Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2011 om 14:49

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

26-06-2011 om 16:55

Pgb

Dit is natuurlijk een trieste brief, maar het PGB is onbetaalbaar geworden doordat er heel veel beroep op is gedaan door mensen die het voorheen zonder deden. Net als bij de kinderopvang (waarvan ook de kosten zijn geëxplodeerd) wordt er nu heel veel zorg en hulp gefinancierd met gemeenschapsgeld, terwijl het voorheen onbetaalde familiediensten waren. Zo ook natuurlijk voor ouders die hun baan op moesten zeggen. Als je vroeger een kind had dat extra zorg nodig had en daarvoor minder ging werken, kreeg je in ruil ook geen salaris in de vorm van PGB.

ka

ka

26-06-2011 om 17:33

Vroeger...

had je ook geen fiets....
beetje kort door de bocht gereageerd naar mijn idee, het gaat ook om het inleveren van zelfbeschikkingsrecht, en vrijheid je zorg te regelen zoals je dat zelf zou willen en juist die dingen te doen die je in de maatschappij betrokken houden en de flexibele mogelijkheden daarvan te zien. Er zijn ook groepen mensen die het pgb zeer zorgvuldig gebruiken en keihard nodig hebben om het leven een stukje leuker en gemakkelijker te maken.

anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2011 om 18:26

Juist ka

dat is precies waar het om gaat. En dat is ook precies waarom ik het niet begrijp, want juist de VVD is altijd de partij geweest die het hardst roept dat mensen niet betutteld moeten worden door de overheid. En wat is 1 van de 1e dingen die deze regering doet? Juist, terug naar de betutteling! "U kunt kontakt opnemen met de instelling om voortaan daar de zorg te krijgen" Tuurlijk, en dan kan dat op de tijden die de instelling uitkomen, precies wat deze jongen schrijft!
En ons gezin heeft kunnen doordraaien dankzij de PGB waarmee ik mensen heb kunnen inhuren om zoon bepaalde vaardigheden aan te leren die ik hem niet kon leren, waarmee ik een plek heb kunnen vinden waar zoon 1 keer per maand gaat logeren, zodat HIJ even tot rust kan komen. En de rest van het gezin uiteindelijk ook. Zo houden we het met elkaar gezellig. Ik weet niet of zoon thuis had kunnen blijven wonen als we dat niet gehad hadden. Is dat dan goedkoper? Red je dat met, pak hem beet, 10.000 euro per jaar?

Belle époque

Belle époque

26-06-2011 om 18:41

Vroegâh...

...had je ook geen hypotheekrente-aftrek en was een eigen woning ook alleen voor the happy few. Ik vind dat dat ook maar teruggedraaid moet worden, want dat vréét gemeenschapsgeld.

Of wacht, nee, dat zal vast iets héél anders zijn... *draait met ogen*

Iets met "ver van mijn bed" en zo?

Belle Époque

Belle Époque

26-06-2011 om 19:02

Nog meer vroegâh...

Vroeger werd de mantelzorg vooral geleverd door vrouwen die na hun huwelijk ontslagen moesten worden. Door dochters die niet mochten studeren maar moesten helpen met zorgen.

Mijn vriendin zit in een rolstoel en heeft een puberdochter, die laatst van huis is weggelopen met als reden: binnenkort ben ik 18 en moet ik haar verzorgen, nu is er nog pgb voor haar en kan ik nog naar dat popconcert. Andere mantelzorg dan die dochter heeft ze niet.

Ja, die goeie ouwe tijd...

Astrid

Astrid

26-06-2011 om 19:06

Ik offer mijn pgb op voor zo'n jongen (ook al gaan wij het niet

Ik vind dat er wel bezuinigd moet worden op het PGB. Maar dit soort gevallen zijn schrijnend en moeten wel een PGB behouden. Ik denk dat mensen met een ernstige lichamelijke handicap wel hun PGB moeten behouden. Ik offer me dan met een autistisch kind voor op. Als zo'n schrijnend geval maar wel z'n PGB mag behouden.

