ka
26-06-2011 om 22:22
Hier echt niet....
met een stevige grondslag (pv, verpl. en beg) al vijf jaar onrust over het voortbestaan van onze indicatie door herindicaties aftrek gebruikelijke zorg en willekeur door indicatiestellers.....

Quin van der Veer
26-06-2011 om 22:29
Anna
Natuurlijk is het mooi als het niet nodig is. Maar als het zo wordt gebracht a la: "Doe nou maar, je hebt er recht op!", dan vermoed ik dat toch veel mensen daar in mee gaan en die "zak met geld" aanvragen. Terwijl er heus mensen zijn die de problematiek zélf kunnen opvangen, of via andere circuits.

anna van noniemen
26-06-2011 om 22:39
Brrr....
allergisch: je hebt er recht op...
maar goed, ja ik kan me voorstellen dat je het dan maar aanvraagt, maar nogmaals, ik ken maar weinig mensen waarbij het zo is gegaan, het meerendeel heeft flink moeten knokken om het uberhaupt te krijgen!

Sera
26-06-2011 om 22:40
Als quin
Voor onze zoon konden we ook een pgb aanvragen. Waarschijnlijk zouden we het ook hebben gekregen. Dat hebben we uiteindelijk niet gedaan om dat we inderdaad niet echt een goed doel voor het geld hadden en daarnaast was mijn man er nogal op tegen.
Ik ken veel mensen die een pgb hebben en die voor die tijd geen zin ontvingen. Ik weet zeker dat een deel van die mensen ook geen zin gaat aanvragen.
Ze betalen veelal zichzelf uit of besteden het aan meer informele doelen (wel goedgekeurd en ook voor de kinderen, geen rare praktijken) en dat is nu vaak net het soort zorg dat via zin niet kan. Dit kun je deels een verarming vinden maar het budget is nou eenmaal eindig.
Ik vind het wel jammer dat er zo radicaal wordt ingegrepen want er is een groep mensen die inderdaad echt in de problemen gaat komen omdat ze bijvoorbeeld een problematiek hebben die zo weinig voorkomt dat de oplossingen via zin niet voldoen

ka
26-06-2011 om 22:47
En daarbij...
.. de gevolgen van ingrepen passend onderwijs en wajong.... ben er goed klaar mee!

anna van noniemen
26-06-2011 om 22:57
Nou dat is het ook
die opeenstapeling wat allemaal op dezelfde groep mensen neerkomt....

dihanne
27-06-2011 om 07:46
Petra, quin e,a,
Ja, ik denk dat hulpverleners aardige mensen zijn, die graag het beste willen regelen voor de gezinnen die ze hebben leren kennen. En waar ze daadwerkelijk sympathie voor voelen.
Toen wij in dat diagnosetraject zaten, was het vrij gemakkelijk om een PGB te krijgen (vertelde men). En ik denk (is speculatie maar zo voelde het wel) dat de betrokken hulpverleners best nog bereid waren geweest om de situatie wat aan te dikken.
Want die keken naar ons gezin, met onze problemen en wilden ons graag helpen. En ze keken gewoon niet verder naar wat dat op grotere schaal voor het land zou betekenen.
Misschien vergelijkbaar met heel lang geleden de WAO. Die werd door werkgevers én vakbonden gebruikt om ook de mensen waarbij het niet meer zo goed ging op het werk, met een lekker maandelijks bedrag thuis te laten zitten. Terwijl de regeling bedoeld was voor mensen die echt niet meer konden werken. Op individueel niveau was die oprekking van de regels goed bedoeld, maar op landelijk niveau was het niet te handhaven. En toen kwam er een ingreep, die voor de mensen die echt WAO nodig hadden, onrechtvaardig was.
Hoe nu verder met het PGB? Ik vind dat mensen die het PGB echt nodig hebben, het moeten houden. Maar ik zie weinig mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen, zoals het er politiek nu voorstaat.....
groetjes,
Dihanne

billie
27-06-2011 om 09:45
Het is erger nog
als je er tenminste gevoelig voor bent, en dat ben ik wel. Veel mensen (waaronder een hoop hv) gaven me het gevoel mijn kind zwaar te kort te doen door geen PGB aan te vragen voor hem. Ik zou hem vanalles onthouden. Hoewel ik het niet gedaan heb, PGB aanvragen, zaait dat toch twijfels bij je. (het was ook niet zozeer een suggestie die gedaan werd, ik werd gewezen op een vanzelfsprekendheid)

Nikus
27-06-2011 om 09:53
Pelle
Allereerst, ik begrijp niet dat men stelt dat je geen hulp kan krijgen als je om 6 uur uit bed wilt en er om 00:00 op. Dit wordt gewoon verzorgd door de nachtzorg. Het is niet ideaal maar het kan wel.
Kijk, de stelling dat je een beroep moet doen op mantelzorgens is een stelling die simpelweg niet voor iedereen kan opgaan. Ik heb geen mantelzorgers op mijn man na. Mantelzorg is een gegeven dat niet voor iedereen is weggelegd.
Vakantie betalen uit het pgb is niet mogelijk. Elke cent moet verantwoord worden.

