Lieveliefde
25-07-2026 om 13:07
Kind mee op vakantie?
Hoi allemaal,
Ik heb hier wel eerder geschreven over mijn dochter.
Helaas gaat het met mijn dochter niet goed en is thuis geëscaleerd door oplopende spanning op school.
Ze heeft een laag zelfbeeld
Wil minimaal eten
Heeft continu paniek aanvallen en wil de deur niet meer uit
Haar stress niveau zit structureel te hoog
Inmiddels is ze aangemeld bij GGZ (crisis)
Tot vorige week reageerde ze haar stress af op mij (ik was haar rode lap) ze deed mij pijn en kneep mij flink. (Hiermee is ze bekend wanneer ze hoog in spanning is)
Het traject wat wij gestart zijn is intens en vraagt veel van ons als gezin.
Naast mijn dochter hebben wij een ander kind. Ook zijn vakantie staat nu in het teken van hulpverlening en afspraken.
Nu hebben wij een verre reis met onze kinderen gepland.
Nu hebben wij de keus om te annuleren, dochter mee te laten gaan of dochter gaat naar opa en oma, daar voelt ze zich veilig en ze vind ook fijn om er te zijn.
Ons dilemma is enorm. Wanneer dochter ons enige kind was geweest hadden wij er niet over getwijfeld om de reis te annuleren. Echter heb ik ook een ander kind in huis die zich al een jaar verheugd op de reis en zijn teleurstelling zou groot zijn.
Ik wil mijn dochter niet thuis laten, maar ik wil mijn andere kind ook geen verdriet doen en het is ook zijn vakantie en alles draait nu al om mij . dochter. Dit is niet erg en doen wij uit liefde. Maar gun mijn andere kind ook zijn vakantie.
Wij hebben advies gevraagd vanuit de hulpverlening, zij geven aan dat wij hierin onze eigen keus moeten maken.
Izza
28-07-2026 om 09:03
Courage schreef op 27-07-2026 om 17:45:
[..]
Waar lees jij dit soort dingen? Hulpverlening heeft gezegd dat ze zelf een keuze moeten maken. Dat is niet hetzelfde als 'geen bezwaar'. En wat man wil, daar is met geen woord over gerept door TO.
Gek eigenlijk.
Ze hebben overleg gehad. En hulpverlening heeft niet aangegeven dat dochter niet bij grootouders kon blijven. Zelfs niet dat ze niet mee op reis zou kunnen. Vandaar dat ik geen bezwaar zeg. Ze hebben gezegd kiezen jullie maar wat je wilt. Als het echt niet mogelijk was geweest hadden ze dat gezegd. Hulpverlening is er verder nu ook niet en ze staat op een wachtlijst. Dus dan ga ik niet direct uit van een ernstige crisis. Dan zit je namelijk wel op een crisisplek. Of mag je absoluut niet op vakantie. Ik zou zo'n kind overigens nooit meenemen. Nog niet naar Drenthe. Laat staan in een vliegtuig!
Verder lees ik nergens bezwaren van de partner van to. Als hij thuis had willen blijven was er toch geen probleem en ook geen topic? Ik begrijp heel goed dat je na zo'n heftige periode toe bent aan vakantie. Iedereen kijkt er al maanden naar uit. En hier is nog een kind in het spel die al genoeg heeft geleden.
Ik denk niet dat 4 mensen die nu gefrustreerd thuis blijven de situatie beter gaan maken. En ook dat is een klap voor dochter. Zij gaat niet op vakantie en door haar toedoen gaat nu niemand weg. Dat zal ze waarschijnlijk wel voelen. En er is geen enkele garantie hoelang dit gaat duren en of en wanneer er een volgende vakantie komt.
Ysenda
28-07-2026 om 09:42
Izza schreef op 28-07-2026 om 09:03:
[..]
Ze hebben overleg gehad. En hulpverlening heeft niet aangegeven dat dochter niet bij grootouders kon blijven. Zelfs niet dat ze niet mee op reis zou kunnen. Vandaar dat ik geen bezwaar zeg. Ze hebben gezegd kiezen jullie maar wat je wilt. Als het echt niet mogelijk was geweest hadden ze dat gezegd. Hulpverlening is er verder nu ook niet en ze staat op een wachtlijst. Dus dan ga ik niet direct uit van een ernstige crisis. Dan zit je namelijk wel op een crisisplek. Of mag je absoluut niet op vakantie. Ik zou zo'n kind overigens nooit meenemen. Nog niet naar Drenthe. Laat staan in een vliegtuig!
Verder lees ik nergens bezwaren van de partner van to. Als hij thuis had willen blijven was er toch geen probleem en ook geen topic? Ik begrijp heel goed dat je na zo'n heftige periode toe bent aan vakantie. Iedereen kijkt er al maanden naar uit. En hier is nog een kind in het spel die al genoeg heeft geleden.
Ik denk niet dat 4 mensen die nu gefrustreerd thuis blijven de situatie beter gaan maken. En ook dat is een klap voor dochter. Zij gaat niet op vakantie en door haar toedoen gaat nu niemand weg. Dat zal ze waarschijnlijk wel voelen. En er is geen enkele garantie hoelang dit gaat duren en of en wanneer er een volgende vakantie komt.
