behandelend artsen/therapeuten. Het gaat zo goed met hem dat hij nu voor de tweede keer gaat versnellen. Er is veel kennis en ervaring op deze school met kinderen met gedrags- of ontwikkelingsstoornissen en er zijn een goede IB'er en RT'er. Voordelen zijn verder dat de kinderen per drie leeftijdsjaren in een klas zitten en dus ook drie jaar bij dezelfde juf/meester zitten. De klassen zijn wel relatief groot maar als een kind behoefte heeft aan een rustig plekje wordt daarin voorzien. Ik weet verder van een autistisch jongetje dat ook op onze school zit en die het ook uitstekend doet en volgend jaar naar het VWO gaat. Met de Vrije School hier (die zit naast de Montessori) heb ik minder positieve ervaringen. Het is er allemaal erg gezellig, vrijheid blijheid en veel gezang, muziek en bloemetjes maar qua leren is het ondermaats (ook volgens de Onderwijsinspectie) en ik had daar echt sterk een idee van wereldvreemdheid. En juist kinderen met een gedrags- of ontwikkelingsstoornis moeten extra begeleid worden om zich straks te leren redden in deze maatschappij.

T&T

T&T

01-07-2010 om 18:12

Vrijheid blijheid

Oke, de vrije school: "Het is er allemaal erg gezellig, vrijheid blijheid en veel gezang, muziek en bloemetjes maar qua leren is het ondermaats (ook volgens de Onderwijsinspectie)"
Dat het een en al vrijheid blijheid is is een groot misverstand, het heeft ook niks te maken met vrije opvoeding, en het kind lekker vrij laten. Sterker nog, hier is meer structuur en moet een stuk meer dan op de reguliere scholen in de buurt. Maar ja, ik weet hoe het er van buitenaf uitziet, kinderen die touwtje springen, liedjes zingen en lekker veel schilderen... het lukt me hier echt niet om de ideeen van de vrije school in een paar regeltjes samen te vatten, maar eigenlijk is "vrije" school een beetje een vreemde naam, het gaat om de leer van Rudolf Steiner. Het vrije staat voor vrij van godsdienst en politieke invloeden. Wat overigens niet meer helemaal op gaat in nederland, want ze krijgen subsidie, en moeten dus ook aan bepaalde eisen voldoen, ook qua leerdoelen. En ja, daar verschillen vrije scholen onderling nogal in. Hier een school met prima cito scores, maar dat is helaas ook wel eens anders. Je zult gewoon moeten gaan kijken op de school bij jou in de buurt.
Blij dat Elisa zo gelukkig is met de Montessori, zoals zij het omschrijft lijkt het mij ook wel wat, helaas is de Montesori hier in de buurt weer niet zo'n goede... (ook volgens de onderwijs inspectie)zo zie je maar.
groetjes, Tess

