koentje
13-10-2010 om 12:30
Fraude pgb
nou lekker dan. Er wordt veel fraude gepleegd met het PGB. Gisteren een reportage bij uitgesproken.
Heel goede dat dit aan het licht komt. Ik vind het zoiets ergs om dit geld zo te misbruiken!
Wij hebben zelf een PGB voor onze zoon en zijn hier heel blij mee. Wij handelen alles netjes af en misbruiken niets. Maar wel merk ook ik dat er bij bedragen overblijven die niet terug worden geeist.... Het is ook wel gemakkelijk denk ik.
Straks schaffen ze het af... wat moeten we dan?

Dollar
15-10-2010 om 23:08
Guinevere
De uitstpraak mag er dan wat hard staan, maar dat is wél waar het om draait. Als je je kind gaat mishandelen omdat je het niet aan kan, is het beter dat het kind af en toe een beetje rust krijgt en op logeerweekend gaat.
Waarmee ik (ook al uitgelegd in een ander bericht) Anna nergens van beschuldig en ook niets insinueer.

anna van noniemen
15-10-2010 om 23:12
Mwah
Maar je noemt het wel expliciet en haalt ook wederom mijn naam daarbij aan....gek hoor...je weet echt helemaal niks van mij of van hoe het er hier aan toe gaat, toch heb je wel je oordeel over mij klaar....

lilajolie
16-10-2010 om 08:53
Yes!
Ooievaar kan lezen!
Er ontstaat hier een vreemde discussie. Het is toch gewoon zo dat de regering voorzieningen heeft neergelegd waar je je eigen zorg mee mag inkopen? En als ik dan vervolgens maximale zorg in koop voor mijn zoontje, dan vinden mensen dat belachelijk? Ik begrijp dat niet. Is het jaloezie?
Ik ga hier ook geen rijtje opsommen ter verantwoording van ons pgb, maar man! We genieten er van met volle teugen.
Op het moment dat de zorgzwaarte van het gezin toeneemt door het aanwezigheid zijn van een gedragsstoornis, was het idee, dan 'krijg' je hulp. Dat is inderdaad om te voorkomen dat er kinderen noodgedwongen uit huis worden geplaatst. Al eens gekeken wat een plaats kost in een residentiële instelling? Dat is gewoon het achterliggende idee. Daar kan je toch niet over discussiëren? Het is zo als het is.
Geniet er van of houd op met gezever

Nancy
16-10-2010 om 10:51
Redelijk blijven
De vreemdheid van de discussie valt wel mee hoor. Ook mijn vriendin die dus zwaar gehandicapt is krijgt wel eens van dit soort maatschappij-kritische opmerkingen, alsof het een keuze is in een rolstoel te zitten en ten alle tijden verzorgd te moeten worden. Gelukkig treft de overheid inderdaad voorzieningen en discussies zijn er om ze te weerleggen, om anderen (criticasters)duidelijk te maken over het hoe en waarom, om duidelijkheid te brengen in de problematiek, en begrip te vragen / krijgen.
Mijns inziens helpt het dan niet nu schrijven
"We genieten er met volle teugen van" dat gaat mij te ver.
En niemand is jaloers op een ouder met een zorgenkind; lichamelijk ziek of met een gedragsstoornis.
Ik ben niet uit op veroordelen nogmaals de voorzieningen zijn er gelukkig en ik ga ervan uit dat eenieder er oprecht gebruik van maakt. Maar ik moest dit toch even kwijt.

Astrid
16-10-2010 om 11:52
Mijn pgb voelt niet goed meer
Ik heb zo'n zoon (met Asperger)waar op het oog niks mis mee is. Hij gaat zelfstandig naar het VO op de fiets, zit in de 2e gymnasium, is super slim en kan leren als de beste. Toch heeft hij een zeer groot PGB en net weer een nieuwe indicatie voor een rugzakje. Een bekende van mij werkt op het ministerie aan terugbrengen van de PGB's. Diegene snapte echt niet waarom hij een PGB heeft. Na uitleg van mijn kant ziet diegene nu in dat je aan de buitenkant van zo'n kind niets ziet. Dat hij autisme heeft had diegene wel gezien, want dat zie je gewoon bij hem wel.
Omdat zoon zo'n groot PGB heeft, wat gewoon per jaar niet op te krijgen is, kunnen wij elke vorm van hulp in kopen die we willen. Bij wijze van spreken kan ik voor 7 dagen per week 24 uur per dag inkopen. Ik mag zelfs huiswerkbegeleiding en oppas er van betalen. Toch zijn we daar heel selectief in. De 1e jaren maakte we 3/4 van het budget op. Dit jaar gebruik ik maar 1/4 en stort ik straks duizenden euro's terug. Het voelt gewoon niet goed om voor alles hulp in te kopen.
Wat ook meespeelt is dat mijn gevoel zegt dat mensen die echt gehandicapt zijn het harder nodig hebben. Laat die maar mijn PGB krijgen. Jeugdzorg denkt daar anders over en vindt ons een risico familie.
Ik heb in die 4 jaar dat wij nu PGB hebben wel heel veel fraude gevoeligen dingen voor bij zien komen. Wat mij betreft mogen die hard aangepakt worden. En dan heb ik het over belachelijke voorstellen van hulpverleners en zorgburo's en logeeropvang adressen. On het mom van het is toch je eigen geld niet, dus declareer dit nou maar. Nou nee dus. Ook heb ik jaren lang de aanbieding gehad dat zoon van z'n PGB naar Suriname kon (stond in een glossy full colour brochure van een PGB logeer instelling). Te belachelijk voor woorden!

