koentje
13-10-2010 om 12:30
Fraude pgb
nou lekker dan. Er wordt veel fraude gepleegd met het PGB. Gisteren een reportage bij uitgesproken.
Heel goede dat dit aan het licht komt. Ik vind het zoiets ergs om dit geld zo te misbruiken!
Wij hebben zelf een PGB voor onze zoon en zijn hier heel blij mee. Wij handelen alles netjes af en misbruiken niets. Maar wel merk ook ik dat er bij bedragen overblijven die niet terug worden geeist.... Het is ook wel gemakkelijk denk ik.
Straks schaffen ze het af... wat moeten we dan?

anna van noniemen
13-10-2010 om 12:53
Niet gezien
Wat was er dan? Ik snap het niet, ik moet elk half jaar alles verantwoorden en wat niet verantwoord is wordt echt wel teruggevorderd, dus ik begrijp die opmerking niet zo goed! Van het laatste half jaar 2009 was er iets niet goed gegaan, bij zorgkantoor of bij mij, weet ik niet precies, in ieder geval kreeg ik een vorder van 2500 euro! Gelukkig kon ik aantonen dat ik die kosten wel gemaakt had, dus verviel de vordering, maar gemakkelijk????? Dat zou ik niet willen beweren! Moet er een complete administratie van bijhouden, inclusief gestelde doelen en wat er bereikt is, straks in jan/feb weer een herindicatie aanvragen, formulieren, gesprekken, aantonen wat we gedaan hebben, welke vorderingen zoon maakt....moet ik nog doorgaan? Nee, ik hoop dat het niet afgeschaft wordt, maar hou ook mijn hart vast. Overigens kan ik mezelf nog steeds in de spiegel aankijken, heb geen fraude gepleegd....

Ooievaar
13-10-2010 om 13:14
Uitzending gezien
Dat verantwoorden is allemaal papier. En papier is geduldig. Nu zijn er denk ik drie mogelijke oplossingen: 1. Een controle-apparaat optuigen waarbij iemand daadwerkelijk komt kijken ter plaatse (evt. steekproefsgewijs) of er wel hulp wordt verleend voor het geld (dus niet alleen hulp op papier). Ik zie de schetterende draadjes over bemoeizucht al voor me. 2.Het aantal mogelijke bestedingen beperken zodat allerlei tussenpersonen, bureautjes en veel te veel kosten rekenende zorgboerderijen buiten de boot vallen. 3. Het aantal indicaties voor PGB flink beperken en/of de indicatiestelling en de betaling door zorgverzekeraars laten doen. Die zullen ongetwijfeld zuiniger zijn.
Er moet hoe dan ook iets gebeuren. Bij de huidige open-einderegeling zal de wal het schip echt gaan keren en dat over niet al te lange tijd.

anna van noniemen
13-10-2010 om 14:18
Niet zomaar papier!
als dat zo was, waarom lopen zovelen dan op tegen de muur van het zorgkantoor omdat de declaraties in hun ogen niet kloppen, niet onder de indicatie vallen enz...

Dollar
13-10-2010 om 14:37
Handige administratie en ernst diagnose kind
Die twee dingen dus. Hoe "erg" is de afwijking en hoe slim ben je met administratie en alles onder het juiste kopje brengen.
En dan kan er heel, heel veel.

anna van noniemen
13-10-2010 om 15:51
Dat sowieso
ik ga er namelijk van uit dat het geld niet van mij of mijn kind is, ik krijg dat om hem te helpen. Ik wil dus ook alleen dingen doen waarvan ik weet dat het mag. Toen ik die vordering kreeg schrok ik dan ook behoorlijk, want ik dacht, hoezo dan? Wat is er dan niet goedgekeurd ofzo? Het zweet brak me echt uit. Ik wil alles gewoon netjes doen en wat ik over heb, dat gaat gewoon terug. Ik vermoed dit jaar wel wat over te houden, want ik kreeg behoorlijk wat uitbreiding die toch minder noodzakelijk bleek dan verwacht....

koentje
14-10-2010 om 12:30
Nou ooievaar
ik kaart iets aan wat met name belangrijk is voor ouders van zorgenkinderen die vaak een PGB krijgen.
Een forum is er om van gedachten te wisselen met anderen die veel zelfde ervaringen hebben. En dat is de bedoeling van dit draadje.
Wat denken anderen; gaat de PGB eruit? En.... hoe zal het dan verder gaan? kunnen we fluiten naar onze voorzieningen? Of krijgen we dezelfde voorzieningen op andere wijze bekostigd?

