Polly Shearman
26-04-2010 om 14:40
Het is zover: medicatie
beide heren hebben vandaag Ritalin voorgeschreven gekregen, met een keurig opbouw schema erbij.
ze beginnen met halve pilletjes van 10 mg.
Morgen hebben ze echter schoolreis, dus ik wil ze alleen smorgens een halve geven voor ze weggaan. Om ze gelijk al de eerste dag zelfstandig een half pilletje te laten inmenen om 12 uur, gaat me iets te ver. Bovendien is concentratie niet erg vereist op schoolreis toch?
Ik ben heel benieuwd hoe het halve pilletje van deze middag bevalt.
Beide heren eten vreselijk veel, dus voor verminderde eetlust ben ik niet bang ( scheelt alleen in de boodschappen, ahhaha)
Hoe zijn de eerste weken medicatie bij jullie ADHDers verlopen?
groet, Polly

Asa Torell
29-04-2010 om 21:37
Tjeetje
Ik krijg tranen in mijn ogen van dit draadje! Wat hoop ik ontzettend dat dit blijvend is voor jullie, Polly en Sharon.

Guinevere
29-04-2010 om 21:49
Ja, dat is het medicijn
Jazeker dames, dat is de medicatie die zijn werk doet. Ik zie het hier thuis ook, als het spul gaat werken, daalt er opeens "iets" neer over zoonlief. Of liever gezegd, er verdwijnt "iets" in het niets. Binnen een half uur een verandering van stuiterbal naar een kalm figuurtje. OK, tamelijk kalm dan.
Het is misschien nog wel heeeel vroeg om het te vragen, Sharon, maar zie je mét de medicatie nu nog PDD-kenmerken bij je zoon?

Sharon*
29-04-2010 om 22:30
Asa en guinevere
Asa, wat vind ik dit nou leuk dat je zo meeleeft!
Guinevere, is nog inderdaad heeel vroeg, maar het zou me niks verbazen als blijkt dat hij geen PDD dingen heeft, maar aan de andere kant moeten we nog afwachten hoe het met hem gaat in grotere groepen, bijv naar een verjaardag gaan, waarbij hij dan in een hoekje wegkroop en wat me nu heel erg opvalt: hij heeft nu de rust om af en toe alleen te spelen, en wat doet hij: rangschikken of rekensommen maken. Hoeft natuurlijk niks te zeggen, maar is het wel opvallend. Ik ben ook heel benieuwd wat er uit de verdere onderzoeken gaat komen. Verder is hij nu nog meer dan ooit een spraakwaterval geworden en kan ellenlang over 1 onderwerp doorkletsen, maar op zo'n leuke aandoenlijk manier en vaak ook heel origineel.
Jongens, ik geniet weer zo van hem! Alsof ik mijn kind weer terug heb. Terwijl ik kortgeleden nog wel eens gefrustreerd tegen mijn man heb gezegd: als het zo doorgaat moet hij tijdelijk in een pleeggezin. Dat wilde ik niet echt, absoluut niet, maar het geeft wel aan hoe onhoudbaar het hier geweest is. Arm kind, wat heeft hij het zwaar gehad.
Ik vind dit allemaal bijna te mooi om waar te zijn. Ergens ben ik soms bang voor een onwijze terugval.
Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen, maar ik zie vol goede moed de vakantie tegemoet.
Hij was ook zo blij vandaag omdat zijn juf had gezegd dat hij goed had gewerkt!

ijsvogeltje
29-04-2010 om 22:45
Hier ook weer prima dag
Vanochtend was zoon al vroeg wakker en kwam nog even bij ons liggen. Nou ja, liggen... draaien, druk praten, nog meer draaien, erg onrustig.
Ná zijn ochtend-medicatie zagen we hem gewoon rustiger en beheerster worden. Goed aanspreekbaar, voor rede vatbaar, heerlijk gezellig kletsend en grapjes makend.
Vanavond ging hij erg laat naar bed, de medicatie was al ruim uitgewerkt. En ja, weer die onrust, het korte lontje, de snelle frustratie.
Maandag heeft hij intelligentie-onderzoek gehad bij de kinderpsycholoog. Dat duurt zo'n 2,5 uur en dat is wel lang voor een kind dat zich niet zo goed kan concentreren. De psycholoog (die zoon inmiddels goed kent) had ons al laten weten waarschijnlijk halverwege te stoppen, en dan het tweede deel een andere keer af te nemen. Maar dat was helemaal niet nodig. Hij was heel gemotiveerd en kon zich goed concentreren. Super he?

Sharon*
29-04-2010 om 22:54
Ijsvogeltje
Fijn zeg ook voor jullie!
Duurt zo'n intelligentietest zo lang? Mijn zoon krijgt er ook een, mijn hemel 2,5 uur! Wat goed dat je zoon dat volhield!

Elisa Gemani
29-04-2010 om 23:18
Test
Hier hebben ze de intelligentietest ook verdeeld over twee dagen ipv een. Wat de werking van de medicatie betreft: afgelopen weekend had mijn moeder vergeten zoonlief zijn pil te geven toen hij bij haar logeerde (zoonlief was het zelf dus ook vergeten) en ze was geschokt over de (negatieve) verandering in het gedrag van zoonlief; ze werd bijkans gek van hem, zijn gestuiterbal, zijn geraaskal, zijn tics en zijn onrust. Twijfelde ze eerst nog aan de medicatie, nu dus echt niet meer Ze zei zelfs dat ze zich niet kan voorstellen dat ik het al die jaren met hem zonder medicatie uitgehouden heb... En dat het wonderbaarlijk is te merken hoe zo'n kind juist meer zichzelf is met medicatie; de positieve kanten kunnen er veel beter uit komen en het kind zit zichzelf niet meer in de weg door de overprikkeling met alle negatieve gedragskenmerken vandien. Nou, zij vergeet zijn Concerta echt niet nog een keer lol

