Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Ceasetherapie kritisch bekeken


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

24-02-2013 om 18:38

Onno

Er bestaat geen medicijn tegen autisme. Dus zie ik niet in wat de farmaceutische industrie voor belang zou kunnen hebben. En verder: hou op met dreigen met "catastrofes", daar maak je jezelf niet geloofwaardiger mee. Mijn zoon is niet ziek, hij is anders, maar net zoveel waard als ieder ander.

Overigens zijn er volgens het artikel wel zorgverzekeraars die de CEASE "therapie" vergoeden. Ik hoop dat die nog eens achter hun oor gaan krabben, want het geld dat daaraan wordt besteed kan beter naar echte medicijnen gaan.

anna van noniemen

anna van noniemen

24-02-2013 om 21:33

Onno onno

wat maak jij het jezelf toch moeilijk en wat maak je jezelf ongeloofwaardig! Ga zo door joh, je graaft je eigen graf op deze manier. LOL.... ik bedenk me ineens, misschien is het je daar wel om te doen hahahahah, ben je eigenlijk een wolf in schaapskleren, een gewone arts die de homeopathie zwart wil maken en de beste manier om dat te doen is de manier waarop jij je hier presenteert, iedereen zo van je laten walgen dat geen mens nog naar een homeopeutelaar toe gaat! Keep up the good work zou ik zeggen!!

Petra.v.S.

Petra.v.S.

24-02-2013 om 22:20

T&t

Ik denk inderdaad dat het zo is als jij het zo goed omschrijft. Dat het autisme er altijd is geweest, maar dat het sterker naar voren komt door omgevingsfactoren. Zoals bv. inentingen, voeding, enz.

Bij ons is het ook duidelijk iets wat in de familie zit. Maar het is wel opvallend dat alleen deze generatie kinderen er echt last van heeft. De oudere generatie (mijn man, zwager, schoonvader) hebben ook duidelijk autisme maar hebben toch normaal onderwijs gevolgd en ook allemaal een normale baan gehad. Nu zitten wij met in totaal 5 autistische kinderen in 3 gezinnen (van dezelfde familie) en geeneen daarvan funktioneert op normaal onderwijs. Dus ik heb het idee dat het wel steeds erger wordt zeg maar.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

24-02-2013 om 22:24

Ik ken wel iemand

die met heel veel sukses de cease therapie heeft gedaan. Dat heb ik op dit forum al eerder vermeld. Het betreffende kind is echt heel erg vooruit gegaan. Van een ernstig gedragsgestoord kind wat continu 1 op 1 begeleiding nodig had en niet naar school kon tot nu een kind wat onderwijs volgt op speciaal onderwijs. Autistisch is hij nog steeds, natuurlijk, dat zal ook niet verdwijnen. Maar de gedragsproblemen zijn echt heel erg afgenomen.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

24-02-2013 om 22:27

Ik vind de bijdragen van onno juist erg waardevol

Ik zie keer op keer dat de meesten hier hem aanvallen en niet serieus nemen maar ik heb werkelijk nog niet kunnen ontdekken wat daar de reden van is. Ik vind zijn bijdragen juist heel zinnig en informatief.

Tineke

Tineke

25-02-2013 om 07:41

Petra v. s.

In een notendop: Autisme wordt niet per generatie steeds zwaarder. Wel is het zo dat de huidige jachtige maatschappij vol prikkels heel andere eisen stelt aan de kinderen van nu. Zelfstandigheid, mondigheid, sociaal, dat zijn tegenwoordig belangrijke kernkwaliteiten. En dat zijn precies de zaken waar de autisten niet zo in uitblinken. Maar dat wordt feitelijk wel dagelijks van ze gevraagd, en dat in klassen waarin het nooit meer stil is, waarin iedereen maar loopt, met eigen dingen bezig is, waarbij de inrichting zo 'leuk' is dat er geen plekje kale muur of raam meer te ontdekken valt, etc.
Autisten leven op in een prikkelarme, gestructureerde omgeving waarbij ze aan het handje worden genomen. Zoals vroeger alle scholen waren. Gewoon koppen dicht, luisteren en doen wat ik zeg. Iedereen. Dat is wel zo duidelijk. En daarnaast met rust gelaten worden. (in de structuur van de BSO is dat serieus een ander verhaal).

