Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
T&T

T&T

01-02-2011 om 10:11

Daar gaan we weer... (rugzakje)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

07-02-2011 om 22:35

Nikus

alleen, met de aanschaf van een bord alleen ben je er nog niet. Het moet aangesloten worden, software, randapparatuur enzenzenz. Opleiding moet verzorgd worden, want het gros van de leerkrachten heeft geen idee hoe er mee om te gaan...Materiele deel van het rugzakje is nog steeds rond de 1000 euro, dus van 1 rugzakje red je het echt niet....

De grap

An Mien:"Wat kan je doen als er niets voor je kind gedaan wordt? En ze gewoon zeggen er is geen geld. Niets???"
Wel. Wat je kunt doen staat nu al helemaal los van vragen over financiering. Elke school heeft een zorgplan. Dat plan maakt ook weer onderdeel uit van het zorgplan van het samenwerkingsverband.
In die zorgplannen staat beschreven hoe de school en het samenwerkingsverband omgaat met llnzorg in specifieke situaties. De beshrijving omvat een protocol-achtige schets én een kostenplaatje: toegekende fte's.
Dat wat in die zorgplannen staat moet de school in ieder geval doen. Onderzoek of de school het eigen zorgplan en of dat van het samenwerkingsverband naleeft. Zo nee, spreek de school daar dan op aan.
Met geld heeft dat allemaal niks te maken.
Groet,
Miriam Lavell

Maar miriam

Een school ontvangt een fiks bedrag extra wegens een zorgleerling. Als een school zich niet houdt aan het zorgplan maar wel het LGB opstrijkt dan is het toch frauduleus bezig? Ik begrijp wel wat je schrijft maar het stuit me ook tegen de borst. Stel een basis school heeft 10 llg met een lgb, dan strijkt het per jaar dus geld op wat niet in de kinderen wordt geïnvesteerd. Ik snap dat het fijn is voor een school om digitale schoolborden te kunnen aanschaffen en dat de zorgllg daar ook profijt van heeft snap ik ook nog maar als het niet de zorg krijgt die de zorgllg nodig heeft dan schieten mijn wenkbrauwen toch richting haargrens. Dan trekt de zorgleerling toch aan het kortste eind?

Kobalt

Kobalt

08-02-2011 om 09:54

Nikus

Inderdaad!

En dat is een van de dingen die grondig mis is aan de leerlinggebonden financiering. Het LIJKT alsof ouders inspraak en zeggenschap hebben, maar dat is een illusie.

Ik kan het ook niet helpen

Nikus, ik begrijp je verontwaardiging wel, maar het is zoals het is en dat past in al het budgetbeheer. Scholen ontvangen ook extra geld voor lln met laag opgeleide ouders, maar ook daarvan is niet gezegd dat dat geld ook feitelijk aan hen besteed moet worden.
Het mag, net zo makkelijk, ook in een hoogbegaafdenklasje gestopt worden.
Nikus:"Dan trekt de zorgleerling toch aan het kortste eind?"
Als je het over geld blijft hebben wel, want die strijd verlies je. Als je het over llnzorg hebt niet, want dat moet minstens zijn wat de school (en het samenwerkingsverband) er zelf over schrijft en dan moet dat ook nog van een door de branche acceptabel geacht niveau zijn (of voldoen aan de regelen van een of andere religie, dat mag ook).
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

Conclusie: vraag inzage in het zorgplan. Juist het is me duidelijk nu. Maar wat als je constateert dat de school niet conform het zorgplan werkt? Hoe meet je dat als leek?

an mien

an mien

08-02-2011 om 19:00

Toch raar

Het rare vind ik is dat je als ouder het rugzakje aanvraagt voor jouw kind je verteld wat er allemaal mis is en waarom er een rugzakje nodig is........en dan koopt de school er een digibord van????? Dat is toch krom????
Waarom zou ik als ouder weer een rugzakje aanvragen (het loopt over een jaar af) als er niets voor mijn kind mee gebeurd? Of kunnen ze mijn kind dan van school sturen?

