
ClaudiaS
23-11-2006 om 12:18
Kinderen met taal/spraakproblemen, opnieuw draadje
Ik kan het draadje niet meer vinden, daarom maar opnieuw een draadje.
Hoe is het met allemaal?
Met Billy gaat t heel goed. Sinds hij op school zit gaat hij als een speer met praten, kan al een beetje 2-woordszinnen, voelt zich er heel vrolijk bij, en heeft zo,n zin ook om te praten!
Hij krijgt logo op school, en dat gaat heel goed!
Vraagt nu zelf om zn drinken bv, dat heeft hij nog nooit gedaan, kortom we zijn heel trots, in kleine stapjes wordt onze kleine man groot!
groetjes Claudia

Jessicah
23-11-2006 om 22:38
Goed idee, claudia
Ons oude draadje is inderdaad gearchiveerd. Wat fijn dat jullie nu zo'n vooruitgang zien bij Billy. Het is voor mij ook wennen dat mijn vroeger zo'n zwijgzame Jonathan nu achterin de auto honderd uitpraat en zelf liedjes zingt. Eerst was hij altijd stil, want zonder oogcontact en handen en voetenwerk wist hij dat hij toch niet begrepen werd.
De logopediste is nu bezig met de K-klank , die kan hij nog niet, maar heel langzaam met eindeloos oefenen begint iets te komen wat er op lijkt.
Helaas slaan hier in Italia nu ook de bezuinigingen toe. Drie keer raden waar ze op gaan bezuinigen. Juist, aan zorg voor kinderen met handicap. Grrrr. Daarom hebben ze nu bsloten dat Jonathan niet 'ernstig genoeg' meer is voor contenu logopedie en hij het 2 maanden wel en dan 2 maanden niet moet krijgen zodat er plaats komt voor een ander kind op de wachtlijst. Ik ben er ietwat gefrustreerd over. Aan de ene kant krijg ik het advies om hem nog een jaar door tye laten kleuteren, omdat hij nog niet goed genoeg zou zijn voor de lagere school (groep 3 ) volgend jaar en aan de andere kant is hij 'te goed' om contenu zijn broodnodige logopedie te krijgen. Dat moeten de oudrs die 2 maandenm dan maar oefenen. Gelukkig was er net een nieuwe sessie van star gegaan, dus tot ongeveer Maart krijgt hij in ieder geval nog gewoon 2 keer in de week logopedie. Ik krijg alleen wel een erg tussen wal en schip gevoel.
Ik heb ook nog geen idee waar ik hem nu in januarie voor moet inschrijven. Aan de ene kant is hij echt aan lezen en schrijven toe en doet niets anders als van alles tellen, voor en achteruit. Aan de andere kant snapt hij vaak niet wat er bij opdrachtjes van hem verlangt wordt en doet die dan dus helemaal fout. Moeilijk, ik denk dat ik er binnenkort maar een apart draadje over opzet.
Morgen hebben we alvast een niet verbale test bij een kinderpsycholoog om te kijken of de ontwikkelingsachterstand die uit de vorige test kwam inderdaad algemeen is of vertekend werd door specefieke taalbegripsproblemen.
Groetjes Jessica

Jessicah
04-12-2006 om 21:43
Uitslag test
Helemaal vergeten om de uitslagen van de non-verbale test te vermelden. Het draadje is ook niet erg actief op het moment.
Jonathan werkte gelukkig gelijk mee met de psycholoog, die gelijk geprobeerd heeft om hem de test te geven in een vorm die ze normaal vanaf 6 jaar geven. Tot en met 5 jaar worden fysieke houten puzzels e.d. gegeven, terwijl ze vanaf 6 jaar een schrift geven met plaatjes, die het kind zich dan op de goede plaats moet voorstellen. Dat ging prima. Het probleem van Jonathan ligt waarschijnlijk inderdaad specefiek in het taalgebied, zowel wat spreken als begrip betreft. Omgerekend naar de IQ-schaal scoort hij op een talige test 68 en op de non verbale test 148.
We mogen dus door naar de volgende ronde
Verder is er misschien een mogelijkheid om hem in januarie onder voorbehoud in te schrijven in groep 3 en dat dan in mei te bevestigen zonder zijn rugzak te verliezen.
Groetjes Jessica

Jessicah
12-12-2006 om 21:01
Niemand meer?
Ik ben benieuwd hoe het met iedereen gaat.
Groetjes Jessica

zofia
13-12-2006 om 18:32
Hoi
ik heb eem tijdje terug hier gevraagd wat jullie vonden van de trage spraakontwikkeling van ons dochtertje Roma.
Op 30 januari wordt ze 3. Ze begint nu af en toe een soort 2-woordzinnetjes te maken, alleen zijn de woorden vrij moeilijk te ontcijferen. Ook door ons.
We zijn hier naar de artsenpraktijk geweest, ook omdat ze erg veel valt en in het geheel een erg jonge indruk maakt. Ook de arts vond het wel zorgelijk. Ze is nu doorgestuurd naar de kinderneuroloog voor verder onderzoek.
De dokter koos voor de neuroloog, omdat we bang zijn dat ze misschien dezelfde ziekte heeft als bij mij vermoed wordt (mitochondriele myopatie).
Ook onze familie en vrienden beginnen zich zorgen te maken. Ze is ook érg levendig. Mijn zwager vroeg zich af of ze misschien autistisch zou kunnen zijn.
Kortom, allemaal best zorgelijk. Het is heel dubbel. Aan de ene kant opgeluchting dat ook anderen zien wat wij zien, maar aan de andere kant is de bevestiging door anderen van deze angstige vermoedens erg akelig.
groet, Zofia