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-07-2010 om 18:44

Vrije school

Ik weet waar de naam Vrije School op slaat maar ik ben vaak op die Vrije School geweest, ken ouders en kinderen die op deze Vrije School zitten en ik zal vast de verkeerde ouders/kinderen hebben getroffen die totaal niet representatief zijn voor het antroposofische gebeuren maar ik heb echt nog nooit zulke brutale, onopgevoede kinderen meegemaakt. Alsook wereldvreemde, soms zelfs onbeschofte ouders die zich niets aantrekken van regels en zeker niet van de verkeersregels hier. Dat parkeert dubbel als ze de kids brengen/halen, laat hun kinderen op andermans auto's klimmen, in de bosjes hun ontlasting doen, enorm schreeuwen en dat alles ongestraft terwijl ze gezellig met andere ouders staan te kletsen. Een vriendinnetje van zoonlief die op haar achtste nog de hele dag met haar duim in haar mond zat en er werd niets van gezegd of aan gedaan onder het mom van: "laat ze nog maar lekker even kind zijn". Het kind kon niet eens fatsoenlijk rekenen en lezen. Met snikhete temperaturen nog een maillot en een vestje aan. Ja, ik zal vast bevooroordeeld zijn maar ik word niet blij van wat ik dagelijks zie en hoor bij deze Vrije School (ik woon er pal tegenover). Nou is iedere school dus ook iedere Montessori- en Vrije School anders en er zullen heus wel betere Vrije Scholen zijn maar mijn keuze zal het niet zijn, zeker niet als je kind graag en goed wilt leren. Maar goed, ik heb dan ook totaal niets met Steiner en zijn "rassenkunde". En daar moet je wel iets mee hebben als je besluit je kind op een Vrije School te doen. De vrijeschool gaat uit van wat volgens Steiner de intrinsieke ontwikkeling is van het kind. Er is, aldus Steiner, een diep van binnenuit komende "zielekracht" die het kind zijn of haar eigen en unieke ontwikkeling doet doormaken. Het onderwijs dient hierbij stimulerend en ondersteunend te zijn. Een belangrijk element bij deze ontwikkeling vormt de 'ziel'. Deze van oorsprong uit de geestelijke wereld stammende kern van het menszijn is de drijvende kracht achter de persoonlijke, individuele, gefaseerde (7-jaars cycli) ontwikkeling. De ziel is op aarde gekomen, volgens Steiner, om "lessen te leren". Alles wat de mens meemaakt aan intensieve aardse ervaringen vormt een levensles die opgenomen wordt in het totaal aan leerervaringen. Dit totaal is bepalend voor de geestelijke ontwikkeling waarmee de mens verder gaat (overgaat of sterft). In een volgend leven kan de les worden voortgezet, of kunnen correcties worden aangebracht. Het van oorsprong hindoeïstische begrip karma is hierbij van betekenis.
De vrijeschool begeleidt het opgroeiende kind in de eerste drie van de door Steiner beschreven fasen van levenslessen. Idealiter tot het 21ste levensjaar (3 x 7). Daarom is intellectuele ontwikkeling aanvankelijk slechts een onderdeel van de pedagogiek. Muziek, bewegingskunst (euritmie), handwerken, toneelspelen en (voor-)lezen van mythen en sagen worden bij die ontwikkeling minstens zo belangrijk gevonden als lezen, schrijven, rekenen.

mari39

mari39

01-07-2010 om 20:34

Vrije school en ass

Mijn zoon heeft ook ass en zit op de vrije school. Ik moet zeggen dat mijn ervaringen er niet zo goed mee zijn. Enerzijds hangt natuurlijk veel af van specifieke school ,anderzijnds strookt naar mijn mening de visie van antroposofisch onderwijs niet zo goed met ASS. De vrije school gaat heel veel uit van wat uit het kind komt, ass-kinderen hebben daar vaak moeite mee. Vaak komt er niet zoveel uit hunzelf. Zelfs met een diagnose heb ik toch heel vaak gehoord: hij moet het eerst laten zien!
Mijn ervaring is dat de visie van de vrije school ook betekent dat de aanpak van zorgen wat langer wordt uitgesteld, onder het mom van: "kan nog wel komen". Soms is dat zo, aan de andere kant als je kind echt een leerprobleem heeft (bijv. dyslexie), dan is dat verloren tijd.
Ik vind de vrije school zeker geen vrijheid blijheid, en de aandacht voor creativiteit etc. is ook waardevol. Het leerplan is daarmee wel anders dan op reguliere scholen, wat vaak als achterstand wordt gezien. Dat hoeft uiteindelijk (in groep 8) niet zo te zijn.
En verder geldt in zijn algemeenheid dat de vrije scholen niet zo vooroplopen qua zorgstructuur, in vergelijking met het reguliere onderwijs.
Ik zou dus goed onderzoeken of de vrije school die je in gedachten hebt, biedt wat jouw kind nodig heeft. Overigens, de opmerking van dihanne, dat na de aanvraag van een rugzak toch een stap naar rec4school volgt, kan ik onderschrijven, uit eigen ervaring.