fladder
16-10-2010 om 12:16
Grabbelgraagheid van instanties
Over de grabbelgraagheid van instanties wil ik binnenkort nog iets schrijven/een nieuw topic beginnen.
Ik vind zelf dat er twee verschillende pgb's moeten komen, omdat een lichamelijke handicap heel andere zorg vraagt dan de begeleiding voor autisten, adhd en zo. Beiden hebben zorg nodig, maar niet uit dezelfde berg centen. Het ligt hartstikke scheef!
Maar ik moet hier de goede woorden voor vinden, en dat lukt me momenteel niet goed.
Overigens vind ik de grijpgraagheid van instanties iets onvergelijkbaar anders dan het uitbetalen van de mantelzorger! Maar zolang sommige mensen het ongenuanceerd blijven zien als zelfverrijking (zelfs om aan 1 1/2 keer het inkomen te komen, yeah right!) ga ik die discussie niet meer aan.
Maar over die grijpgraagheid ga ik binnenkort een topic openen.

lilajolie
16-10-2010 om 12:49
Natuurlijk genieten
Het gaat mij ook te ver om te zeggen dat je het met een fysieke handicap dus zwaarder hebt dan met een psychische handicap. Dat zou je moeten navragen. Ik denk dat kinderen met gedrags- en leerstoornissen het heel moeilijk hebben, in welke situatie ook. Ik baal er van als een stekker dat mijn kinderen het zo zwaar hebben. Dus ja, we genieten met volle teugen van de tijd dat er ontlasting is en ontspanning, want dat is niet altijd voor iedereen vanzelfsprekend. Niemand kan daar over oordelen, dat zijn persoonlijke situaties.
Zo nu ga ik weer opvoeden, want ik kan niet 24/7 achter de pc zitten; jullie wel?

Gaia*
16-10-2010 om 13:02
Fladder
Ik ben dat heel erg met je eens. Het is heel vreemd dat deze zorgkosten uit 1 pot komen. Het klopt niet dat lichamelijke handicap en de geestelijke handicap uit een budget komen. Het is andere problematiek en het is logisch dat er discussie uit voortkomt. wie heeft het erger? Daar gaat het niet om. Het gaat er om wie er hulp/zorg/steun kan gebruiken.

T&T
16-10-2010 om 13:05
Jee astrid...
Hoe kom je ook aan zo'n groot pgb? voor een kind dat naar een gewone school gaat en daar ook zelfstandig naartoe kan... ik mag na die opmerkingtoch wel aannemen dat hij in zijn vrije tijd ook e.e.a. zelf kan?! en dan logeren in suriname??? niet te geloven.
Dat is overigens geen kritiek op jou als ouder, maar WEL op de instantie die het goedkeurt, en ja, ik struikel ook heel erg over die graaierige zorgverleners. Niemand die het in zijn hersens haalt met een groep kinderen in suriname te gaan logeren, een tentje op de hei is ook goed, maar ohh kijk: hij heeft een pgb! dan kan er opeens van alles... en met welk doel vraag ik me af. Dit is wel precies een heel fout voorbeeld.
Verder voelde mijn pgb ook niet meer goed, en ik had maar het minimale ik heb dus zelf niet meer de herindicatie aangevraagd. Dat daarmee dan ook de tog vervalt is wel een tegenvaller, want DAT was wel een welkome aanvulling op mijn inkomen. En dat mag ook gewoon zo gezien en gebruikt worden, een pgb moet je verantwoorden en anders terug betalen. Maar goed, het houd wel in dat ik nu als moeder niet meer een paar uurtjes per week ontlast word... en ook al sla ik mijn kinderen niet door het huis, dat was best wel welkom! Met een iets ander temperament had ik ze misschien wel door de kamer geslagen, krijg ik dan wel hulp? moet het dan eerst echt mislopen? ja, eigenlijk wel. Net als op school, waar je pas een rugzakje kunt aanvragen nadat een kind is vastgelopen en alle pogingen en hulpplannen van school bewezen niet geholpen hebben...
Maar volgens mij ga ik in kringetjes praten, ik heb hier eigenlijk alles wel gezegd.
groetjes, Tess