Jessicah
14-12-2006 om 15:06
Oef zofia
Ik hoop dat het geen mitochondriele myopatie is. Ik snap je dubbele gevoel heel goed. Aan de ene kant fijn dat je erkenning vindt dat je niet gek of overbezorgd bent, aan de andere kant de zorg dat het niet iets 'ernstigs' is en of het wel goed zal komen.
Wanneeer hebben jullie dat onderzoek bij de kinderneuroloog?
Groetjes Jessica

zofia
14-12-2006 om 20:43
Hoi jessica
We moeten nog een afspraak maken, we zijn net verwezen.
Ja het is heel dubbel.
Er zijn ook andere dingen die ons opvallen bij ons kleintje, zoals veel vallen en ab-so-luut niet luisteren.
Ik heb het gevoel dat Roma toch zeker een jaar achterloopt op leeftijdsgenootjes. Ze is onze derde dus ik heb toch wel een beetje kijk er op.
We zijn erg ongerust. Het is zelfs zo erg dat het niet praten ondergeschikt is aan onze andere zorgen.
Het begint pas een beetje door te dringen hoe ontzettend en definitief ons leven verandert door mijn ziekte, maar nu komt deze veel grotere zorg om de hoek kijken.
Als je op je veertigste een mitochondriele myopathie krijgt is het slopend, maar als je die op je derde krijgt loopt het meestal niet goed af.
We leven maar een beetje met de dag op het moment. Eigenlijk schuif ik dit soort gedachten meestal ver van me af. Eerst maar eens kijken wat de neuroloog van haar vindt.
Zofia.

Annelies4
30-12-2006 om 15:41
Wat leuk!!! ons draadje is er weer....
Hoi Meiden,
Allereerst wat leuk, Claudia, dat je ons draadje weer hebt opgestart. In het laatste draadje heb ik nog wel een paar reacties gegeven, maar sinds feb. 2006 ben ik met mijn gezondheid gaan kwakkelen en waren de zorgen om Jazz minder groot dan om mij. De laatste tijd was ik, jammergenoeg, het middelpunt van het gezin.
Afijn, zo nu en dan heb ik nog wel meegelezen en weinig tot geen reacties geplaatst. De laatste die ik mij herinner, omdat ik daar zoveel in herkende, heb ik gevraagd het verder via de persoonlijke mail te doen. Teminste als zij interesse had of vragen. Maar nu ontdek ik weer ons draadje en kan het "als vanouds" niet laten een update te geven.
Jazz gaat gestaag vooruit in zijn taal-/spraak ontwikkeling. Net als Jonathan is hij ook bezig (op zijn manier) met zingen/dansen, cijfers en letters. Hij wordt dan ook (onbewust)gemotiveerd door zijn zusje, die inmiddels in groep 3 zit. Hij bezit nog steeds zijn kopieercapaciteiten (hihi). Alleen het lijkt wel of er meer diepgang in komt.
Jazz heeft een paar weken geleden het dyspraxieprogramma qua logopedie helemaal afgerond. De oefeningen worden nu wat ingewikkelder, zoals het afwisselen van woorden o.a. mist, kist. Begrippen zoals 'daar', 'onder'en 'boven'. Het ik- en mij-begrip, altijd lastig en hij/zij. Het is niet meer te geloven dat Jazz vorig jaar september op school kwam met een zeer ernstige spraakstoornis..... keihard werken, herhaling, geduld en hem tijd gunnen om na te denken om zijn verhaal te vertellen (zeer moeilijk voor buitenstaanders en som ook nog wel voor ons); hebben dus toch hun vruchten afgeworpen. Gesprekken start hij tegenwoordig al zelf en met behulp van zijn schoolmap komen wij heel ver. Het kost tijd en geduld, moeilijk... want mijn dochter wil altijd alles voorzeggen en als je haar daar op aanspreekt is het: "oeps, oh ja, Mam, vergeten", ja ik weet het Jazz kan het zelf, alleen heeft hij tijd nodig en moet langer nadenken wat hij wil gaan zeggen. Och, die lieve meid gaat echt voor haar broertje. "tje"? Hij is gisteren gewoon al weer 5 jaar geworden.
Nu Jazz al zover is, ik bedoel vorig jaar dacht ik nog Jazz en praten dat lukt nooit, durf ik al voorzichtig verder te kijken. Hoe zal het verder gaan met lezen, schrijven en rekenen.... terug naar het reguliere?!! Zijn indicatie loopt tot 2008. Dus halverwege 2007 wordt ook hier de afweging gemaakt of Jazz te goed voor het speciale onderwijs is, maar redt hij het dan wel op het reguliere. Ik zou hem toch nog wel heel graag op zijn school willen houden, zodat hij ook veel tijd en aandacht krijgt bij het onder de knie krijgen van de beginselen van lezen, schrijven en rekenen.
Oh, Jessicah waar zijn ze toch mee bezig in Italië???? Logopedie is voor onze kindjes een zaak van overleven. Qua school sta je ook weer voor een moeilijke beslissing. Nou beslissing, je hebt niet veel keuze begrijp ik. Poeh, groep 3 met rugzakje... wat spannend voor Jonathan. Dat langer kleuteren vind ik, eerlijk gezegd, ook geen super-optie. Zijn problemen liggen het meest op het taalgebied, maar voor de rest is hij al lang geen kleuter meer. Hij zal dan ook meer in groep 3 op zijn plek zitten en dat wordt geen makkie. Maar hij heeft wel een goede start/basis achter zich en zit ook lekker in z'n vel begrijp ik... ik heb goede hoop, hoor, Jessica!!
Billy gaat als een speer, oh, heel herkenbaar!! Lekker in z'n vel op school met andere kindjes en dat hij ook zelf nu gaat vragen. Ik word er al vrolijk van als ik het lees. Je hebt gewoon een ander kind in huis.
Zofia, bij Jazz in zijn klas zit een meisje die veel overeenkomsten heeft met jouw dochtertje. Ik ben met haar moeder bevriend geraakt, zodoende weet ik wat meer over de medische achtergrond. Zij is te klein voor haar leeftijd en heel actief, luisterde heel slecht en viel voortdurend. Heel instabiel. Op medisch gebied is zij helemaal binnenste buiten gekeerd van spierbiopt tot scan en ruggenmergpunctie. Echter bij alle onderzoeken is er niets te vinden. Ik kan je wel vertellen in het jaar dat ik haar ken, is zij ook enorm vooruit gegaan. De eerste stap was het gebruik van visolie, en natuurlijk de logopedie en fysiotherapie (oefeningen, evenwicht) op school. Zo had ik haar enige tijd niet gezien en laatst op een theemiddag op school sprak ik haar moeder weer en die was zo enorm opgelucht, want zij gaat inmiddels ook "als een speer". Ik kan het beamen, wat een sprong heeft dat meiske gemaakt. Ik hoop dat met de tijd ook Roma zulke ontwikkelingen mag maken. Wanneer zal het duidelijk zijn of zij ook de ziekte heeft die jij hebt?
Het is een heel verhaal geworden en ik blijf ons draadje vanaf nu weer trouw volgen. Wij gaan vanaf 2 januari een paar dagen naar EuroDisney Parijs.... hadden we wel verdiend dachten wij zo. Dus, jongens, mocht ik jullie niet meer spreken alvast een fijne jaarwisseling!!!
Liefs, Annelies

