ClaudiaS
23-11-2006 om 12:18
Kinderen met taal/spraakproblemen, opnieuw draadje
Ik kan het draadje niet meer vinden, daarom maar opnieuw een draadje.
Hoe is het met allemaal?
Met Billy gaat t heel goed. Sinds hij op school zit gaat hij als een speer met praten, kan al een beetje 2-woordszinnen, voelt zich er heel vrolijk bij, en heeft zo,n zin ook om te praten!
Hij krijgt logo op school, en dat gaat heel goed!
Vraagt nu zelf om zn drinken bv, dat heeft hij nog nooit gedaan, kortom we zijn heel trots, in kleine stapjes wordt onze kleine man groot!
groetjes Claudia

Andrea
12-09-2008 om 09:34
Cluster 2 - re keverbug
Wat fijn dat Jazz nog daar mag blijven. Ik was zeer tevreden over het cluster 2 onderwijs. Veel aandacht voor de kinderen, werken op niveau en motiveren van de leerlingen. Zoveel aandacht als op het cluster 2 onderwijs, is niet mogelijk in het reguliere onderwijs.

Joio
12-09-2008 om 12:48
@anderea
Heb je al eens geinformeerd naar de mogelijkheid van AWBZ-zorg (PG in het onderwijs voor je zoon? Dat is speciaal voor die gevallen die tussen wal en schip dreigen te raken omdat er geen voorliggende voorziening (=rugzak) is. Ik vermoed dat hardnekkige leerachterstanden wel weer een voorwaarde zijn, maar het is misschien de moeite waard om het uit te zoeken.

Joio
12-09-2008 om 12:56
@keverbug
Mijn kind had de magische "klik" met zijn logopediste. Ik merk dat hij hospitaliseert in individuele begeleiding en extra aandacht.
Afentoe moet je hem gewoon expliciet vertellen wat doel van de oefening is en dan gaat het meteen stukken beter. De therapie-stop is wat dat betreft heel nuttig geweest. Maar zijn verstaanbaarheid kan nog beter, dus we gaan weer naar therapie.
Hoe ga je trouwens verder in het traject bij de Bascule? Al weer iets gehoord?

Andrea
12-09-2008 om 17:53
Pgb in het onderwijs?
Voor mijn zoontje is een rugzakje aangevraagd, maar dit heeft hij nog niet gekregen. De formulieren waren niet goed ingevuld door school.
We hebben zo een PGB aangevraagd maar de wachttijd was eerst 18 weken, dat werd 22 weken..en ik ben blij als ik binnen 30 weken antwoord ga kijken.

Andrea
14-09-2008 om 14:40
Pgb in het onderwijs
Dank je voor de link. Ik heb het gelezen. Gelukkig is er bij mijn zoon weinig verzorging nodig.
Hij zou wel wat hebben aan een rugzakje (buiten spelen is een probleem) maar daar moet school zich voor willen inzetten.
Ik ben heel erg blij dat het wel mogelijk is, een pgb voor in het onderwijs. Daar zouden meer mensen van op de hoogte moeten zijn (zoals die ouders die steeds naar school moeten rennen om voor de pauze nog even het bloedsuikergehalte te bepalen)

keverbug
17-09-2008 om 09:19
Voortgang onderzoek jazz
De schoolobservatie was op 4 september jl. en het traject wordt vervolgd met nog drie afspraken. Waaronder een met een kinderpsychiater.
De observatie is goed gelukt, Jazz had helemaal niet door dat hij werd geobserveerd, in zijn klas. Helemaal goed, dus!
Groet, Annelies

Joio
21-09-2008 om 16:54
Druk
Je hebt het er druk mee Annelies. Met wat voor andere peuten/deskundigen worden die andere gesprekken gevoerd? Hebben jullie veel vragenformulieren meegekregen? Is het het traject na die drie gesprekken afgesloten of volgt er dan nog meer? Sorry, voor al die vragen, ik wil graag vooraf weten waar ik aan ga beginnen.
@ Andrea, ik weet niet genoeg over jullie situatie maar ook al heb je nooit een AWBZ-indicatie aangevraagd voor ondersteunende begeleiding, dat wil niet zeggen dat je er niet voor in aanmerking zou komen.

