ClaudiaS
23-11-2006 om 12:18
Kinderen met taal/spraakproblemen, opnieuw draadje
Ik kan het draadje niet meer vinden, daarom maar opnieuw een draadje.
Hoe is het met allemaal?
Met Billy gaat t heel goed. Sinds hij op school zit gaat hij als een speer met praten, kan al een beetje 2-woordszinnen, voelt zich er heel vrolijk bij, en heeft zo,n zin ook om te praten!
Hij krijgt logo op school, en dat gaat heel goed!
Vraagt nu zelf om zn drinken bv, dat heeft hij nog nooit gedaan, kortom we zijn heel trots, in kleine stapjes wordt onze kleine man groot!
groetjes Claudia

Joio
26-03-2008 om 20:48
Keverbug
Hoi Annelies,
Fijn dat je nu wel duidelijkheid hebt over de procedure. De school had wel eerder kunnen melden dat Jazz eerst nog in de cie van begeleiding besproken zou worden, toch ?! (Volgens mij moet de ARS dit volgens hun eigen procedures ook vooraf melden aan de ouders!)
Ik heb hier thuis nog wel alle richtlijnen voor de standaard beredeneerde afwijking (directe toelating) en unieke beredeneerde afwijking (individueel bespreekgeval) liggen. Misschien wil je aan de hand hiervan zelf een inschatting van de kans op herindicatie maken. Laat maar horen, dan zoek ik het op.
Eigenlijk gaat het hier allemaal gestaag door. Toch staan we er heel anders voor dan een jaar geleden. Er is veel meer duidelijk over de problemen en mogelijkheden.
Hij lijkt bijvoorbeeld niet dyslectisch, in ieder geval niet een zwaardere vorm. Dat is fijn. Hij heeft een forse leerachterstand op het gebied van spelling maar hij weet de spellingsregels goed te onthouden (tafels trouwens ook) maar met het toepassen van de regels maakt hij fouten. Het PI-dictee liet toch weer vooruitgang zien, de school zag het niet te somber is.
Maar hij heeft een ernstige dyspraxie. De laatste maanden zijn we hier intensiever mee bezig en moet e.e.a. afgestemd worden met de school. Ondertussen heeft hij nu eindelijk zwemles op maat. De zwemles is echt fantastisch, een-op-een instructie door zwemjuffen met jaren ervaring met kindjes-met-iets. Hij mag hier uiterlijk 2 jaar les nemen. Ik heb nog niets gehoord over hun inschatting op de kans op een diploma. Dat zien we dan wel weer verder.
Ík heb me aangemeld als cliënt bij stichting MEE om een beroep te gaan doen op een aantal regelingen want het verschil in zorgbehoefte tussen hem en zijn leeftijdsgenootjes is nu toch wel erg groot aan het worden. Ik sta dus weer eens op een wachtlijst. Dit keer voor hulp bij het invullen van formulieren.
Sommige klasgenootjes komen al zelfstandig op de fiets of met de tram naar school. Hij loopt op straat nog altijd aan de hand. Hij kan niet zelf op de openbare weg fietsen, te wankel. Ik zou graag een duo-fiets willen hebben zodat bij hem de fietsbewegingen en het rijden van de route naar school kan automatiseren zodat hij in toekomst wel zelfstandig naar school zou kunnen gaan. Ik schrok wel van de prijs van dit soort fietsen dus ik ga proberen een aanvraag voor vergoeding te krijgen. Toevallig heb ik vandaag een nieuw kinderzitje voor achterop gekocht, eentje voor kinderen tot 32 kilo, dus ik kan hoe dan ook nog een tijdje voort.
As. vrijdag gesprek met de orthopedagoog, ik ben benieuwd wat ze te melden hebben.
Groetjes

