Nikus
27-06-2011 om 22:33
Anna
ik ben het hardgrondig met je eens. Ik ga gestrekt want ik krijg het niet op papier zoals ik de dingen bedoel. Welterusten gezaam

anna van noniemen
27-06-2011 om 22:45
Wat een kabinet toch eigenlijk
stelletje clowns, alleen is er zo bar weinig te lachen...Met name "gedoogpartner" PVV kan er wat van...

anna van noniemen
27-06-2011 om 23:08
Oh?
dus de huidige partijen van het kabinet hebben ook zelf het aanvragen gepromoot?
http://wijzijnverbijsterd.blogspot.com/2011/06/geen-gezicht-deze-beschaving.html

Nikus
28-06-2011 om 09:44
Pelle
Het kan inderdaad, je pgb hulp mee naar een awbz instelling. Echter vermoed ik dat dit niet is wat de regering voor ogen heft. Dan wordt de zorg vele malen duurder. Wat ik mij wel afvraag, wat gebeurd er met alle indicaties? Is de hoop van de regering dat ze verdampen en de mensen terugschrikken voor de onvermijdelijke eigen bijdrage die awbz zorg van je verlangt, betaald uit eigen portemonnee?

anna van noniemen
28-06-2011 om 10:04
Nikus
ik vermoed dat de regering dat hoopt. PGB afschaffen, mensen proberen wel op andere wijze hulp te krijgen, worden geconfronteerd met flinke eigen bijdrages, dat kunnen ze niet meer betalen en dus neemt de vraag af en wat denk je? Berichten van een trotste regering dat ZIJ de kosten hebben terug weten te dringen. Ja, maar ten koste van wat?

anna van noniemen
28-06-2011 om 12:17
En nog dit
Prominenten keren zich tegen afbreken pgb
Drie oud-ministers, één voormalig staatssecretaris en negen andere prominente Nederlanders keren zich tegen de plannen tot drastische inperking van het persoonsgebonden budget. Dit staat in een open brief die zij op 22 juni 2011 schreven aan staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten.
Zorg in natura is duurder
In de brief spreken ze zich uit tegen de versmalling van het kostendebat in de AWBZ tot enkel het pgb, terwijl het pgb maar een beperkt deel van de AWBZ-uitgaven uitmaakt. Daarnaast houdt het kabinet niet voldoende rekening met het kostenverhogende effect van afschaffing van het pgb. "Zorg in natura is 25 procent duurder dan de zorg die mensen zelf met hun pgb regelen", aldus de briefschrijvers. "Het effect van deze bezuinigingsmaatregel is dat de macrokosten zullen stijgen. Daarnaast zijn er nog indirecte kostenverhogende effecten, bijvoorbeeld voor WW-uitkeringen omdat mensen met een beperking zonder pgb hun baan of bijbaan verliezen."
Recht op zelfbeschikking
Daarnaast komt met de afschaffing van het pgb volgens de briefschrijvers het recht op zelfbeschikking in het gedrang. Ze schrijven: "Zelfbeschikking is een beginsel van onze beschaving en is verankerd in onze cultuur. Ieder mens is vrij om zijn of haar leven naar eigen inzicht in te richten. Ook mensen met een beperking willen zelf de regie houden en niet geleefd worden. Met het pgb kunnen zij dat in praktijk brengen." Met deze bezuiniging worden de budgethouders opnieuw overgeleverd aan de grillen van grote aanbieders en worden ze afhankelijk van liefdadigheid.
Frauderen
Als rechtvaardiging voor de bezuiniging voert het kabinet mede de fraudegevoeligheid van het pgb aan. "Budgethouders zouden frauderen", aldus de briefschrijvers. "Dit geldt voor 1 procent. Uiteraard moet fraude worden aangepakt, maar om daarvoor nu het pgb grotendeels op te heffen?!"
De briefschrijvers twijfelen er ook aan of er een alternatief is voor de getroffen budgethouders.De zorgaanbieders moeten de zorg gaan overnemen. Maar deze instellingen konden en kunnen onder de huidige omstandigheden die zorg nog steeds niet bieden.
Ondertekenaars
oud-minister van VWS Els Borst
oud-minister van onderwijs Maria van der Hoeven
oud-minister van CRM en volksgezondheid Til Gardeniers
oud-staatssecretaris van VWS Margo Vliegenthart
Bernard van den Berg, Reader bij het Centre for Health Economics van de University of York in Engeland
Mechteld van den Beld, directeur Revalidatiefonds & Fonds Verstandelijk Gehandicapten
Robbert Huijsman, hoogleraar integraal zorgmanagement IBMG-EUR
Aad Koster, directeur ActiZ
Dick Kaasjager, voormalig directeur Gehandicaptenzorg en Geestelijke Gezondheidszorg, VWS
Peter van Lieshout, lid van de WRR
Paul van Maanen, voorzitter CvB Hogeschool Leiden
Jeroen Swinkels, socioloog
Gerard van Pijkeren, voormalig directeur groot project modernisering AWBZ.
Bron: VK.nl, Skipr

Nikus
30-06-2011 om 08:18
Fraude
Totale verbijstering hier!
http://www.medicalfacts.nl/2011/06/30/schokkende-fraude-met-pgb-bij-nieuwsuur/
Bedankt heren doktoren. Ze moeten die psychiaters onmiddellijk uit het ambt zetten.

Petra.v.S.
30-06-2011 om 10:25
Schandalig!
Wat erg dat dat kan! Die psychiaters moeten tenminste uit hun ambt zetten, maar ik vind dat ze daarnaast ook echt nog wel een gevangenisstraf verdienen hoor. En door dat soort criminelen raken de gewone mensen hun PGB kwijt. Ik vind het echt heel erg!

anna van noniemen
30-06-2011 om 22:35
Ja, diep triest
en dankzij deze heren staat elke PGB-houder er negatief op...

Nikus
01-07-2011 om 12:48
Sinds wanneer
is ziek zijn een linkse hobby? Ik kwam iemand tegen die het consumeren van pgb een linkse hobby noemde.

Ooievaar
07-07-2011 om 14:34
Voor ik het vergeet
NRC Handelsblad meldde enige dagen geleden dat Fleur Agema (PVV) er in de wandelgangen hoogstpersoonlijk voor heeft gezorgd dat de PGB afschaffing op deze schaal zou plaatsvinden.
Ben benieuwd wie een PGB heeft en PVV heeft gestemd.