An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

an mien

an mien

09-02-2011 om 11:11

Lgf

De officiële naam voor het rugzakje is toch leerling gebonden financiering? Die naam lijkt te betekenen dat het voor de leerling is en niet voor de school.

An Mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

anna van noniemen

anna van noniemen

09-02-2011 om 13:16

Uit de volkskrant

Het kabinet beweert in de Troonrede dat het onderwijs wordt ontzien. Daar klopt werkelijk niets van.

Het primair onderwijs moet ingrijpend veranderen door grote financiële nood gedwongen. In de Troonrede 2010 staat ‘In de vandaag ingediende begroting ontziet de regering het onderwijs’. Hoe kan het dat politiek en praktijk zo sterk verschillen in hun beleving van de werkelijkheid?

De bekostiging van het primair onderwijs staat al jaren onder druk. Veel scholen komen jaarlijks tekort (gemiddeld tot wel 25 duizend euro) op de materiële exploitatie (nutskosten, ICT, schoonmaak, leermiddelen, et cetera). De structurele bekostiging voorziet slechts in één dag conciërge per week. De kosten voor de ouderenregeling (BAPO) zijn in werkelijkheid dubbel zo hoog als het ministerie van Onderwijs vergoedt. En gemeenten bezuinigden op subsidies voor schoolbegeleiding, bestrijding van onderwijsachterstanden en schoolmaatschappelijk werk.

In 2010 kwam daarbij: verlaging leerlinggebonden financiering, schrappen deel basisbekostiging, groei van scholen zelf moeten financieren ten koste van andere scholen. Een echte sluipmoordenaar is dat stijgende salaris- en werkgeverslasten al jaren onvoldoende worden gecompenseerd. De loonkosten per leerling stijgen en de bekostiging per leerling daalt.

Eufemisme
Nieuwe bezuinigingen kondigen zich aan. Ten eerste passend onderwijs. Een eufemisme voor een enorme bezuiniging op onderwijs aan kinderen met een handicap, gedragsstoornis of psychiatrische problematiek. Toegang tot speciaal onderwijs wordt belemmerd en rugzakfinanciering wordt schaarser en lichter. Op 31 januari schreef de minister aan de Tweede Kamer ‘[het] is onduidelijk waaraan de extra geïnvesteerde bedragen voor het speciaal onderwijs worden besteed. Het budget is sinds 2003 met 0,5 miljard euro toegenomen (tot 3,7 miljard per jaar, red.).

En toch vragen ouders zich af waar het geld blijft, en ervaren leraren nog onvoldoende ondersteuning in de klas’. Het Jaarboek onderwijs in cijfers 2009 leert dat het extra budget is besteed aan tienduizend extra ernstig gedragsproblematische leerlingen en gestegen salarislasten, een politieke beleidsambitie als remedie tegen een gevreesd lerarentekort. Per saldo heeft het speciaal onderwijs een efficiencyslag gemaakt. Het tegendeel suggereren, illustreert de kloof tussen Den Haag en de onderwijspraktijk.

De tweede bezuiniging is het gevolg van de sterk onderschatte kosten van het Convenant Leerkracht. Daarin is afgesproken dat het leraarschap zal worden opgewaardeerd door hogere lonen en functies voor leraren. En terecht. Echter, voor schoolbesturen vallen de kosten opeens hoger uit. Een snoeiharde bezuiniging dus.

Drijven
Ten derde gesubsidieerde arbeid. Basisscholen drijven op gesubsidieerde conciërges en administratieve medewerkers, de onmisbare helpende handen die zorgen voor veiligheid op school en die team en management ontlasten van oneigenlijke taken. Gemeenten bezuinigen op deze arbeidsplaatsen.