keverbug
27-03-2008 om 10:27
Joio, heb je hier al aan gedacht...
Joio, heb je hier al eens aan gedacht... (waarschijnlijk wel?!), maar niet geschoten is altijd mis, haha...
Ik heb wel eens van die fietsen gezien die aan de fiets van ouders vast zit dmv een stang. Ik heb net even gegoogled en als je op "aanhang fiets" en/of "aanhangfiets" zoekt, heb ik zo op het eerste oog al eentje gezien voor 179 Euro, van 4 tot 9 jaar. Er staat ook het een en ander over voors en tegens van dit soort fietsen. Ook op Marktplaats heb ik er al diverse gezien, in diverse prijsklasses.
Zo'n duofiets, dat is inderdaad een pak geld. Vrienden van ons hebben er eentje gekocht via het persoonsgebonden budget van hun zoon.
Misschien dat een aanhangfiets de eerste zet kan zijn. Ook Jazz fietst nog niet, ik ga deze zomer wel serieus aan de slag om ook de eerste zet te gaan doen.
Fijn, jouw reactie(s), heb je een tijdje gemist op ons draadje.
Groetjes, Annelies
NB: laat je ons weten, hoe het vrijdag is verlopen?

Vera*
27-03-2008 om 11:08
Marktplaats
Op Marktplaats staan regelmatig ouder-kind tandems aangeboden. Ze zijn ook nog eens goed waardevast, zeker bij een tweedehands exemplaat.

Vera*
27-03-2008 om 11:10
Joio
als je de richtlijnen voor de beredeneerde afwijking gevonden hebt, wil ik ze ook graag hebben van je als dat mag.

raket
27-03-2008 om 14:56
Keverbug
Hallo Annelies,
Ik heb as donderdag een gesprek met de ambulant begeleidster, zij is ook bezig met wat is het beste voor onze zoon, zij is van mening gezien zijn progressie dit jaar dat hij is het regulier onderwijs kan blijven.
(onze ambulante begeidster heeft 10 jaar op een taal-/spraakschool gewerkt)
Ik heb van haar vernomen dat er in groep 3 met drie nivo's gewerkt word, met maximaal 14 kinderen en 2 onderwijzers, is dat op elke ESM school hetzelfde?
Thom kan nog niet lezen, hij leert via de dyspraxie symbolen losse woorden. Sinds enkele weken hebben wij thuis potloden van het merk Lyra, met deze potloden kan Thom veel beter kleuren echt een aanrader.
Bij de fysiotherapeut oefent hij ook letters schrijven, hij kan nu zijn eigen naam+achternaam goed schrijven.
Hij heeft nog veel moeite met zijn evenwicht, op 1 been staan enz, zwemles gaat goed, hij heeft ook zwemmotorische Rt, en daarnaast zwemt hij 1 keer per week in een groep.
Het worden dus weer spannende weken, half mei weten wij wat de school voor advies gaat geven over Thom.
Ons is in het audiologisch centrum vertelt dat de meeste problemen met de spraak verholpen zijn als de kinderen ongeveer 8 jaar zijn, ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Groetjes, Roos

Andrea
27-03-2008 om 21:33
Met 8 jaar
kregen wij inderdaad te horen dat er logopedisch niet veel verbetering meer zou op treden. Hij sprak netjes, verstaanbaar alleen logische verhaallijn laat nog wat te wensen over.
in zijn groep op de ESM school werkten ze inderdaad op meerdere niveaus. Heerlijk was dat voor hem.
Gewoon verder kunnen als je kan, en als het nog niet lukt, dan is het ook prima.
Wij vinden het heerlijk onderwijs.

Joio
28-03-2008 om 20:29
Fiets
Er verschillende wegen te bewandelen voor de fiets. De eerste is een beroep op de WMO. Dat kan volgens mij met een CIZ indicatie of indicatie van behandelaar.
Dan kan het nog via het UVW met een beroep op de voorziening aanpassing voor scholing.
Ten slotte kan het nog via een PGB. Een aparte aanvraag met een CIZ indicatie of uit het vrij besteedbare deel van het PGB.
Misschien dat ik nog een regeling vergeten ben, maar ik kreeg bericht van stichting MEE dat ik aan te beurt ben.
Ik heb er niets op tegen om op een tweedehandsfiets te rijden maar de fiets moet wel echt nog goed zijn. Een fiets van zeven jaar oud is meestal wel aardig op. Daarvoor vind ik 500 euro nog steeds te veel geld.
Als ik er eentje in de buurt van mijn woonplaats op Marktplaats aangeboden wordt, ga ik zeker kijken.
Een aanhanger vind ik minder geschikt omdat hij niets leert van het verkeer. Het is mijn doel hem verkeersinzicht te laten opdoen terwijl ook nog moet trappen, remmen en sturen.
Wordt vervolgd...