T&T

T&T

25-02-2013 om 09:14

Leuk doen...

Kaatje zegt het heel mooi: "Autisten leven op in een prikkelarme, gestructureerde omgeving waarbij ze aan het handje worden genomen. Zoals vroeger alle scholen waren. Gewoon koppen dicht, luisteren en doen wat ik zeg. Iedereen. Dat is wel zo duidelijk. En daarnaast met rust gelaten worden. (in de structuur van de BSO is dat serieus een ander verhaal)."
En die omgeving maak je echt voor een groot deel zelf! maar dan moet je in deze tijd wel behoorlijk tegen de stroom inroeien want alles moet leuk en druk en vooral met veel GELUID! Recht tegenover mijn huis is een prachtig veldje, en mijn kinderen spelen daar dan ook graag. Maar een paar keer per jaar wordt daar een evenement georganiseerd voor "alle" kinderen, en "alle" kinderen vinden het leuk... behalve die van mij, wij zitten dan binnen met ramen en deuren dicht. Want er moet muziek bij en die staat dan zo knoerhard dat alle kinderen heel hard moeten schreeuwen om daar weer bovenuit te komen. Ze gaan ook voetballen, en niet gewoon op het veld (dat er al ligt) maar op het veld komt een opblaasbaar gevaarte met felle kleuren en een compressor die de hele dan staat te loeien om er lucht in te blazen... ik zal je verdere omschrijvingen besparen, maar het punt is; het is voor een autist niet leuk!!!
Ik kan mijn kinderen een heel weekend in het bos "parkeren" (niet alleen natuurlijk, haha we gaan wel mee) met een tentje en de hond, en een kampvuur, een pijl en boog, een mes om houtsnijwerkjes te maken. Het ergste dat gebeurd is dat er een set schone kleren mee moet, want er valt er wel eens ene in een beekje of zo. Maar, ik hoor ze het hele weekend niet! Ze zijn niet raar, ze vallen niet op, ze maken zelfs min of meer contact met andere mensen, al is het maar omdat ze de hond bij andermans barbeque moeten wegplukken "hij is echt heel lief hoor, maar hij mag niet bedelen".
Ach, er gebeurd in zo'n weekend echt helemaal niks... ik zie ze ontspannen, en op maandag is het weer over en moeten ze het gewone leven weer in. Dat wil zeggen: school. En echt, we hebben een heel rustig, klein, gestructureert schooltje voor ze uitgezocht, maar het blijft moeilijk om met 22 anderen in een klas te zitten, er gebeurd altijd wel wat.
Ze zijn op kamp net zo autistisch als op school. Maar er wordt iets anders van ze gevraagd. Gelukkig worden ze op beide plaatsen geaccepteerd. Dat is erg fijn, en als dat niet zo was plukte ik ze ook direct uit die situatie. Dat is omgeving bepalen, dat doet cease therapie niet. Toch denk ik zeker dat er mensen zijn die met deze therapie geholpen zijn, en ik vind ook dat jullie heel erg over Onno heen vallen. Hij drukt zich niet altijd even gelikkig uit, maar de reguliere geneeskunde redt het ook niet, waarom zou je niet openstaan voor het alternatief? genezen lukt niemand? maar beter op weg helpen misschien wel.
groetjes, Tess

mari39

mari39

25-02-2013 om 09:30

Nou

Met het verhaal van Tess ben ik het best eens, wat betreft de omgeving die heel erg bepaald hoe autistisch het gedrag is, en inderdaad, in de reguliere geneeskunde kunnen ze autisme ook niet genezen. En kan alternatief voor mensen best wel wat betekenen.

Maar wat mij heel erg tegenstaat aan de postings van Onno, zijn de doemscenario's en krachttermen die hij gebruikt: 250.000 kinderen met ADHD/ASS zijn niet in staat om een zelfstandige toekomst op te bouwen, catastrofes zullen plaatsvinden, drugsverslavingen om maar iets te noemen uit onno's repetoire. En dat gaat dus o.a. over mijn kind! Die het nu zo goed doet, maar toch blijkbaar in de toekomst op een ramp afstevent. Alleen CEASE kan dat voorkomen. Als een hulpverlener zo praat en zo de gevoelens (schuld, wanhoop) van zijn clienten gebruikt om te zorgen dat ze zijn behandeling doen, dan haak ik af. Sorry, maar alleen om die reden al ben je in mijn ogen een slechte hulpverlener. Regulier of alternatief.

