Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Chronisch ziek kind groep 8

Mijn oudste heeft een chronische ziekte, al jaren, maar de laatste maanden vlamt het telkens op. Hierdoor is kind nu al weken maar maximaal 2 uur per dag op school. Kind zit in groep 8, verheugt zich enorm op de doorstroom naar het vo. De Onderwijsinspectie is betrokken uiteraard vanwege het missen van lessen, dit is dus allemaal geregeld. 
Nu had ik van de week even een gesprek met school. Even gewoon samen zitten om situatie te bespreken. En nu komt school ineens met het idee om kind volgend jaar nog een keer groep 8 te laten doen. Niet omdat kind niet naar vo kan, maar omdat ze het kind gunnen groep 8 helemaal mee te krijgen en er dan niet een enorm grote stap volgt naar vo na langdurig ziek zijn. En ik snap de overweging wel, het is alleen denk ik zo dat kind het zichzelf enorm kwalijk gaat nemen, zichzelf de schuld gaat geven. Kind kijkt er zo naar uit mijn zijn klas alle groep 8 activiteiten te doen (die kind mee kan doen qua gezondheid) en met zijn allen naar het vo te gaan.
School laat ons trouwens de keuze, maar ik vind het zo lastig. 
Hebben jullie hier ideeën over? Wat is wijsheid?


Bestaat de kans dat volgend jaar er net zo uitziet als dit jaar mbt ziek zijn?  

Wat wil kind zelf?

Wij kregen in groep 8 een jongen bij. Hij kwam in een klas die al 8 jaar samen was (een kleine klas van minder dan 20 leerlingen) en had echt moeite met aansluiting vinden.  

bij ons is er een middelbare school met een groep 9. Eigenlijk voor leerlingen die nog net niet toe zijn aan de middelbare om welke reden dan ook. Zoon van een kennis is er heen gegaan en helemaal opgebloeid.

Niet doen. Al die groep 8-activiteiten zijn toch helemaal niet leuk in een klas die je niet of nauwelijks kent?

mikado123 schreef op 03-12-2022 om 09:33:

bij ons is er een middelbare school met een groep 9. Eigenlijk voor leerlingen die nog net niet toe zijn aan de middelbare om welke reden dan ook. Zoon van een kennis is er heen gegaan en helemaal opgebloeid.

Ja precies, iets als een tussenjaar is dan veel logischer. 

Hoe groot is de kans dat je kind het volgende jaar wel volledig mee kan doen?
En hoe rijp vind je zelf jouw kind?
Wij hebben onze zoon groep 8 over laten doen, omdat we hem niet rijp genoeg vonden voor het VO, en dat heeft hem erg goed gedaan. Maar hij was dan ook een erg jonge leerling. En hij maakte gelukkig makkelijk veel vrienden, en vond het zelf ook prima om nog een jaartje op de basisschool te blijven.
Als jouw kind zo uitkijkt naar de middelbare, en als het verder qua schoolprestaties (naar verhouding) goed loopt, wat moet hij dan nog een jaar in groep 8? Want dat is dan wel saai hoor, je weet alles, kan alles, zit met jonkies... niet elk kind vindt dat leuk.
Hem nu uit zijn klas halen (hij staat er dan toch buiten voor de rest van het jaar, want hij gaat niet weg en zij wel) terwijl hij zich er nu juist zo deel van voelt, het lijkt mij vrij wreed. Zeker als er nu eigenlijk geen reden voor is, alleen omdat school denkt dat het leuk is voor hem.
Ook met goede bedoelingen kun je hele nare dingen doen. 
Als je een ronduit advies wil: ik raad het af.

Hier gaf meester aan dat mijn dochter ook groep 8 best twee keer mocht doen ivm haar leeftijd (ze is veruit de jongste in de klas, ze is net 11 geworden) maar dat zien we niet zo zitten. Ze is de jongste in het gezin en gewend met vooral oudere kinderen om te gaan. Als ze groep 7 gezegd zouden hebben dan had ik het een ander verhaal gevonden maar in groep 8 nog weer een hele nieuwe klas te komen. Nee… 

Ik werk in het VO en we hebben vaker chronisch zieke kinderen. Ze hebben soms wel eens aansluitingsproblemen als ze er niet altijd zijn. Maar als het kind met vrienden naar school komt is dat al makkelijker. 

