Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

17-10-2008 om 12:42

Beslist even lezen: artikel uit trouw over adhd en medicatie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 10:42

Merla

Kijk, dat hoor ik nu graag, als het inderdaad zo is dat Equasym dezelfde stoffen heeft als Ritalin (en ik bedoel niet alleen de methylfenidaat zelf maar ook de hulpstoffen) dan zou het heel goed kunnen dat dat bij zoon ook goed werkt. 20 euro per maand kan ik nog overzien, al blijf ik het onzin vinden (ja sorry Tinus, dat vind ik nu eenmaal, de zorg voor verslaafde medemensen is volgens mij vele malen duurder, en aangezien uit studies blijkt dat behandelde ADHD-ers minder kans op verslavingen later heeft, ben ik van mening dat het nu goedkoper is om het wel te vergoeden.... )

Volgende week moeten we weer voor controle en zal ik het eens bespreken, misschien kunnen we het een maandje proberen.....

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 10:43

Mmmm

beetje snel verzonden, let even niet op grammaticale fouten.... )

Tinus_p

Tinus_p

21-10-2008 om 10:56

Hulpstoffen

Anna van noniemen:
"Kijk, dat hoor ik nu graag, als het inderdaad zo is dat Equasym dezelfde stoffen heeft als Ritalin (en ik bedoel niet alleen de methylfenidaat zelf maar ook de hulpstoffen) dan zou het heel goed kunnen dat dat bij zoon ook goed werkt."
Het heeft gegarandeerd andere hulpstoffen, want het heeft vertraagde afgifte. Het werkt dus gegarandeerd anders.

Anna van noniemen:
"(ja sorry Tinus, dat vind ik nu eenmaal, de zorg voor verslaafde medemensen is volgens mij vele malen duurder, en aangezien uit studies blijkt dat behandelde ADHD-ers minder kans op verslavingen later heeft, ben ik van mening dat het nu goedkoper is om het wel te vergoeden.... )"
Dat neemt niet weg dat generiek methylfenidaat nog altijd goedkoper is -en mss wel net zo effectief.

Merla

Merla

21-10-2008 om 10:58

Hulpstoffen

Anna de hulpstoffen zullen natuurlijk nooit allemaal hetzelfde kunnen zijn. Dan zou Equasym natuurlijk nooit langer werken. Maar ik zou volgende week zeker eens goed overleggen als ik jou was en zo mogelijk gaan uitproberen. Neem dan ook Concerta mee in je overleg, want aangezien Concerta nog langer werkt is dat misschien voor jullie toch een beter alternatief. Maar van Concerta weet ik niets, ook niet of het dezelfde werkzame stof bevat als Ritalin of dat het toch net weer iets anders is. Wij zijn in elk geval heel erg te spreken over Equasym en dat wilde ik gewoon even met je delen

Merla

Merla

21-10-2008 om 11:00

En anna

En over die fouten; ik kan er af en toe ook wat van hoor. Net ook weer ging ik in de fout met 'zelfde dan' aaarrrch!

anna nomien

anna nomien

21-10-2008 om 11:22

Concerta

Concerta bevat dezelfde stof nl methylfenidaat en is dus ook afwisselend te gebruiken met bv ritalin. wij hebben dus wel gekozen voor concerta omdat het dus de hele dag werkt en we dus niet na schooltijd nog moeten geven, we betalen nu iets meer dan 40 euro bij.
Op de site van balans staat een voorbeeldbrief waarin staat dat concerta (of in ieder geval de langwerkende variant van ritalin) in dit geval beter is voor het kind en dus het verzoek om dit dus wel te vergoeden, onze arts heeft het ondertekend en we gaan het opsturen ik ben benieuwd hoe dat gaat.

anna

Guinevere

Guinevere

21-10-2008 om 11:38

Anna en anna (o.t)

Ik zie ze een beetje vliegen met die gelijkende nicknames van jullie...Ik kan me zo voorstellen dat anna nomien wordt verward met anna van noniemen, die laatste kennen we al het langste. Dus anna noniem, misschien kun je jezelf Anna Mien noemen ofzoiets?

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 11:40

Ik weet het guinevere....(ot)

ik had het onlangs ook al in een draadje gemeld, dat er verwarring kan ontstaan

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 11:46

Tinus

>>Dat neemt niet weg dat generiek methylfenidaat nog altijd goedkoper is -en mss wel net zo effectief. < <

Tja, ik weet het niet. De goedkopere variant van Ritalin, oftwel methylfenidaat, werkt bij zoon minder effectief, daarom zijn wij overgestapt op echte Ritalin van Novartis. Dat werkt beter en langer bij zoon, omdat bij de goedkope variant inderdaad andere hulpstoffen zitten en vaak is de persing anders, harder bij Ritalin en de goedkope is zachter en men vermoed dat daarom de goedkopere korter werkt. Plus de wisselwerking met de hulpstoffen. Helaas is het niet wetenschappelijk onderbouwd, en dus moet je vaak lullen als Brugman om je gelijk te krijgen bij de apotheek.