Hellen Pijls
01-01-2007 om 15:26
Jee wat fijn
Een draadje over spraakproblemen!
Wij hebben een dochtertje met een schisis, 2,5 jaar uit China sinds 13 juni 2006, en bij haar wordt binnenkort het zachte gehemelte gesloten zodat ze goed kan leren praten, ze gebruikt nu vrijwel alleen klinkers omdat ze geen medeklinkers kan maken. Na de operatie krijgt ze dan lopopedie, ben erg beniuewd of het dan beter zal worden.
hellen

Jessicah
04-01-2007 om 20:01
Duimen jullie voor ons?
Volgende week op de 11e moet Jonathan voor de gehandicaptencommissie komen en van hun oordeel hangt het rugzakje voor volgend schooljaar af en of de logopedie vergoed wordt. Als het niet goed gaat of liever gezegd als hij te goed bevonden wordt zal hij nergens meer recht op hebben waardoor hij zal moeten blijven zitten, want groep 3 zonder rugzak gaat echt niet.
Ik ben dus eigenlijk best wel een beetje zenuwachtig en hoop dat ik een commissie krijg die zal snappen hoezeer zijn taalontwikkelingsstoornis hem in ZIJN KUNNEN belemmert ipv alleen te kijken of hij de minimumeisen van wat hij voor zijn leeftijd moet kunnen haalt.
Groetjes Jessica

Hellen Pijls
07-01-2007 om 21:21
Hoi jessica
We zullen duimen!! Wij moeten een week later naar Nijmegen om te kijken of Jiao Na snel geopereerd kan worden aan haar zachte gehemelte, ben benieud
GRoetjes
Hellen

Jessicah
09-01-2007 om 09:10
Bedankt hellen
Ik zal hier wel verslag komen doen over hoe het gegaan is.
Jullie ook succes gewenst voor volgende week.
Groetjes Jessica

GeMiJo
11-01-2007 om 22:13
Binnen vallen
hoi,
Ik val zomaar midden in een al heel lang draadje, te lang om te lezen denk ik.
We hebben een 2 ling waarvan het meisje een ontwikkelingsahterstand heeft Dit hadden we heel snel door.
Maar goed ze is nu 5 jaar, gaat naar speciaal onderwijs en ook gedeeltelijk naar de basisschool, juist omdat ze wel immiteerd.
Nu is haar spraak niet wat het moet zijn. Ze praat onduidelijk, meer als een kindje van 3 denk ik of nog onduidelijker.
We hebben tot nu toe nog geen diagnose gekregen. We denken dat ze meer kan dan eruit komt, maar de spraak is niet wat het zou moeten zijn. We denken als dat goed is ze zich ook veel beter kan verwoorden.
Ik denk zelf dat het dysfasie zou kunnen zijn. Ze heeft ook open mond gedrag en smakt daardoor ook enorm ( gek van te worden)
Hebben jullie hier ervaring mee??
Ze krijgt nu 1 keer per week logo via het speciale onderwijs, maar we denken dat dit te weinig is. Wel gaat het praten beter omdat ze ook naar de basis gaat. De kinderen die bij haar in de klas zitten op speciaal onderwijs praten allemaal slecht, onduidelijk of niet.
Wel is het zo dat ze nog een half jaar in deze groep zit en daarna ze naar de zml of ml gaat.
Michella

