Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-07-2009 om 21:30
ik denk dat mijn dochter autistisch is wat zijn de kenmerken van autisme?
ze praate pas toen ze 4 was
en liep pas na 2 jaar misschien is dat een signaal
ze willen mijn dochter nu ook laten lijven zitten nou ja eigenlijk een jaartje langer kleuteren alleen is ze na december geboren dus zie ik dat als blijven zitten
23-07-2009 om 10:56
Tanja
Mijn dochter is 12 en heeft pas sinds 3 maanden de diagnose PDD-Nos met als subdiagnose ADHD. Jouw openingszin "Elsa, als je kind autistisch is had je dat eigenlijk al moeten herkennen en niet aan de punten die jij beschrijft. " doet een heleboel mensen tekort en ik voel me behoorlijk op mijn teentjes getrapt.
Ik zag de tekenen bij mijn dochter niet goed. Tuurlijk had ik door dat ze wat anders was, maar pas toen ik goed vergelijkingsmateriaal had in de vorm van mijn andere kinderen, zag ik dat er meer aan de hand was.
En voor de goede orde, ze is hoogintelligent. Gaat na de vakantie tweetalig VWO doen en heeft door haar bovengemiddelde intelligentie zichzelf dingen aangeleerd, die anderen met dezelfde diagnose aangeleerd worden.
De kenmerken overigens die Elsa noemt, zijn wél kenmerken van klassiek autisme; laat praten, laat lopen, motorische ontwikkelingsstoornis.
Aan de hand van de dingen die Elsa noemt, durf ik geen diagnose te stellen, wél zie ik redenen om een verwijzing naar een diagnostisch centrum te vragen. Laat ze het daar maar uitzoeken wat het precies is, want al die halve diagnoses van mensen die denken er verstand van te hebben, maken het alleen maar gecompliceerder (mijn dochter had in de kleuterklas een juf die vond dat ze naar een ZMLK-school moest...nou ja, over kennis van zaken gesproken, als je ziet waar ze nu heen gaat !!)
Jakiro