Poison

Poison

03-12-2022 om 10:27 Topicstarter

Bedankt voor al jullie reacties! Hij wordt deze maand nog 11, dus erg jong. Maar komt prima mee en zit al 9,5 jaar in deze klas kinderen. ook niet de verwachting dat hij op een ander niveau terecht komt door nog een jaar groep 8 te blijven doen. 
De verwachting is lastig qua gezondheid. Het kan zijn dat na deze opvlamming het nooit meer gebeurt, het snel weer gebeurt, het over een paar jaar weer gebeurt. Kortom totaal niets over te zeggen. Dat maakt het ook zo onzeker allemaal. 

Ik zou gewoon uitgaan van het meest positieve scenario qua gezondheid en hem vragen wat hij zelf wel.

Ik zou hem gewoon door laten gaan. Het lijkt of ze de groep 8 activiteiten op zich zo belangrijk of leuk vinden, maar dat zijn ze lijkt mij alleen met je eigen vertrouwde klas. Bovendien heb je geen garanties dat het volgend jaar niet opnieuw een jaar wordt met veel afwezigheid. 
Tenzij je zoon het zelf echt graag wilt, zou ik het niet doen.

De school gaat uit van de veronderstelling dat het voor je kind 'leuk' is om nog een keer groep 8 mee te maken. Jij kent je kind beter en je hebt de vrije keuze: wat is je dilemma? 

Poison schreef op 03-12-2022 om 10:27:

Bedankt voor al jullie reacties! Hij wordt deze maand nog 11, dus erg jong. Maar komt prima mee en zit al 9,5 jaar in deze klas kinderen. ook niet de verwachting dat hij op een ander niveau terecht komt door nog een jaar groep 8 te blijven doen.
De verwachting is lastig qua gezondheid. Het kan zijn dat na deze opvlamming het nooit meer gebeurt, het snel weer gebeurt, het over een paar jaar weer gebeurt. Kortom totaal niets over te zeggen. Dat maakt het ook zo onzeker allemaal.

Juist omdat het chronisch is zou ik bij voorkeur niet nu een jaar overdoen als dat niet nodig is voor de doorstroming naar het VO op het niveau wat bij hem past. Alle kans dat een extra jaar in de toekomst nog een of meerdere keren nodig is vanwege zijn gezondheid.

Wat mij niet duidelijk is is of ze kind dan nu uitsluiten van de huidige groep 8 zaken. Je kan nu toch gewoon vol groep 8 incl alles voor zover gezondheid toelaat en dan in mei alsnog besluiten groep 8 nog een keer te doen? Waarom zou je kind bij voorbaat naast de groep zetten? Dat lijkt me zeker een slecht idee
Sterkte

Poison

Poison

03-12-2022 om 12:10 Topicstarter

Dat is ook nog niet duidelijk, zoals ze het gister zeiden is eigenlijk alles wel mogelijk.

Wat het dilemma is… Die is er denk ik niet eens perse, maar ik had deze optie niet eens bedacht zelf (zit ook zo vol in alle medische zaken nu met kind) en dit werd gister geopperd en nu stormen de gedachten even in mijn hoofd. Vandaar dit topic. 

Ik zou het ook niet doen. Ik werk op het VO (afdelingsleider) en wij hebben best de nodige kinderen die chronische ziektes hebben en daardoor schooldagen missen of een aangepast programma volgen. Groep 8 overdoen voegt alleen iets toe als de school bang is dat zijn basis tekort schiet voor een succesvol vervolg op het VO. Ik zie niet dat daar sprake van is. 
Mijn advies: meld hem gewoon aan voor het VO en meld bij de aanmelding al dat er sprake is van bijzondere omstandigheden. Dan kan je kind direct in beeld komen bij het zorgteam en kan er ook snel geschakeld worden als dingen niet goed gaan. Wij schakelen dan ook meestal direct de Jeugdarts in om mee te kijken naar de belastbaarheid. Als je nog naar open dagen gaat zou ik ook zeker vragen naar de ondersteuning die de school biedt; de ene school is daar sterker in dan de andere en dat is in jullie geval wel relevant. 

Ik zou zeggen niet overdoen.
"Niet omdat kind niet naar vo kan, maar omdat ze het kind gunnen groep 8 helemaal mee te krijgen en er dan niet een enorm grote stap volgt naar vo na langdurig ziek zijn."
Groep 8 helemaal meekrijgen is met name leuk als je een groep hebt die al jaren samen is en het goed met elkaar kan vinden.

"Kind kijkt er zo naar uit mijn zijn klas alle groep 8 activiteiten te doen (die kind mee kan doen qua gezondheid) en met zijn allen naar het vo te gaan."
Waarom zou je dat hem dan ontnemen? Als de enige reden is dat het 'het hem gegund wordt groep 8 helemaal mee te krijgen'?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.