En dan heb ik het niet over de inhoud van CEASE want om eerlijk te zeggen, ik heb nooit een goed beeld gekregen wat dit nu inhoudt.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2013 om 11:02

Ohoh onno

En sinds wanneer is ADHD een autistische stoornis?? Man man waar haal je het vandaan...

Serieus?

"Ik zie keer op keer dat de meesten hier hem aanvallen en niet serieus nemen maar ik heb werkelijk nog niet kunnen ontdekken wat daar de reden van is. Ik vind zijn bijdragen juist heel zinnig en informatief."

Hoho! Er wordt minder fel gereageerd dan voorheen. Maar Onno's reacties zijn niet veranderd. Het blijft bij iets zeggen zonder verdere informatie. Het enige waar ik Onno wel met verve op zie reageren zijn 'negatieve reacties' op een negatieve manier.
Naar mijn mening doet juist Onno door deze manier Cease in een kwaad daglicht voorkomen. Hij is zijn de beste anti-reclame. Alleen al hoe 'professioneel' hij zich hier op sociaal vlak beweegt.

Oeps

-de
Hij is zijn beste anti-reclame.

Onno

Fiorucci heeft gelijk; ADHD wordt helemaal niet tot het autistisch spectrum gerekend. Waarom doe jij dit wel?

Nickloos

Nickloos

25-02-2013 om 17:40

Onno

Onno,

Ik vraag me nu al lange tijd af waarom je toch zo blijft proberen. Hier zijn m.n. moeders die liever pillen proberen en geven, dat moet toch onderhand duidelijk zijn. Ik vind het knap dat je volhoudt, maar je wordt iedere keer afgeserveerd. Ik zeg niet dat ik het met eens ben, of met de andere moeders alhier, maar het verbaast mij steeds dat je toch weer probeert hen te overtuigen terwijl het echt vechten is ten de bierkaai.
Ik ben toch benieuwd......

Onno

Onno

25-02-2013 om 18:12

Het autistische spectrum

ADHD is geen autistische stoornis, toch is het een stoornis die voor mij binnen dat grote autistische spectrum valt. Heel veel ADHD'ers hebben ook autistische trekjes. Afhankelijk van waar die neurotoxines zijn neer geslagen in de hersencortex.
Daarnaast is het niet mijn bedoeling om forumleden hier van mijn gelijk te overtuigen, wat dat betreft ken ik de meesten wel. Ik weet dat er ook veel mensen zijn die lezen maar niet reageren. Op die mensen heb ik mijn hoop gevestigd en al was het maar 1 kind dat door mijn schrijven gered wordt, dan nog heeft het zin om hier te schrijven.

Nickloos

Nickloos

25-02-2013 om 18:45

Waarom niet?

Ik snap wat je bedoelt. Ik lees hier veel mee maar schaar me niet achter de goegemeente hier, want andere diagnose, andere insteek en gedachten. Hier helaas geen uitwijk mogelijk naar alternatief circuit want anders had ik dit zeker gedaan. Ondanks dat ik het al wel wist, zijn je beweegredenen me toch duidelijker. Ik hoop dat er toch ouders zijn die het ook proberen..baat het niet dan schaadt het niet toch?

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2013 om 18:55

Nickloos

In veel gevallen schaadt het je portemonnee en is het zinloos gesol met je kind, je geeft niet alleen ouders vaak valse hoop, maar de kinderen zelf ook.

nickloos

nickloos

25-02-2013 om 19:19

Tja

Die portemonnee vind ik niet interessant als het zou betekenen dat mijn kind erbij geholpen zou zijn, daar zou ik zelfs een bijbaantje voor over hebben. Wat betreft gesol, dat ik vind ik ook richting de reguliere artsen; als ik het van mijn kind zelf mag geloven, en die kan zich er ondertussen zelf over uitspreken. (Valse) hoop...ik weet het niet. In het geval van ons kind is die er niet, cést la vie. Ik zeg ook niet dat het alternatieve cicuit de oplossing is. Ik zeg alleen dat ik het zou proberen ware het in ons geval mogelijk....

