Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Lena

Lena

03-01-2009 om 14:02

Intelligentietest zinvol?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

09-01-2009 om 13:05

Anders uitgelegd...

Nog eenvoudiger uitgelegd. Stel je voor dat Pietje hoort bij de beste 10% van de kinderen in taal. Pietje blijkt ook nog goed in rekenen te zijn en hoort daar ook bij de beste 10%. Sommige van de kinderen die goed zijn in taal, zijn dat niet in rekenen en omgekeerd. Dus als je gaat kijken over het geheel van taal en rekenen, dan zou Pietje met zijn scores tot de 5 % procent van zijn klas kunnen horen.

Omgekeerd geld dat trouwens ook. Stel dat Jantje hoort bij de 10 % kinderen die het laagst scoren op taal en ook nog bij de laagste 10 % van rekenen. Aangezien sommige kinderen hun slechte taalscore compenseren met een goede rekenscore en omgekeerd, zou het zomaar kunnen zijn dat Jantje bij de slechtste 5 % van de klas hoort.

tonia

tonia

12-01-2009 om 12:29

....luc, misschien kan jij me helpen..

Hoi Luc
Ik heb net op jullie site gelezen. Mijn vraag, mijn zoon heeft een piq dat meer dan 30 punten hoger ligt dan zijn viq. Ik zie dat hij daarom op schoolse activiteiten veel problemen heeft. Hoe kan ik hem helpen, zijn daar ook plannen voor of leidraden??
Kan ik dat ook ergens terugvinden?
Alvast bedankt.

Groet, tonia

tonia

tonia

12-01-2009 om 13:18

Eens kijken....

Ik zal je vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

Wat voor soort problemen heeft hij op school? Hij doet niks, tenzij hij moet. Is niet echt ergens mee te motiveren, tenzij met tijd voor knutselen ( kan hij heel goed). Zit inmiddels op cluster 4 onderwijs, maar ook daar blijft hij hangen. De dromer
Waarom werd de IQ test afgenomen? Omdat hij zeer sterk de indruk wekt dat hij tot heel veel in staat is, maar zeer weinig laat zien.
Zo ja, gaf de test meer inzicht in de oorzaak van de problemen? Nee, want de wisc 111 is 2 jaar geleden ook afgenomen, hij scoorde nu hoger, maar de enorme verschillen tussen subtesten bleef. Van zwakbegaafd voor verbaal tot bovengemiddeld voor performaal. Met ook nog de kanttekening dat tijd hem voor sommige subtest een zeer slechte score gaf, terwijl hij de test wel foutloos had gemaakt.

Toont VIQ aan dat hij op dit ogenblik een achterstand heeft op leeftijdsgenoten (d.w.z. viq< 100)? Ja, volgens de test wel.

Wat zegt het verslag van de IQ test (met observaties van de etstafnemer) verder? Dat we misschien wel aan moeten nemen dat onze jongen het gewoon niet kan...
Dat iedereen op moetletten om hem niet te overvragen omdat hij zo bijzonder intelligent uit de hoek kan komen..(misleidend)
En dat hij bijzonder veel last heeft van sterk associatief denken.

Mijn probleem nu, ik wil dat ze hem een kans en aandacht geven en hem stimuleren. Dat gebeurt veeeeel te weinig en alle info is mij dus zeer welkom.

Bedankt,
tonia

MM.

MM.

13-01-2009 om 22:38

Agnus dei

Tonia, had ik jou nou al eens gewezen op Agnus Dei, weet ik niet meer. Is een school voor kinderen die zijn vastgelopen in het onderwijs, er zitten bijna alleen hb'ers of (intelligente) kinderen die op de een of andere manier uitvallen. Moet je wel een beetje in de buurt wonen natuurlijk.
www.ipn-onderwijs.nl om je een beeld te vormen.

MM

Lena

Lena

24-01-2009 om 21:42

Update

Hoi,
Even wat van me laten horen. Zoon heeft inmiddels op school verschillende toetsen gedaan. Niet de citotoetsen, maar in ieder geval de dictees die bij de methode horen. Hij zit nu op niveau van groep 8 (hij zit zelf in groep 4), en hoeft dus qua spelling niet echt meer wat te leren en mag bovenbouwtaalwerk doen en werkstukken maken. Met rekenen zijn ze nog bezig, hij doet toetsen, en als hij die goed maakt mag hij de volgende toets doen, zo gauw hij blijft steken gaat hij aan het werk met die stof. Ik merk al wel aan hem dat hij veel beter aan het werk is op school, zijn werkhouding is veel beter, daaromheen is hij nog wel steeds onrustig en gauw van slag helaas.
Even tot zover, groetjes, Lena

cqcq

cqcq

26-01-2009 om 09:21

Fijn...

Fijn om te horen dat het beter gaat. Hij loopt wel erg veel voor. Wat gaat school daar mee doen? Zal lastig zijn om hem nog vier basisschooljaren bezig te houden als ik dit zo lees.

Was dit doortoetsen nu met of zonder ritalin?

Ik zou als ik dit lees ook zeker alsnog een iq - test laten afnemen. Die kon wel eens heel hoog uitpakken. Ik vind het nog steeds slordig dat ze dat niet in het eerste onderzoek meegenomen hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.