Hulpverlening beslist niet of je wel of niet op vakantie mag, het is geen penitentiaire instelling met een enkelband. Ze kunnen alleen adviseren en dit kind staat op een wachtlijst.
Zelfs na een zelfmoordpoging kom je niet verder dan een wachtlijst nadat een psychiater 1x met je heeft gesproken en je beloofd het niet meer te doen. Ervaring van begin van het jaar.
Met dit kind zou ik het land niet verlaten op dit moment.
En ja, het gebruikelijk om een kind met een beperking uit logeren te sturen om de rest van het gezin rust te gunnen en een vakantie maar dan is dat altijd al het plan geweest, nu moet er eerst een plan waar het kind bij betrokken is gecanceld worden.
Ik zou dat doen en dan met zoon een weekend weg en voor die paar dagen dochter wel bij opa en oma laten logeren.
En ik betwijfel of een annuleringsverzekering hier soulaas zou hebben geboden.
Ademes
28-07-2026 om 09:52
Ysenda schreef op 28-07-2026 om 09:42:
[..]
Hulpverlening beslist niet of je wel of niet op vakantie mag, het is geen penitentiaire instelling met een enkelband. Ze kunnen alleen adviseren en dit kind staat op een wachtlijst.
Zelfs na een zelfmoordpoging kom je niet verder dan een wachtlijst nadat een psychiater 1x met je heeft gesproken en je beloofd het niet meer te doen. Ervaring van begin van het jaar.
Met dit kind zou ik het land niet verlaten op dit moment.
En ja, het gebruikelijk om een kind met een beperking uit logeren te sturen om de rest van het gezin rust te gunnen en een vakantie maar dan is dat altijd al het plan geweest, nu moet er eerst een plan waar het kind bij betrokken is gecanceld worden.
Ik zou dat doen en dan met zoon een weekend weg en voor die paar dagen dochter wel bij opa en oma laten logeren.
En ik betwijfel of een annuleringsverzekering hier soulaas zou hebben geboden.
Artsen (en dat geldt ook vast over hulpverlening) hebben hier inderdaad niets in te beslissen. Soms adviseren ze, maar meestal laten ze het aan de beoordeling van de ouders/verzorgers over.
Toen ons kind in het ziekenhuisbed lag en we met kinderarts en chirurg de vakantie besproken, hebben zij nooit gezegd dat het niet kon. Maar iedereen die naar dat kind keek, haalde het niet in z'n hoofd om het mee te nemen naar het buitenland.
En inderdaad, wat eerder is gezegd: soms moet het zoals het kan...
Kersje
28-07-2026 om 18:30
Joszy schreef op 27-07-2026 om 17:16:
Ik ben echt verbaasd dat mensen het een goed idee vinden om dit meisje 2 of 3 weken bij opa en oma te laten. Ze is een gevaar voor zichzelf maar ook voor haar omgeving. Ze is blijkbaar zo sterk dat TOs man TO moet ontzetten als ze wordt aangevallen.
Fijn als ze zich fijn voelt bij opa en oma en er een paar dagen kan logeren. Maar vorige week leek ze thuis ook tot rust te komen maar vervolgens liep ze toch weer weg met een paniekaanval en alles er op en er aan. Dat wil je opa en oma toch niet aandoen?
En als het daar misgaat is ze die veilige haven kwijt en TO de opvangplek waar ze wel eens een paar dagen kan bijkomen. Opa en oma zijn geen hulpverleners voor 2 of 3 weken. En als het misgaat zitten beide ouders ergens ver weg, die zijn niet in een halve dag thuis vermoed ik.
Dit x 100!
Ik zou, als ouder, totaal geen rust hebben en niet relaxed kunnen genieten van mijn vakantie! En het niet regelen van een annuleringsverzekering zou ik als een enigszins dure leerschool nemen, maar zou mij nooit meer gebeuren.
Euphoria
28-07-2026 om 18:39
Kersje schreef op 28-07-2026 om 18:30:
[..]
Dit x 100!
Ik zou, als ouder, totaal geen rust hebben en niet relaxed kunnen genieten van mijn vakantie! En het niet regelen van een annuleringsverzekering zou ik als een enigszins dure leerschool nemen, maar zou mij nooit meer gebeuren.
Ik kan me voorstellen dat deze ouders aan het eind van hun latijn zijn en daardoor juist nodig moeten opladen. En dan overweeg je vanalles en is de situatie hun boven het hoofd gegroeid.
Kersje
28-07-2026 om 19:18
Euphoria schreef op 28-07-2026 om 18:39:
[..]
Ik kan me voorstellen dat deze ouders aan het eind van hun latijn zijn en daardoor juist nodig moeten opladen. En dan overweeg je vanalles en is de situatie hun boven het hoofd gegroeid.
Oh, maar dat kan ik me best voorstellen hoor, maar ik zie ‘dochter achterlaten bij opa en oma’ dan niet als een soort van oplossing. Het is gewoon heel persoonlijk, zoals je al kunt lezen in dit topic.