Zoon (13 en autistisch) heeft hier al jaren een zeer ruim PGB. Jeugdzorg heeft hem al jaren een indicatie gegeven voor uithuisplaatsing, maar dat houden wij tegen. Wij willen hem thuis houden met hulp van externe krachten. Met hulp gaat het redelijk. Ondanks dat hij zeer agressief is, zijn zusje het ziekenhuis in slaat, hier thuis ramen ingooit, dingen sloopt en het leven met hem thuis zonder externe hulp niet te doen is offer ik me graag op. Mijn zoon kan nl. wel alleen naar school fietsen en zelf naar de wc gaan. Wat die jongen uit dat stukje heeft is vele malen erger.

Hoe wij het gaan doen zie ik dan wel weer....

Wheelchair

Wheelchair

26-06-2011 om 19:19

Benauwd

Ik krijg het hartstikke benauwd van die verhalen over het pgb. Ik heb een pgb voor mezelf voor persoonlijke verzorging oa ivm rolstoelafhankelijkheid. Vroeger deed mijn man de mantelzorg maar door problemen met zijn eigen gezondheid kon dat niet meer en hebben we een pgb aangevraagd. Mijn schoonzus heeft haar baan opgezegd en is mijn mantelzorger geworden en ik betaal haar uit mijn pgb. Het voordeel daarvan is dat ik zelf kan aangeven hoe laat ze moet komen. Dat varieert nog wel eens omdat ik ook 15 uur per week werk en niet elke dag op dezelfde tijd moet beginnen. Ook heb ik goede en slechte dagen.
Als ik mijn pgb kwijt raak word ik afhankelijk van de thuiszorg en mijn eerdere ervaringen daarmee zijn niet best. Ze presteerden het een keer om me 's avonds om 20.15 uur op bed te komen liggen! Tussen 20.00 en 22.30 werden mensen naar bed geholpen en soms had je pech. Ik ben het meest bang voor de ochtenden. Als ze niet op tijd komen kom ik te laat op mijn werk met alle gevolgen van dien. Nou ja ik wacht maar af.

Vic

Vic

26-06-2011 om 19:35

Moeilijke discussie

Ik denk dat er heel veel gebruik van pgb's wordt gemaakt waar het ook anders zou kunnen. Ik durf daar niet zo goed over in discussie omdat ik geen mensen wil kwetsen en de hele goegemeente over me heen wil krijgen. Bovendien is het makkelijk te pareren door te stellen dat ik er geen ervaring mee heb dus niet weet waar ik het over heb. Zo'n verhaal bijvoorbeeld van zwaar verstandelijk beperkte en agressieve jongeren die een heel gezin lamleggen. Dan ben ik geneigd te zeggen dat het gezin, en zo'n jongere, misschien wel beter af zijn met een uithuisplaatsing.

Belle Époque

Belle Époque

26-06-2011 om 19:37

Izar

Ik ben het met je eens. Maar de klappen vallen nu teveel bij dezelfde groep. Vaak zijn het ook mensen met een laag inkomen.
Die vriendin in rolstoel kan straks niet meer haar eigen zoon (autistisch) op tijd naar school brengen, omdat alleen een pgb-er haar op tijd uit bed kan helpen, en omdat zij zelf als begeleidsters voor mensen met een pgb werkt (ja, vanuit de rolstoel, ze had nota bene sollicitatievrijstelling van de bijstand) is ze ook haar werk kwijt straks.

Ken je het meisje dat vorige week in het Jeugdjournaal werd gevolgd op de dag van de revalidatie? Ik wel. Google maar eens naar Mayim Kolder. Ook zij en haar ouders en broer gaan hartstikke de bietenbrug op.

