ClaudiaS
23-11-2006 om 12:18
Kinderen met taal/spraakproblemen, opnieuw draadje
Ik kan het draadje niet meer vinden, daarom maar opnieuw een draadje.
Hoe is het met allemaal?
Met Billy gaat t heel goed. Sinds hij op school zit gaat hij als een speer met praten, kan al een beetje 2-woordszinnen, voelt zich er heel vrolijk bij, en heeft zo,n zin ook om te praten!
Hij krijgt logo op school, en dat gaat heel goed!
Vraagt nu zelf om zn drinken bv, dat heeft hij nog nooit gedaan, kortom we zijn heel trots, in kleine stapjes wordt onze kleine man groot!
groetjes Claudia

keverbug
26-11-2008 om 09:41
Re: indicatie
Wat ben ik blij voor "Annequezoon" een school waar hij straks als hij eenmaal gewend is, zoooooooooo op zijn plek zal zijn...
Het busje, tja, de opmerking van Andrea was al veel omvattend... Jazz reist al vanaf zijn 3,5 met het busje.
In het begin heeeeeeeeeel moeilijk, want je hebt 't zelf niet meer in handen, en dan je jochie...uitzwaaien! Pfff....
Aan de andere kant zo'n uitkomst, want ik werk en dat was helemaal niet te combineren. Ook niet met zijn zus, zij moest natuurlijk ook op tijd naar school. En nu.....
Hij weet gewoon niet anders, het is zo normaal als 's morgens de bel gaat. Ik roep: "Jazz, Hans is er...." of ik zeg Jazz, we moeten nu echt opschieten want Hans komt zo. Hij weet dan ook 'het is menis', want het busje wacht niet (tenminste niet graag hihi).
NB: ik ben zo goed als opgeknapt en sinds deze week werk ik weer voor 100%. Ik heb absoluut geen spijt van de ingreep ik ga gewoon weer lekker...
x

Andrea
27-11-2008 om 10:41
Pgb
Wat wij er mee doen? We hebben het nog maar kort.
Iemand gaat met hem de cursus doen "ik ben speciaal". Dit is een methode om hem uit te leggen wat hij zelf heeft (PDD-nos). Ik heb de methode gezien, en het ziet er goed uit.
Verder kan hij ook met een begeleider op stap. Zwemmen bijvoorbeeld of naar ergens anders naar toe. Die begeleider is er dan speciaal voor hem.
We staan nog maar aan de start en moeten zelf ook nog zoveel uitzoeken.
Wat ik wel heb geleerd is dat je een auti-pas kan aanvragen bij de NVA. Daar staat voor anderen kort uitgelegd wat ze niet moeten doen bij je kind.
(heeft ook een voordeel, bij pretparken hoef je niet in de rij te staan).
Meer kun je lezen op de website van de NVA (http://www.autisme.nl/) Wij hebben nog geen pas, ik weet dus niet meer dan wat er op die website staat.

Joio
27-11-2008 om 16:41
Re: keverbug
Ach Keverbug, de diagnose is binnen. Eigenlijk wist je dit al voor dat je dit traject in ging, toch? Je moest alleen nog wat formulieren invullen
Voor Cluster 2 onderwijs is autisme een contra-indicatie maar ik denk dat de ARS hem wil blijven begeleiden omdat er geen gedragsproblemen zijn.
En geef ze van jetje bij die school! Laat ze weten dat je er geen genoegen meeneemt dat je zoon met een IQ van 130 straks de school zal verlaten op het niveau van groep 6. Er zit meer in hem.
Het is lastig dat je bij het speciaal onderwijs zo weinig in de school komt. Kan je wel eens in zijn boeken en schriften kijken? Nemen ze Cito's af? Hoe groot is zijn leerachterstand? Hoe verklaren ze die achterstand? Maak er werk van. Ik ben benieuwd wat je kunt bereiken voor Jazz. Zit hij nu op de vestiging in ZS?

Joio
27-11-2008 om 16:54
Re: anneque
Ik heb getwijfeld of ik zou gaan posten wat ik weet van het leerlingenvervoer omdat dit jouw zorgen niet wegneemt.
Maar je mag kritisch zijn op degene aan wie je je kind meegeeft en de gang van zaken tijdens de reis. De ene chauffeur is de andere niet, dus je kunt het treffen of niet. I
In de regio waar ik woon is het leerlingenvervoer sinds de openbare aanbesteding niet verbeterd. Kinderen worden soms niet opgehaald of afgezet. Reistijden langer dan twee uur per dag komen nog steeds voor.
Ga zelf eens kijken bij een school voor SO tijdens het brengen en halen van de leerlingen.
Als je in de gelegenheid bent zelf te halen en/of brengen dan kan je hiervoor een kilometervergoeding bij je gemeente aanvragen.