Syfran
12-01-2007 om 19:13
Ook nieuw
Hoi allemaal,
ik zag het draadje en heb alles gelezen.
Ik heb een zoon van 8 met een spraakprobleem. Als peuter had hij al de nodige moeilijkheden o.a. doordat hij de letter "k" niet uit kon spreken (net als Jessicah haar kleine). Robin heeft in de groepen 1 en 2 van de basisschool logopedie (en fysiotherapie)gehad en dat ging toen langzaam beter. Echter in groep 3 toen hij begon met lezen en woorden leren sprak hij ineens de "k". Toen is de logopedie gestopt. Tijdens de logopedie en fysiotherapie is bij hem de diagnose dyspraxie gesteld.
Nu is hij 8 maar zijn taalgebruik bleef slecht, hij zegt byvoorbeeld staart i.p.v. start en alle zinnen laat hij eindigen alsof er een vraagteken achter staat. Zelf hebben we het idee dat er meer aan de hand is maar op school krijgen we weinig backup (hebben ooit gevraagd of hij mogelijk hoogbegaafd is gezien hij ontzettend goed is op alle vakken op school zonder er iets voor te doen). Dus afgelopen dinsdag zijn we met hem naar de huisarts gegaan met het verhaal. Deze heeft ons wederom doorgestuurd naar logopedie omdat hij denkt dat het een vorm van stotteren is. We kregen een aantal adressen mee van de huisarts waaronder van een centrum waar ze meer dingen behandelen dan alleen spraakstoornissen (ook autisme, stotteren, dyslexie enz) en wij hopen dan ook dat ze daar meer kunnen ontdekken.
Ik zal blij zijn als het een naam krijgt en we daar op kunnen reageren, nu hebben we het gevoel dat hem meer mankeert maar krijgen we geen bevestiging vanuit de medische wereld en school.
Groeten Froukje

Annelies4
13-01-2007 om 12:24
Wat een reacties.... gezellig!
Hallo Allemaal,
Dag Hellen;
Wat spannend, tenminste dat vind ik altijd operaties. Je ziet altijd uit naar het eindresultaat en de tussenliggende tijd "brrrr". Alhoewel achteraf vinden we het altijd wel meevallen, en daar moeten jullie ook vanuit gaan!!!
Wat goed dat jouw dochtertje uit zichzelf al de klinkers maakt. Het lijkt mij "logisch" dat straks de medeklinkers, na de operatie, dan ook op gang gaan komen. Helemaal onder begeleiding van een logopediste en niet te vergeten, de mensen in haar directe omgeving. Niet alleen de logopediste kan daar voor zorgen. Iedereen in het gezin zal zijn/haar steentje moeten bijdragen.
Succes volgende week in Nijmegen!
Dag Jessica;
De 11e is natuurlijk al lang voorbij, maar kreeg je meteen dezelfde dag de uitslag????? Oh, wat spannend, toch....
Dag Michella;
Kindjes met een taal-/spraakontwikkeling hebben zeker meer in hun "mars", maar het moet hun aangeleerd worden om het eruit te krijgen. Wij hebben het hierbij over "vaardigheden" op het sociale vlak of gewoon een spelletje starten (gaat niet vanzelf). Na eindeloos oefenen en/of kinderen de tijd geven om na te denken wat zij willen zeggen of willen doen en ook begeleiden.
VAT= Volgen; Aanpassen en Toepassen. (heb ik natuurlijk niet zelf uitgevonden, is onderdeel uit een cursus.... hihi).
Quote: Ze heeft ook open mond gedrag en smakt daardoor ook enorm ( gek van te worden). Hebben jullie hier ervaring mee?? Annelies: nee, Jazz heeft dit gedrag niet, zelfs niet kwijlen. Wel vreemde substanties in zijn mond, dat veelt hij niet. Heel, heel, langzaam leren we hem dingen eten. Pffff..... we zijn er nog lang niet.
Eén maal in de week logopedie, lijkt me in mijn ogen wel wat weinig. Jazz krijgt momenteel op school 3x in de week. En natuurlijk wordt er op zijn school de hele dag met "taal en spraak" gespeeld/geoefend.
Dag Froukje;
Ik kijk uit naar jouw ervaringen, omdat jouw zoon al 8 is en Jazz net 5 jaar is geworden. Iedereen kijkt altijd vooruit en naar de toekomst (doe je het niet bewust, danwel onbewust).
Over het algemeen maken onze kindjes altijd vorderingen, de factor tijd en geduld is een pré. Ook bij Robin zie ik dat "gelukkig" weer terug.
Jammer, dat zijn logopedie is gestopt. Mijn ervaring met huisartsen (hoop dat ik geen huisartsen tegen .... schop), zij kijken altijd anders aan tegen deze stoornissen. Ze bekijken het veel te medisch; te oppervlakkig; moeten meer naar de ervaringen van ouders luisteren en niet denken; overbezorgde ouders!! Huisartsen zijn niet gespecialiseerd weten overal een beetje van. Wij kregen het advies te wachten, immers Jazz was nog zo jong. In die tijd was ik ook nog zo groen als gras, goed huisarts was ook niet bij machte (denk ik, dan maar). Gelukkig via het Consultatieburo en het Audiologisch Centrum is Jazz op z'n plek terecht gekomen. Het kan ook anders gaan en als ik dat lees of hoor, dan breekt mijn hart.......
Ook jij succes bij jullie volgende afspraken.
Allen: IK HOOP DAT WIJ ELKAAR ALLEMAAL OP DE HOOGTE BLIJVEN HOUDEN!!
VOOR IEDEREEN DIE IK NOG NIET DE BESTE WENSEN HEB GEGEVEN, ALSNOG EEN JAAR MET WEER GEWELDIGE VORDERINGEN TOEGEWENST!!