Toch denk ik dat er wel verschil is voor de kinderen zelf. Kijk, mijn zoon neemt tot nog toe zonder morren zijn medicatie, maar we moeten er wel bij blijven. Het blijft een ADHD-er en soms neemt hij een loopje met ons Ikzelf zie dan dat hij helemaal geen medicijnen heeft genomen, ook al beweert hij van wel, en nu hij zelf over langwerkende begint, wil ik dat best voor hem uitzoeken, als we daarmee zo'n klein ondeugdje van hem kunnen voorkomen )))

Wel gaat hij nu hij ouder wordt ook zelf merken dat de medicatie hem echt helpt en dat het geen verhaaltje van ons is.....en daar ben ik ook wel blij om....

Guinevere

Guinevere

21-10-2008 om 12:21

Anna (van noniemen)

Ja, dat heb ik vaker gehoord, dat die van Novartis langer werkt. Wat kost die dan eigenlijk? Ik heb hier een doosje gewone, 100 stuks van 10 mg. voor 15 euro en 19 cent. Werkt bij onze zoon trouwens goed en vrij lang, dit `gewone` spul.
Ik moest bij onze apotheek ook lullen als Brugman om deze te krijgen trouwens. Omdat ie 2 keer 7,5 mg krijgt, wilden ze hem alleen capsules geven, omdat ik anders de pillen moest breken! Dat ie een capsule niet weggewerkt krijgt, en dat ik de dosering spreid in 7,5 mg, 5 mg en eind van de dag 2,5 mg, dat kon ze weinig schelen. Dan moest ik de capsules maar open maken, nee, dat doseert nauwkeurig zeg... En dan nog los van het feit dat ik vind dat je een kind (en zeker zo´n kind) niet steeds een andere pilvorm moet geven.

Merla

Merla

21-10-2008 om 12:33

Anna van noniemen

(pfff lastig hoor, nu kunnen we niet meer volstaan met alleen maar Anna )
Anna hebben jullie ook die van Santoz geprobeerd? Want nog even over die hulpstoffen, die zijn in beide pillen exact hetzelfde (volgens de bijsluiters). Wij hebben ze ook beiden gehad, maar die van Santoz kreeg ik net zo moeilijk doormidden als die van Novartis. Dus in mijn beleving zit daar geen verschil in.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 12:37

Guinevere en merla

180 stuks Ritalin 10 mg is 22,85 euro, maar volledig vergoed

Merla, nee, wij zijn meteen naar die van Ritalin overgegaan. Over Santoz hoor ik verschillende ervaringen. Bij sommigen werkt het inderdaad hetzelfde, bij anderen weer niet. Het schijnt dat de samenstelling van Santoz toch iets anders is (geworden)

Tinus_p

Tinus_p

21-10-2008 om 16:53

Heu

JE weet dat Sandoz een dochter van Novartis is?

Merla

Merla

21-10-2008 om 17:27

Ha dus toch!

Nee Tinus, ik wist dat in elk geval niet. Hou me daar nooit zo mee bezig eerlijk gezegd
Vond het al zo vreemd dat we eerst die van Novartis kregen en daarna zonder overleg ineens die van Santoz. Toen ik er een keer naar vroeg was het antwoord ook dat het hetzelfde was. Maakt mij verder niet uit hoe het heet, als het maar is wat mijn zoon nodig heeft. Heb er dus verder ook nooit bij stilgestaan.
Maar het is dus in wezen exact hetzelfde dus. Vandaar...

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 18:42

Toch is er verschil in werking

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2026&i=19670&t=19670

heb zitten googlen maar kan niet van Sandoz zelf de stoffen en hulpstoffen vinden en die dan vergelijken met de bijsluiter van zoon.....

Ardnax

Ardnax

21-10-2008 om 19:33

Wil de échte nu opstaan?

Hier werkt ook de merkloze methylfenidaat niet. De pilletjes zijn te broos en je kan dus niet halve tabletjes geven én ze werken inderdaad korter.
Bij de apotheek staat dus ook de aantekening dat we alleen de échte Ritalin willen (en die is nooit op voorraad)
Voor wat betreft de concerta; inderdaad € 40,00 ongeveer bijbetaling per maand, maar kwijgen we wel volledig vergoed (je kan per 1 jan. weer wisselen van verzekering; kijk anders bij Balans welke verzekering het vergoed en verzeker je daar)
Verder werkt de concerta hier net zo goed als de Ritalin, de hulpstoffen zijn (als ze er al zijn) hetzelfde, maar angezien Concerta heel vernuftig werkt, hoeven er geen extra hulpstoffen aanwezig te zijn. In de capsule zit een soort sponsje, die gelijkmatig vocht opneemt en daardoor uitzet. Doordat hij uitzet, duwt hij methylfenidaat naar buiten, door de capsule. Totdat de spons verzadigd is en de methylfenidaat op. Mijn kind poept ook hele capsules uit
Grtz.
Ardnax

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 22:29

Ardnax

ik heb al vaker gekeken naar andere verzekeringen, maar of ik betaal heel veel meer, of de vergoedingen voor andere dure dingen zijn veel minder, zoals bijv. de beugels.....waar ik nu zit zijn die volledig vergoed, en ik betaal relatief weinig, ook omdat het een collectieve verzekering is.....