Joio
27-11-2008 om 17:08
Pgb
Met vette tegenzin heb ik dit jaar ook maar een TOG en PGB aangevraagd omdat de uren aan zorg en extra kosten in de loop van jaren echt niet minder werd, eerder meer.
Met PGB betaal ik mezelf uit, de uren dat ik bezig ben met extra opvoedings- en zorgtaken, kan ik niet werken. Simpel.
Er zijn al te veel volwassen om mijn zorgenkind heen, dus ik vond het niet verstandig dit uit te besteden aan een derde.
Je hebt trouwens geen psychiatrische diagnose nodig om PGB of TOG te krijgen Mijn zoon heeft PGB op de grondslag zintuiglijke beperking, ESM valt daar ook onder.

Anneque
29-11-2008 om 15:16
Joio
Nee, jouw bericht neemt mijn zorgen niet weg, maar houdt me ws. wel nog wat alerter. Bedankt dus! Ik hoor er verschillende verhalen over. De chauffeurs die ik zie op de vroegbehandelgroep van mijn zoon, zijn oha in ieder geval aardig en lief tegen de peuters. Maar dat zegt natuurlijk niks over hun rijstijl...Zelf halen en brengen zit er helaas niet in, anders had ik dat zeker gedaan.

Anneque
02-12-2008 om 14:31
Kennis gemaakt op cluster 2-school
En nu weet ik zeker dat we de juiste beslissing hebben genomen. Mijn hemel, wat een verschil met de (grote) obs hier in het dorp. Daar was ik op zich niet ontevreden over hoor, maar als ik deze school zie, zou ik bijna wensen dat mijn oudste er ook heen mocht......erg prettige, veilige, warme sfeer, zeer enthousiaste en bevlogen adjunct, mooie, lichte, grote ruimtes, waarin de akoestiek optimaal is. Klassen prachtig aangekleed, overal blije huppelende kleutertjes die ieder op hun eigen wijze communiceren.....ik was gewoon ontroerd! Echt waar, ik ben zó blij, ieder spoortje twijfel (mn door dat vervoer) is nu helemaal weg. Mijn ventje mag daarheen en ik ben ingelukkig!

keverbug
03-12-2008 om 11:34
Anneque weet precies wat je voelt!
Wat fijn, om te lezen dat je zo enthousiast bent over de school en dat het gelijk al zo goed voelt. Ik hoop dat er nu een zekere rust over je komt!
Lies

Joio
16-12-2008 om 14:15
Weer eens de busjes
Hier loopt het ook op zijn decembers.
Ik las net een waar ik erg van schrok maar gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurt:
AMSTERDAM - De politie heeft maandagmorgen om half elf op de Wolbrantskerkweg in Amsterdam-Osdorp een zwaar beschonken chauffeur aangehouden die in een taxibusje gehandicapte kinderen vervoerde. Een voorbijganger rook de alcohollucht toen de chauffeur een van zijn passagiers thuisbracht. De passant waarschuwde de politie.
De Amsterdammer bleek ruim vier keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed te hebben. De vijftigjarige man werd vervolgens aangehouden.
Een promillage van 0.5 is toegestaan, de man scoorde '2.2 tot 2.3'. ''Boven de 1.8 ben je alcoholist,'' aldus een politiewoordvoerder. ''Bij deze hoeveelheid alcohol waren jij en ik bewusteloos geraakt. En dan moet je ook nog eens bedenken dat hij 's ochtends werd aangehouden.''
De man heeft geen verklaring afgelegd over zijn alcoholgebruik. ''Hij was aanspreekbaar en is het klaarblijkelijk gewend om zo veel te drinken,'' aldus de politiewoordvoerder.
De kinderen zijn door een andere chauffeur naar hun bestemming gebracht.
De beschonken chauffeur heeft een rijverbod opgelegd gekregen. Zijn rijbewijs is ingevorderd. Daarnaast moet hij een rijtest afleggen, waarbij ook wordt gekeken naar zijn afhankelijkheid van drank. (HET PAROOL)

keverbug
26-12-2008 om 18:05
Alsnog fijne dagen en een gezond 2009!
Was 't even helemaal vergeten.............
x Annelies