Voor mij zou dit zelfs een extra zorg zijn, angst dat dochter bij mijn (schoon)ouders zou weglopen en dan zit je daar in een ver land.
Ik zou mijn ouders gewoonweg nooit willen opzadelen met zo’n verantwoordelijkheid mbt mijn zieke kind. En dit zelfs buiten het feit dat ik mijn zieke kind überhaupt niet zou kúnnen achterlaten om vakantie te vieren. En nee, dat zeg ik niet om TO een schuldgevoel aan te praten ofzo, maar is puur mijn gevoel en mening.
Izza
28-07-2026 om 20:27
Kersje schreef op 28-07-2026 om 18:30:
[..]
Dit x 100!
En zo is iedereen weer anders. Deze ouders en broer! willen niet wekenlang thuiszitten terwijl alles geregeld is en ze hier maandenlang naar hebben uitgekeken. Thuiszitten zal ook niets veranderen. Meisje gaat er niet beter van worden. Sterker nog ze voelt zich er niet veilig en valt haar ouders zelfs aan. Waarom to een schuldgevoel geven als ze toe is aan rust en ontspanning. Dan kan ze daarna ook beter de situatie weer aan. In geval van nood bellen grootouders de politie of crisisdienst en wachten tot ze weer terugkomt. Meer kan je ook niet doen. Het is niet dat de ouders haar op dit moment kunnen helpen. Dan blijf je thuis want dan heeft jouw aanwezigheid een doel. Nu toch niet. Uiteindelijk moet ze aan zichzelf werken en kan je weinig als ouders.
Venusss
28-07-2026 om 21:19
Izza, je doet een aanname die echt niet klopt. Ook bij ernstige crisis is er vaak helemaal geen crisisplek voor een kind. Was dat maar zo "makkelijk". Een beetje off topic misschien, maar ik wilde dit wel even kwijt.
Max88
29-07-2026 om 19:33
Izza schreef op 28-07-2026 om 20:27:
[..]
En zo is iedereen weer anders. Deze ouders en broer! willen niet wekenlang thuiszitten terwijl alles geregeld is en ze hier maandenlang naar hebben uitgekeken. Thuiszitten zal ook niets veranderen. Meisje gaat er niet beter van worden. Sterker nog ze voelt zich er niet veilig en valt haar ouders zelfs aan. Waarom to een schuldgevoel geven als ze toe is aan rust en ontspanning. Dan kan ze daarna ook beter de situatie weer aan. In geval van nood bellen grootouders de politie of crisisdienst en wachten tot ze weer terugkomt. Meer kan je ook niet doen. Het is niet dat de ouders haar op dit moment kunnen helpen. Dan blijf je thuis want dan heeft jouw aanwezigheid een doel. Nu toch niet. Uiteindelijk moet ze aan zichzelf werken en kan je weinig als ouders.
Een psychiater krijgt een cliënt met een psychose vaak niet eens opgenomen via de crisisdienst, dus daar hoef je het niet van te verwachten.
DeOnbekende
29-07-2026 om 19:40
Ik vind het echt een no-brainer: natuurlijk gaat de vakantie niet door. Heel naar voor de rest van het gezin, maar een ernstig ziek gezinslid is nu eenmaal heel naar.
MoederIADHkind
29-07-2026 om 19:59
Max88 schreef op 29-07-2026 om 19:33:
[..]
Een psychiater krijgt een cliënt met een psychose vaak niet eens opgenomen via de crisisdienst, dus daar hoef je het niet van te verwachten.
Dit. Crisisdienst is niet vergelijkbaar met de ambulance of huisartsenpost bij een gebroken been of hoge koorts. Hooguit is er een goed gesprek, maar meestal is het advies doe maar even rustig aan en succes ermee.
Kind is doodziek, met een serieuze kans op terugval. Dan kan de rest van het gezin er uit willen, maar dat plooi je dan maar. Heel vervelend, maar het is niet dat ziek kind dit expres doet, en er voor gestraft moet worden.
Zoals ik al suggereerde; zoon gaat twee weken naar ergens waar. De eerste week gaat moeders mee, de tweede vader. De ouder die thuis is heeft kind in huis of bezoekt opa en oma elke dag, om ze te ontlasten en de vinger aan de pols te houden. Ouder die bij zoon is, bemoeit zich nergens mee en neemt de noodzakelijke rust.
Tismewat
29-07-2026 om 22:27
Misschien heb ik eroverheen gelezen maar waar is vader? Kan hij samen met andere kind niet gaan? Jammer dat jullie deze keer niet als gezin kunnen gaan maar de wal keert het schip.
Persoonlijk zou ik mijn hulpbehoevende kind niet alleen thuis laten. Ook al zijn opa en oma er. Het is duidelijk dat ze behoorlijk instabiel is en er van alles kan gebeuren. Stel je voor dat je dan ergens zit waar je niet snel naar huis kunt. Persoonlijk zou ik dan hoe dan ook geen fijne vakantie hebben.
Ik zeg dit niet zomaar, zelf hebben wij ook een kind waar we ons aan moeten aanpassen, andersom kan nu eenmaal niet.