Andrea
21-09-2008 om 22:36
Re: joio
Er is ooit een keer geprobeerd een rugzakje aan te vragen. Cluster 4 in dit geval omdat hij voor cluster 2 niet meer in aanmerking komt.
Hier voor wat een goed behandelingsplan van school voor nodig en dat was er niet.
Een PGB is al aangevraagd. Normale wachttijd iets van 8 weken. Ik kreeg al vrij snel een brief dat die wachttijd minstens 18 weken werd. Inmiddels zitten we al bijna op een half jaar en hebben we nog niks gehoord. Ondanks het aannemen van meer mensen op die afdeling (die dan gewoon allemaal met vakantie gaan in de zomer) is die wachtlijst alleen maar langer en langer geworden.

keverbug
23-09-2008 om 09:24
Druk, druk, druk, druk..... (valt wel mee hoor)
Hoi Meiden,
Ben gistermiddag teruggekomen uit het ziekenhuis, was vrijdag geopereerd... weg baarmoeder!
Joioi, Het traject is na deze drie afspraken afgesloten, waarschijnlijk zal in het laatste gesprek, "het adviesgesprek" besproken worden hoe verder te gaan en het lijkt mij dat ze een adviserende rol kunnen blijven spelen. Ik wil graag handvaten(cursus o.i.d.) krijgen om Jazz te triggeren dingen te ondernemen. Op zich gaat alles lekker en heb je geen kind aan hem, als alles op zijn voorwaarden gaat, tja zijn agenda.... Echter zo zit het leven niet in elkaar (hihi)!
Naar het intakegesprek heb ik gewoon zijn hele map met info meegenomen o.a. schoolverslagen van de afgelopen jaren etc. Ik had ook een kopie gemaakt van de herindicatie. Deze willen ze dan ook graag hebben. In ons gesprek werd de map even doorgebladerd en zo ontstond er een eerste indruk van Jazz. Duidelijk was dat hij in aanmerking kwam voor het onderzoek.
Verder heb ik inderdaad een algemene vragenlijst ingevuld. Ze hadden natuurlijk al veel info, maar zo'n vragenlijst daar staan echt de geijkte vragen op. Ik hoefde deze echt niet helemaal in te vullen. Het is nogal een lange, maar ik heb zo nu en dan wat ingevuld 's avonds bij de koffie en uiteindelijk heb ik deze gescand en doorgemaild.
Nu moet ik weer even gaan liggen, later....

Hellen Pijls
23-09-2008 om 20:50
Hoi
He Keverbug,
ff schrikken, ik ben een poosje niet geweest en dan lees ik ineens dat je geopereerd bent! Gaat het een beetje??
Hier is het ook druk, 2 kids is echt heeeel anders dan 1!
Met onze meid gaat het goed, ze gaat met veel plezier naar school en de juf kan haar prima verstaan, net als de kinderen in haar klas!
En ook de logopediste, die we na 3 maanden weer zagen, is erg tevreden! We gaan gewoon lekker verder met logopedie, een keer per week, en thuis oefenen...
Wel krijgt ze volgende week opnieuw buisjes, haar gehoor is toch weer wat verslechterd na de laatste verkoudheid
groetjes
Hellen

Anneque
24-09-2008 om 09:58
Keverbug!
Wat een operatie joh! Heel veel beterschap en sterkte, hoe voel je je? Alles goed gegaan?

Anneque
24-09-2008 om 10:00
En hier
Is dan toch besloten om een indicatie aan te vragen voor cluster 2-onderwijs. Zijn behandelaars twijfelen of het zal lukken, hij is in de peutergroep één van de "betere" kindjes, maar ik vind de overgang naar een basisschool waar geen enkele expertise is met esm, en de groepen vrij groot zijn, te groot. Dat zien zijn behandelaars ook zo, dus ze ondersteunen de aanvraag gelukkig wel. Maar het wordt erg spannend vrees ik

keverbug
05-10-2008 om 10:25
Vervolg...
De volgende twee uur durende afspraak in het traject, is al weer verleden tijd. Afgelopen donderdag heeft Jazz met de dame dit gedaan. Het laatste onderdeel van het geheel op de laptop is niet gelukt. Het duurde te lang overigens had zij al genoeg materiaal dus toen ik de kamer binnen werde geroepen, zaten ze kwartet te spelen, 1x keer raden wie er WON!
Het herstel van mij gaat voorspoedig!
Gr. Annelies

Hellen Pijls
05-10-2008 om 20:36
Goed om
te horen, Keverbug!
HIer gaat alles ook zijn gangetje, kleine meid heeft weer buisjes en ineens luistert ze veeeeeel beter.
Ook hoeft de TV niet meer zo hard en is ze veel beter te verstaan
kleine moeite, groot plezier
Hellen

keverbug
28-10-2008 om 13:31
Laatste afspraak in autisme-traject
Maandag was de laatste afspraak, dit keer met de kinderpsychiater en weer werd de hele doopceel gelicht en de zoveelste vragenlijst gepresenteerd.
19 November a.s. krijgen wij een adviesgesprek waarin alle testen, vragenlijsten, etc. worden besproken en geanalyseerd.
Groetjes Annelies