Tineke

Tineke

25-02-2013 om 19:54

Mijn manier

Onno maakt bang,"als je niet naar mijn praktijk komt, dan gaat er een hele generatie naar de filistijnen", en dan druk ik het nog aardig uit. De toon van Onno is agressief, maakt bang. Dat vind ik geen prettige toon, integendeel. Ik betwijfel of stille meelezers zich daartoe wel aangetrokken voelen.
Mijn manier is positiever. Ouders kunnen de wereld om hun kind heen aanpassen, later wordt dat de taak van het kind zelf. Dat proces, dat ouders zien dat ze kunnen aanpassen, in plaats van het kind dat moet aanpassen, is een moeilijk, maar positief proces. Iedereen wordt er gelukkiger van. En duurzaam. En met alle hoop voor een mooie toekomst.

anna van noniemen

anna van noniemen

25-02-2013 om 22:03

De doemscenario's van onno

zijn hier geen van allen uitgekomen en gaat het met name met oudste hardstikke goed op dit moment! Ja, daar hebben we hard voor moeten knokken! Maar dat hadden we in het alterneutencircuit ook gemoeten! Onno maakt mij niet wijs dat hij met zijn toverkorrels zoon eerder had geholpen dan nu is gebeurd!!
Zoon 2 daarmee zijn we nog zoekende, dat hij momenteel niet op zijn plek is op school, ook dat is niet op te lossen met de toverkorrels van Onno. En dat wij hem nog heel veel moeten leren hoe de wereld in elkaar steekt ook niet. Maar hij is dan ook nog geen 14, bijna 15....Maar pas 9. Dus ja, ik heb nog wat jaren te gaan, maar ik heb vertrouwen, vertrouwen in onszelf, in hem, in al mijn kinderen. We redden het wel! Zonder Onno's en consorten....
Wat de anderen ook al zeggen, zijn toon is agressief en aanvallend, al heel vaak hebben we hem gevraagd om verduidelijking, bewijzen, maar hij komt er niet mee. Zinnige bijdragen? Geenszins, de bijdragen van oa Kaatje heb ik inderdaad veel meer aan gehad. En dan vergeet ik vast namen, maar er zijn er hier genoeg die mij van tips voorzien! Ik neem ze allemaal mee, ook als ik ze niet allemaal uitvoer. Ik denk er wel over na en haal er uit wat bij mij past....Die ervaring is voor mij veel waardevoller dan de vage "succes" verhalen van Onno die nergens terug zijn te vinden....

Isabella Caramella

Isabella Caramella

26-02-2013 om 06:30

Onno

Als je wilt redden, waarom ga je dan niet bij de vrijwillige brandweer? Misschien zou je hieraan eens kunnen werken: geen zieltjes redden maar mensen helpen. En zijn ze nou werkelijk geholpen met deze therapie met achterhaalde inzichten?

T&T

T&T

26-02-2013 om 16:44

Het reguliere circuit maakt ook bang

Ik ben bang dat ik er intussen een flinke dikke olifantenhuid door gekweekt heb, want de bangmakerij van Onno zie ik niet eens zozeer
Wat ik wel heb gemerkt is dat diezelfde bangmakerij ook heel normaal is in de reguliere zorg. Je moet en je zal toch echt beter zus of zo en anders kan het kind zich gewoon niet optimaal ontwikkelen. Je zult toch naar een speciale school moeten want alleen daar weten ze met "zo'n kind" om te gaan, je moet toch wel op zijn minst 1 pgb-er hebben? je moet een rugzakje en een lwoo+ enzoverder enzoverder.
Depressief werd ik ervan, als ik weer eens een rapport van mijn dochter kreeg, als ze weer eens in zo'n fraai grafiekje was gezet, als ik er weer eens met de neus in werd geduwd hoe afwijkend ze wel niet is. En toen kwam de mokerslag: haar broertje was nog een slag gekker: klassiek autist. Ik heb de wereld nog nooit zo onder mijn voeten vandaan voelen zakken. En ik heb toen heel duidelijk het heft in eigen hand genomen. Ik MOET namelijk helemaal niets! en mijn kinderen ook niet. Niet van de dokter, het ggd, de school, de ambulant begeleider, en al helemaal niet van een op andere peut. Oh sorry, ik begin me weer een beetje op te winden geloof ik )
Kaatje bedankt voor je nuchtere positieve kijk hier op het forum.
Ik kan mijn kinderen niet minder autistisch maken. Ik kan wel de omstandigheden voor hen zo goed mogelijk aanpassen. Sommige dingen doen we gewoon niet. Ook niet als alle andere kinderen het wel doen. En zo mogen ze van mij ook volwassen worden, er zijn altijd keuzes te maken.
Ik moet nog wel eens denken aan punky brewster die vroeger op tv was, en haar vaste uitdrukking als ze iets niet wilde doen wat alle anderen wel deden "ik ben niet iedereen, ik ben punky brewster!" grote wijsheid van een klein kind )
groetjes, Tess