Ooievaar
14-10-2010 om 13:52
Koentje
Probeer Jomanda eens. Want dit vergt het vermogen om in de toekomst te kijken. Verder is de PGB niet alleen voor ouders van zorgenkinderen, maar voor een reeks van mensen met ziekten en handicaps. Algemene ingrepen die zijn aangekondigd, kunnen voor verschillende groepen verschillend uitpakken. Maar vooruit, zoals ik al schreef: de wal zal het schip gaan keren. Ik heb nog even verder gezocht. De nieuwe regering is van plan om het recht op PGB te verankeren in de wet. Een deel van de PGBvoorzieningen zoals dagbesteding en begeleiding wil men overhevelen naar de WMO per 2013.
In de AWBZ blijven wel: verpleging, verzorging en zorg binnen instellingen, maar die taken zullen door zorgverzekeraars worden uitgevoerd. De rol van zorgkantoren verdwijnt daarmee. Ze willen tenslotte een eigen bijdrage invoeren voor jeugdigen die AWBZ-zorg ontvangen.
Maar dat zijn plannen. Van een kabinet dat een meerderheid van 76 zegels geniet. Riant, maar niet heus. Dus niemand kan zeggen wat er gaat gebeuren.
Het is hoe dan ook altijd een goede zaak als fraude aan de kaak wordt gesteld. Al vertelde de uitzending eigenlijk geen nieuws, iedereen kent inmiddels de kostbare lekken in de regeling en weet van het bestaan van vele malafide zorgkantoortjes. Dus zorgkantoren uitschakelen is een strak plan, zelfs als het van dit dubieuze kabinet komt.

koentje
14-10-2010 om 14:50
Zeg ooievaar
Probeer Jomanda eens?
Ik snap dat je mij niet persoonlijk kent, maar ik ben niet zo zweverig aangelegd hoor!
Het kan aan mij liggen en aan het feit dat ik jou er niet bij zie, maar je schrijftoon komt geirriteerd over.
De uitzending vertelde mij wel veel nieuws; ik wist nog niet van dit soort georganiseerde fraude op dit gebied.
Er hier is wel eens een draadje geweest over wat je wel en niet bekostigen kan van je PGB (het ging in dat geval over een kleine manege, omdat de omgang met paarden zo genezend werkt... en een vakantie voor het hele gezin (met zorgenkind) naar turkije om met dolfijntjes te kunnen zwemmen)
En ik snap dat er mee gesjoemeld wordt, tot op zekere hoogte; maar voor mij was het dus echt nieuw dat er kantoortjes voor zijn die dit zo doen enz. Ik vond dat dus shocking!

Ooievaar
14-10-2010 om 15:16
Mmmpf
Waar heb jij gezeten de afgelopen jaren? De fraude met de PGB is nogal eens in het nieuws. En ook steekt door het PGB een reeks dubieuze zorgaanbieders de kop op, niet in de laatste plaats op het gebied van kinderen met gedragsproblemen. Je noemt zelf al de manege en het zwemmen met dolfijnen (dat laatste is nog behoorlijk gevaarlijk ook, dolfijnen zijn gebouwd op spelen met dolfijnen, niet op spelen met mensenkinderen). Dan zijn er de logeerweekeinden op de loeidure zorgboerderijen. Enzovoort. Dat is nog steeds geen regelrechte fraude, maar ook de zakkenvullende zorgkantoortjes, die wel regelrecht frauderen, zijn al langer in het nieuws.
Mijn irritatie geldt overigens niet jou. Die gaat over diegenen onder de PGB-budgethouders die zich langs de dunne lijn tussen sjoemelen en frauderen bewegen. De ouders die zichzelf uit het budget betalen en afhankelijk worden van dit extra inkomen. En die daardoor op termijn het hele systeem de nek om zullen draaien, want het wordt gewoon veel te duur. Dus: dat gezin dat naar Turkije vertrekt om te zwemmen met dolfijnen, is er op termijn misschien de oorzaak van dat iemand met ALS ook haast geen huishoudelijke hulp meer bekostigd kan krijgen. Vreselijk!
Maar gelukkig, ik zeg: misschien. Want zoals ik al zei: wat de overheid nu echt gaat doen is volstrekt niet duidelijk. Het enige dat duidelijk is, is dat de kosten de pan uitrijzen.

