Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Ervaring melding politie Veilig thuis tegen Ex.

zoals ik al eerder heb aangegeven hier, mijn ex is een verslaafde. Ik heb altijd al zorgen gehad als mijn kind van 7 bij hem was. Vaak heeft die dagen de zelfde kleding/ondergoed/sokken aan en mijn zoontje komt altijd van slag thuis. Hij wil echter nooit aangeven wat er aan de hand is, want "papa zegt dan da ik hem niet meer mag zien".

4 jaar geleden is er al een melding tegen hem gedaan bij veilig thuis.. ik wist van deze melding, zijn eigen zus had me ingelicht. Zelf heb ik de laatste maanden vaak aan gedacht ook een melding te doen, maar omdat andere op verschillende forums adviseerde dat niet te doen vanwege de slechte ervaringen heb ik dat maar even op de lange baan geschoven. 

Echter... kreeg ik een brief op de mat van VT. Moest met spoed bellen, gedaan. Politie heeft melding gedaan.. hij had me zoon midden in de nacht alleen gelaten. Zoon is wakker geworden,  heerft moord en brand geschreeuwd,  buren hoorde dit en belde de politie.

Maandag krijg ik gesprek met wat ze willen doen.. ze verzekerde me dat IK me niet zorgen moest  maken, meldingen zijn niet naar mij gericht. Maar ik wil nu dus ook wel mijn zorgen gaan delen met VT.

Heeft iemand advies? De do's and dont's?


Ik zou om te beginnen mijn kind absoluut niet meer naar de vader brengen. Als hij zijn zoon wil zien, komt hij maar naar jou voor een uurtje ofzo, meer niet. 

Wat een vervelende situatie! Het is altijd een super lastige afweging wat je moet doen in zo'n situatie.
Zou vader een goed verhaal hebben voor veilig thuis? Ongeacht of het waar is? Dan heb je grote kans dat veilig thuis zich ook weer snel terug trekt.
Maar nu ze toch in beeld zijn zou ik wel bevestigen dat je je al langere tijd zorgen maakt.
Gelijk maar stoppen met de omgang is wel een riskante actie. Olie op het vuur bij vader en een grote bliksemafleider voor het eigenlijke probleem. Namelijk de nadruk zal dan liggen op dat de ouders in conflict zijn met elkaar.
Hoe staat vader er in? Hoe is het met je zoontje? Ontwikkeld hij zich normaal? 

Zeker doen ! Deel je zorgen met VT. Vertel ze ook dat je zelf ook getwijfeld hebt om een melding te doen en dat de vele negatieve verhalen over VT je hebben tegen gehouden. Gewoon eerlijk zijn en open kaart spelen over je gedachten, gevoelens en afwegingen mbt deze situatie is het beste. Ze willen graag jouw kant van het verhaal horen, maar ze willen ongetwijfeld ook weten of je hebt gezien dat het niet goed ging bij ex en wat de reden is dat je zelf geen melding hebt gedaan. 

Nu ze eenmaal betrokken zijn, zou ik zeker het verhaal vertellen zoals jij het ziet. Je kunt eigenlijk ook niet anders. Ik zou wel vantevoren goed nadenken over wat je kwijt wil. 

Ik zou VT bellen om door te praten wat je in de tussentijd het best kan doen. Het vervelende is dat je makkelijk in een ‘double bind’ terecht kan komen: als je je kind niet beschermt, is het niet goed maar als je je kind bij de andere ouder weghoudt, is het ook niet goed. Ik zou in dit geval dus advies vragen. Als je het met naam en toenaam doet, moet je het advies opvolgen. En dan staat in het dossier dat jij serieus meewerkt. Als je de vrijheid wil houden om het advies eventueel naast je neer te leggen, kun je anoniem bellen (schakel dan ook nummerherkenning uit). 

Een jong kind in de nacht alleen laten is nooit oké. Ik zou kind voorlopig ook niet meer laten gaan. Ik ben normaal geen fan van het eenzijdig stoppen van het contact, maar hij heeft nu laten zien dat hij de veiligheid van het kind en vooral ook het veiligheidsgevoel van het kind heeft beschaamd. VT is al betrokken. Ik zou eerlijk zijn. Ook over je twijfels om zelf te melden. Bijvoorbeeld dat je je kind geen contact wilde onthouden en dat hij zelf niks wilde zeggen omdat papa zegt dat hij hem dan niet meer mag zien. Tegelijkertijd is dat ook een rode vlag en chantage van het kind, want dan weet papa dondersgoed dat hij verkeerd bezig is.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

17-07-2022 om 11:38

Ik las laatst een tip van een advocaat die betrokken is bij veel zaken van VT: 'geef alleen antwoord op hun vragen en ga vooral niks uit jezelf vertellen. Alles kan tegen je worden gebruikt als je een verkeerde medewerker tegenover je hebt zitten'.  

Daar zou ik mij persoonlijk dus aan houden.