Petra.v.S.
27-06-2011 om 10:47
Omdat ze dan niet genoeg verdienen
Als je nu iemand bv. 25,00 per uur betaalt uit PGB, en die persoon moet in dienst bij de thuiszorg, dan vraagt de thuiszorg 45,00 per uur en krijgt de zorgverlener maar 15,00 of zoiets. Dus daarom kan dat niet.
En dolfijnentherapie heeft nooit uit PGB betaald kunnen worden. De zorgkantoren hebben dit nooit goedgekeurd. Dus dit is inderdaad een broodje aap.

Nikus
27-06-2011 om 11:17
Op afroep
Op afroep kan lastig zijn maar er zijn hele goede afspraken te maken. Als iemand elke ochtend om 6 uur uit bed moet kan dat prima door de nachtzorg geregeld worden.
Dolfijn therapie uit het pgb? lijkt mij een fabeltje.

ka
27-06-2011 om 11:23
Er is meer....
...zoals begeleid moeten worden op het toilet, zoals de jongen hierboven in zijn verhaal. Iemand op afroep beschikbaar hebben, zelf hulp kunnen aanpassen aan je beperking of juist mogelijkheden en niet afhankelijk zijn van een systeem! Daarbij niet elke dag iemand anders aan je billen of bed is ook niet onbelangrijk! Taken die m.i mantelzorg overschrijden denk aan pubers, jong volwassenen

Fiorucci
27-06-2011 om 12:09
Daarbij niet elke dag iemand anders aan je billen of bed is ook niet onbelangrijk!
Nee, maar wel minder belangrijk, onze ouderen krijgen zo vaak anderen aan hun bed....fact of life vrees ik. Zeker bij zulke bezuinigingsrondes. Als ik nu zorg moest hebben, heb ik liever flexibele zorg dan steeds dezelfde, als ik zou moeten kiezen.

Vic
27-06-2011 om 12:19
Ouderen
Mijn buren krijgen 7 dagen per week, 3 keer per dag bezoek van een wijkverpleegkundige. 's morgens voor het opstaan en wassen, 's avonds voor naar bed brengen, en tussendoor ook nog een keer. In zo'n schema is het natuurlijk ondoenlijk om altijd een vaste persoon te laten komen voor de zorg. Ik verwacht van jongeren niet dezelfde tevredenheid als van mijn buurtjes, die hoeven ook niet te werken dus een kwartiertje vroeger of later maakt niet uit, maar zij zijn zo blij dat ze door al deze zorg nog zelfstandig kunnen wonen.

ka
27-06-2011 om 12:23
Fiorucci
.. ik niet, zeker niet als die mensen bij je over de vloer moeten komen, toevallig volkskrant gelezen wat afhankelijkheid van een zorgketen met je kan doen? Verder werk ik zelf in de ouderenzorg, nooit bij jezelf gedacht dat je er hoopt niet te hoeven wonen?

Nikus
27-06-2011 om 14:16
Niet overdrijven
Jaren ben ik persoonlijk afhankelijk geweest van reguliere wijkverpleging. het is niet ideaal maar ook niet onoverkomelijk. Ja, je hebt steeds andere mensen. Ja je wordt enigszins geleefd. Echter het PGB is ook geen walhalla als je een aantal zorgverleners in dienst hebt. Er is er altijd wel een ziek zwak of misselijk. Je moet niet vergeten dat het PGB ook een hoop geregel met zich meebrengt en dat jij als zorgvrager maar tevens werkgever je de mensen aan moet sturen. Dat is een fikse klus. Ik heb nu PGB voor mijzelf al een paar jaar maar dat is soms zwoegen en niet zorgeloos.
PGB is mooier omdat je een ideale situatie toegesneden op je zorgbehoefte kan creeren als je de juiste mensen weet te vinden, maar het is niet zaligmakend. De wereld vergaat niet voor de zorgvrager als het pgb wegvalt. Het zal er hooguit minder comfortabel op worden.