En ook de zogenaamd minder ernstige gevallen zonder rolstoel gaan het echt niet redden met de voorgestelde regels.
Er is door officiële instanties, meer dan 1, uit verschillende hoeken, berekend dat de cijfers die werden gebruikt om zo in hetPGB ts hakken, niet deugen. Het zal ook meer kosten dan het oplevert. Er zijn alternatieve voorstellen die ook flink bezuinigen.

Maar Den Haag weigert er zelfs maar naar te kijken...
Ze blijven van de HRA af, omdat ze dan veel steun gaan verliezen. En gebruiken leugens. Wijzen op de misbruikgevallen, maar negeren hardnekkig de vele malen grotere groep die te zwaar en te veelvuldig kapotbezuinigd zijn.

dihanne

dihanne

26-06-2011 om 19:53

Er is iets fout gegaan...

Ik denk wel dat er iets fout gegaan is met de PGB's.

Ieder verhaal is natuurlijk weer anders, maar bij ons ging het zo.

Toen wij klaar waren met het diagnosetraject van onze dochter, werd ons aangeraden een PGB aan te vragen, en dat zouden we krijgen ook (werd ons verteld). Daar hadden we 'recht' op (onze dochter heeft Asperger).

Voor op school hebben we een rugzak aangevraagd en gekregen. Is ook echt noodzakelijk.

Maar voor thuis...Ze kost inderdaad meer tijd en inspanning dan een 'normaal' kind, maar we kunnen het aan (wel geluk dat mijn werkgever makkelijk is, en ik flexibel met mijn werktijden om kan gaan).

Er zijn misschien kinderen met Asperger waarbij een PGB wel noodzakelijk is, maar bij ons is dat echt niet zo. We redden ons prima. Dus geen PGB aangevraagd.

Toen dacht ik al: dat kan niet lang goed gaan met die PGB's, als wij ervoor in aanmerking komen, dan komen er zo veel mensen voor in aanmerking, dat gaat spaak lopen.

En nu gaat het dus fout.

Verschrikkelijk voor iedereen die een PGB nodig heeft.

Dihanne

anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2011 om 20:10

Vic

>>Dan ben ik geneigd te zeggen dat het gezin, en zo'n jongere, misschien wel beter af zijn met een uithuisplaatsing. < <

Tja, en dan krijgen we nog meer geflipte en getraumatiseerde criminelen, of misbruikte kinderen. Tuurlijk, er zullen ongetwijfeld ook goede instellingen zijn, maar ik vraag me af of mijn zoon inderdaad beter af zou zijn geweest als we hem uit huis hadden geplaatst...En nogmaals, dat kost het veelvoudige van het budget dat ik NU heb!!!!

anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2011 om 20:14

Over die fraude

zoek dat nu EERST een uit en pak DIE mensen dan aan! Elk half jaar moeten we verantwoorden waar we de PGB aan uit geven, elke cent moeten we doorgeven. Kunnen instellingen dat ook zeggen? Moeten die zich ook zo verantwoorden? Het moet dus vrij eenvoudig zijn de mensen te vinden die inderdaad frauderen, en ik denk dat dat maar een fractie is van alle PGB's....

Belle Époque

Belle Époque

26-06-2011 om 20:34

Dihanne

Wanneer was dat? Ik heb begepen dat dat een paar jaar geleden nog vrij makkelijk ging allemaal, met een behoorlijk hoog vrij besteedbaar bedrag. Wij zijn van "na die tijd" en hebben echt flink ons best moeten doen om te krijgen wat we wilden.
De begeleiding is geweldig! Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat de gewone zorg mijn kinderen kan geven wat de begeleiding momenteel doet. Dankzij één van de begeleidsters, die het stuitende bedrag van 10 euro bruto per uur vraagt, kon ik laatst een huis vol stuitervriendjes hebben vanwege een partijtje (wel eens een rebound meegemaakt van meerdere kinderen... in jouw huiskamer? )) ).
Net als Astrid zal ik behoorlijk omhoog zitten en ook mijn werk wel kunnen vergeten als we straks zonder zitten. Ik heb er enorm om moeten janken en een groot verzet gevoeld. Maar blijkbaar wil men het zo in Den Haag. Mijn kinderen zijn godzijdank er niet zo erg aan toe als die jongen van die brief, als mijn vriendin in rolstoel, als Mayim van het Jeugdjournaal en al die andere mensen die zonder PGB werkelijk reddeloos verloren zijn. Maar het gaat zeker problemen opleveren.

