Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

In hoeverre mogen wij iets weten?


Misschien straatdealen. Kleine dealertjes die de pilletjes verkopen onder leeftijdgenootjes op scholen e.d.

Politie mag inderdaad niets zeggen. Maar soms komt zulk nieuws nog wel eens in het lokale krantje, als je niet in een grote stad woont (waar dit soort dingen vaker gebeuren en het nieuws niet meer halen). 

Ik heb ook zulke buren in het portiek gehad. Eerst jarenlang in het geniep dubieuze handeltjes, bijna elke nacht liep er 'visite' door het trappenhuis op en neer.
Op een gegeven moment gingen er bij de politie alarmbellen en stonden ze bijna wekelijks aan de deur.

Ik voelde me juist veiliger toen ze eenmaal op de radar van de politie stonden, dan werden ze in elk geval goed in de gaten gehouden. 

Het is tegenwoordig vrij makkelijk om met een dealer in aanraking te komen. Je hoeft maar argeloos te reageren op wat iemand zegt en je maakt zó contact.

Drugs distribueren is heel aantrekkelijk voor jonge pubers. Ze merken dat ze binnen een uurtje genoeg geld kunnen verdienen om een paar nieuwe Nikes te kopen. En dat is moeilijk te weerstaan.

Dus licht je kind tijdig in. Ben je eenmaal besmet dan kom je er haast niet meer uit.

 Wellicht komt er iets in het plaatselijke nieuws en de rechtszaak zal tzt openbaar zijn. Ik heb alleen geen idee hoe je erachter komt wanneeer er een bepaalde rechtszaak is.  Is er sprake van drugshandel dan kan de burgemeester ook het huis sluiten voor een periode, die besluiten zijn volgens mij ook openbaar.

Lijkt me heel logisch dat er niks verteld wordt door de politie. 

DanGun schreef op 24-09-2021 om 13:10:

Lijkt me heel logisch dat er niks verteld wordt door de politie.

Uit privacy-oogpunt wel natuurlijk, maar de politie heeft ook een taak naar andere bewoners van de straat.Een geruststelling zonder nadere mededelingen kan al genoeg zijn.

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2021 om 13:12:

[..]

Uit privacy-oogpunt wel natuurlijk, maar de politie heeft ook een taak naar andere bewoners van de straat.Een geruststelling zonder nadere mededelingen kan al genoeg zijn.

Ik denk niet dat ze die taak hebben maar dat weet ik niet zeker. 
In elk geval ben ik blij dat hulpverleners gewoon hun mond houden tegen de buurtbewoners, of dat nu politie, brandweer of ambulance is. 

DanGun schreef op 24-09-2021 om 13:14:

[..]

Ik denk niet dat ze die taak hebben maar dat weet ik niet zeker.
In elk geval ben ik blij dat hulpverleners gewoon hun mond houden tegen de buurtbewoners, of dat nu politie, brandweer of ambulance is.

Toch zeker een wijkagent, die heeft ook deze taak. Daar moet de wijk met zijn/haar zorgen terecht kunnen. Maar inderdaad,privacy moet gewaarborgd blijven.

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2021 om 13:18:

[..]

Toch zeker een wijkagent, die heeft ook deze taak. Daar moet de wijk met zijn/haar zorgen terecht kunnen. Maar inderdaad,privacy moet gewaarborgd blijven.

Zorgen uiten prima. Maar die agent mag nog niet eens zeggen dat ze zich wel of geen zorgen mag maken. Die mag hooguit een beetje meeveren en begrip tonen voor die zorgen. 

DanGun schreef op 24-09-2021 om 13:21:

[..]

Zorgen uiten prima. Maar die agent mag nog niet eens zeggen dat ze zich wel of geen zorgen mag maken. Die mag hooguit een beetje meeveren en begrip tonen voor die zorgen.

Toch een lastige situatie. Je wordt zelf wel geacht een vermoeden van bijvoorbeeld een drugslab/wietplantage  of andere criminele activiteiten aan te geven. Ik mag toch hopen dat als er echt een onveilige situatie zou zijn voor buurtbewoners, de politie iets doet ter preventie daarvan.