Fiorucci
27-06-2011 om 14:23
Jazeker, ik was een vakgenoot van je, natuurlijk is het niet ideaal. Maar als ik hulp nodig zou hebben zou ik flexibiliteit belangrijker vinden, als ik zou moeten kiezen.

ka
27-06-2011 om 14:34
Ik vind niet dat ik overdrijf!
ik gun namelijk niemand een oncomfortabel leven als het comfortabeler en goedkoper kan!

Nikus
27-06-2011 om 15:02
Ja hoor, dat doe je wel. Comfort is fijn maar niet alleen jij maar vele anderen doen bijna alsof de reguliere thuiszorg een drama is. Dat is niet zo natuurlijk. Het is wellicht minder comfortabel dan een pgber die op afroep komt maar ik moet de op afroep inzetbare pgber nog tegenkomen hoor. Ook een professionele pgber werken op vaste uren. Het kan wel eens wat flexibeler maar er wordt du een hemel( pgb) en een hel (zin) geschertst
Natuurlijk zal ook ik voor mijn pgb kiezen als ik de keuze had, puur omdat ik het zelf in de hand heb mamar als de keuze er niet meer is da ben ik toch ook wel erg dankbaar voor de zorg die mij dan alsnog geleverd kan worden in dit land.
Je zal maar in een balkan land wonen en zorgafhankelijk zijn. Of heel geciviliseerd in Amerika.
We zijn gruwelijk verwend met zijn allen, incluis mijzelf.

ka
27-06-2011 om 15:30
Nikus
ik snap je niet in de context van de ingreep van deze bezuinigingen. Thuiszorg heeft ons nooit hulp kunnen bieden omdat ze niet kunnen garanderen binnen tien minuten bereikbaar zijn, hoezo verwend en nog gruwelijk ook? Thuiszorg is ook geen hemel zoals door jou geschetst. Wees eerlijk, waarom hebben ze nog nooit verdere initiatieven ontwikkeld dan? En moet ik zomaar gaan geloven dat ze ons de zorg wel kunnen leveren; eng hoor! Wij hebben een super afgestemd netwerk die veel goedkoper en naadloos aansluit. Zo kan het dus ook!
Daarbij zitten de gevolgen mbt het zelfbeschikkingsrecht me heel erg dwars, ik kan me niet voorstellen dat ik me tot in de Balkan moet verplaatsen om deze ingreep rechtvaardig te vinden.

geen zin
27-06-2011 om 21:09
Geen broodje aap
helaas dolfijntherapie wordt wel betaald uit pgb ... ik ken de voorbeelden.. dus geen broodje aap...
frauda heb ik ook met eigen ogen gezien en uit eerste lijn gehoord... er wordt gewoon flink gesjoemeld... en daarom moet er idd wat veranderen in pgb-land...
maar om nu een heel bos te kappen voor een paar zieke bomen? zucht....

anna van noniemen
27-06-2011 om 21:14
Geen zin
dolfijntherapie wordt NIET uit PGB betaald, therapie MAG sowieso niet uit het PGB betaald worden...Ik weet wel, voorheen, met dat niet te verantwoorden bedrag dat zo hoog was nog, toen deden ze dat inderdaad nog weleens van dat bedrag. Maar het KAN dus NIET...
Maar inderdaad, een heel bos kappen voor een paar zieke bomen, dat vind ik dus ook veel te rigoreus...Zeker als je dus weet dat 99% gewoon het budget besteed waar het voor bedoeld is!

geen zin
27-06-2011 om 21:20
Anna
dan kan je grote letters opzetten maar ik weet dat het gebeurd is ... ik ken twee gezinnen die het geregeld hebben dat ze van pgb geld hun kind naar dolfijntherapie lieten gaan.
en ik vraag me af de fraude die 0,5 procent niet te laag geschat is ik denk dat het hoger ligt als ik kijk wat ik alleen al om me heen heb gezien...
ik denk dat ze moeten kijken naar hoe ze de ziek bomen er uit kunnen pikken inplaats van iedereen maar zijn pgb af te pakken...

anna van noniemen
27-06-2011 om 21:42
Tja
als dat soort dingen dan wordt goedgekeurd door het zorgkantoor, moet je dan het hele PGB maar afschaffen? Want de mensen hebben het dan wel gedaan, maar het zorgkantoor moet het nog altijd goedkeuren!!

geen zin
27-06-2011 om 21:46
Nee natuurlijk niet
ik vind dat het pgb moet blijven!
en ik denk dat het voor het zorgkantoor niet goed te zien is dat het fraude is..als je het mnaar "goed " doet...