Ach, elk nadeel heeft zijn voordeel. Met een beetje geluk vind ik ooit nog een leuke vent die ons wil onderhouden. Iedereen tevreden: die vent weer een huishoudster en kokkin, ik eindelijk weer eens een man in mijn bed en mijn kinderen nog steeds begeleiding. En niemand die zijn/haar belastingcenten aan ons kwijt hoeft.

Zo wil men dat toch, net als vroeger? Misschien zijn we wel gewoon verwend...

Sorry, ik was even sarcastisch...

ka

ka

26-06-2011 om 20:49

Tja... zo'n jongen heb ik ook maar

dan vind ik het nog steeds niet kloppen dat je zo hard het mes zet in hulp. Veel mensen hebben zorgvuldig doelen bereikt mede door tekortkoming in het huidig zorgaanbod! Het is natuurlijk belachelijk wat er nu aan initiatieven uitgewerkt en bekostigd moeten gaan worden! Terwijl wat er is naar wens en goedkoper is. Idioot gewoon. Het leven van velen staat op de kop door onduidelijke en snoeiharde plannen die afhankelijkheid stimuleren!

dihanne

dihanne

26-06-2011 om 21:10

Belle epoque

Hoi Belle,

Je hoeft tegen mij niet sarcastisch te doen, hoor.
Ik vind ook dat mensen die een PGB nodig hebben, het moeten krijgen

Mijn bijdrage was alleen bedoeld om te vertellen dat in ons geval gezegd werd dat we een PGB aan moesten vragen, omdat we binnen de regels vielen, en er 'recht' op hadden.

En niet omdat we het nodig hadden.

Dat is inderdaad al enige jaren geleden. Maar als dat in die tijd zo makkelijk ging, dan is er natuurlijk een enorme (en onterechte) kostenpost ontstaan. En daar worden de mensen die het echt nodig hebben, nu de dupe van....

groetjes,
Dihanne

Petra.v.S.

Petra.v.S.

26-06-2011 om 21:16

Dihanne

Maar dat mensen zeggen dat je het kunt aanvragen betekent nog niet dat je het ook (makkelijk) had kunnen krijgen ALS je het had aangevraagd, toch? Mijn ervaring is dat het inderdaad makkelijk wordt geroepen dat mensen het kunnen aanvragen maar dat het helemaal niet zo makkelijk is om het echt te krijgen.

anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2011 om 21:16

Het probleem is

dat iedereen maar wat roept (het loopt de spuigaten uit, het wordt te duur, er wordt fraude gepleegd) maar niemand die echt de moeite neemt om het gewoon eens ECHT uit te zoeken! Nee, in plaats daarvan schaffen we gewoon de hele boel af, sturen iedereen naar ZIN, om dan over een paar jaar te concluderen dat DAT enorm de spuigaten uit is gelopen, maar dan is er geen vinger meer achter te krijgen, want de instellingen zijn zo ondoorzichtig als de pest!

Belle Époque

Belle Époque

26-06-2011 om 21:17

Lieve ka

(waarschuwing: lang stuk, ik zit op mijn stokpaard )

Dat zal "Den Haag" een zorg zijn.