‘Hij wil echter nooit aangeven wat er aan de hand is, want "papa zegt dan da ik hem niet meer mag zien".’ Dit zou ik wel zeggen maar voor de rest zou ik dus me wel inhouden. Als ze vragen waarom je geen melding hebt gedaan omdat je enkel hoop vermoedens hebt en ook niet zomaar kan besluiten kind niet of op andere manier omgang met vader kan laten hebben. Op basis van vermoedens. En dat je denkt dat het probleem als tussen de ouders wordt gezien ipv dat je vader en zoon omgang gunt maar betwijfeld hoe veilig het daar is. En dat ze dus daar onderzoek naar zouden moeten doen. Jij hebt geen zicht op daar binnen. 
De zus in kwestie zou ik aandragen en nu ook de buren en andere omstanders die blijkbaar meemaken wat er concreet niet goed gaat. En dat kun je aanvullen met ik dacht goh zo vaak zelfde kleren, doucht hij wel? Etc. 
En inderdaad vertel ze niet te veel wat niet relevant is vanuit je relatie destijds. Dat liegen komen ze vanzelf wel achter. Het is geen hulpverlening waarmee je lekker fijn gesprekje kan zitten gaan babbelen. Zij van veilig thuis kunnen de rechtbank zaken verzoeken, waarbij je ook het er niet mee eens kunt zijn. 

Ik kwam laatst beroepsmatig onderstaande organisatie tegen. Ik heb verder geen ervaringen met ze maar het lijkt mij heel fijn om over zoiets ingrijpends als een VT-melding te kunnen sparren met mensen die ervaring hebben. Als het je overkomt, ben je gespannen en gestresst. Het is fijn als je die stress van je af kunt praten en uiteindelijk een goed plan over te houden. Zo werkt het bij mij in ieder geval. Ik zou mijn stress liever niet bij VT willen droppen. Misschien is er bij jou in de buurt ook zoiets? Ik zou ze gewoon bellen en vragen of ze je de weg kunnen wijzen. 
https://www.oudersenjeugdzorg.nl/introductie-o/

Ik zou trouwens ook altijd iemand bij het gesprek vragen. Liefst een man, een vader (opa) of broer, is hier wel eens gezegd. Het zou niet moeten maar de indruk bestond dat die serieuzer worden genomen. 
Ik ken wel iemand die een VT-melding aan haar broek heeft gehad. Dat was een soortgelijk verhaal als het jouwe, van een buur. En wat die gezien meende te hebben was niet waar. Er was van alles aan de hand in dat gezin, veel geschreeuw en gedoe. En die buren zullen heus geregeld geschrokken zijn en twijfels hebben gehad. Maar ze hebben de situatie totaal verkeerd geïnterpreteerd. Gelukkig was er al hulpverlening bij betrokken en die konden de uitleg van de ouders heel goed plaatsen in de context die ze al kenden. Dat is dus met een sisser afgelopen. 

Bij jouw ex is er waarschijnlijk veel meer aan de hand. Ergens is het goed dat er mensen zijn die aan de bel trekken. Maar het is jammer dat er zo weinig vertrouwen is in de follow up. Er is heel weinig echte hulp beschikbaar. De jeugdzorg is behoorlijk uitgekleed. Ze hebben niet zomaar iets in de aanbieding wat echt helpt en er kan toch veel druk op jou komen te liggen om aan dingen mee te werken. En je kunt geluk hebben en er kan een interventie ingezet worden die echt verbetering brengt. Maar je weet het allemaal niet vantevoren. Het is in ieder geval verstandig behoedzaam te opereren en strategisch te communiceren: je werkt mee, dat is het belangrijkst om uit te stralen denk ik. Als ze denken dat je niet meewerkt, kom je aan de verkeerde kant van ze terecht. 

Heb je ze vier jaar geleden ook gesproken trouwens? Wat was toen de uitkomst?

Vertel niet teveel inderdaad! Bereid je ook voor op de vraag waarom je niet eerder melding hebt gedaan als je je zulke zorgen maakt.
Dat je de band tussen vader en kind belangrijk vind, vinden ze altijd fijn om te horen 😉
Bedenk wat positiefs over vader.... 
Wat ze kunnen doen is overwegen om een onderzoek in te stellen. Weet niet of je daar blij mee moet zijn hoor, maar dan gaan ze  ook bij school /BSO / ...  vragen. Ik weet niet of daar wat opvalt?
De uitkomst van zo'n onderzoek kan in het ergste geval een onder toezicht stelling zijn. Daar heb ik weinig goede ervaringen mee, dus daar zou ik weg van blijven zolang je zoontjes welbevinden nog oke is. Afgezien van een keer alleen thuis s nachts. Ik weet niet of een mobieltje iets oplost? Tegen alle principes in, maar in dit geval wel gerechtvaardigd.