Merla

Merla

21-10-2008 om 22:36

Hulpstoffen

Anna dan ben ik benieuwd wat er in de bijsluiter van jouw zoon (dus van novartis) aan hulpstoffen vermeld staan. Zover als ik weet (heb ze beiden in huis gehad en vergeleken) zijn ze toch echt exact hetzelfde. Het enige verschil zou dan misschien nog kunnen zijn dat de verhoudingen van de hulpstoffen misschien wat afwijken.
Nou ja, hoe het ook zij, voor mijn zoon maakt het niet uit of hij nou die van Novartis of van Sandoz gebruikt. Op beide reageert hij even goed. En dat geldt ook voor de Equasym.
Maar ben nog wel benieuwd waar het verschil hem nou dan inzit.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 22:39

Dit zit in ritalin novartis

Samenstelling
Het werkzame bestanddeel van Ritalin is methylfenidaathydrochloride. Andere bestanddelen (hulpstoffen) zijn calciumfosfaat, lactose, tarwezetmeel, gelatine, magnesiumstearaat en talk.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 22:42

Dit vind ik over sandoz

calciumwaterstoffosfaat dihydraat (E 341), lactose monohydraat, magnesiumstearaat (E 470b), microkristallijne cellulose (E 460), voorverstijfseld maïszetmeel.

Merla

Merla

21-10-2008 om 22:44

En dit zit in ritalin sandoz

Samenstelling
Het werkzame bestanddeel van Methylfenidaat HCI Sandoz 10 is: Methylfenidaathydrochloride. Andere bestanddelen (hulpstoffen) zijn: calciumfosfaat, lactose, tarwezetmeel, gelatine, magnesiumstearaat en talk.
Zie jij 't verschil? Ik niet

Merla

Merla

21-10-2008 om 22:44

Huh?

Waar haal je dat nou weg dan? Dat staat niet in mijn bijsluiter hoor! Echt niet!

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 22:46

Mmmmm

daarnet vond ik een bijsluiter waar andere dingen genoemd werden, ook van Sandoz....wat jij noemt is inderdaad exact hetzelfde, of Sandoz brengt ook nog andere varianten op de markt.....

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 22:46

Op internet

via google, vond ik een bijsluiter van Sandoz, met die bestanddelen dus.....

Merla

Merla

21-10-2008 om 23:00

He dat is raar!

Die link van jou laat een datum zien van mei 2007.
Terwijl er onderaan mijn bijsluiter staat: Deze bijsluiter is voor het laatst herzien in september 2003!
Zou dat betekenen dat de samenstelling van Santoz dus toch veranderd is maar dat ik nog een oude heb? Zou dat kunnen? Dan is dat wel even iets om goed allert op te zijn als we weer nieuwe gaan halen idd ('t is nu op nl)... De datum dat ik het bij de apotheek haalde, staat op het doosje, is 11 maart 2008. Al een hele tijd geleden, maar zoon gebruikt ook merendeels de Equasym. Maar wel ver na mei 2007.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 23:04

Ja dat is gek....

maar wel goed om dus even te kijken als je het wel weer haalt....

Merla

Merla

21-10-2008 om 23:12

Ja idd

Ik ga maar gelijk vragen om de échte 'k Ben wel benieuwd of ze er bij de apotheek ook op zullen wijzen dat hij anders van samenstelling is geworden. 't Zal wel niet, maar toch zouden ze dat wel moeten doen lijkt mij! Maar nu is deze toch best wel onzinnige (geworden) discussie toch nog zinnig geweest haha.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2008 om 23:14

Let wel op

dat op je recept echt Ritalin moet staan, anders krijg je toch weer andere.....Doordat het op mijn recept staat hoef ik de discussie niet meer te voeren bij de apotheek gelukkig

Heb net nog verder zitten zoeken ook op andere forums http://www.adhd-xtra.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=26&; vind je ook veel over dit

Merla

Merla

21-10-2008 om 23:22

Heb hier een receptje liggen

En daar staat dus alleen op Methylfenidaat 10 mg. Daarachter staat nog wel iets anders maar daar kan ik eigenlijk niets van maken. Niet het woord Ritalin volgens mij.
nou ja, we zien wel of het een discussie wordt of niet. Ik ga deze bijsluiter in elk geval bewaren en meenemen als ik nieuwe ga halen. Dan kan ik beide bijsluiters naast elkaar leggen en laten zien of en wat er dan veranderd is. Mogelijk dat ik dan wel die andere krijg als blijkt dat daar exact hetzelfde op staat als in mijn bijsluiter.
Ik ga morgen dat forum wat je aanhaalde eens bekijken. Eerst maar eens naar bed

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.