Ooievaar
27-06-2011 om 21:52
Fraude
Er liep eerder een draadje over de PGBpraktijken. Toen werd genoemd dat er regelmatig diagnosen worden aangedikt en anderzijds verbeteringen worden gebagatelliseerd om het PGBbedrag te verwerven of te behouden. Iemand verzuchtte toen dat het zo akelig was om alle beperkingen van je kind op papier genoemd te zien. Anderen repliceerden toen dat men nu eenmaal moet overdrijven vanwege het geld. Dat werd door velen heel gewoon gevonden.
Aandikken van diagnosen is ook fraude. En verzwijgen dat het kind zelfstandiger is geworden, is dat ook. Bijkomend voordeel van het afschaffen van PGB voor deze doelen, is dat men dan tenminste niet meer wordt geconfronteerd met inktzwarte- schilderijtjes-om-het-geld die niet eens waar zijn.
Het gaat mij aan het hart. Ik ken mensen met slopende ziekten die steeds verder verlamd raken en die geen aangedikte diagnostiek nodig hebben. Het is zo ook wel duidelijk dat ze a. alle vormen van hulp en steun kunnen gebruiken en b. inderdaad helaas niet meer vooruit zullen gaan. Ik vind het heel wrang dat het PGB van zulke mensen nu misschien verdwijnt (tenzij ze kunnen aantonen dat ze anders naar een instelling moeten), omdat anderen geld verworven hebben met dit gesjoemel en de regeling nu dus onbetaalbaar is.
Ik vind dat er twee schuldig zijn aan dit geheel: 1. Al degenen die willens en wetens voor zichzelf of voor anderen geld naar binnen hebben geharkt door problemen zwarter af te schilderen dan ze zijn. Na ons de zondvloed, nietwaar? Wel dat moment is dan nu aangebroken 2. het kabinet dat nu ook voor mensen die niet eens in staat zijn om aan te dikken omdat het zo al erg genoeg is, het PGB ook gaan afschaffen.
Ik wil graag mijn hypotheekrenteaftrek voor een deel inleveren (want die blijft voorlopig wel gehandhaafd, vind ik ook niet in orde) als dat dan besteed wordt aan de PGB's van mensen die inderdaad anders de regie over hun leven kwijtraken. Maar ik sta het liever niet af aan logeerweekeinden op zorgboerderijen voor bedragen waarvan je ook in het Hilton kan gaan zitten (dat kan ook met minder kosten worden geregeld), ouders die zichzelf betalen, subsidiebureautjes, aangedikte diagnosen en bijbeunende studenten die komen oppassen.

ka
27-06-2011 om 22:08
Hemel
ik schertst geen hemel, ik ben realistisch. Heb behoorlijk lang zin gehad en wel 6x per dag. Als ik een zorgverlener met spoed nodig had dan waren ze er binnen een redelijke tijd. Nogmaals zin is niet ideaal maar er is wel heel veel te regelen.
Je moet wel eerlijk blijven. Pgb is veel fijner, je kan het zelf indelen maar zin is ook geen drama. Het is lastig en ja er is veel verloop maar de zorg is goed. Zorg valt en staat met de mentaliteit van de zorgverlener. Ik zou de meiden van thuiszorg Groningen tekort doen als ik over ze zou klagen. De zorg was goed en vraaggericht.
Als ik naar Nijmegen moest werd ik keurig om half 6 uit mijn bedje geholpen door de nachtzorg. Ja ik verdedig de zin, waarom? Omdat de wereld niet stopt als het pgb wegvalt. Het is niet fijn, niet wenselijk, voor sommigen betekend het inkomsten minder maar ook met zin is prima te Leven.

Ka = nikus
27-06-2011 om 22:15
Sorry
nou ja zeg, hèt gaat weer fijn.
Wat betreft dolfijnen therapie regies uit het pgb, dan is dat waarschijnlijk heel creatief verantwoord. Ook een kunst apart. Het is toch knap als mensen hè aan zichzelf verantwoorden.

anna van noniemen
27-06-2011 om 22:23
Controle van het zorgkantoor
is dan uiterst belabberd geweest. Ik ken ook genoeg mensen die geld moesten terug betalen wat keurig aan hulpverleners was betaald maar toch niet werd goedgekeurd. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen en moet je echt ZELF terug betalen! En dat mag van mij ook voor die dolfijnentherapie!