Deze maatregelen komen in veel regio’s bovenop de krimp. In grote delen van Nederland daalt in tien jaar tijd het aantal leerlingen met 20 tot 30 procent. Tachtig cent van elke euro in het basisonderwijs wordt besteed aan personeel. Bezuinigingen treffen daarom altijd de werkgelegenheid. Substantieel snijden in de overhead in het primair onderwijs is een illusie.

Bezuinigingen betekenen banenverlies. De AOB meldde recent op zijn website dat bij acht acuut noodlijdende schoolbesturen nu al 197 volledige arbeidsplaatsen op het spel staan. Een topje van de ijsberg. Het voorspelde lerarentekort is van de baan. Een generatie PABO-afgestudeerden komt zelfs niet meer aan de bak als invalskracht. Hoezo aantrekkelijker imago en beroep?

Klassenverkleining
Ouders zullen de effecten snel gaan merken: grotere groepen, meer wisseling van groepsindelingen; De klassenverkleining van 2002 is achterhaald. Wellicht denkt men ‘ach, vroeger zat ik ook in een klas van veertig leerlingen’. Maar vroeger spraken alle leerlingen op hun vierde jaar en buiten schooltijden Nederlands, werd gezag als vanzelfsprekend gerespecteerd, hadden alle kinderen ’s morgens ontbeten, hoefden scholen niet voor buitenschoolse opvang te zorgen, waren scholen geen brede scholen en zat er geen 15 procent kinderen uit gebroken gezinnen in de klas. De taak van leraren en directeur is veel zwaarder geworden.

Den Haag lijkt in de waan te verkeren dat er niet bezuinigd wordt. Passend onderwijs bewijst het tegendeel. En de vele kaasschaafacties en een miljard voor de verbetering van de lerarensalarissen gaan ten koste van werkgelegenheid. Een dikke sigaar uit eigen doos. Leerlingen en ouders zijn de dupe. Welke politicus heeft dat tijdens de verkiezingen beloofd? Vandaag lucht het primair onderwijs zijn gemoed tijdens een manifestatie in Nieuwegein..

Bron : Volkskrant
De auteurs zijn respectievelijk bestuursvoorzitter van SKPCPO Delta, bestuursvoorzitter van Lucas Onderwijs en bestuurslid van Conexus. Zij stellen dat er wel degelijk wordt bezuinigd op onderwijs.

anna van noniemen

anna van noniemen

09-02-2011 om 15:54

Wie zei ook alweer: er gaat niet minder geld naar onderwijs?

'Gedwongen ontslagen in onderwijs onvermijdelijk'
Uitgegeven: 9 februari 2011 14:33
Laatst gewijzigd: 9 februari 2011 15:49

NIEUWEGEIN - Bij de bezuinigingen op het passend onderwijs zullen zeker gedwongen ontslagen vallen. Dat heeft minister Marja van Bijsterveldt van Onderwijs woensdagmiddag gezegd bij een protestmanifestatie tegen haar plannen in Nieuwegein.

© ThinkstockZe kon niet aangeven hoeveel banen er verloren gaan. De vakbonden spreken van zesduizend ontslagen.

De minister werd eerder op de middag bekogeld met badeendjes. Ze werd niet geraakt. In een toelichting zei de minister blij te zijn dat het om badeendjes ging en niet om tomaten. Ze is in Nieuwegein om haar plannen toe te lichten

Manifestatie

De manifestatie is georganiseerd door een groot aantal organisaties uit het onderwijs. Het passend onderwijs is bedoeld voor kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze een ziekte hebben of ADHD.

Duizenden vertegenwoordigers van vakbonden, brancheorganisaties en medewerkers zijn bij de manifestatie aanwezig.

Ouders

Michel Rog, voorzitter van CNV Onderwijs, opende de manifestatie. De vakbond is een van de 22 organisaties die de actie ondersteunen. ''Deze bezuiniging moet echt van tafel. Doe dit de ouders en leerlingen niet aan. Doe dit de mensen in de klas niet aan. Doe dit ons onderwijs niet aan'', zei Rog in zijn speech.