Dollar
14-10-2010 om 15:57
Jezelf uitbetalen
Dat jezelf uitbetalen zal nu toch wel afgelopen zijn? Daar heb ik me altijd zo erg over verbaasd. Je zorgt als je kinderen hebt. En als je een "zorgenkind" hebt, moet je nog even iets harder zorgen. Er blijft ook een eigen verantwoordelijkheid. 't Is nu eenmaal moeilijker dan een kind zonder haken en ogen.

anna van noniemen
14-10-2010 om 19:15
Jezelf uitbetalen
kan nog steeds, alleen, ik betaal mezelf niet uit. Het PGB is van mijn zoon, staat op zijn naam. HIJ betaalt mij dus....Wat je daar dan ook van mag denken, ik lever wel degelijk BOVENMATIGE zorg aan mijn zoon. En dan is het toevallig wel toegestaan!!! En dat verantwoord ik EN moet ik ook doorgeven aan de belasting, dus betaal ik ook gewoon inkomstenbelasting over!!! Ik word er ook niet rijk van, maar het is wel om bijv de vervoerskosten naar de logeerboerderij (jaja, daar gaat zoon ook heen) deels te vergoeden. We zijn ook nooit met het hele gezin met dolfijnen gaan zwemmen in Turkeije, hoe graag ik ook zou willen. Volgens mij zijn dat dan ook dingen die bij het verantwoorden meteen er uit gepikt worden.
Ik ben voorlopig nog niet zo bang dat het PGB zal verdwijnen. Inderdaad, ze willen het in de wek verankeren, dat hoeft dus niet slecht uit te pakken. Maar voor het zover is, is er al weer heel wat water door de Rijn gelopen....

Ooievaar
14-10-2010 om 19:48
Salaris
Dus als het PGB wordt gekort of afgeschaft, dan moet je zoon jou ontslaan. Dan ga je er in inkomen op achteruit. Tenzij je je bij het UWV zou kunnen melden. Dat zou wel moeten kunnen want het betreft immers geen ouderzorg maar betaald werk.

Dollar
14-10-2010 om 19:52
Ach
Ik lever ook "bovenmatige" zorg aan mijn kinderen. Als je nog steeds jezelf kan uitbetalen, ga ik ook maar weer ns zo'n pgb aanvragen. Als iedereen er misbruik van maakt, waarom zou ik dat dan niet doen?
Ik vind vervoerskosten naar een "zorgboerderij" echt overdreven, behalve als je een kind hebt dat aan bed gekluisterd is, DAT is bovenmatige zorg! Of jullie moeten al van het soort zijn dat je kind alle hoeken van de kamer laat zien als hij het weekend thuis blijft, met de kans dat hij met gebroken botten opgenomen moet worden omdat jullie je niet konden beheersen.
Dan gun ik het kind zijn logeerweekend van harte. Maar niet om de ouders te ontlasten met een adhd-kind. Kom op zeg, bovenmatige zorg is echt wat anders. Een kind met een ernstige spierziekte, gekluisterd aan bed en rolstoel, dát is heel erg zwaar en bovenmatige zorg.
Maar door al die ADHD, halve PDD-NOSsers, een Aspergers die wat anders zijn dan doorsnee en die een beroep deon op PGB-gelden, wordt het systeem van hulp opgeblazen!

anna van noniemen
14-10-2010 om 19:56
Nee.
want we spreken een kontrakt voor bepaalde tijd af. Dat eindigt van rechtswege. Vorig jaar hadden we voldoende hulp van buitenaf en heeft zoon ons niet ingehuurd. Dit jaar kunnen we dus weer zonder problemen een jaarcontract afsluiten. zo bekijken we per jaar of er budget genoeg is, andere dingen gaan voor. WW aanvragen kan alleen als je meer dan 5 uur per week inkomsten verliest. Verder heb ik nog een reguliere baan van 24 uur, man van 36 uur. Daar genieten we voldoende inkomsten uit, ik "hoef" dus geen WW voor de uren die ik kwijtraak, gesteld dat dat 5 uur per week zou zijn. aangezien man en ik het beide doen komen we daar niet aan....En ik bedoel dan BOVENMATIGE zorg, niet de normale zorg die je voor je kind hebt....