Mevrouwtje013

Mevrouwtje013

17-07-2022 om 14:09 Topicstarter

Evaluna schreef op 17-07-2022 om 12:35:

Vertel niet teveel inderdaad! Bereid je ook voor op de vraag waarom je niet eerder melding hebt gedaan als je je zulke zorgen maakt.
Dat je de band tussen vader en kind belangrijk vind, vinden ze altijd fijn om te horen 😉
Bedenk wat positiefs over vader....
Wat ze kunnen doen is overwegen om een onderzoek in te stellen. Weet niet of je daar blij mee moet zijn hoor, maar dan gaan ze ook bij school /BSO / ... vragen. Ik weet niet of daar wat opvalt?
De uitkomst van zo'n onderzoek kan in het ergste geval een onder toezicht stelling zijn. Daar heb ik weinig goede ervaringen mee, dus daar zou ik weg van blijven zolang je zoontjes welbevinden nog oke is. Afgezien van een keer alleen thuis s nachts. Ik weet niet of een mobieltje iets oplost? Tegen alle principes in, maar in dit geval wel gerechtvaardigd.

Ik zou een onderzoek niet erg vinden, Ik heb namelijk niks te verbergen.

Ik zou zelf willen adviseren onder toezicht , of alleen tussen 9 en 5. Voor mij is hoe dan ook duidelijk dat mijn zoon daar niet veilig is, los van het alleen laten. Maar wat is de goede weg, met een verslaafde valt namelijk ook niet te onderhandelen/praten. Heb hem vaker aangesproken voor zijn onverantwoordelijk gedrag.  

LittleIbex87

LittleIbex87

17-07-2022 om 14:43

ik zou niet met Vt in de weer gaan maar je kind niet meer naar z’n vader laten gaan. Voor een verslaafde is de verslaving toch het belangrijkste dus veel moeite zal hij niet voor zijn zoon doen. Je moet die hulpverlening buiten de deur houden. Ze laten je maar moeilijk weer los en jij hebt ze tenslotte niet nodig.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-07-2022 om 14:56

Mevrouwtje013 schreef op 17-07-2022 om 14:09:

[..]

Ik zou een onderzoek niet erg vinden, Ik heb namelijk niks te verbergen.

Ik zou zelf willen adviseren onder toezicht , of alleen tussen 9 en 5. Voor mij is hoe dan ook duidelijk dat mijn zoon daar niet veilig is, los van het alleen laten. Maar wat is de goede weg, met een verslaafde valt namelijk ook niet te onderhandelen/praten. Heb hem vaker aangesproken voor zijn onverantwoordelijk gedrag.

Ja maar jij moet daar dan ook aan mee doen he? Ik heb ook zoiets gehad maar ik wilde dat liever samen met de moeder oplossen, hulp van buitenaf kon altijd nog.

Mevrouwtje013

Mevrouwtje013

17-07-2022 om 15:21 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 17-07-2022 om 14:56:

[..]

Ja maar jij moet daar dan ook aan mee doen he? Ik heb ook zoiets gehad maar ik wilde dat liever samen met de moeder oplossen, hulp van buitenaf kon altijd nog.

Ja dat weet ik, heb dat bij de eerste melding al moeten doen. Gingen ze op de opvang navraag doen en school etc.. 

Reficul schreef op 17-07-2022 om 14:43:

ik zou niet met Vt in de weer gaan maar je kind niet meer naar z’n vader laten gaan. Voor een verslaafde is de verslaving toch het belangrijkste dus veel moeite zal hij niet voor zijn zoon doen. Je moet die hulpverlening buiten de deur houden. Ze laten je maar moeilijk weer los en jij hebt ze tenslotte niet nodig.

Ja maar VT is al voor de tweede keer betrokken, daar kom ik niet onderuit meer. 

Mevrouwtje013 schreef op 17-07-2022 om 14:09:

[..]

Ik zou een onderzoek niet erg vinden, Ik heb namelijk niks te verbergen.

Ik zou zelf willen adviseren onder toezicht , of alleen tussen 9 en 5. Voor mij is hoe dan ook duidelijk dat mijn zoon daar niet veilig is, los van het alleen laten. Maar wat is de goede weg, met een verslaafde valt namelijk ook niet te onderhandelen/praten. Heb hem vaker aangesproken voor zijn onverantwoordelijk gedrag.

Ik zou weg blijven van dat soort adviezen aan VT. Zij houden helemaal niet van advies krijgen  en voor je het weet staat er in het rapport dat moeder niet achter de omgang staat en hun kunnen niet naast vader gaan zitten, dus tja, niets bewezen, uiteindelijk is  moeder de schuldige die kind weg houdt bij vader .

Echt, wat je in de kranten leest over jeugdzorg is waar!!!!! 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-07-2022 om 15:29

Mevrouwtje013 schreef op 17-07-2022 om 15:21:

[..]

Ja dat weet ik, heb dat bij de eerste melding al moeten doen. Gingen ze op de opvang navraag doen en school etc..

[..]

Ja maar VT is al voor de tweede keer betrokken, daar kom ik niet onderuit meer.

Ja zo ging het hier ook, navraag doen op de school, als je kind oud genoeg is gaan ze daar ook mee praten, vaak doen ze dat op school maar gezien het bijna vakantie is zal dat nu wel thuis plaatsvinden. Maar ik had geen zin in een ots en wilde moeder ook niet dwars zitten alhoewel ik af en toe mn twijfels had en ook voorzorgsmaatregelen trof.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.