Ik heb ooit politie gebeld om mijn buren. Ik vond dat best lullig, op zondag avond. Ik heb toen later nog een keer gebeld met de vraag; was het terecht dat ik belde of hoef ik het de volgende keer niet weer te doen? Toen kreeg ik wel antwoord (dat aanwezigheid van politie in dit geval zeer wenselijk was geweest).

Overigens denk ik wel dat als er bij politie reden is tot serieuze zorg rondom kinderen in de buurt, ze wel contact opnemen. Dus niet bij een straatdealer of iemand die rottigheid uithaalt in de horeca ofzo. maar als ze denken dat kinderen slachtoffer geweest kunnen zijn denk ik dat ze wel aan de bel trekken

Joszy schreef op 24-09-2021 om 13:32:

Ik heb ooit politie gebeld om mijn buren. Ik vond dat best lullig, op zondag avond. Ik heb toen later nog een keer gebeld met de vraag; was het terecht dat ik belde of hoef ik het de volgende keer niet weer te doen? Toen kreeg ik wel antwoord (dat aanwezigheid van politie in dit geval zeer wenselijk was geweest).

Overigens denk ik wel dat als er bij politie reden is tot serieuze zorg rondom kinderen in de buurt, ze wel contact opnemen. Dus niet bij een straatdealer of iemand die rottigheid uithaalt in de horeca ofzo. maar als ze denken dat kinderen slachtoffer geweest kunnen zijn denk ik dat ze wel aan de bel trekken

Dat denk ik ook hoor.

Herfstappeltaart schreef op 24-09-2021 om 13:28:

[..]

Toch een lastige situatie. Je wordt zelf wel geacht een vermoeden van bijvoorbeeld een drugslab/wietplantage of andere criminele activiteiten aan te geven. Ik mag toch hopen dat als er echt een onveilige situatie zou zijn voor buurtbewoners, de politie iets doet ter preventie daarvan.

Misschien is er een agent in de zaal die het beter weet maar volgens mij niet hoor

Andere situatie, maar zelfde idee: Tijdje terug loop ik naar buiten, staat er een brancard. Voordeur van de buren wijd open en ik hoor de buurman, een vriendin van de familie en wat onbekende stemmen. Schrik me wezenloos want heb een goede band met mijn buren. Heb ook al meerdere keren een ambulance gebeld voor haar.
Ik klop aan en er komt een verpleger aangelopen. We kennen elkaar van die vorige situaties. Ik vraag ‘wat is er met Truus?’ Hij zegt ‘Het spijt me maar ik mag niks zeggen, u bent de melder niet’. Vervolgens stuurt hij die vriendin naar me toe want zij mag natuurlijk wel vertellen wat er is. 
Dus zelfs in zo’n situatie zeggen ze niks, ook al weet ik precies welke aandoening zij heeft en de verpleegkundige en ik elkaar ‘kennen’. 
Privacy is goddank een zwaar begrip. 

DanGun schreef op 24-09-2021 om 13:38:

[..]

Misschien is er een agent in de zaal die het beter weet maar volgens mij niet hoor

Andere situatie, maar zelfde idee: Tijdje terug loop ik naar buiten, staat er een brancard. Voordeur van de buren wijd open en ik hoor de buurman, een vriendin van de familie en wat onbekende stemmen. Schrik me wezenloos want heb een goede band met mijn buren. Heb ook al meerdere keren een ambulance gebeld voor haar.
Ik klop aan en er komt een verpleger aangelopen. We kennen elkaar van die vorige situaties. Ik vraag ‘wat is er met Truus?’ Hij zegt ‘Het spijt me maar ik mag niks zeggen, u bent de melder niet’. Vervolgens stuurt hij die vriendin naar me toe want zij mag natuurlijk wel vertellen wat er is.
Dus zelfs in zo’n situatie zeggen ze niks, ook al weet ik precies welke aandoening zij heeft en de verpleegkundige en ik elkaar ‘kennen’.
Privacy is goddank een zwaar begrip.

Dat vind ik toch een heel andere situatie. Hier was geen gevaar voor jou.

Gaat om het idee dat een hulpverlener niks mag zeggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.