Dollar
14-10-2010 om 20:00
Insinueren
Anna van N ik insinueer niets. Ik bedoel er alleen maar mee dat het kind centraal moet staan en niet de "ontlasting" van de ouder. En eigenlijk hoop ik dat dat al zo is. Als het beter is voor het kind om in het weekend ergens anders naar toe te gaan omdat de ouders het totaal niet aankunnen om het kind in huis te houden, dan vind ik (maar ja, wie ben ik 't is maar mijn mening) dat het kind beter naar een logeerhuis kan gaan.

Dollar
14-10-2010 om 20:14
Schandalig
Ik vind het schandalig dat kinderen met adhd enz enz (zie boven) voor veel geld naar een weekendverblijf gaan waar ze vaak nauwelijks begeleid worden, maar waar heel veel "te doen" is (om ze maar bezig te houden), de ouders vervolgens lekker rustig de boodschappen kunnen doen of kunnen winkelen op zaterdag, het kind dood en doodmoe thuiskomt van alle overmatige prikkels die nauwelijks begeleid worden en dat in de verzorginstehuizen mensen niet gewassen kunnen worden en met doorligplekken liggen omdat er geen geld is om personeel te betalen.
En ik weet waar ik over praat, want ik heb zelf ADHD/asperger/pdd-nos kinderen begeleid op zo'n weekendlokatie. Op heel veel plekken is het gewoon schokkend dumpen van kinderen, waar schandalig veel geld voor uitbetaald wordt en waar weinig voor gedaan wordt. Een kind was net zo opgeknapt van een boswandeling en een portie echte aandacht van zijn vader en moeder. Of een strandwandeling met schepnet en emmer om schelpen te zoeken.

Gaia*
14-10-2010 om 20:22
Grens zorg
Dag Dollar, ik snap je punt wel. Hoewel je het misschien iets anders op zou kunnen schrijven.
Ik vraag me nu af wat jij nog als 'vanzelfsprekend en normaal' vindt? Met andere woorden waar is de grens van gewoon en overmatig?
Het gaat om zorg en om overeind blijven. Ouders ontlasten kan je ook zien als belangrijk omdat zij toch degenen zijn waar kinderen (die door stoornis energievretend zijn) toch afhankelijk van zijn. Want waarom moet er dan bijvoorbeeld wel personeel voor oudjes betaald worden. Misschien hebben hebben die oudjes ook wel zelf kinderen die voor hen zouden kunnen zorgen. etc etc
Ik wil niet zeggen dat dat mijn mening is hoor. Maar door jouw postings komt wel de vraag in mij op waar dan de grens ligt.

Guinevere
14-10-2010 om 20:56
Gaan we weer
God, daar gaan we weer. Dollar, denk jij nou echt dat je zieltjes gaat winnen op dit forum door je zo gruwelijk grof uit te drukken? Juist fijn als ouders af en toe kunnen ademhalen. Want dat zorgt ervoor dat ze de dagelijkse zorg weer beter aan kunnen. Jij hebt al die kinderen zeker liever uit huis geplaatst?

anna van noniemen
14-10-2010 om 20:57
Je weet er niks van!
je hebt niet aan mijn kant gestaan, in mijn schoenen en nog....nogmaals, ik ga hier niet op je smerige insinuaties in! Je generaliseert nogal en dat irriteert me mateloos, maar ik ken jouw soort. En het is beter je daardoor niet op de kast te laten jagen. Tabee!

Ooievaar
14-10-2010 om 21:02
Politiek
Die grens is een politieke kwestie en dus arbitrair. Voor discussie vatbaar. Maar de ontvangers schieten natuurlijk acuut in de verdediging als je de discussie inderdaad aan gaat zoals dollar doet. Je ziet het ook in de kunstwereld.
De ontvangers spreken over "keihard nodig" en zijn verder niet voor rede vatbaar. Neem het vervoer naar de zorgboerderij. Dat is een dubieuze noodzaak. Vrijwel iedere ouder betaalt vervoer, ook voor uit logeren gaan van zijn of haar kinderen zelf en er is dus geen enkele "noodzaak" om dat te vergoeden. Maar bij een gedragsstoornis is die vergoeding ineens "keihard nodig" volgens de ontvangers dan hè. Tja het is niet waar ligt de grens het is vooral: wat heeft prioriteit: de doorligwond van oma of het vervoer van Pietje naar zijn weekeind? Want eens is het geld op. Enfin eerst de fraude maar bestrijden lijkt mij.
Dat kan niet met een duur inspectie- apparaat dan ben je weer een sloot geld kwijt. Het zullyn wel maximum uurtarieven worden, geen familie betalen, geen vervoerskosten, drempels, eigen bijdragen, dat soort dingen.