anna van noniemen

anna van noniemen

26-02-2013 om 17:08

Die ervaring heb ik nou weer niet tess

met het reguliere circuit, ik heb juist de indruk dat ik echt overal zelf achteraan moet en met veel pijn en moeite de dingen voor elkaar krijg. Als ik kijk hoe lang ik al over het verkrijgen van alleen maar een diagnose heb gedaan! En dan nog maar niet over PGB's gesproken. En verder ben ik nu al weet ik hoe lang bezig mijn 2e zoon op speciaal onderwijs te krijgen!!!
Bangmaken? Juist niet, veel positiviteit....

Pluk53

Pluk53

26-02-2013 om 23:00

Cease, homeopathie en onno

even pro memorie, want er wordt gediscussieer zonder op de feiten te letten:
- CEASE, de therapie is bedacht door TS te E, de man die mensen met kanker valse hoop gaf met behandelingen, en zelf aan kanker gestorven is. De "therapie" is NIET klassiek homeopathisch, heeft niets te maken met klassieke homeopathie. De behandelmethode is STRIJDIG met de uitgangspunten van de klassiek homeopathie. Maar dat geeft niet want:
- klassieke homeopathie is op zich een volledig onwerkzame therapie. The Lancet heeft al jaren geleden besloten nooit meer een artikel te wijden aan klassieke homeopathie, omdat het net zo onzinnig is als het drinken van door de maan beschenen water uit rode bekertjes.
- mensen verwarren heel vaak de resultaten NA een behandeling als veroorzaakt DOOR de behandeling. Alleen een goed statistisch onderzoek kan uitwijzen of een behandeling/medicijn werkelijk effect heeft op een ziekte/kwaal. Homeopathie laat resultaten in "een specifieke casus" zien, en roept dan direct hosannah. De werkelijkheid is, dat de "krachtige middelen" die de KH toedient in de vorm van gepotentieerde granules door diezelfde homeopaat niet kunnen worden onderscheiden van een NIET gepotentieerde granule. (terwijl de KH er juist op gebaseerd is, dat zo'n "echte" granule bij een gezonde mens juist de ziekteverschijnselen zou moeten oproepen. Een homeopaat kan dus volgens zijn eigen theorie door het innemen van de granules zelf vaststellen of een granule "echt" is. MAAR ZE KUNNEN HET NIET. En daarmee valt de hele bodem onder de behandelingen uit)
en Onno is een zeemeeuw, komt weer luid krijsend aanvliegen, schijt de boel onder, en verdwijnt weer als het hem te heet onder de voeten wordt (als hij moet reageren met feiten)

Evanlyn

Evanlyn

26-02-2013 om 23:41

Pluk53 - goeie bijdrage!

In boekjes over autisme kun je lezen dat ALLE kinderen met autisme in de loop der jaren vooruit gaan. Tenzij de omstandigheden heel slecht zijn natuurlijk, maar dat geldt eigenlijk voor elk kind. Het is ook logisch, want elk kind leert zowel zichzelf als zijn omgeving kennen en leert ermee om te gaan. Voor een autist verloopt dat proces moeizamer en gaat het misschien minder ver, maar ook zonder speciale hulp zal hij vooruit gaan.

Zonder goed opgezet wetenschappelijk onderzoek kun je niks bewijzen. Ook niet als iemand zegt dat haar kind in een paar jaar zo enorm vooruit is gegaan door deze of gene therapie. Dat had het zonder die therapie misschien ook wel gedaan! En als je het dan hebt over toverkorreltjes...tja...