Joio
29-10-2008 om 10:14
Ha die annelies (en anderen)
Lees ik in je berichtje een "vragenlijsten-vermoeidheid"? Ben je door het invullen van die vragen anders naar je zoon en jezelf als ouder gaan kijken?
Een deskundige inde omgeving van ons zorgenkind kwam aanzetten met "kenmerken van AD(H)D" . Ik vind die ontwikkelingsstoornissen zo rekbaar, dan is het weer PDD-NOS, nu weer ADD, alle kindjes met iets moeten er in passen. Niet dat ik verwacht iets op te schieten met zo'n diagnose, maar goed.
Ik heb eindelijk een logopediste gevonden met kennis van zaken en een benadering die mij aanspreekt. De praktijk zit niet in de buurt, dus ik moet gaan puzzelen voor een oplossing. Logopedische behandeling in het md-team wil ik niet meer na een teleurstellend oudergesprek.
Zoon is met de zwemles van badje 1 naar badje 2 gepromoveerd. Als de rest van de zwemopleiding evenredig veel tijd kost, is hij net voor zijn 18e verjaardag klaar
Groet,

raket
30-10-2008 om 15:39
Groep 3
Hallo allemaal,
Deze week grootoverleg gehad op school over hoe het gaat in groep 3, er waren veel twijfels op school of het verstandig was dat hij naar groep 3 zou gaan.
De juf vindt dat het gewoon goed gaat, zijn uitspraak is ernorm verbeterd sinds hij echt leert lezen, opeens is er de V geen tis meer maar echt vis, de f en de z komen er ook aan. Hij kan zich veel beter concentreren op zijn eigen werk ipv op iemands anders werk te letten.
Heerlijk om eindelijk eens een overleg te hebben waarbij je alleen maar positieve ontwikkelingen hoort.
Met zwemles gaat het ook steeds beter, het op de rug zwemmen kost hem nog steeds veel moeite, buik bol houden en aan je vissestaart denken is heel moeilijk voor hem.
Annelies hoe gaat het met Jazz in groep 3?
Groetjes Roos

keverbug
01-11-2008 om 11:05
Vragenlijst-vermoeidheid... da's een goeie!
Nou, voorlopig was dit de laatste (pfff) en ik ben in 't geheel niet anders gaan kijken naar mijn "guppie" of naar mijn manier van "moederen", maar ik wil in de toekomst wel wat meer handvaten om hem buitenshuis te stimuleren en daar heb je bijna altijd een papiertje voor nodig...
Gefeliciteerd met de gepromoveerde... het doel is in zicht
Annelies

keverbug
01-11-2008 om 11:20
Roos
Wat een positieve en vooral ook goede berichten!!!
Dat hij door het lezen ook beter gaat praten, dat is een logisch gevolg. Hij weet de klank van de letters zo beter uit te spreken (hakken en plakken). Ik heb wel eens gelezen dat kinderen met taal-/spraakstoornissen ook wel eerst leren lezen!
Ook voor jouw zwemmer komt t doel in zicht. Als ze maar eenmaal dat A hebben....
Jazz gaat lekker op school, het schijnt wel dat door een schoolobservatie (vanuit autismetraject) blijkt dat Jazz veel meer zou kunnen. Dus daar moeten we 't op school maar eens over hebben. Het zou jammer zijn, als hij onder z'n niveau zit. Hij kan nog wel eens heel gemakszuchtig zijn en hij is 't type er dan ook niet naar om aan te geven dat hij zich verveelt.
Voor zover, groet, Annelies

keverbug
12-11-2008 om 21:43
Update
Allemaal,
Vandaag was het adviesgesprek en de conclusie is, dat Jazz autistisch is...
Mijn ontlading, van spanning, is vol op bezig!! Het komt natuurlijk niet als een verrassing, de conclusie! Echter de twijfel (wat is er met Jazz, meer dan alleen zijn taal-/spraakstoornis?!) is nu weg en we kunnen nu gericht verder bouwen aan Jazz zijn toekomst/opvoeding.
Annelies (met een lach en ook af en toe een traan)

Andrea
14-11-2008 om 08:24
Re: keverbug
Wat moeilijk voor jullie. Niet alleen een esm probleem maar dit er nog bij. Met een diagnose kun je echter vooruit. Kijken wat er nodig is en wat er mogelijk is voor Jazz.
Onze zoon bleek behalve zijn esm probleem, PDD-nos te hebben. De diagnose brengt begrip en maakt zijn leven (in bepaalde mate) makkelijker.
Volgende stap was het aanvragen van een PGB. Daar hadden we een lange adem voor nodig (ruim een half jaar wachten op antwoord).
Als je ook denkt over een PGB, na 1 januari veranderd er veel.