Joio
28-03-2008 om 21:08
Beredeneerde afwijking
Ik heb nog gezocht naar de link waar ik het document gevonden had, maar het is van het internet afgehaald.
Niet zo heel vreemd, want het stond in een nieuwsbrief voor ambulant begeleiders die volgens mij onbedoeld op het internet was gezet. Het dateert uit 2005 dus er kan wel wat veranderd zijn.
Maar goed, ik heb nog een afdruk. Het is een lap tekst, ik zal even samenvatten. Om het archief compleet te houden, zal ik maar zeggen. Op de (...) heb ik e.e.a weggelaten dus wees voorzichtig met eigen interpretaties.
Vera: ik beperk me hier tot de beredeneerde afwijking (BA) voor ESM kinderen. Als je juist die voor doof en/of slechthorend wil weten, laat van je horen.
De huidige, gewone criteria staan in de wet LGF. De beredeneerde afwijking wordt gebruikt om voor ll die niet aan deze criteria voldoen, een uitzondering te kunnen maken voor toelating SO / rugzakje.
Komt ie:
"...BA kunnen we onderscheiden in twee types:
1. BA 1 t/m 5: Dit zijn de BA waarover overeenstemming tussen de 4 CVI's en met de LCTI is bereikt dat ze binnen het begrip "van gelijke zwaarte" gehanteerd kunnen worden. Dit is de standaard BA.
2. BA a t/m H: dit zijn de BA waarbij per ll bekeken moet worden of er afgeweken moet worden van de criteria volgens een BA. Dit is de unieke BA.
BA 1: leerling (ll) met ernstige spraakstoornis, >2 standaarddeviaties (SD), maar geen stoornis in een der taalaspecten. (...)
BA 2: ernstige taalspraakmoeilijkheden geen stoornis, wel achterstanden op alle taalaspecten (...achterstanden meer dan 1 SD met gemiddeld tot bovengemiddeld IQ...)
BA 3: SH
BA 4: SH
BA 5: ll heeft op een van de vier spraak-taalaspecten een uitval van meer dan 1,5 SD en er is sprake van probleem met de taalpragmatiek meer dan 1,5 SD
BA A: SH
BA B: ll voldoet net niet meer aan de criteria voor spraaktaalachterstanden en/ of net niet meer aan de criteria betreffende onderwijsparticipatie. De ll heeft hulp vanuit Cluster 2, laat vorderingen zien die op C/D niveau liggen of heeft nog een beperkt communicatie redzaamheid (...) maar de vooruitgang is onvoldoende gestabiliseerd. Zonder ondersteuning is terugval te verwachten.
BA C: ll voldoet aan stoorniscriteria en onderwijscriteria. ll heeft geen 6 maanden logo gehad om stoornisresistentie te bepalen. Omstandigheden zijn onderbouwd aangegeven.
BA D: ESM/SH ll voldoet aan stooniscriteria ESM of SH. ll voldoet niet aan onderwijskundige criteria maar laat dalende leerlijn zien.(...)die samenhangt met ESM of SH problematiek
BA E: doof
BA F: ll heeft IQ < 70 waarnaast een op zich staande spraaktaalstoornis is gediagnostiseerd die niet is toe te schrijven aan het niveau van cognitief functioneren.
BA G: verschillende mogelijke BA op basis van problematiek van gelijke zwaarte niet onder te brengen in een van de andere categorieën.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt Annelies!

Jessicah
31-03-2008 om 00:32
Joio
Pff, die dyspraxie erbij maakt het ook niet makkelijker. Ik ben blij dat bij Jonathan de dyspraxie eigenlijk alleen maar verbaal is. OK, hij fietst nog niet los, maar verder heeft hij geen problemen en zwemmen gaat juist weer erg goed.
Ik hoop dat je een beetje te betalen duo-fiets vindt.
Groetjes Jessica

Jessicah
31-03-2008 om 00:34
8 jaar
Andrea,
Van de logopedist had ik juist begrepen dat het probleem met 8 jaar niet zozeer over is, maar dat met 7/8 jaar ongeveer de kritische leeftijd voor taalverwerving wordt bereikt. Daarna kunnen ze er ook nog wel bijleren, maar net meer zo goed en vloeiend als ervoor. Meer alsof het om een vreemde taal gaat ipv moedertaal.
Groetjes Jessica