Guinevere
16-10-2010 om 13:51
Waar ik meer behoefte aan heb
Waar ik zelf nou meer behoefte aan heb, is dat mijn zoon nou eens zijn therapie vergoed zou krijgen, in plaats van dat het na 10 keer weer bekeken is voor dat jaar. Wat heeft een kind met een chronische aandoening nou aan een paar keer een psycholoog per jaar? Fysiotherapie, ergotherapie, idem. Je krijgt het maar voor enkele keren vergoed (10 toch?), alsof het om een ontstoken spier gaat.
PGB en TOG hebben wij niet. Ik ga niet eens de moeite doen om dat aan te vragen, ik zou niet weten waar ik dat geld aan moet besteden. Therapie, dat wil ik wel behoorlijk vergoed krijgen.

Astrid
16-10-2010 om 14:00
Reden pgb
Als je kind zeer agressief is naar zowel de ouders als naar de broertjes of zusjes dan is het of uit huis plaatsing of een groot PGB om het kind onder controle te houden. PGB is dan goedkoper.
Jullie hadden toch wel begrepen dat wij NIET naar Surimame waren gegaan?

Astrid
16-10-2010 om 14:09
Beperking in aantal keer therapie bij kind? hier niet
Ik heb 2 kinderen bij de GGZ psycholoog en ik heb nog nooit een beperking gehad in het aantal keren dat we er kwamen. Ik heb tijden gehad dat ik er om de 2 weken zat. Zoon heeft ook 3x een cursus daar gehad. Dochter is net klaar met 1,5 jaar speltherapie, ook nooit wat over gehoord.
Zoon heeft ook jaren elke week, jaar in jaar uit, fysio, zwemmen, ergo en logo gehad. Ook nooit iets gehoord over het aantal behandelingen. Zo wie zo nooit de verzekering gehoord over dingen voor de kinderen. Dit was op een revalidatiecentrum, misschien dat dat uitmaakt? Of ligt het aan je verzekering?
Of wil je een speciale therapie? Iets wat overal buiten valt?

Bastet
16-10-2010 om 14:17
Fladder
Als je dat onderscheid maakt,moet er nog een aparte regeling komen voor kinderen die in beide categorieen thuishoren,want die zijn er ook heel veel denk ik.Ik vrees dat het onderscheid meer rompslomp met zich mee zal brengen.

Bastet
16-10-2010 om 14:18
Guinevere
Mijn kinderen krijgen al jaren meer behandelingen fysio dan de tien standaard behandelingen.Briefje van de huisarts volstaat,de fysio stuurt deze dan naar de verzekering voor toestemming,et voila.!
bastet

Kayden
21-10-2010 om 11:28
Waarvoor pgb?
Ik zit deze discussie half te volgen, heb niet alles gelezen. Mijn zoon heeft ADHD, angststoornis en een leerstoornis met de kenmerken van NLD. Op school krijgt hij sinds kort een rugzakje en daar zijn wij uiteraard heel blij mee. Mijn zwager heeft een dochter met ADHD en 1 of andere vorm van autistme en hij krijgt enorm veel extra. Zo krijgt hij meer kinderbijslag voor haar en ook een PGB budget. Van dat budget wordt o.a. mijn zwagers zus mee betaald die regelmatig met haar nichtje naar de speciale zwemles gaat. (dit omdat haar eigen moeder geen rijbewijs heeft) Ik vind dit persoonlijk te belachelijk voor woorden. Dat de speciale zwemles vergoed wordt, vind ik prima, maar waarom diegene betalen die haar brengt en haalt omdat jij niet kunt? Mijn zwager heeft aangegeven dat ik dit ook moest gaan doen, via stichting MEE? 'Helaas' is mijn zoon te goed voor stichting MEE en moet ik de aanvraag zelf gaan regelen. Alles heb ik netjes ingevuld, tot de vraag welke hulp ik wil hebben.
Ik heb echt geen idee! Ik bedoel, zijn kleren gaan sneller stuk omdat hij door zijn tics zit te bijten of te plukken. Het speelgoed gaat sneller stuk dan bij een gemiddeld kind, Hij eet potloden en bijt de stiften stuk, dus die moeten ook regelmatig worden aangeschaft, maar verder zou ik niet weten waar ik mijn zoon nog meer mee kan helpen. Mijn zoon heeft AB en C gehaald en ik heb hem gewoon iedere les zelf gebracht, ook naar de sport breng ik hem zelf, doe ik voor mijn andere zoon ook die geen diagnose heeft. Ik denk dat er inderdaad nog veel te veel misbruik wordt gemaakt en dat daar de mensen onder leiden die echt dit budget nodig hebben.
Ik vind het zorgen voor mijn zorgenkind erg zwaar, maar het is wel MIJN kind en MIJN verantwoordelijkheid. Ik kan mezelf ook ontlasten als mijn zusje een keer komt oppassen of als mijn man 's avonds thuis is, daar heb ik toch geen PGB voor nodig?
Ben eigenlijk wel benieuwd waar je dit allemaal voor kunt gebruiken? Misschien kunnen jullie mij het nut vertellen en hoe ik hiermee mijn zoon help?