Behalve van Van Bijsterveldt zijn er ook toespraken van onder anderen Job Cohen (PvdA), Ton Elias (VVD) en Alexander Pechtold (D66).

mirreke

mirreke

10-02-2011 om 09:44

Tja, grote kracht van dit kabinet

Gewoon heel hard het één roepen, en tegelijkertijd doodleuk het andere doen: Onderwijs zou toch een speerpunt zijn? Telkens maar weer zeggen dat dat zo is, en dan gelooft iedereen dat. Ondertussen ga je fijn bezuinigen (of de geldstroom anders richten, een eufemisme) en kom je ermee weg. Omdat 'het volk' door dat constante harde roepen inmiddels gelooft dat het onderwijs juist ontzien wordt, en die paar protesterende hoogleraren, studenten en ouders van zorgleerlingen zijn alleen maar bang voor hun eigen hachje.
Daar hebben ze dus goed over na gedacht.
Er is maar één remedie: allemaal stemmen voor de provinciale staten. Maak het aub dit kabinet zo moeilijk mogelijk om rare dingen door te voeren. Ik heb nl niet de illusie dat er wordt geluisterd naar protesten.
Het erge is ook nog dat wat zo gemakkelijk wordt afgebroken jaaaren kost om weer op te bouwen, mocht het binnen afzienbare tijd worden teruggedraaid.

Stemmen

hoi
die bezuinigingen in het onderwijs zaten er al aan te komen. pvda heeft hierin een start gemaakt, maar konden door de val van het kabinet e.e.a. niet doorzetten. beetje flauw om nu te doen of de pvv hier achter zit. dit komt absoluut niet uit hun koker, aangezien zij te druk zijn met hun islamfobie. het huidige systeem was ook niet langer te betalen. ik schrik van de getallen van 1 op 6 etc etc. wat ik wel vervelend vind is dat er dan in het AD een lichamelijk gehandicapt meisje met foto en al in de krant staat met de tekst dat zij nu nergens naar toe zou kunnen. volgens mij gelden de bezuinigingen vnl. het cluster-4. en die hebben dit in sommige gevallen er zelf naar gemaakt door zeer slecht onderwijst te geven. trouwens een cluster-4 indicatie was voor de school van ons een reden om hem te verwijderen. dan kan namelijk idd zomaar. als er een passende cluster school in de buurt is die plek heeft kon een reguliere school ten alle tijde een kind verwijderen. de indicatie zelf was reden genoeg. kijk en dit kan straks dus niet meer.
groet, jennie
overigens ik stem D66.

anna van noniemen

anna van noniemen

11-02-2011 om 21:15

Persbericht

Persbericht PvdA, GroenLinks, D66 en SP Amsterdam

Manifestatie: De bezuiniging op het passend onderwijs raakt ons allemaal

Wij maken ons ernstige zorgen over de bezuiniging van dit kabinet op passend onderwijs. Wij: dat

zijn de schoolbesturen, ouders, politieke partijen, vakbonden, leraren en ouderorganisaties in

Amsterdam. Maandag 28 februari organiseren wij daarom een manifestatie waar wij protesteren

tegen deze bezuinigingen. De bezuinigingen hebben niet alleen consequenties voor de leerlingen die

extra zorg en aandacht nodig hebben. Alle andere leerlingen en hun ouders zullen ook merken dat

leraren minder tijd en aandacht te verdelen hebben in de klas. Deze bezuiniging raakt het hele

onderwijs en, als gevolg daarvan, ons allemaal..

