
Even maar zo
12-09-2010 om 08:12
Dringend jullie hulp, advies, tips, ervaringen gezocht!
Onze zoon van 4 heeft een gebruiksaanwijzing. Dit is afgelopen jaar door ons, door de 2 huidige en de oude therapeut gecommuniceerd. Voor hij op school zat al overigens met een "let op, dit is een rugzakkind, de vraag is niet of hij er een krijgt, maar wanneer hij er een moet krijgen". Dit ivm de juiste aanvraagargumenten. Maw hou er maar rekening mee. Maar wat onze zoon aangeboden krijgt door zijn huidige juf is niet op zijn gebruiksaanwijzing toegepast en gebeurt consequent niet. De therapeuten zijn zelfs zo ver gegaan dat ze hebben gezegd, ok, dan schrappen we alles wat bij juf niet kan, wij doen de rest in therapie en thuis. Maar juf heeft tot nu toe alleen een kussen voor hem gemaakt dat hard genoeg is.
We hebben het nu bijna een jaar geprobeerd en de conclusie is onherroepelijk.
Wij willen binnen school een andere klas voor onze zoon. Er zijn 7 kleuterklassen, drie ervan zijn in elk geval niet geschikt (die van invaljuf van broer vorig jaar, want ook lief maar lethargisch, de klas waar deze invalval juf 2 dagen invalt en zijn huidige klas) En nu zitten we uit te vogelen hoe we dat aanpakken.
Hij moet na de herfstvakantie in een andere klas zitten. Want zijn ontwikkeling staat stil en de tijd gaat vooruit: achterstanden stapelen zich op. Maw er is niet al te veel tijd om rustig na te denken hoe we het moeten doen.
Er moet een (kort) gesprek gevoerd worden met de juf met een uitleg waarom en de mededeling: wij zijn klaar. Dat is het probleem niet. Vervolgens moet er een gesprek met de directeur komen (denk ik?): wij willen na de herfstvakantie een andere klas voor zoon want [redenen x, y en z].
Mocht het nodig om op het forum wat meer in te gaan op onze redenen dan wil ik die wel kort proberen te schrijven.
Ik ben nu bang dat school automatisch gaat handelen en zegt oh, dit is allemaal plotseling, we gaan op de rem staan. Hun eerste reactie zal vast zijn: dat kan niet want alle klassen zijn al ingedeeld met kleuters die gaan instromen.
Hoe gaan dit soort dingen op school. Voor welke valkuilen/argumenten moet je zoal oppassen. Hoe pakt men zoiets voortvarend aan ?

Philou
19-09-2010 om 20:20
Kind thuis houden /
Wat zouden jullie doen als je kind in de regressie gaat; (halve dagen) thuis houden ? Naar de BSO kan hij wel want daar leeft hij enorm van op. Hij is nu 4, wordt in november 5 en ik weet niet goed wat ik moet melden aan school of hoe ik het moet "spelen" ... hij is nog niet leerplichtig. Aan de ene kant wel jammer dan hadden we in elk geval de interesse van de inspectie gehad.
:

Banaan
19-09-2010 om 22:16
Over thuishouden
Ik denk dat je een kind dat ziek is, thuis moet houden. Een kind kan ook psychisch ziek zijn. Dat laatste met name door school. Het is alleen erg moeilijk om hier via een forum over jouw situatie iets zinnigs over te zeggen. De relatie met school is nu kwetsbaar, je moet denk ik oppassen om geen olie op het vuur te gooien.
Als je je kind ziek thuishoudt, zou ik er wel eerlijk over zijn tegen school (er wordt toch wel over gesproken in de lerarenkamer). Voor je zoon zijn op het moment de basisvoorwaarden om zich goed en veilig te voelen niet aanwezig, hierdoor wordt hij ziek van school. Ik zou het niet met de juf over hebben. Tussen de regels van je laatste posts lees ik dat die relatie nu behoorlijk verstoord is. Arme Judith.
Maar bij de directie kun je het wel zo noemen. Dat hebben wij toen ook gedaan.
Als hij zich goed voelt op de BSO, zou ik hem daar zeker wel naar toe laten gaan. Dan ziet hij andere kinderen.
Je kunt natuurlijk reacties krijgen vanuit de omgeving. Wij zeiden dan altijd: 'Ja het is allemaal een beetje teveel geworden voor Zoon. Vandaar dat hij wat minder naar school gaat om tot rust te komen.
Voor het ritme lijkt het me ook goed om het in halve dagen ziek te zoeken. Dat doen wij ook in tijden van stress. Er zijn beperkte mensen (ook/vooral leerkrachten in ons geval) die dat niet zullen begrijpen. 'Ziek is toch ziek?' Maar die mensen kun je het beste maar negeren.
Merk je dat je zoon in het weekeinde weer enigszins opveert?

Philou
20-09-2010 om 06:27
Banaan
Banaan schreef;
"Merk je dat je zoon in het weekeinde weer enigszins opveert? "
Ja ! Maar ik merk ook zijn chaos.
Gisteren moest ik met hem een gesprek hebben op de mat van de voordeur. Broer moest uit de buurt en pappa ook.
school was leuk maar de klas was warrig. "Mamma dan doe ik alle lichtjes in mij uit. De juf is zo vaak boos op mij"
Zou het nuttig zijn om een gesprek met de schoolpsycholoog aan te vragen voor informatie of advies inzake ondersteuning ? Ondertussen hebben wij nl afscheid genomen van onze kinderpsycholoog omdat die werkt met kinderen tot 4 jaar. Ik ga vandaag op zoek naar een andere maar ja dat duurt nog even.