Gonzo18
14-10-2010 om 21:36
Wat heftig allemaal
Eerst maar eens duidelijk maken dat er in 0,018% van de gevallen fraude wordt gepleegd met het pgb. Dat is vorig jaar onderzocht door de nza. En ja, elk geval is te veel maar voor een regeling gruwelijk laag.
Verder hebben we regels gemaakt (politici dan) wanneer iemand voor welke zorg in aanmerking komt. Dat noemen ze een indicatie. Een van de regels is er ook om ouders te ontlasten als dat echt nodig is. En in een aantal gevallen is dat echt gewoon nodig om een gezin draaiende te houden. En dat hier op het forum dat onzin vindt... Tsja niet iedereen heeft dezelfde draagkracht. En ik vind het fijn in een land te wonen waarbij dat mag. Wat de een moeiteloos lijkt te doen, is voor een ander zwaar en soms te zwaar. En dan kun je een indicatie krijgen om je kind af en toe te laten logeren of naar de zorgboerderij te kunnen laten gaan. Ik ben blij dat dat kan.
Dan nog even het betalen van ouders. Er zijn nogal wat ouders, vooral moeders, die hun baan opgeven om voor hun zorgkind te zorgen en zichzelf betalen uit het pgb. Dat vind ik kunnen omdat het niet om gewone zorg gaat maar om bovenmatig veel zorg. En ze worden hier vaak op aangevallen en dat vind ik jammer. Want die ouders hebben hun idee van hun leven al zo moeten bijstellen en dan komt deze discussie er ook nog bij. Het mag gewoon en het is legaal.
En als laatste vind ik het moeilijk te verkroppen dat wij, ouders van zorgenkinderen, elkaar ook zo aanvallen. Discussiëren is wat anders, maar de heftigheid waarmee dit gaat, vind ik jammer. Wij zouden elkaar moeten steunen. Het is geen wedstrijd wie de meeste draagkracht heeft, we zijn op dit forum om van gedachten te wisselen, ideeën op te doen en soms op kracht te komen.
Maar dat is mijn mening.
En tegen iedereen die zich aangevallen voelt, dat is niet mijn intentie. Ik hoop dat door mijn posting mensen zich gesteund voelen, ongeacht welke keuzes zij hebben gemaakt en maken in dit leven.
Groetjes, Gonzo

Dollar
14-10-2010 om 22:35
Grens
Het punt is, dat het wel leuk is om in een land te wonen waar iemand zijn vervoerskosten kan betalen van een pgb om zichzelf te ontlasten van een adhd-kind in het weekend, dat dan ook uit een pgb betaalt wordt, maar dat dat dus niet meer KAN. Omdat het niet te betalen is!
Gelukkig voor heel veel mensen mag ik de grens niet bepalen en wordt dat bepaalt door de politiek.
Draagkracht van mensen is niet hetzelfde, maar opvoeden is een inspanning. Voor iedereen. Met of zonder zorgenkind. Het komt niet gewoon aanwaaien. En ik vind een man of vrouw van 85 met doorligwonden in een bed op een zaal met nog 6 mensen, die er zelden of nooit uitkomt behalve als er een (klein)kind langskomt, heel heel erg. Je hebt een heel leven achter de rug van werken en zorgen en je eindigt zo. Overigens zou ik nooit willen dat mijn eigen vader of moeder zo eindigt, ook daar kan je (inderdaad Gaia) een inspanning leveren als dochter of zoon.
Al die diagnoses, al die net even iets andere kinderen, het is allemaal niet zo vreselijk erg als mensen elkaar wel eens aanpraten (zoals hier op het forum). Je kan steun van elkaar krijgen, ervaringen uitwisselen, maar zo verschrikkelijk is het allemaal niet hoor! (en ik heb er heel, heel veel gezien: adhd/asperger en pdd-nos kinderen).
Ik zie hier regelmatig geweldige tips langskomen, eigen ervaringen, soms uit boeken gehaald.Tips waar je echt je voordeel mee kan doen. Daar heb je geen pgb voor nodig.