U bent toch net zo bezorgd over deze bezuinigingen op het passend onderwijs als wij? Sluit daarom

aan bij dit protest. Kom op 28 februari om 17:00 naar het Beursplein waar de manifestatie zal

plaatsvinden. Wilt u meer doen? Mail dan naar raaktonsallemaal @gmail.com

Voor meer informatie:

Marjolein Moorman (PvdA) 06-55861639

Fenna Ulichki (GroenLinks) 06-50564644

Ahu Sahin (D66) 06-50804018

Maureen van der Pligt (SP) 06-20896264

Oproep

-----------------------------------------------------------

Korten op kwetsbare kinderen raakt ons allemaal!

Wij verzetten ons fel tegen de snoeiharde keuzes die dit kabinet maakt. Kwetsbare kinderen worden

rechtstreeks getroffen. De bezuiniging van 300 miljoen op onderwijs voor kinderen die extra zorg

nodig hebben raakt ons allemaal.

1.Het raakt ons dat kwetsbare kinderen niet langer kunnen rekenen op goede onderwijsbegeleiding

2. Het raakt ons dat leraren in het speciaal onderwijs en ambulante begeleiders massaal hun baan

verliezen.

3. Het raakt ons dat alle scholen nog grotere en drukkere schoolklassen krijgen met veel

zorgleerlingen, maar zonder extra hulp in de klas.

4. Het raakt ons dat dit ten koste gaat van de aandacht die alle kinderen verdienen in het onderwijs.

5. Het raakt ons dat de werkdruk voor leraren onaanvaardbaar hoog zal worden.

6. Het raakt ons dat meer kinderen zullen uitvallen in het onderwijs en noodgedwongen thuis

komen te zitten.

7. Het raakt ons dat de maatschappelijke kosten straks veel hoger zullen zijn dan de bezuinigingen

nu.

Raakt dit alles u ook? Laat uw stem horen op 28 februari om 17:00 uur tijdens de

protestmanifestatie op het Beursplein in Amsterdam

anna van noniemen

anna van noniemen

11-02-2011 om 21:37

En stemmen

doe ik al vanaf mijn 18e....wie niet stemt, moet ook niet zeuren, zo is mij geleerd...

Kobalt

Kobalt

13-02-2011 om 18:55

Consultatie

http://www.internetconsultatie.nl/passendonderwijs
Op deze website vraagt de regering reacties op onder andere deze wet. Je vindt de tekst van de wet in een linkje op deze bladzijde.
Ik weet niet of het veel uit zal maken, maar je kunt in ieder geval je mening verduidelijken.

Ouders

De consultatie wordt gevraagd van mensen uit het onderwijsveld, niet van ouders.
Ik heb geen idee hoe ouders, of andere betrokkenen, nu wel geconsulteerd gaan worden. En daar zit dan tevens natuurlijk het probleem. Dit is weer een centraal gestuurde organisatiewijziging die niet gedragen wordt vanuit de praktijk. Hoe logisch sommige voorstellen ook klinken.

Kobalt

Kobalt

15-02-2011 om 08:46

Dom van me

Anne j, ik zie het, dom van me. Ik dacht dat er ook stond dat ouders zouden mogen reageren, maar ik lees dat het anders is.
Ik weet wel, dat zeven oudergroepen uit het onderwijs: Balans, ouders en coo, voo, vereniging voor het gehandicapte kind en dergelijke (alle namen weet ik niet zo uit mijn hoofd), betrokken zijn bij de stuurgroep die contact heeft met het ministerie over deze wet. Deze stuurgroep bestaat uit drie takken. De schoolbesturen (po/vo/wec-raden), de vakbonden (leerkrachten) en de bovengenoemde ouderverenigingen.
Hier kun je daar meer over lezen. http://www.voo.nl/Nieuws/Wankele_positie_ouders_bij_passend_onderwijs
Ik realiseer me, dat deze invloed erg beperkt is, maar er is dus wel iets.
En ik ben het helemaal met je laatste twee zinnen eens.