Andrea
01-04-2008 om 11:37
Re: jessica
Met 8 jaar, na groep 4, stromen de meeste kinderen weer in bij het reguliere onderwijs, of het SBO. Soms al eerder, maar er zijn er maar een paar die nog langer op een ESM school blijven. De spraak/taalproblemen zijn meestal niet "erg genoeg" om een herindicatie te krijgen. Op "onze" esm school waren er maar een paar kinderen die in groep 5 zaten.
Voor wat betreft de taalverwerving, daar heb je ook helemaal gelijk in.

raket
02-04-2008 om 16:45
Esm school
Hallo allemaal,
Ik heb morgen een gesprek met de amulant begeleidster over wat de beste plek is voor onze zoon. Wij hebben nog voor 2 jaar een rugzak, ik wil graag weten of je als ouders zelf mag beslissen of je kind naar een ESM school gaat.
Is er iemand die ervaring heeft met de ESM scholen in Utrecht of Amersfoort?
Groetjes Roos

Joio
03-04-2008 om 11:51
Raket
Natuurlijk mag je zelf beslissen naar welke school je kind gaat. Maar de huidige school en AB kunnen jullie wel een advies geven en dat zou ik niet naast mij neerleggen als de AB en huidige reguliere school toch SO voor je zoon adviseren. Dat maakt de samenwerking tussen jullie ouders en de school in de toekomst gecompliceerd.

Ypsylon
04-04-2008 om 11:54
Gaan kijken
En als het voor jullie qua afstand/reistijd niet uitmaakt gewoon op beide scholen gaan kijken. Je mag vaak een dagje proefdraaien als je dat wilt!
Vergeet niet dat reis tijd ook erg belangrijk is soms lijkt het of de school dichterbij is maar busvervoer in de spits is bedrieglijk!

Andrea
04-04-2008 om 13:29
Niet alleen de spits maar
ook het aantal kinderen dat in een busje vervoerd worden is enorm van invloed.
Wij wonen op ongeveer 15 minuten rijden van school af. Tijdens de spits is dat 20 tot 25 minuten. Toch werd ons kind al voor half 8 opgehaald (in de winter) terwijl de school pas om 9 uur begon! Dit had te voornamelijk te maken met het aantal kinderen in de bus. Later bleek ruim een half uur tot 40 minuten later ophalen ook te gaan om op tijd op school te zijn. Maar toen zaten er wel minder kinderen in de bus.
(gemeentes zetten niet graag extra busjes in, want dat kost natuurlijk meer geld)

Ypsylon
04-04-2008 om 21:05
Touringcar
En in sommige gemeentes zetten ze een touringcar in in plaats van kleinere bussen!! Dus orienteer je goed hoor!!

Andrea
04-04-2008 om 22:01
Touringcar?
Voor een ESM school? Die heb ik bij "onze" ESM school nog niet gezien. Busjes tot 12 personen, dat was het grootste. Ik zie die grote bussen wel rijden voor het SBO.

Joio
05-04-2008 om 16:35
Met de limo naar school
Op "onze" school kwamen twee kinderen met een limousine. De auto bood ruimte aan zeker 8 kinderen maar ze kwamen altijd met zijn tweetjes.
Volgens mij kwamen deze kinderen uit een dorp kwamen waar het enige taxibedrijf toevallig alleen een limo tot zijn beschikking had. De chauffeur was ook een opvallende verschijning tussen de rest.
Touringcars heb ik nooit gezien voor leerlingenvervoer. Kwam die bus toevallig niet om kinderen naar de schoolzwemles te brengen?

Ypsylon
07-04-2008 om 08:23
Touringcar heel gewoon!
Mijn zoontje zit in arnhem op school en een heel stel kinderen komen per touring car naar school.
Dat is naar de school voor doven en slechthorenden en ESM ! Vaak zijn het juist kinderen uit de stad zelf die naar een opstapplaats moeten. Maar als er veel kinderen uit hetzelfde dorp/stad naar dezelfde school gaan zetten ze een touringcar in!