zofia
13-01-2007 om 19:39
Hoihoi!
Nou zie ik dat ik helemaal niet opm de hoogte ben gebleven in dit draadje.
Ik ben al weken vergeten te kijken of er nog berichtjes waren!
Bedankt, Annelies, voor je nieuwjaarswens!
Roma gaat in maart naar de logopedist. Dit op ons aandringen, want we kregen eerst een afspraak bij de kinderneuroloog, pas op 21-5!
De logopedist vindt het nodig dat ze ook gezien wordt door de psycholoog. Maar deze wil haar pas zien als de school haar doorstuurt. Najaa! Dat is over 4 jaar hier in polen!!!
Dat doen we dus niet. We zorgen voor een doorverwijzing van de huisarts of we betalen het zelf. Nou, er zit tenminste schot in.
Om nog even op je vraag van héél lang geleden terug te komen annelies: mijn spierbiopt wordt nu onderzocht om de diagnose die gesteld is door middel van de resultaten van bloedonderzoek, eeg en emg te verfijnen.
Als deze klopt en ik heb cpeo, dan is de kans wel heel groot dat ook Roma een vorm hiervan zal hebben.

Annelies4
14-01-2007 om 11:08
Re: zofia
Hoi Zofia,
"No hard feelings"...
Ik hoor het al nog steeds in spanning en geen uitslag.
Goed besluit om Roma naar een logopedist(e) te sturen. Als niet alles tegelijk kan, dan moet je keuzes maken. En die zijn vaak niet makkelijk, daar kunnen wij ons allemaal wel iets bij voorstellen.
Wat ik nu zo grappig vind,is dat ik nu pas weet, dat jullie in Polen wonen. Misschien is mij dat ontgaan.
Tijd voor een kleine opsomming.
Gr-tjes, Annelies

Annelies4
14-01-2007 om 11:47
Nationaal en internationaal getint!
Misschien is het leuk ons weer eens even kort voor te stellen, omdat het draadje als zo lang loopt. En wij een aantal nieuwe schrijvers inmiddels hebben verwelkomd.
Annelies (40j); getrouwd; dochter Pilar (6j) en zoon Jazz (5j). Pilar wordt 16 maart al weer 7 jaar; Wij wonen onder de rook van Amsterdam. Jazz heeft een verbale dyspraxie en zit op een ESM-school.
Claudia (); zoon Billy ();
Jessica (); zoon Jonathan (plus minus 6j); Woonachtig Italië, Pisa
Zofia (40); dochter Roma (3j); Woonachtig Polen;
Hellen (); dochter Jiao Na (2,5j); omgeving Nijmegen;
Michella (); (tweeling)dochter (5j);
Froukje (); zoon Robin(8j);
... ben ik nog iemand vergeten, of heb je zin om iets aan te passen/aanvullen. Het is natuurlijk, zoals altijd, geheel vrijblijvend. Niks moet....
Gr-tjes, Annelies

Syfran
14-01-2007 om 12:12
Lijst
Annelies (40j); getrouwd; dochter Pilar (6j) en zoon Jazz (5j). Pilar wordt 16 maart al weer 7 jaar; Wij wonen onder de rook van Amsterdam. Jazz heeft een verbale dyspraxie en zit op een ESM-school.
Claudia (); zoon Billy ();
Jessica (); zoon Jonathan (plus minus 6j); Woonachtig Italië, Pisa
Zofia (40); dochter Roma (3j); Woonachtig Polen;
Hellen (); dochter Jiao Na (2,5j); omgeving Nijmegen;
Michella (); (tweeling)dochter (5j);
Syfran = Froukje (30); zoon Robin(8j), dochter Sylvia (6j), dochter Evelyn (sinds gister 1j) en zwanger van de 4e (word volgende maand verwacht ; Wij wonen in de flevopolder. Robin is gediagnotiseerd zijnde dyspraktisch maar wij vermoeden dat er meer aan de hand is. Hij zit op een reguliere basisschool waar hij het erg naar de zin heeft en ondanks zijn spraakgebrek niet gepest of genegeerd wordt.
Groetjes Froukje

Syfran
14-01-2007 om 12:26
Annelies
Hoi Annelies,
artsen zijn een apart volk, idd ze weten van veel dingen een beetje. Op zich klonk zijn uitleg heel logisch (dat het een vorm van stotteren is) maar gevoelsmatig hebben wij het idee dat er veel meer aan de hand is (DCD, autisme danwel syndroom van Asperger) maargoed, we hebben nu een logopedisch centrum uitgekozen waar ze ook kinderen met autisme behandelen, dus nu hopen we eigenlijk dat ze daar ons verder kunnen helpen. Wat ik alleen moeilijk vind is dat je zelf een idee hebt wat je kind zou kunnen hebben maar door de arts ga je twijfelen...
Afgelopen zomervakantie maakte Robin (omdat wij hem 6 weken intensief konden begeleiden met zijn spraak) enorme vorderingen. Helaas terug op school ging het in hetzelfde tempo (danwel niet sneller) weer achteruit naar zijn "oude" nivo. Helaas vind zijn juf dat hij zo'n schattig accent heeft... sorry hoor, maar als hij limburgs of gronings zou praten is dat een accent, niet zijn manier van uitspreken dat ik echt een spraakgebrek. Maargoed zijn juf is hooguit 24 jaar, afgelopen jaar geslaagd op school en dit is haar eerste jaar als fulltime juf zonder begeleiding.
Gelukkig hebben we een hele goede kennis en zij werkt met autistische kinderen (alle smaken die er zijn) en gelukkig wil zij ons helpen. Zij woont ook in de polder en kent door haar werk veel therapeuten enzo. Ook is het fijn om met haar te praten over het geen medewerking krijgen van de school. Eigenlijk belachelijk dat zo weinig scholen mee willen werken als er iets aan de hand lijkt te zijn...
Tot zover even mijn ervaringen, groetjes Froukje