Succes met je afwegingen!

grotbewoner

grotbewoner

02-07-2010 om 11:38

Echt fijn (lang)

Dames (en heren?), fijn dat jullie zo meedenken! Veel verschillende ervaringen dus. Tja, hier in de buurt zijn zowel een goede Montessori als een goede Vrije School. Ik denk dat zoon het idee van "hoofd, hart en handen" erg zou aanspreken. Hij is motorisch niet zo geweldig (net als veel ASSers), dus wat meer aandacht daarvoor lijkt me niet gek. Al die rare ideeen van Steiner zijn ook niks voor mij hoor, maar ik heb gehoord dat deze school daar relaxed mee omgaat.

Wat me opvalt is dat in onze eigen schoolgids wel iets over zorgleerlingen, IB enz. staat, maar de mogelijkheid van een rugzakleerling niet eens genoemd wordt! Bij de Vrije School staat er een heel overlegschema: eens per maand een gesprek. Op onze huidige school hebben ze tot nu toe nauwelijks ervaring met rugzakleerlingen. Ik heb net een gesprek gehad waarin op zijn vorderingen helemaal niet werd ingegaan. Men beperkte zich tot de constatering dat het niet ging en dat hij beter af zou zijn op SBAO. Dat hij gepest was, was eigen schuld dikke bult, want hij was tenslotte bij het pestjochie in de buurt gaan zitten. Dat iemand met ASS zo'n situatie niet kan overzien en daar hulp bij nodig heeft, is niet in die domme hoofden te krijgen. Hij is gestoord, dus zal hij het wel gedaan hebben. Tja...

De Montessori heb ik eerder geprobeerd, maar die hadden hem en zijn zus eerst al geaccepteerd, om dat vervolgens na een gesprek met onze school weer in te trekken. Ze wilden eerst de diagnose afwachten, iets wat wij in eerste instantie ook al geopperd hadden maar wat zij toen niet wilden. En toen zaten wij dus weer vast aan onze school, inclusief verstoorde verhoudingen. Een slechte beurt voor de Montessori dus. Overigens is er nog een in de buurt, die ook een goede naam heeft. Het probleem is echter dat hij niet aan het werk te krijgen is, hij leest liever. Zo sluit hij zih lekker af als het hem teveel wordt. Ik dacht dat een Montessori juist wel enige zelfwerkzaamheid verwacht. Klassikaal lijkt me dus wel beter voor hem, maar liefst wel met respect. Ik weet het niet...misschien zou hij op een Montessori juist wel gaan werken? Moeilijk hoor!

T&T

T&T

02-07-2010 om 12:35

Hoofd hart en handen

De werkwijze in de vrije school, nl leren via hoofd hart en handen, is ook wat bij mijn kinderen ontzettend goed past! Het klopt gewoon! een rekenles die niet wil binnen aan tafel met een overbeweeglijke klas, lukt beter tijdens het touwtje springen Ook vind ik dat er beter naar het totale kind wordt gekeken, en niet alleen naar de cito uitslagen (ja, die toetsen worden hier ook gewoon gemaakt) en hoe snel het kind kan lezen, dat is nl alleen dat deel "hoofd", het denken, en een kind is nou eenmaal meer dan dat.
Ik heb wel eens verzucht dat mijn kinderen hier eindelijk zichzelf kunnen zijn, en er word ook serieus gekeken naar hun pluspunten, en niet alleen naar hun beperkingen, dat is een stuk prettiger voor mij als moeder om aan te horen, en ook een stuk beter voor het zelfvertrouwen van mijn kinderen.
Verder valt het woord autisme hier opvallend weinig, en al zeer zelden als in "dat komt door zijn autisme" dat er bepaalde struikelblokken zijn is bekend, en daar wordt ook aan gewerkt, maar ja, in het dagelijks leven in de klas wordt dat niet opgevat als "autisme" maar als "zo zit dit manneke nou eenmaal in elkaar" tja, en dat is een tikkie anders, en dus zullen er soms ook andere oplossingen moeten komen.
En die extra hulp is er! al word er zeer kritisch gekeken naar hoeveel je een kind uit de groep moet halen, hij moet zoveel mogelijk in de klas meedoen, maar dan word ook het programma voor de hele klas wel eens aangepast. Een bepaald spel wordt extra gedaan voor mijn zoon! dat weet de klas echter niet, iedereen doet gewoon mee. Hier wordt meer extra hulp voor mijn kinderen geboden dan in het speciaal onderwijs ooit het geval is geweest, als er ergens problemen mee zijn gaat de IB-er ook echt op korte termijn 1 op 1 met een kind extra oefenen.
En de ideeen van Steiner? ja, ik vind er hele goede bij zitten , lang niet alles, maar goed, ik heb dan ook niet de hele bibliotheek van Steiner doorgelezen voordat ik naar de vrije school ging , het is de dagelijkse aanpak die mij aanspreekt. En er wordt gewerkt naar de ideeen van Steiner, het is de kunst om die goed in deze tijd en in deze maatschappij toe te passen.
Het berichtje van Elisa stoot me trouwens nogal voor het hoofd! Onopgevoede schreeuwende kinderen en dubbel parkerende ouders heb je er op iedere school wel tussen!
groetjes, Tess