Den Haag heeft eigen belangen. Zij spelen hun eigen spelletje en wij zijn de pionnen. Prestige-objecten in de vorm van dure kantoorpanden, met belangen voor bedrijven waar ze zelf ook banden mee hebben via een commissariaatje of zo, en die nu alweer jaren leegstaan terwijl de woningmarkt zowel qua huur als qua koop in grote problemen zit. Joint Star Fighters waar onze moeder geen seconde korter mee in haar volgepoepte luier mag liggen. Een aantal jaren geleden: het doordrammen van de Euro, terwijl hele volksstammen (ook mensen die er verstand van hebben) riepen dat dat een behoorlijk waagstuk was waar te licht over werd gedacht.

Den Haag besliste ook al werd massaal bewezen (!) dat het niet verstandig was, Den Haag legte rapporten in bureauladen, sloot de oren, sprak zalvende taal...
Er worden negatieve verhalen verspreid over de onderwerpen die zij wilden snoeien (PGB's bijvoorbeeld; maar hou ook verhalen over huursubsidie in de gaten!) en wat ze juist willden stimuleren (jubelende verhalen over hoe góed ze het met de "allerzwaksten" voor hebben, hoe gewéldig het is om tot je 67e door te mogen werken, hoe hard we instorten als we Griekenland niet steunen en dat al die uitkeringstrekkers best kúnnen werken, als ze maar wíllen).

Ondertussen vallen er steeds meer mensen buiten de boot. En daar komen er een heleboel bij dankzij de bezuinigingen. Zorgverleners die al wegbezuinigd worden en als ZZP-er aan de slag gingen, de zieken en gehandicapten én hun mantelzorgers die zonder passende zorg (en dus niet de eenheidsworst waar ze nu toe worden gedwongen) hun werk wel kunnen vergeten. Maar ook in andere sectoren. De kunst bijvoorbeeld. Kunstenaars gaan ook hun baan kwijtraken (en dan bedoel ik geen zondagsschilders, maar mensen met een kunstopleiding op hoog niveau).
Ons land wordt aan alle kanten armer, als we onze zieken en gehandicapten die toch niks bijdragen aan de maatschappij maar weer gaan opsluiten in bos en duin, ons leger tot op het bot wegbezuinigen en kunst en cultuur minachtend degradeert tot een linkse hobby.

Minder cultuur en kunst (en dat is echt niet alleen een pindakaasvloer of een vaag project dat niemand begrijpt).
Eenheidsworst.
Klassen met een kind dat niet mee kan komen of gedragsproblemen heeft, waardoor jouw gezonde, slimme kind ook continu afgeleid wordt en minder aandacht krijgt dan het verdient, omdat er weer een autist uit zijn plaat gaat omdat het hem te druk is met al die kinderen om zich heen, of een ADHD-er die de klas op stelten zet omdat zijn ouders (wegbezuinigd) de Concerta en de bijhorende dure ziektekostenverzekering die het vergoedt, niet meer kunnen betalen.
Net als vroeger elke zondagmiddag naar de inrichting waar je kind heen moet, en maar hopen dat ze met hun handen van hem afblijven.

Draaf ik door? Nee. Dit is maar het topje van de ijsberg, want er zal nog veel meer mis gaan als men zo ongenuanceerd blijft doordrammen met bezuinigen. Niet alleen met zieken en gehandicapten. Het wordt een olievlek die steeds meer mensen zal raken.

Als Den Haag nou in godsnaam eens naar de alternatieven zou willen luisteren. Want de wil is er wel, bij alle partijen waar nu zo gehakt wordt. Iedereen met gezond bestand beseft dat de schade die is ontstaan de afgelopen jaren (waardoor ook weer?) hersteld moet worden.

Maar niet op deze manier. Dit is een ernstig ontstoken vinger behandelen door de arm met schouder en al eraf te hakken en dan raar staan te kijken als de patiënt doodbloedt.