Kobalt

Kobalt

15-02-2011 om 19:34

Of toch niet dom

http://www.balansdigitaal.nl/data/oproepen/2011/reageer-ook-op-de-plannen-voor-passend-onderwijs

Balans roept ouders op om ook te reageren bij de internetconsultatie.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-02-2011 om 21:38

je mag als ouder ook reageren (er staat ergens, geef aan in welke hoedanigheid je reageert, en daar staat ouder gewoon tussen). Ik heb het net gedaan!!

cqcq

cqcq

15-02-2011 om 22:48

Ik vind de plannen helemaal niet zo slecht

http://www.passendonderwijs.nl/files/media/nieuws/Beleidsbrief_Passend_Onderwijs_31012011.pdf

Ja er wordt 300 miljoen bezuinigd (en dan grofweg verdeeld over drie posten, het schrappen van ambulante begeleiding, het schrappen van een stuk bureaucratie en het vergroten van de klassen in het VSO met 10 %), maar dit geld wordt ook opnieuw in onderwijs ge-investereerd. Maar de nieuwe financieringssystematiek is zo gek nog niet, net als het schrappen van landelijk normen voor indicatiestelling voor cluster 3 en 4. Evenals het schrappen van de rugzakken. Deze budgetten worden wel toegevoegd aan de zorgbudgetten van de samenwerkingsverbanden, dus het geld verdwijnt niet. Scholen hebben er niet langer belang bij om leerlingen zoveel mogelijk etiketjes op te plakken om zo geld binnen te halen, maar zullen zelf onderwijs moeten blijven geven (of zelf financieel verantwoordelijk zijn voor het speciaal onderwijs wat de leerling gaat krijgen).

Citaten uit het stuk van van Bijsterveld:
Het stelsel nodigt vooral uit om zoveel mogelijk leerlingen als hulpbehoevend te bestempelen en te verwijzen naar het speciaal onderwijs of naar speciale jeugdzorg. Inmiddels is er „iets mis‟ met ruim 10% van de leerlingen in het primair onderwijs en bijna 20% in het voortgezet onderwijs. Sommige leerlingen worden daardoor onnodig gestigmatiseerd. (.....)
Financiële onhoudbaarheid. De uitgaven aan het speciaal onderwijs en de rugzakken zijn structureel gestegen met 0,5 miljard euro. Het stelsel zet aan tot doorverwijzing naar speciaal onderwijs en het aantal kinderen met een
rugzak blijft toenemen, ook al is dat niet altijd in het belang van het kind. Volgens het CPB is de belangrijkste reden voor doorverwijzing vermoedelijk dat de instituties zo zijn ingericht dat gewone basisscholen en ouders van
zorgleerlingen er weinig belang bij hebben om goedkope onderwijsvormen te kiezen.