keverbug
13-04-2008 om 10:04
Raket - hoe is het gesprek van 3 april verlopen?
Hallo Roos,
Zat net nog even het draadje terug te lezen en ben benieuwd hoe jullie gesprek is geweest.
Zijn er nieuwe verwikkelingen of is het advies jouw zoon nog op zijn eigen school te laten blijven. En zijn jullie er zelf ook uit wat jullie het beste voor jullie zoon vinden?
Ik heb geen ervaring met ESM-scholen in jouw regio. Jammer dat je nog geen reactie hierop hebt gekregen.
Groet, Annelies

raket
15-04-2008 om 16:08
Keverbug
Hoi Annelies,
Wij horen eind mei of onze zoon overgaat naar groep 3, wij willen niet dat hij groep 2 een jaar over gaat doen.
De ambulante begeleidster en wij ouders hebben gelukkig dezelfde mening, het is te hopen dat de schook het advies gaat volgen groep3 met desnoods een aangepast programma.
Onze ambulant begeleidster vraagt zicht af of onze zoon wel op zijn plaatst is op een ESM school, hij ontwikkelt zich nu zo goed en is bang dat hij daar niemand heeft aan wie hij zich kan optrekken, omdat hij waarschijnlijk op het hoogste nivo zal zitten.
De ambulant begeleidster vind dat de problematiek op de ESM school is toegenomen sinds er ook kinderen aangenomen worden met een IQ van rond de 60 ipv rond de 80.
Als de school hem niet naar groep 3 laat overgaan dan dan wij eind mei 2 esm scholen bezoeken om te kijken welke school wij het fijnste voor onze zoon vinden.
Het blijft nog spannend tot eind mei.
Hoe gaat het het Jazz oo school?
Groetjes Roos

keverbug
19-04-2008 om 14:01
Re: roos
Hoi Roos,
Het is dus nog eventjes afwachten wat het advies van de school gaat worden. Ik vraag mij wel af waarom jullie Thom "pertinent" niet groep twee over willen laten doen? Dus het is groep 3 of een ESM-school....
Als Thom al op het allerhoogste nivo zou binnenkomen op een ESM-school, dan zou ik hem ook liever op het reguliere laten (+ externe logo) en eerder groep twee over laten doen. Zodat groep drie straks haalbaar is!
Jazz zit natuurlijk ook al op een hoog niveau op het ESM, maar heeft nog nooit op het reguliere gezeten. De stap van ESM naar het reguliere is volgens ons "alsnog" sociaal/emotioneel te groot, maar dat hij naar het reguliere gaat dat staat vast. Misschien met één of twee jaar, dan is Jazz 8 jaar.
Jazz gaat momenteel dus lekker op school en ook wij wachten nog steeds met spanning af op de herindicatie.
Afgelopen weekend heeft Jazz voor het eerst gefietst zonder zijwieltjes. Hij reed zo weg... haha. Ik er achter aan, want hij moet natuurlijk nog wel fatsoenlijk leren op- en afstappen. Maar met het evenwicht zit het dus al redelijk goed. Alleen Jazz is geen doorzetter en ging eigenlijk meer voor Mamma even op de fiets (niet wetende dat hij als natuurtalent wegfietst..) zitten.
Als het ook maar even tegenzit dan gooit hij al het bijltje erbij neer. Je moet met Jazz dus vooral niet "pushen" want dan mis je de boot. Laatst probeerde ik hem te triggeren, om het nog eens te proberen, maar helaas ....... Nou ja, ik geef niet op! Straks al het weer wat beter is, dan slaat deze Mamma haar slag..... hahaha!!
Groet, Annelies

keverbug
19-04-2008 om 14:06
Re: beredeneerde afwijking (joio)
Hoi Joio,
Realiseer ik mij net dat ik jou nog steeds niet heb bedankt voor jouw reactie op bovenstaande onderwerp. Wat onattent van mij, zeg! Alsnog BEDANKT, Joio!
Ben jij trouwens al verder gekomen met de duo-fiets?
Groet, Annelies