klarabella
14-10-2010 om 22:37
Moeilijk
Ik heb al vele malen dergelijke discussies gelezen. Ik vind het een moeilijk onderwerp waar van alles aan vast zit. Het lastige is, dat veel mensen zich snel aangevallen voelen zodra het gaat om PGB. Het gaat immers om een (kwetsbaar) kind met ouders en niet te vergeten om geld.
Toch zou ik het wel goed vinden dat er eens goed naar de regelingen gekeken moeten worden. Ik vind de bedragen die hier soms langskomen voor bijvoorbeeld opvang erg hoog. Ik denk niet dat dat nog betaald zou worden als men dat uit eigen zak zou moeten betalen. Ook valt me op dat in het magazine van Balans steeds meer advertenties komen van plekken die weekend- of vakantiezorg of andere hulp aanbieden voor mensen met een pgb. Het komt op mij over dat dat een steeds grotere markt wordt, big business. Ik vraag mij af of het geld wel goed besteed wordt, aan de kinderen dus en niet aan aleerlei bureaus/tussenpersonen die hier een meer dan goed belegde boterham in zien. Ik begeef me op glad ijs maar ik denk dat dergelijke regelingen wel eens bekeken mogen worden, misschien een keurmerk (ja,dat kost ook veel, ik weet het).
En het is niet dat ik gezinnen en kinderen iets dergelijks misgun maar mogen die bedragen die gevraagd worden wat minder? Ik denk dat in de toekomst een regeling als deze misschien wel helemaal komt te vervallen als zij niet nader wordt bekeken. En dat is jammer voor gezinnen die niet buiten deze regeling kunnen.

Dollar
14-10-2010 om 22:45
En gonzo
Ik ben niet onder de indruk van die cijfers over misbruik van het pgb. Ze controleren niets. Alleen of de bedragen kloppen, niet of er wel echt zorg is ingekocht, niet of het kind er ook werkelijk is geweest, bonnen hoef je niet te overleggen, 't wordt allemaal zo geaccepteerd. Facturen en als alles opgeteld klopt en binnen de categorie past, vindt het zorgkantoor het prima.

Gonzo18
14-10-2010 om 22:58
Dollar...
Ongelooflijk dat jij zo oordeelt zonder zelf een pgb te hebben. Hoe weet jij dan hoe het in zijn werk gaat? Ik werk bij Per Saldo, de belangenvereniging van mensen met een pgb. Kom eens een dagje kijken bij ons en dan zie je hoe moeilijk het zorgkantoor vaak is. Hoe vaak ze met vragen komen over een verantwoording, hoe vaak pgb'ers bellen met de vraag of iets wel mag omdat ze geen fouten willen maken, of vragen wat wel en niet mag omdat de regelgeving zo onduidelijk is. Jouw voorstelling van zaken... omgaan met een pgb is niet eenvoudig en ermee sjoemelen... het lijkt voor buitenstaanders zo simpel maar dat is het niet. En vergis je niet, veel kinderen krijgen hun zorg rechtstreeks van een instelling. En dat is vele malen duurder dan een pgb. Iemand met een pgb kost de samenleving 75% van wat iemand kost die de zorg rechtstreeks van een instelling krijgt. Geen overhead, geen dure managers. Samen met de gehele patiëntenbeweging hebben wij de politiek een voorstel gedaan dat de zorg meer dan 10% goedkoper maakt, zonder te snijden in aanspraken. Daar praten we binnnenkortnover door. Zeker, er moet iets aan de kosten gedaan worden, maar wie zorg nodig heeft, heeft het nodig. Dat jij het zonder kunt, is mooi, maar helaas is dat niet voor iedereen zo.
Groetjes, Gonzo

Dollar
14-10-2010 om 23:08
Gonzo
Ik heb 3 pgb's hier in huis gehad. Heb ze de deur uitgedaan omdat ik niet wist wat ik met het geld moest doen. Zinnige therapie mag je er niet van betalen. Zorg die met school te maken heeft ook niet. Tja, wat dan nog?
Bovendien heb ik zelf zorg aangeboden en heb dus het pgb van 2 kanten meegemaakt. Als zorgverstrekker en als zorgafnemer.