Kobalt

Kobalt

16-02-2011 om 08:56

Cqcq

Ik vind de plannen ook niet slecht. Alleen zijn er wel een paar zaken die aandacht verdienen.
De belangrijkste vind ik de positie van de ouders van kinderen. In het stuk van Bijsterveld zijn ze marginaal aanwezig, als zielige bijfiguren die met de handen in het haar zitten. Maar de ouders van de kinderen zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de scholing van hun kinderen. Zij zouden de spin in het web moeten zijn.
De invloed van ouders wordt geregeld via de MR. Nu, bij ons op school worden zorgleerlingen door de overige ouders als oneerlijke concurrentie voor hun kinderen gezien. Wie gaat er op de ouder van een zorgleerling stemmen?
Over het failliet van klachtenprocedures is hier al heel veel geschreven.
Een ander groot punt van zorg vind ik de ZAT-teams. Zolang ouders (of bij oudere kinderen, de kinderen zelf) daar geen zitting in hebben, vind ik dat deze teams schadelijk zijn voor het recht op privacy en zelfbeschikking van de kinderen. Ik vind dat ook hier de rechten van kinderen beschermd dienen te worden.
En dan heb je nog een kind, een gezin een plan. Daar wordt ik echt misselijk van. School is school. Laat school zich bezighouden met het lesgeven en zich niet bemoeien met de persoonlijke levenssfeer van gezinnen met zorgleerlingen. Betekent die gezellige motto, dat mijn dochter nu een probleem heeft, omdat haar broer een zorgleerling is? Brrr.
Verder heb ik grote bedenkingen bij de kennis en kunde van leerkrachten. Ik ben werkelijk enorm geschrokken van het gebrek aan kennis over stoornissen bij leerkrachten. Ze hebben vaag weleens van autisme en adhd gehoord en gebruiken ervaringen met leerlingen uit het verleden als referentiepunt. Ik zou zo graag zien dat er op scholen sprake is van gerichte kennisverwerving en inter- en supervisie. Zodat leerkrachten gaan beseffen dat ZIJ als leerkracht een bepalende factor zijn. Probleemgedrag komt vaak doordat het kind een stoornis heeft, maar het komt OOK doordat de leerkracht niet effectief met deze stoornis omgaat. Wat vage ideeen over straffen en belonen zijn niet voldoende om kinderen om te leren gaan met hun executieve uitdagingen.
Het financiele plaatje, daar heb ik niet zo veel kaas van gegeten. Nooit zo opgelet bij economie. Maar het lijkt mij dat de bureaucratie nu verschoven gaat worden van CVI naar samenwerkingsverband. Men stelt heel duidelijk dat dat niet mag gebeuren, maar wie gelooft dat werkelijk? Men zegt ook dat de politieagenten in Kunduz niet gaan meevechten. Dat gelooft ook geen mens.

T&T

T&T

16-02-2011 om 10:13

Net weer in het nieuws...

nee, er wordt helemaal niet bezuinigd op onderwijs! wat er hier uit gaat komt er bij het mbo bij, want daar moeten we zorgen dat er minder uitval is.
Ja, dat komt vanzelf goed, als we eerst aan de basis gaan zagen halen veel leerlingen het niet eens tot aan het mbo... kunnen ze dan tenminste ook niet meer uitvallen
Tess

Kobalt

Kobalt

16-02-2011 om 10:32

Brief balans

http://www.balansdigitaal.nl/data/oproepen/2011/brief-aan-bijsterveldt,-neem-ouders-serieus!
Met deze brief kan ik het wel eens zijn. Ik heb hem ondertekend.

Brief getekend

Heb de brief getekend Kobalt,
Lijkt me overigens ook een lastige maar wel noodzakelijke voorwaarde.
Terecht protesteert Arga Paternotte tegen het beeld dat hier weer van ouders neergezet wordt: weten niet dat er grenzen zijn aan mogelijkheden en middelen.
Ouders weten dat wel maar maken andere keuzes om te bezuinigen.
Ik zou die ZATteams eruit gooien. Het bespreken van ouders en kind zonder dat die daar wat in te brengen hebben is vragen om fout geld uitgeven.

Boot

Boot

16-02-2011 om 22:07

Brief balans staat 'geen leerrecht'?

In de brief van Balans staat dat de kinderen in ons land geen leerrecht hebben ?

Toch: In Nederland hebben kinderen recht op onderwijs. Om dat recht te waarborgen is de Leerplichtwet ingevoerd, waarin de regels rond dat recht en de plichten worden omschreven. Kinderen zijn volgens de wet leerplichtig vanaf de eerste schooldag in de maand na hun vijfde verjaardag.

De Leerplichtwet moet ervoor zorgen dat kinderen en jongeren ook echt naar school gaan en dus aan de leerplicht voldoen. In tegenstelling tot veel rechten die je in Nederland hebt, is dit dus een hele duidelijke wettelijke plicht.Ouders en leerlingen (vanaf twaalf jaar) kunnen zelfs een boete krijgen vanwege langdurig spijbelen.

anna van noniemen

anna van noniemen

16-02-2011 om 22:14

Toch gek dan

dat er heel veel kinderen thuiszitten omdat er geen plek voor ze is op het (speciaal basis) onderwijs...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.