Syfran
14-01-2007 om 12:30
Zofia schoolpsych
Hoi Zofia,
Robin is nu 8 maar ik krijg geen medewerking op school voor een psychologisch onderzoek. Mijn zwager heeft al tegen mij gezegd dat we aan moeten gaan dringen op school omdat met name Robin er meer aan heeft als ze op school weten wat er aan de hand is.
Vanaf welke leeftijd gaan kinderen in Polen naar school?
Goed dat jullie zelf actie ondernemen.
Groetjes Froukje

GeMiJo
14-01-2007 om 14:43
Diagnose
Wat ik mij afvraag, wie heeft de diagonose bij jullie kinderen gesteld??
Wij weten helemaal niets, dus kunnen ook nooit tegen iemand zeggen wat er aan de hand is.

zofia
14-01-2007 om 14:47
Hier in polen
is er een kleuterschooltje vanaf 4 jaar, przescola, maar dat is niet verplicht, en meer een soort kindercreche dan een school.
De kinderen zijn pas leerplichtig vanaf hun 7e jaar. Dan gaan ze naar de eerste klas en is het ook meteen serieus leren.
Wij zijn vorig jaar 1 september hier in Polen komen wonen, Annelies. Allemaal nog erg nieuw en spannend dus.
Wat een prachtige namen trouwens in het lijstje! Wij hebben trouwens niet 1, maar 3 dochters. De oudste heet Carmen, en is 22 en in Nederland gebleven, de middelste , Zita is 9 en Roma wordt op 30-1 3 jaar.
Groetjes, Zofia

Hellen Pijls
14-01-2007 om 20:41
Wat leuk zeg
zo'n draadje! Hier gaat alles goed.
Jiao Na is, dat heb ik geloof ik al eens verteld, ons adoptie-dochtertje uit China en zij heeft een 3-traps-schisis: lip-kaak en gehemeltespleet. Haar lip is in China al heel mooi gesloten, haar zachte gehemelte had in september gesloten moeten worden, maar door een ^$@#&*Q MRSA-bacterie meegenomen uit CHina, is dit mislukt. Gelukkig kwam afgelopen vrijdag het bericht dat ze nu MRSA_schoon is, dus kunnen we donderdag met een gerust hart naar Nijmegen om de afspraken te maken.
Ze praat op dit moment alleen met klinkers, en de M N L; heel soms horen we iets van een P of een ng klank. wle vindt ze het heeeeeel erg leuk om ons na te doen en ze probeert trouw alles na te zeggen; dus dat biedt erg veel perspectief, ook volgens de logopediste.
BEn benieuwd en ik zal jullie zeker op de hoogte houden!
groetjes
Hellen

Jessicah
15-01-2007 om 00:31
O wat veel om op te reageren
Ik zal maar in stukjes reageren anders wordt het zo'n kilometers lang bericht.
Eerst even de correcties voor het lijstje. Jonathan is 5,5 jaar en de tweede van vier kinderen. we hebben nog Julia van 8 jaar, Manuel van 4,5 jaar en Noemi van bjna 2 jaar.
Hellen, ik weet maar heel weinig van schisis, maar ik denk dat daarbij het spreken vooral mechanisch belemmerd wordt. Het hierdoor niet kunnen oefenen van sommige klanken op jonge leeftijd kan natuurlijk wel achterstand opleveren. Mijn zoon heeft o.a. last van verbale dyspraxie waardoor hij niet automatisch weet welke mondspieren hij moet gebruiken om bepaalde klanken (bijna alle medeklinkers) uit te spreken. Dat moet hem bewust worden aangeleerd door de logopediste en vervolgens eindeloos hethaald worden, veel langer dan bij gewone kinderen, voordat het een automatisme wordt. Ik hoop dat dat bij schisis een korter proces is, maar nogmaals ik weet er zo goed als niks van, dus misschien is het wel interessant als je hier beknopt uitlegt waar het probleem precies ligt en hoe het dan verder gaat.
Zofia, wat leuk dat je ook in het buitenland woont. Misschien heb je het al eens geschreven, maar hoe zijn jullie daar terecht gekomen? Ik kwam in Italia door een vakantieliefde. Die was snel over, maar inmiddels ws ik al verliefd op het land en dus ben ik hier gebleven. Zijn jullie al bij de kinderneuroloog geweest? Is er al wat meer bekend over wat Roma zou kunnen hebben?
GeMiJo, de diagnose is hier door een team gesteld, maar het is nog steeds een voorlopige diagnose. Eerst bij een kinderspycholoog die eigenlijk dacht aan autisme of algehele ontwikkelingsachterstand, maar het observatieteam waarvan zij deel uitmaakte wilde na mijn suggestie op de uteindelijk doorverwijzing ook nog wel dysfasie tevoegen. Het team wat hem daarna behandeld heeft kwam op verbale dyspraxie uit. Nadat Jonathan dankzij de logopedie zich verstaanbaar leerde maken kwam er ook de dysfasie uit zowel wat taalproduktie als taalbegrip betreft. Nadat hij in december op mijn suggestie een non-verbale test heeft gehad kwam daar uit dat hij op dat gebied voor zijn leeftijd extreem intelligent is en werd het idee van een algehele ontwikkelingsachterstand definitief overboord gegooid. Hij krijgt nu in februarie een uitgebreidere test bij een psycholoog en een genetisch consult. Verder loopt hij samen met zijn jongere broer nog bij een groeispecialist omdat ze te klein zijn voor hun leeftijd en 2 jaar achterlopen in botleeftijd. Jonathan heeft nu de diagnose taalontwikkelingsstoornis. Dat is dus echter meer een beschrijving van wat op dit moment vastgesteld is, maar waardoor het komt is duister. Het is niet gezegd dat dat ooit duidelijk zal worden, maar zolang de logopedie en rugzak op school blijken te werken is dat van minder belang. We weten niet wat het precies is, maar wel hoe we er iets aan kunnen doen en hem kunnen helpen en dat is toch het belangrijkste.
Groetjes Jessica