Philou
20-09-2010 om 06:54
Regressie?
Wanneer spreek je van regressie ? Zoon vergeet de kleuren en vergeet hoe het tellen gaat. Ik weet zeker dat hij het weet. Van het weekend kwam het weer terug maar niet helemaal.

Banaan
20-09-2010 om 11:32
Judith
Ik heb niet zo heel veel ervaring met regressie. Maar ik denk dan wel meer aan gedrag. Dus broekpoepen, duimen, huilen bij het afscheid, knoeien met eten, uit tuitbeker, flesje of rietje willen drinken, hulpeloos gedrag bij algemene dagelijkse levenverrichtingen (eten, aan- en uitkleden, wassen, toiletbezoek), praten met een babystemmetje. Dat soort zaken. Het kind wil dan terug naar een vroegere ontwikkelingsperiode, is niet meer blij met wat het kan, maar wil afhankelijk zijn. En het gaat dan wel om zaken die aanvankelijk door het kind beheerst werden.
De cognitieve zaken, daar kan een kind natuurlijk ook terug mee gaan, maar ik denk dat dit dan vooral door stress komt. Dan zijn ze zo druk bezig met overleven, dat ze 'vergeten wat ze weten'. (maar dit is psychologie van de koude grond) Het lijkt me in ieder geval geen goed teken.
Ik zou inderdaad wel heel snel een psycholoog o.i.d. gaan zoeken. Tot die tijd kun je misschien je vorige psycholoog nog vragen om te helpen met gesprekken op school? De behandelaars die ik ken, zouden dat wel doen.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het gesprek met de ib-er en de directie zal gaan. Wil je dan even wat van je laten horen?

Philou
20-09-2010 om 13:12
Kinderpsych
Ben al aan het zoeken naar een kinderpsych. Onze oude.. die werkt met kinderen tot en met 4 jaar en die van ons zijn over een paar maanden 5. Ik heb met haar wel over deze situatie gesproken maar het houdt echt nu op.

Philou
24-09-2010 om 12:46
Uitkomst gesprek
Wij hebben een gesprek op school gehad. Dat ging heel goed. We hebben het over de inhoudelijke kant mbt onze zoon kunnen hebben en er is duidelijk naar ons geluisterd. Wij hebben eea recht moeten zetten in de versie die school kennelijk heeft. Er is zelfs contact geweest tussen hoofd van de school en onze therapeute (handen geschud). Dus ons inziens heeft het de aandacht van school. Juf is vrij ontspannen (is kennelijk niet gediskwalificeerd in gesprek met hoofd) en ons jongetje is deze week daardoor (ontspannen juf) helemaal opgefleurd. Er komt nog een gesprek en dat zal meer duidelijkheid kunnen brengen. Wij voelen ons gehoord en serieus genomen. Hoofd was inzake sommige dingen heel verbaasd dat hij er een aantal niet van wist.

banaan
24-09-2010 om 18:46
Klinkt goed
Hoi Judith,
Dat klinkt allemaal hartstikke goed, toch? Wel in de gaten blijven houden of het niet blijft bij het maken van mooie plannen. Ze moeten natuurlijk ook uitgevoerd worden. Wij hebben een tijdlang evaluatiemomenten ingepland met de leerkracht. Dat werkte goed.

Philou
25-09-2010 om 08:47
Bedankt en wat nu verder
Het verloop van het eerste gesprek ging goed. Nu is het afwachten wat het tweede gesprek zal brengen.
Dank zij jullie: Vera, Guinevere, Banaan, IJsvogeltje. Inge, Moek heeft dit gesprek zo goed kunnen verlopen !!
Bedankt voor jullie input, wijsheid, tips, ervaringen en steun!
Ik ben benieuwd. Wij hebben in dat gesprek in elk geval gezegd dat we een stappenplan naar een handelingsplan willen, in twee weken. En dat wij willen weten op welk niveau onze kinderen zitten m.b.t. alle vaardigheden die op school nodig zijn. Daarbij ook aangemerkt dat wij daarvan niet de geïnterpreteerde versie willen zien.. (dat e.e.a. al weg is gefilterd onder het mom van "acht dat komt wel goed". En dat die rauwe bekeken moet worden door onze therapeut omdat die kan aangeven wat wel vanzelf en wat niet vanzelf goed komt. Dan kan de therapeut aan de ene kant school aanvullen waar het kan en nodig is en aan de andere kant in de therapie aanvullen waar het nodig is. Eventueel kan de therapeut ook op school komen.. Ik weet niet of dat een goed idee is. Daarbij werd ook aangeboden via via om een uurtje speltherapie te geven op school.. dat lijkt me prima maar het liefste regelt school het, zodat het ook door school gedragen wordt. Ik sta inderdaad liever aan de kant waar ik kan kijken wat er van de mooie zelfstandige plannen van school in de praktijk komt.. aan de andere kant weet ik beter dan school welke ondersteuning passend is bij mijn kinderen maar van schooldingen weet ik weer niets tot te weinig. Dat moet school doen, daarin wil ik mij niet mengen. Ik vind het moeilijk hoe ik mij daarin moet/kan.zal verhouden.