Sharon*
29-04-2010 om 23:24
Elisa
Ja zo zie je maar weer! Ik moet wel steeds denken aan al die negatieve berichten over Ritalin ed, maar ik zie er nu vooralsnog alleen maar positieve dingen aan. Mijn man was er eerst op tegen, wilde niet dat zijn zoon in een kasplantje oid zou veranderen. Nou het tegendeel is waar, hij is nog steeds zeer levendig, gelukkig maar.

ijsvogeltje
30-04-2010 om 01:36
Sharon
Ja, de WISC duurt 2 tot 2,5 uur. Maar de psycholoog hier had het echt leuk en gezellig gemaakt. Tussendoor twee keer gepauzeerd, limonade, koekje, push-ups gedaan, lol gemaakt. Zoon vond het echt een heel leuke ochtend.
Goed om van te voren te bespreken of je kind de test beter in twee keer kan doen. Ik heb begrepen dat niet alle testers daarmee akkoord gaan, sommigen gaan echt strict om met de regels rondom de WISC. Maar ja, juist als je een kind hebt dat 'iets' heeft, is een flexibele houding wel belangrijk. De test moet immers niet de ADHD (of wat dan ook maar) meten, maar toch echt de intelligentie.
Fijn dat jullie nu ook de goede kanten van de medicatie kunnen ervaren!

lilajolie
30-04-2010 om 08:28
Beetje afwijken: wppsi
Duurde ook twee uur en mijn zoon is vijf. Hadden ze ook wel over twee dagen mogen uitsmeren, want hij is erg laag uitgekomen door zijn ADHD!
Ik volg met belangstelling dit draadje, omdat ik merk dat hulpverlening om mij heen graag willen dat mijn zoontje ook medicatie krijgt. Ik vind hem nog erg jong. Enige ontremming is dan nog wel logisch. Een paar reserves zijn al weggenomen door de moeders van dit draadje! Wat fijn dat het verschil zo groot is, dat trekt je wel over de streep.

Pippin
30-04-2010 om 15:54
Soms duurt het wel langer
Even ter nuancering: bij mijn zoon duurde het wel heel lang (zeker vier weken) voor we positieve effecten van de ritalin zagen, hoor. Even voor de mensen die dit draadje later meelezen, ook net begonnen zijn en zich net als wij toen, wanhopig afvroegen of hun kind er nu zo eentje was die niet op het spul reageert.

Polly Shearman
30-04-2010 om 20:20
Zo'n fijne dag gehad!
Net alle zoons om 5 uur ons bed uit. De eerste paar uur vrijmarkt zaten er al op toen het tijd was voor de eerste halve pil. Sindsdien waren ze heerlijk gezellig. Geen ruzie. Geen driftbui. Niet de hele dag bezig met corrigeren. Heerlijk. Maar waarom moet, als het nu al zo goed gaat de medicatie omhoog? Of willen we het nu te graag en denken we alleen maar dat het beter gaat?

Jessy69
30-04-2010 om 20:50
Fijn om dit te lezen
Wij zijn met zoon ook het traject in gegaan om te kijken naar medicatie. Een jaar geleden zijn we ook bezig geweest, maar tegen de tijd dat we bij de psychiater terecht konden ging het alweer zo goed dat we toen besloten om het niet te doen.
Inmiddels gaat het slecht met hem en hebben we met spoed weer actie richting psychiater gedaan. Op 19 mei kunnen we terecht. Vorig jaar is toen ook ritalin voorgesteld en als ik dit draadje lees dan biedt dat dus wel veel perspectieven.
Overigens heeft zoon Asperger en geen ADHD.

ijsvogeltje
30-04-2010 om 21:29
Polly
Dan blijf je toch gewoon nog wat langer op deze dosering? Dan heb je wat meer tijd om te zien wat de effecten zijn.

Polly Shearman
01-05-2010 om 10:54
Ik stootte mijn teen
zoon zegt: ja dan moet je ook niet op blote voeten lopen, en ging direct pantoffels halen.
normaal zou ik een half uur bloedend en huilend op de grond moeten liggen voor ze door zouden hebben dat er iets was gebeurt, en nu stootte ik alleen heel even mijn teen, zei ik keer au. wreef erover, en zoon kwam gelijk in aktie!
ook had hij voor een fietstochtje, alle fietsen al klaar gezet, stoeltje van jongste alvast op fiets gemaakt enz.
terwijl wij normaal altijd op hem moeten wachten omdat hij dan nog zijn jas en schoenen moet zoeken terwijl wij allaan klaar staan om te vertrekken!
ik ben gewoon echt flabbergasted!!! zit met open mond naar hem te kijken!
beide broers hebben wel grote pupillen, hoort dat erbij??

Mamarijke
01-05-2010 om 15:52
Jessy69
Ik heb zelf ook Asperger en ga ws. eind mei beginnen met Ritalin. Ben benieuwd wat bij jullie de overwegingen zijn.

Jessy69
01-05-2010 om 17:38
Mamarijke
Wij zijn vorig jaar met zoon ook al bij een psychiater geweest en zij raadde toen ritalin aan i.v.m. het feit dat zijn hoofd steeds zo vol is. We konden kiezen tussen ritalin of een anti-psychotica (i.v.m. de depressieve gevoelens). We hebben toen niet doorgezet omdat tegen de tijd dat we eindelijk bij de psychiater terecht konden het eigenlijk alweer ging met hem.
Nu dus met spoed naar psychiater omdat het weer mis gaat. Als we hem bekijken heeft hij tijdelijke medicatie nodig tot ongeveer de zomervakantie. Dan gaat het weer met hem.