Jessicah
15-01-2007 om 00:55
Deel 2
Froukje, wat jammer dat jullie zo weinig hulp krijgen. Niet opgeven, blijf doorzoeken/zeuren tot je iemand vind die jullie wel serieus neemt. Leuk dat jij straks ook 4 kinderen zal hebben. Er loopt een draadje voor gezinnen met 4 in Gezellig, waar ik ook mee schrijf.
Zofia, ik lees nu van achter naar voor reagerend dat je op mijn vragen al geantwoord had aan Annelies.
Annelies, fijn ook hier weer iets van je te lezen. De 11e heb ik om de uitslag gevraagd, maar ze konden me alleen een voorlopig formulier geven. Het officiele stuk zal 1 tot 3 maanden later per post komen nadat ze het één en ander gecontroleerd hebben. Ik verwacht niet dat dat veel anders zal zijn. In ieder geval heeft Jonathan recht op een rugzak of dat nou voor groep 2 of 3 is. Hij krijgt zelfs extra handicapspunten voor zijn kleine lengte, al snap ik niet wat dat met een rugzak voor taalmoeilijkheden heeft te maken. Hij is bij lange na niet zo klein dat hij speciaal aangepaste meubels of iets dergelijks nodig heeft. Burocratie, het blijft een misterie, vooral als het italiaanse burocratie betreft
Michella, ik zat al te puzzelen wie je was na de reactie van Annelies, maar nu zie ik pas dat je nick GeMiJo is. Dat open mond gedrag kan wel met orale dyspraxie te maken hebben. Ik wordt gek van al die termen, die alweer veranderd zijn voordat ik ze geleerd heb. Als het goed is wil verbale dysprazie zeggen dat er alleen moeite is met de ondmotoriek wanneer het spreken betreft en orale dyspraxie als er ook problemen zijn met andere mondmotoriek. Dyspraxie zonder oraal of verbaal gaat ook over de lichaamsmotoriek.
Groetjes Jessica

claudia
15-01-2007 om 13:04
Annelies en iedereen!
O wat een hoop bij te lezen zeg! Heerlijk om te lezen dat het met Jazz zo goed gaat, en ik herken het wel zo joh, van dat zinnen afmaken voordat Billy t zelf doet, of bv, hem het laatste woord van een zin of vraag te laten zeggen:dat is een???, dat mag dus nu niet meer van de logopediste. Donderdag hebben we een persoonlijk plan gesprek op school. Daar zullen we meer horen, hijvalt toch in de categorie: dyspraxie. Maar dat is zo ruim he.
Hij weet nu wel zelf het hele alfabet op te noemen, en ziet ook letters staan, en benoemt die dan, ook nummerborden, ik moet zeggen dat ik dat toch knap vind voor een ventje van 4,5 jaar. Maar dan vraag ik mij soms af (net als jij bij Jazz) zit het er soms ingeprent in dat koppie...
Al met al gaat het goed, alleen merk je nu hij meer wil, (taalbegrip is goed op niveau) dat hij weer gaat stotteren, en wild met armen heen en weer, zijn woordje komt er dan niet goed uit, terwijl hij het wel wil. Ik hoop toch zo dat dit veranderd voor hem, dat blijft zo moeilijk om te zien.
Grappig is dat hij nu ook copieert, zeg ik hehe, zegt hij het ook. Dat is volgens mij een normale ontwikkeling bij een kindje van 1, 1,5?
Sorry dat ik zo lang niks laat horen, hier is het ook druk met van alles, en ook ik zat in de lappenmand.
Annelies, ik hoop dat het beter gaat met jou>
nu eerst de rest even nalezen,
groetjes Claudia

GeMiJo
15-01-2007 om 20:55
Algemene achterstand
Bij Jamell weten we dat ze in alles een achterstand heeft van 1 1/2 a 2 jaar.
Ze gaat wel steeds meer kletsen, maar we zouden zo graag willen weten wat er nu aan de hand is, zonder ct scan of wat dan ook..
Woensdag wordt ze weer getest en horen we hoe ze zich het afgelopen jaar heeft ontwikkeld.
Ga nog wel even aankaarten dat we meer logo willen
Michella

