purk
04-08-2011 om 12:28
Beetje erg radeloos
laat ik maar met de deur in huis vallen: beetje radeloos ben ik wel.
Situatie: twee jongens, oudste is elf, diagnose ADD, benedengemiddeld iq en dcd (motorisch zwak). Jongste is acht, slim jochie, motorisch sterk.
Jongste vindt het verschrikkelijk dat oudste is zoals die is. Waarom doet hij niet normaal, iedereen lacht hem uit (dat denkt hij, is misschien soms wel zo, maar echt niet iedereen). kortom, een jongetje dat gevoelig is voor "erbij horen".
Jongste is oudste duidelijk aan het inhalen op alle fronten en uit dit door continue oudste uit te lokken. Vorobeeldje: oudste gaat springen op de trampoline, jongste huppelt er ook heen, gaat ook wat springen en doet dat zo dat oudste er maar vanaf gaat.
En zo gaat het dus eigenlijk de hele dag door. Het gebeurd niet heel opvallend, maar eigenlijk onderhuids.
En ik kan blijven scheidsrechteren, er tussen komen, maar het helpt niet. Mijn gevoel zegt ook dat ik oudste er niet mee help, omdat ik door mijn er tussen komen, eigenlijk bevestig dat oudste het niet alleen aan kan.
Maar diep in mijn hart word ik er zo ontzettend verdrietig en boos van dat jongste zo gebruik maakt van de zwaktes van oudste.
Het liefst zou ik het anders zien. Dat hij oudste niet pakt op zijn zwakheden, maar juist de sterke kanten van oudste waardeert. Tuurlijk, dat is volwassen praat, maar deze negatieve benadering doet me zo zeer. Als ik eerlijk ben, weet ik gewoon niet hoe ik er mee om moet gaan.
Voor het complete verhaal. Jongste weet van de diagnoses van oudste. Zijn reactie was boosheid. Waarom heb ik nou net zo'n broer!
Goed, een hak-op-de-tak-verhaal, maar ik ben echt de wanhoop nabij. We moeten ook nog op vakantie....ik zie er gewoon tegenop zo.
Graag tips, ervaringsverhalen, het zou me goed doen.
groetjes van Purk

purk
22-08-2011 om 16:42
Nog steeds oké
Tot nu toe gaat het nog steeds goed. Jongens spelen veel en oudste is makkelijk op weg te helpen als die niet weet wat hij moet doen. De dagen zijn op zich simpel. Het is hier zo bloody hot dat je 's ochtends en 's avonds wat kunt doen. Verder zijn we bij het zwembad, eten mee met de maaltijden die ze uit de tuin toveren en doen veel spelletjes.
Bedankt voor de lieve reacties, die doen me goed.
Ciao!
Groetjes van Purk

Asa Torell
23-08-2011 om 11:06
Purk
Wat fijn dat je ons weer een update geeft en vooral met zulke goede berichten! Hier stortregent het, geniet van het lekkere weer daar .

Thursday Next
24-08-2011 om 18:48
Fijn!
Wat fijn Purk, dat het nog steeds zo goed gaat! Geniet er maar lekker van.

roanne
27-08-2011 om 23:03
Hoi purk
Ben voor het eerst sinds maanden weer eens op het forum en lees je berichtje. Fijn dat het nu goed gaat, goede vakantie verder!
Roanne

purk
31-08-2011 om 18:43
Roanne!
bedankt voor je reactie. Volgens mij heb ik nog een boek van je!
Groetjes van Purk

purk
31-08-2011 om 18:48
Zwitserland
na een fijne vakantie in Italie zijn we nu via Como in Interlaken belandt. Af en toe wat broederlijk gekibbel, maar verder gaat het nog steeds prima. Vandaag hebben we de Susstenpas gedaan. Die was echt prachtig, ondanks dat het wel spannend was om die te doen met vouwwagen achter de auto.
Morgen gaan we de Jungfraujoch bekijken. En dan weer richting Nederland.
Conclusie is wel...men lijdt het meest door het lijden dat men vreest en...beren op de weg zien. Goed...het heeft allemaal vast zijn nut gehad.
Groetjes van Purk

Rembrand
31-08-2011 om 23:17
Purk
De jungfraujoch is prachtig !!!
Daar ga je geen spijt van krijgen. Als je nog langer daar zou zijn kon ik de Rothornbaan ook nog aanraden. Vanuit Brienz ga je dan met een ouderwetse stoomtrein stijl de berg op !
Het is dat Zwitserland momenteel zo duur is, maar anders zou ik het wel weten voor volgend jaar.
M.

purk
01-09-2011 om 20:33
Inderdaad
het is prachtig, maar tjonge...het is hier DUUR! Niet te zuinig zeg. Daarom besloten om de Schlithorn te bekijken. Bovenop is een draaiend restaurant. Echt prachtig, wat een uitzicht. De jongens vonden het geweldig. We moesten vier keer met een kabelbaan omhoog en terug hebben we 1 etape gelopen. Oudste vond dit wel zwaar, want die loopt niet makkelijk, maar jongste vond het echt fantastisch.
Als afsluiting van de vakantie hebben ze allebei een echt Zwitsers zakmes gekregen waar ze nu buiten takken mee aan het punten zijn. Grappig, oudste is er handiger mee dan jongste
Groetjes van Purk