Caroline

Caroline

03-07-2010 om 19:16

School in amsterdam

We hebben bijna hetzelfde meegemaakt met onze zoon. We wonen in een dorp onder Amstelveen en kregen van de een op de andere dag te horen dat onze PDD-nosser niet naar groep 6 kon wegens gebrek aan interne motivatie en ernstige dyslexie. Wel wilden ze meewerken aan het aanvragen van een rugzak, maar niet voor bij hun op school. Ik ben toen wezen kijken naar SBO scholen. Opvallend dat de scholen die ik bezocht heb in Breukelen en Amstelveen vooral kinderen met een laag IQ hebben (uitzonderingen natuurlijk daargelaten). Aangezien onze zoon een hoog IQ heeft, niet de eerste keuze. Ik heb ontdekt dat in Amsterdam een SBO is waar ze veel kinderen hebben met PDD-nos en een normaal tot hoog IQ. Onze zoon is een jaar geleden begonnen, heeft het er enorm naar z'n zin. Er zitten hier ook vrij veel kinderen met een rugzak. We zijn ontzettend blij dat onze zoon niet meer op z'n oude school zit, maar in Amsterdam. Hij doet alle vakken op z'n eigen niveau; dus in zijn geval rekenen gewoon groep 6 (cito's worden afgenomen) en lezen op een lager niveau. Ook veel aandacht voor zaakvakken.
Van deze school stromen kinderen gewoon uit naar VMBO-t, Havo en zelfs VWO.

groetjes
Caroline

grotbewoner

grotbewoner

03-07-2010 om 23:28

Caroline,

Kun je me de naam van deze school zeggen? Ik ben wel geïnteresseerd!

Caroline

Caroline

04-07-2010 om 16:01

Naam

Het gaat om SBO Iedersland. De klassenindeling van volgend jaar is al bekend en ik zag dat er in veel klassen nog een paar plekjes open zijn (max 17 kinderen per klas). Dat heeft volgens de directeur te maken met het feit dat veel reguliere basisscholen pas heel laat doorgeven of kinderen bij hun op school kunnen blijven. Omdat jullie zoon al een rugzak heeft, weet ik niet precies of je hem direct kunt aanmelden (vaak ook via PCL Amsterdam). Wij moesten eerst een indicatie krijgen voor de pcl van Breukelen en met deze toewijzing naar de PCL in amsterdam. Maar je zou altijd even kunnen bellen naar Iedersland; de directeur is altijd heel bereidwillig om je te woord te staan.

groet
Caroline

grotbewoner

grotbewoner

05-07-2010 om 23:21

Dankjewel!

Ik zet deze school zeker op mijn lijstje. Helaas kan er weinig voor de vakantie, dat is wel vervelend. De school heeft wel de meest onmogelijke tijd uitgezocht om z'n bom te laten ontploffen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.