Belle Époque

Belle Époque

26-06-2011 om 21:20

Dihanne

Om te beginnen: excuses, het sarcasme was niet aan jou persoonlijk gericht maar aan de hele gang van zaken. Want ik begrijp wat je bedoelt en ik val jou er persoonlijk niet op aan (integendeel)! )) Ik weet namelijk dat dit is gebeurd, dat was volgens mij ook nog in de tijd dat je van een PGB ook dingen als vakantie kon betalen terwijl dat niet nodig was.
Nogmaals: mijn sarcasme is niet aan jou gericht!

anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2011 om 21:20

Belle

applaus!

anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2011 om 21:24

Over dat vrij besteedbare budget

dat vond ik ook van de zotte! Dat was in mijn 1e jaar nog, kon je 2500 vrij besteden! Geweldig leuk natuurlijk en terecht dat ze dat hebben teruggedraaid. nu is het 250 euro. Het is overigens niet vrij te besteden, maar je hoeft het niet te verantwoorden, da's net ff anders!

Belle Époque

Belle Époque

26-06-2011 om 21:27

Nog even voor iedereen...

Ik zit bovenop mijn zeepkist als het om dit kabinet gaat. Niet alleen vanwege hun uitrookmethoden m.b.t. zieken, gehandicapten en mensen die om wat voor reden dan ook geen groot inkomen kunnen (ik zeg KUNNEN, niet WILLEN) krijgen. Maar ook op ander gebied gaan ze werkelijk als dollemannen tekeer.
Een groep wordt hier keihard door geraakt. In hun bestaan, in hun waardigheid, in hun zelfstandigheid. Direct geraakt.
Een nog veel grotere groep wordt indirect geraakt.
Het is een olievlek, een schokgolf.

De ongelooflijke botheid waarmee deze regering zijn ding doet, het hardnekkig weigeren te luisteren naar alternatieve oplossingen, en vooral: de keiharde leugens die ze gebruiken... Die maken me witheet van woede!!!
Niet wegens mijn eigen hachje, hoewel ook ik er mee te maken krijg, maar vooral voor de mensen die nog veel harder geraakt worden, en de mensen die blind geloven in deze regering en hun praatjes en straks ook geraakt gaan worden.

Bezuinigen: ja! Ook in de PGB's, ook in het leger, in de kunst en cultuur. Maar niet op deze manier.

Sorry als ik mijn sarcasme niet in kan houden, ik wil dan ook duidelijk maken dat mijn sarcasme NIET op jullie is gericht, maar op die maatregelen die op zo'n manier worden doorgedrukt dat de schade groter zal zijn dan de kwaal.

Ik snap het werkelijk niet...

Petra.v.S.

Petra.v.S.

26-06-2011 om 21:28

Maar 1 jaar zo geweest

dat je 2500 euro vrij mocht besteden. belachelijk natuurlijk en heel terecht dat dat snel weer is teruggedraaid.

Over fraude/misbruik is WEL onderzoek gedaan, staat op de site van Persaldo, en het is maar liefst 0,5% van alle budgethouders. Daar gaat het allemaal om. Het slaat dus helemaal nergens op. Gewoon goed blijven controleren wat er met het geld gebeurt, de bemiddelingsburootjes aanpakken, en dan heb je dat probleem volgens mij wel opgelost. De rest van de budgethouders, dus 99,5%, doet alles goed volgens de regels.

anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2011 om 21:34

Petra, maar

dat willen ze in Den Haag niet horen! Heb je een link?

Belle Époque

Belle Époque

26-06-2011 om 21:39

En ook, petra

De bidgethouders of hun vertegenwoordigers goed (en onafhankelijk!!!) laten voorlichten over de mogelijkheden. Ook ik ben in de handen van zo'n bureautje terecht gekomen die dol van enthousiasme het PGB van mijn kinderen tot op de laatste cent wist leeg te zuigen en misbruik maakte van hun vertrouwenspositie door je als ouder in een heel afhankelijke positie te manoevreren, terwijl ik nu veel meer doe met veel minder geld en daar veel meer resultaat van heb!