Jessicah
20-04-2008 om 11:31
Raket en keverburg
Roos, ik kan me heel goed voorstellen dat je niet wilt dat je zoon groep 2 overdoet. Ik zie daar ook niet veel toegevoegde waarde, juist omdat kinderen met taal-spraakproblemen zoveel kunnen hebben aan schriftelijke informatie. Het leren lezen heeft bij jonathan echt voor een doorbraak gezorgd wat betreft uitspraak en taalgebruik.
Annelies, ik herken wat je beschrijft. Ook bij Jonathan moet je op een niet pusherige manier pushen, laten rusten en er weer op terugkomen, als je me nog snapt. Anders gooit hij de kont tegen het krib en valt er niets mee te beginnen. De zijwieltjes kunnen er hier helaas nog niet af. Het komt vast wel een keer.
Groetjes Jessica

raket
20-04-2008 om 20:41
Voor keverbug
Hoi Annelies,
Ik heb afgelopen week het 10 minuten gesprek gehad op school, beide leerkrachten vinden dat hij de laatste maanden ernorm gegroeid is op alle vlakken.
Hij is ernorm gedreven en is erg bezig met letters en heeft daar echte interesse in. Omdat zijn auditieve synthese niet goed ontwikkelt is zou dit een reden voor school kunnen zijn om hem niet naar groep 3 te laten gaan, hij zou dan een aangepast programma in groep 2 krijgen. Maar stel dat volgend jaar zijn auditieve synthese nog niet voldoende ontwikkelt is kan hij dan wel naar groep 3 of moet hij dan alsnog naar een ESM school?
Ik heb liever dat hij een aangepast programma in groep 3 krijgt omdat het voor zijn spraakontwikkeling van groot belang is dat hij leert lezen (met dank aan de uitleg van Jessicah).
Is jullie indicatie nu al afgelopen, wij hebben een indicatie voor 4 jaar gekregen.
Sinds Thom zijn verstaanbaarheid is toegenomen is zijn zelfvertrouwen ook enorm gegroeid en daardoor kan ik hem veel beter motiveren om het nog eens te proberen, Thom onderhandelt nu tijdens het oefenen, ( als hij het heel moeilijk vindt) als ik dit doe en dat doe, krijg ik dan een heel klein doosje lego .....het werkt heel goed op deze manier. Hij weet nu precies wat duur is, alles boven de 6 euro is te duur.
Groetjes Roos

keverbug
22-04-2008 om 12:19
Jessica
Haha ☺, wat een herkenning.... Ach, je hebt gelijk dat fietsen komt vast en zeker! Voorlopig heeft hij hier helemaal geen zin meer om te fietsen (en dat terwijl het zo goed ging, duhhhhh)!
Ook afgelopen zaterdag is het met zwemmen spaak gelopen. Zwemmen door het gat (voor zijn A-diploma), ging dit keer niet en volgens Jazz was de juf boos. Nu doet Jazz niets meer en is alles kwijt. Hoogstwaarschijnlijk wordt hij zaterdag a.s. een badje teruggeplaatst, dat is voor Jazz natuurlijk een "teloorgang" van hier tot Tokyo!
Paps is zondag nog met hem gaan oefenen, maar Jazz wilde niet eens meer in het water springen. We zien wel hoe het volgende week afloopt. Zal een zwemles zijn met een staartje. Het kan vriezen of dooien.....
NB: We gaan trouwens dit jaar weer naar Italië. Het bevalt ons zo goed, nu vlakbij Venetië. Ik weet het plaatsje zo niet uit mijn hoofd en opzoeken gaat niet. Ik zit op kantoor.
Ciao, Annelies

keverbug
22-04-2008 om 12:30
Voor roos
Hoi Roos,
Wat een goed nieuws, zeg! Ik begrijp jouw uitleg zeker wel. Ben dan ook benieuwd, waar jullie uiteindelijk voor gaan. Eerst maar wachten tot vrijdag, toch?
Onze indicatie was voor 3 jaar en loopt augustus 2008 af.
Dat onderhandelen herken ik ook heel goed. Het is ook vooral het triggeren van onze kinderen. Sinds heel kort eet Jazz heel af en toe zelf, maar dat hangt nog aan een zijden draadje. Wij weten dat hij het zelf kan, maar.... (tja, vul zelf maar in).
Laatst heeft hij voor mij de tafel gedekt. Kind, je had dat koppie moeten zien, zo vol zelfvertrouwen en trots!!Dat is een voortvloeisel uit een investering in tijd, geduld, complementeren, onderhandelen, etc. Al geruime tijd trekt hij zich ook op aan zijn grote zus (bijna twee jaar ouder). Ik ben daarom ook blij dat hij dan de "Benjamin" is (...en blijft ☺).
Groet, Annelies

keverbug
25-04-2008 om 11:38
Jammer, mislukt
Het was eerste moest een handje zijn en de tweede een duifje.....