Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
09-07-2026 om 09:32
Ik weet t namelijk niet meer.
Onze dochter van 14, ASS, is sinds vorig jaar enorm afgegleden. Ze ging naar de 2e mavo havo, van het speciaal voortgezet onderwijs.
Ze was altijd al stil, en rustig en teruggetrokken, maar we kregen al snel door dat dit anders was. Zo prikkelbaar, verdrietig.
Ergens begin dit jaar kwamen we erachter dat ze zichzelf snijdt.
We vonden bloederige handdoeken ed in de was. Ze was op school gezien. We hebben aan de bel getrokken bij onze ambulante begeleider. Maar dochter schoot op slot. Op de wachtlijst van de GGZ.
Ze heeft op school laten vallen dat ze plannen heeft om haar leven te beëindigen. Vlak daarna intake GGZ. Maar nu wachten tot ze aan de beurt is.
We proberen met haar te praten maar ze wil niks, ze is boos op ons dat ze naar de GGZ moest, dat we haar niet haar gang laten gaan. Dat ze geboren is, dat ze überhaupt bestaat.
Ondertussen zitten haar vader en ik vol vragen, hoe kunnen we haar helpen, wat kunnen we nog doen, of wat moeten we juist laten.
We gaan er eerlijk gezegd ook een beetje aan onderdoor nu.
13-09-2026 om 12:10
Als er geen psychische hulp op gang komt en ze valt flauw zou ik morgenochtend meteen de huisarts bellen. Die kan er achteraan gaan bij de GGZ. Wat een onzin dat ze niks kunnen als een kind van 14 geen ‘intrinsieke motivatie’ heeft. Nee duh, daarom gaat het mis met haar!
Hier in de praktijk hebben we een POH GGZ jeugd. Zelf een nog jonge dame. Die krijgt in dit soort situaties vaak meer voor elkaar dan een ouder/oudere hulpverlener. Gewoon omdat de drempel lager is door haar leeftijd.
Advies van Tsjor vind ik ook goed. Ervaringsdeskundigen kunnen hier best een verschil maken.
Sterkte, wat zul je je machteloos voelen.
13-09-2026 om 17:39
Dank je wel. Fijn om jullie berichten te lezen , dat helpt me echt.