De ouders die in "mijn" tijd bij dat bureautje zaten, zijn inmiddels allemaal weggegaan, net als de begeleiders, maar het bureautje is nog steeds druk autistjes aan het werven.

En weet je...? Ze kunnen gewoon hun gang gaan, want waar kan je terecht met je verhalen dat je als ouder, nog maar net bekend met de diagnose van je kinderen en vol verdriet en vragen, zo gemanipuleerd wordt dat je aanvankelijk braaf ja en amen zegt, en als je begint te beseffen dat het niet klopt bedreigd wordt met "we melden je aan bij Jeugdzorg" of anderszins je kwetsbaarste punten weet te raken, die zij kennen omdat je in die afhankelijke positie zit?
Ze kunnen gewoon hun gang blijven gaan...
Geloof me: ik heb meer lol van een ZZP-er en van de vrouw die mijn kind voor een laag bedrag helpt vooruit te komen, dan van die zogenaamd begrijpende bureautjes die de hoofdprijs rekenen, je inpalmen, en opeens lelijk gaan doen als je vragen gaat stellen...

Dát moet uitgebreid gepropagandeerd worden!

Als ik ooit ziek word heb ik liever een wegbezuinigde verpleegkundige aan mijn bed, die ZZP-er is geworden en zelf haar toko regelt, dan een organisatie inclusief management, dure auto's met reclame en een eigen pand. En dát kan mooi van het PGB!!!

Petra.v.S.

Petra.v.S.

26-06-2011 om 21:39

Hier staat het

http://www.pgb.nl/persaldo/nieuws-over-het-pgb/nieuws/actueel/11-feiten-en-misleidingen-bij-de-nieuwe-pgb-plannen/?waxtrapp=lapptoDsHcwOhcPjBCWdBAmD

feit nummer 8

en het verwijst door naar een rapport van de Zorgverzekeraars Nederland.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

26-06-2011 om 22:00

Als dihanne

Ook wij kregen 3 jaar geleden de papieren om een PGB aan te vragen onder onze neus geduwd na het diagnosegesprek. Misschien zou het niet zijn toegewezen, als wij PGB hadden willen aanvragen. Maar er is een forse kans dat het ons met aanpassingen in de bewoordingen etc. wél was gelukt, schat ik zo in.
Wij hadden (en hebben) trouwens geen flauw idee wat wij met dat PGB hadden moeten doen. Maar wat ik me kan voorstellen is dat door dit soort praktijken (hier, vul maar effe in, krijg je fijn een PGB, heb je recht op) er jammer genoeg wel mensen een PGB ontvangen die best zonder zouden kunnen. Dit draagt er nu ongetwijfeld toe bij dat er zo geschrapt wordt. Helaas zó grof dat niet alleen de hiervoor beschreven "grensgevallen" er buiten zullen vallen, maar ook mensen die dat PGB schreeuwend hard nodig hebben.

anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2011 om 22:13

Onvoorstelbaar

toen ik de diagnose kreeg, kreeg ik echt niet meteen dat ik PGB kon aanvragen, welnee, moest ik ook allemaal zelf achterkomen! Dat het a) kon en b) ook voor ADHD van toepassing was....

Karmijn

Karmijn

26-06-2011 om 22:17

Ook

Ook wij hebben verscheidene keren te horen gekregen, van verschillende mensen (profs en niet-profs), dat wij een pgb zouden kunnen aanvragen. Dan zou hij lekker kunnen logeren, en wij onze handen vrij hebben.
Voor veel mensen zal dit essentieel zijn, maar voor ons was het echt niet nodig.
Ik dacht toen net als Dihanne, wat moet dat wel niet kosten, als iedereen die in een vergelijkbare situatie zit, een pgb gaat aanvragen.

anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2011 om 22:21

Maar

als het niet nodig is, is dat toch alleen maar mooi?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.