Fiorucci

Fiorucci

27-02-2013 om 09:42

Ach ja

Ja, dat haalde ik ook al aan, Pluk,in deze discussie, maar daar reageert de illustere O natuurlijk niet op...de volledige naam van TS mag hier niet eens genoemd worden, het is dezelfde man die ooit beweerde dat je kinderen met hersenvliesontsteking korreltjes moet geven...als het niet zo gevaarlijk was zou het hilarisch zijn....

Pluk53

Pluk53

27-02-2013 om 11:32

Toevoeging

"mensen verwarren heel vaak de resultaten NA een behandeling als veroorzaakt DOOR de behandeling"
Dit geldt vanzelfsprekend net zo voor de behandelingen en geneesmiddelen in de "reguliere" medische wereld. Het is bijvoorbeeld niet voor niets dat bij de fysiotherapie heel veel behandelprotocollen, die men al jaren toepaste, eens echt kritisch bekeken zijn op effectiviteit. Heel wat waren zinloos, en zijn geruisloos verdwenen.

anna van noniemen

anna van noniemen

27-02-2013 om 11:36

Helemaal gelijk pluk

ook medicatie alleen is niet de oplossing. Het is een hulpmiddel. Het is niet zo, ritalinnetje er in, probleem opgelost, de omgeving zal zich ook moeten aanpassen....Dat dat zeker voor zoon2 geldt merken ze momenteel op school. Het is leuk dat hij nu medicatie heeft, maar zolang school zelf niet ook dingen aanpakt zal hij onrustig blijven....

Sommige teksten

Dat Onno een andere mening heeft dan het gros van de mensen op dit forum (althans, zo lijkt het), vind ik op zich prima. Ik sta niet achter zijn mening, de manier(en) waarop hij die kenbaar maakt, sta ik niet achter. Dat hij nooit specifiek wordt, zegt genoeg. En per slot van rekening, alleen maar dezelfde meningen, iedereen die het maar eens is, is tenslotte ook niet boeiend.
Wat ik op Onno tegen heb is dat hij wat in de rondte slingert en nergens op terugkomt, uitleg geeft, in discussie gaat. Na een tijdje op dit forum, valt dat op.
Maar als je dit soort teksten tegenkomt: 'en Onno is een zeemeeuw, komt weer luid krijsend aanvliegen, schijt de boel onder,...' dan krijg ik op een vreemde manier begrip dat Onno dat niet doet. Want naar mijn idee doet iemand die zo schrijft nu precies dat wat Onno verweten wordt. Waarmee Onno ongewild toch credit krijgt die hij misschien niet verdient als er niet zo persoonlijk op hem gereageerd werd. Het meest storende er aan is dat het elke discussie vernaggelt door 1 hoek in te duwen.
Dat Onno, Onno is, tot daar aan toe maar waarom moeten er woorden als zeemeeuw, schijten etc gebruikt worden. Dat ben ik eigenlijk nog meer zat dan die ongefundeerde en simpele (imo) mening van Onno zelf. Hoe meer er tegenin gegaan wordt, hoe meer cachet zo'n mening krijgt. Reageer er dan niet op. In elk geval niet zo.

Evanlyn

Evanlyn

28-02-2013 om 15:35

Judith

Je hebt helemaal gelijk, maar ik begrijp best dat mensen emotioneel op Onno reageren. Hij lokt dat namelijk zelf uit, door erg op de emoties te spelen. En die zitten bij velen van ons nu eenmaal af en toe erg hoog. Als Onno niet zo treiterig zou doen, dan zou er op hem ook zakelijker gereageerd worden, denk ik. Dit forume (zeker deze rubriek) wordt door velen beschouwd als een veilige plek, waar je bij kan komen van de strijd die je "buiten" vaak moet voeren.

Maar je hebt gelijk, we moeten er boven staan. Net als bij zoveel andere dingen, zucht...

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

28-02-2013 om 17:19

Om over na te denken

Negatieve aandacht is óók aandacht...!

En wat die zeemeeuw betreft: dat is een uitdrukking uit het managerswereldje en minstens 30 jaar oud.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.