Juanna
21-10-2010 om 14:32
Wees blij , kayden!
dat je gezin blijkbaar zo goed funktioneert met je zorgenkind dat je geen hulpvraag hebt. En voor gezinnen zoals die van jou zijn de PGB's natuurlijk ook niet bedoeld. Die zijn bedoeld voor mensen met een beperking die wel een hulpvraag hebben, die het niet zonder hulp en begeleiding redden met hun kind thuis, en die geen netwerk hebben om op terug te vallen.

tsjor
22-10-2010 om 11:41
Juanne
'die geen rijbewijs hebben' hoort dat er ook bij? Want dat hoor ik Kayden zeggen.
Tsjor

punt
22-10-2010 om 22:51
Hier een twijfelgeval
Eigenlijk meer een twijfelgeval omdat de profs aangeven dat zoon een PGB ´nodig heeft`, en ik dus twijfel omdat me dat bijna het gevoel geeft dat ik zoon tekort doe als ik hem geen PGB ´gun`. Want tuurlijk, ik kan best tig dingen verzinnen die heel goed zouden kunnen zijn voor zoon. Maar echt nodig? Tsja, wie zal het zeggen, wie kan in de toekomst kijken (ik bedoel, ik kan niet vergelijken hoe zoon zich ontwikkelt met en zonder allerlei fancy therapeutische dingen.)
Dus mmhh, hier nooit een vraag van ons uit geweest voor PGB, toch het advies van psycholoog etc. Ik heb mijn vraagtekens. (moet zeggen dat ik me een poosje zo gek liet maken dat ik er bijna zelf in ging geloven, dat we PGB nodig hadden)

Kayden
27-10-2010 om 09:46
Juanna
Tuurlijk ben ik blij dat ik het allemaal nog kan bolwerken. Kan nog niet zeggen wat de toekomst brengt. Mijn netwerk om op terug te vallen is trouwens helemaal niet zo groot. Geen contact meer met mijn ouders, mede doordat zij de problemen van mijn zoon ontkennen. Mijn netwerk bestaat vooral uit mijn man die mij 's avonds de mogelijkheid geeft om te ontspannen.
Ik vraag me gewoon af waar je dat PGB allemaal voor kunt gebruiken. Welke hulp kun je daarvan betalen. Wie weet zit er iets tussen dat juist heel erg goed voor mijn zoon zou zijn en dan doe ik hem wellicht te kort als ik hem die mogelijkheid niet bied. Want heel eerlijk: Ik trek het allemaal wel, maar het is verre van ideaal! Als ik de mogelijkheid heb om mijn kind te helpen wil ik dat best wel en als ik recht heb op PGB om dat te bekostigen ook, alleen niemand lijkt mij te kunnen vertellen welke hulp er allemaal bestaat en niemand lijkt te willen begeleiden om te kijken wat er eventueel bij mijn zoon zou passen.
Ik wou met mijn posting deze vragen beantwoorden en gelijk ook duidelijk maken dat ik het zo jammer vind dat er zoveel mensen zijn die het geld gewoon willen hebben omdat ze er recht op hebben en dan dingen bekostigen die eigenlijk gewoon bij het ouderschap horen. Zoals die zwemlessen! Of eigenlijk meer het brengen en het halen! Ik bedoel: ze krijgt die speciale zwemles al volledig vergoed, dan kan ze van het uitgespaarde geld toch makkelijk een buskaartje kopen? De zwemles voor mijn ADHD-er heeft gewoon een vermogen gekost, zij krijgt het helemaal gratis en dat vind ik een beetje krom. Dat is alles! Dat geld had misschien beter besteed geweest bij een ander.