Anneque
16-11-2008 om 16:24
Keverbug
Jee meid, ook al komt het niet helemaal onverwacht,(begrijp ik uit je posting), het lijkt me toch ff heel moeilijk om te horen. Ik hoop dat je ook gericht advies hebt gekregen om verder te kunnen.
Sterkte!

Anneque
19-11-2008 om 09:54
Indicatie
Ja, Annequezoon heeft toch een indicatie voor cluster 2 onderwijs gekregen! Ik ben er erg blij mee, het was spannend want hij zat nogal op de grens. Nu staan we niet met lege handen....
En dan plotseling vind ik het toch wel confronterend, bijv. als de dame van het indicatiebureau me vertelt dat ik gehandicaptenvervoer moet gaan regelen. Moet mijn jochie iedere dag in dat busje, Joost mag weten hoe lang.....en over een gevaarlijke provinciale weg....Maar dan denk ik weer: hij hoeft niet ondergesneeuwd te raken in een veel te grote klas op een school waar geen enkele expertise is. Hij kan nu de ondersteuning krijgen die hij nodig heeft en dat is het belangrijkste. (en die chauffeur kan vast wel goed rijden - toch??)
Dus alles bij elkaar zijn we blij en opgelucht.
Hoe is het nu met jullie, Annelies? Ben je goed hersteld van de ingreep? En hoe sta je nu tegenover de nieuwe diagnose van Jazz?

Andrea
19-11-2008 om 18:37
Dat busje...
Dat is een ervaring op zich. Vervoerders stoppen het liefst zoveel mogelijk kinderen in 1 busje. Lange route..maar goedkoper en gemeente is blij dat ze niet meer hoeven te betalen.
Er zijn regels voor, 1 uur heen en 1 uur terug.. zolang mag de busrit duren. Duurt het standaard langer, dan moet je aan de bel trekken, op school, bij de gemeente.
De buschauffeur waren vriendelijk. Probeerden een gezellige sfeer te houden in de bus. Muziekje op,soms de kinderen trakteren.
Het busvervoer moesten we aanvragen bij de gemeente. School hielp ons daar wel bij.
Uiteindelijk wende het wel, die busreisjes iedere dag.

keverbug
26-11-2008 om 08:59
Re: andrea
Bedankt voor jouw lieve woorden...
Een PGB, tja... laatst hebben we niet eens de TOG kunnen behouden. Jazz kan teveel zelf! Gelukkig maar!
Ik kan het nu even niet opbrengen om weer al die lijsten en bla in te vullen. Ik mopperde laatst toch nog over al die vragenlijsten van het autisme-traject.... Was jij 't niet toevallig die die leuke opmerking daarover maakte?! Hihi...
Het geld hebben we momenteel niet eens nodig. Jazz kost helemaal niets extra's. Pas wanneer ik natuurlijk ga uikijken naar clubjes etc, dan gaat de meter lopen! Ik weet 't even niet...
Jij schreef "Onze zoon bleek behalve zijn esm probleem, PDD-nos te hebben. De diagnose brengt begrip en maakt zijn leven (in bepaalde mate) makkelijker".
Ik merk nu al dat de toenadering van mijn man naar Jazz, al zoveel is veranderd. En visa versa!!! Dat alleen al, is alles de moeite waard geweest. Hij is achteraf toch wel geschrokken van de diagnose. Hij dacht ook wel in die richting, maar ons Jazz toch in hele lichte mate.
Nee, zei de kinderpsychiater: "je bent ook niet een beetje zwanger, je bent gewoon zwanger". Vanwege Jazz zijn hoge IQ (slim) kan hij mensen een rad voor de ogen draaien. Vandaar dat ik ook lang heb getwijfeld, nu we dat ook weten valt het ons des te meer op. Dingetjes die zo normaal lijken, maar echt niet vanuit hem zelf komen (te gemaakt, opdreunen). Het is gekopieerd gedrag...
Ik heb nog wel een vraag. Misschien iets brutaal, dat mag je ook zeggen. Wat doe jij zoal met het PGB? Qua oppas hebben wij het al niet nodig.
Liefs, Annelies

keverbug
26-11-2008 om 09:18
Re: anneque
Jij ook bedankt voor jouw woorden. Het advies van de stichting is voorlopig even laten bezinken. Blijkt goed advies te zijn, want:
Gisteravond, nadat ik thuiskwam van kantoor, stond ik even snel een paar enveloppen open te maken.
De "officieel ondertekende" conclusie kwam uit de envelop, tijdens het doorlezen weer... een traan! ??????
Maar er is toch eigenlijk ook niets wezenlijks veranderd, heel diep in me wist ik 't wel, maar het besef komt langzamerhand WEL AAN! Heel bizar! Zo zie je maar weer dat het geheel ook emotioneel een plekje moet gaan krijgen.
Liefs, Annelies