Hellen Pijls
15-01-2007 om 21:12
Hoi jessica en de rest
het klopt dat bij Jiao Na het vooral gaat om een mechanische spraakbeperking door haar schisis: door het open gehemelte kan ze geen vacuum maken, waardoor ze dus vrijwel geen enkele medeklinker kan maken; maar daarnaast is ze totaal niet gewend die mondspieren te gebruiken en ook dat zal na de eerste operatie moeten worden aangeleerd, erg spannend en ingewikkeld allemaal!! Vooralsnog zijn we alvast een beetje met haar aan het oefenen voor de spiegel, ze moet leren met het puntje van haar tong haar bovenlip aan te raken (dat doet ze niet), ze moet leren haar mond open te doen met blazen (ze blaast nu door haar neus, erg grappig maar niet de bedoeling) en ze moet haar mondje leren tuiten; ze vindt het gelukkig erg leuk allemaal, met de logopediste en/of met papa en mama voor de spiegel gekke bekken trekken.....Gelukkig (nou ja, alles is relatief natuurlijk!) zit het Chinees barstensvol met klanken die ze (nog) niet kan maken en heeft ze daardoor nauwelijks Chinees gesproken, dat maakt de overstap naar het Nederlands in ieder geval qua spraak iets minder groot.
Ze begrijpt ons trouwens erg goed en kletst op haar manier in het Nederlands ook al erg goed mee....hihi
ik hou jullie op de hoogte
Hellen

Jessicah
16-01-2007 om 10:52
Schoolshoppen
Nou sinds gisteren ben ik begonnen met schoolshoppen. Aangezien in Italia de kleuterschool niet is samengevoegd met de lagere school moet Jonathan voor groep 3 naar een andere school.
Ik heb met zijn juffen al diverse gesprekken gehad en zij gaven aan dat het in ieder geval handig zal zijn als Jonathan naar een lagere school gaat waar ook veel van zijn vriendjes heen gaan. Aangezien die voornamelijk naar 2 van de 4 scholen in de buurt gaan orienteer ik me vooral op die twee.
Bij één van de twee ben ik gisteren met Jonathan wezen kijken op de voorlichtingsavond. Kleine school, 4 minuten rijden van ons vandaan. De indruk die ik kreeg was goed. Ze werken veel met de klas opsplitsen in kleine groepjes, wat voor Jonathan veel beter werkt aangezien klassikale info vaak niet bij hem aankomt. Mooi speelveldje eromheen en wat Jonathan helemaal top vond was het interne gymzaaltje met basketbalnetjes en de computerkamer. De juffen die hij hier waarschijnlijk zou krijgen leken me op het eerste gezicht wel OK. Dat is erg belangrijk want in Italia krijgen kinderen op de lagere school alle 5 jaar lang steeds dezelfde leraren. Die verhuizen met hun klas mee.
De nadelen van deze school zijn de schooltijden. Ze hebben hier maandag en donderdag tot 16.20 en dinsdag, woensdag, vrijdag tot 13.00 waarna ze thuis huiswerk meekrijgen. Er is wel de mogelijkheid voor NSO op de school zelf voor die middagen tot 15.00 uur, maar daar zitten natuurlijk wel extra kosten aan vast.
Ook zal de klas volgend jaar waarschijnlijk vrij groot zijn. Een ander nadeel is dat het niet dezelfde school is als die van zijn zus. Niet dat groep 1 en groep 4 erg veel met elkaar te maken hebben, maar wat halen en brengen betreft is dat toch handiger. Vanavond is er de voorlichtingsavond van deze andere school en zal ik ze beter kunnen vergelijken.
Verder heb ik nog een afspraak met de schooldirigente (hoe heet dat in het Nederlands) waaronder al deze scholen vallen. Zij houdt zich namelijk ook bezig met alle rugzakleerlingen en Jonathan was haar al bekend. Eens kijken wat zij nog toetevoegen heeft aan de schoolkeuze.
Groetjes Jessica

Jessicah
16-01-2007 om 12:02
Claudi, michelle
Hallo Claudia,
Ik herken heel goed wat je schrijft. In sommige gebieden juist voorlopen en tegelijkertijd in een taalontwikkelingsfase zitten, die bij andere kinderen jaren eerder gebeurd.
Michelle, ik lees in je berichtjes hier en bij andere draadje dat jullie ontzettend graag wilen weten wat er aan de hand is, maar ik snap niet goed hoe precies jullie dat willen weten. Mijn ervaring met testen is dat je meer een beschrijvende diagnose krijgt van het probleem: dat kan zijn orale dyspraxie, dysfsie, taalontwikkelingsstoornis zonder specifiecatie maar ook algemene ontwikkelingsachterstand. Hoe het komt is een tweede.
Bij Jonathan weten we niet wat de oorzaak is. In de meeste gevallen blijkt het een iets andere aanleg van de hersenen te zijn, dus al voor de geboorte bepaald. Hij heeft een EEG gehad zowel in waak als in slaapritme en dat was normaal. Er werden ook geen epileptische reacties gevonden met lichtflitsen tijdens het EEG. Behalve een taalontwikkelingsachterstand heeft Jonathan ook een groeiachterstand waarvoor hij door een andere specialist in Florence wordt gevolgd. In februari hebben we een genetisch consult gepland staan na door verwijzing van de neurokinderpsychiater en verder zullen in februari zijn cognitieve vermogens uitgebreid getest worden door een kinderpsychologe. Zoals je ziet zijn we er nog wel even zoet mee.
Groetjes Jessica