Barbapapa.
13-05-2025 om 20:07
Kosten bij vader
hallo.
Ben vader en betaal alimentatie.
Nu komt moeder met het verzoek dat in het weekend, dat de kinderen bij mij zijn ik verantwoordelijk ben voor kados voor kinder feestjes. Waar de kinderen naar toe gaan. Ik koop de kados maar omdat ik niet wil dat ze zonder gaan. Maar valt dit niet/wel onder kinderalimentatie?
Groetjes

Poekewiki
15-05-2025 om 13:53
En aanvullend: als je het ten tijde van komst van de kinderen prima vond dat je vrouw een stap achteruit nam qua financiële onafhankelijkheid, heb je het met die realiteit ook te doen na de scheiding. Het is een beslissing die je samen hebt genomen.

Yumi
15-05-2025 om 13:54
Poezie schreef op 15-05-2025 om 09:03:
[..]
Klopt, ik ken genoeg vaders die minder gingen werken zodat ze ook minder alimentatie hoefden te betalen.
Inderdaad, ken er ook zo één... alhoewel die zorgde ervoor dat zijn inkomen zo laag bleef, dat hij niets hoefde te betalen.

Temet
15-05-2025 om 14:06
Yumi schreef op 15-05-2025 om 13:54:
[..]
Inderdaad, ken er ook zo één... alhoewel die zorgde ervoor dat zijn inkomen zo laag bleef, dat hij niets hoefde te betalen.
Dat moet ook wel. Als het echt een puur vrijwillige inkomensteruggang is (bewijsprobleem!) dan wordt een verlaging van de alimentatie vaak niet toegestaan. Niet zolang er nog wat vrije ruimte overblijft. Maar ook de rechter kan geen geld maken waar dat niet is.

Anoniemvoornu
15-05-2025 om 14:18
tsjor schreef op 15-05-2025 om 12:06:
[..]
Stom gezegd: je had ook zelf zo'n kantoorbaan kunnen nemen, dan had je met de helft van het aantal uren 2 keer zoveel verdiend.
Principieel ben ik het overigens volkomen met je eens. Toch nog maar eens dan: Den Uil stelde ooit voor het verschil tussen hoog en laag betaald maximaal een factor 5 te laten zijn. Een andere oplossing komt van goedbetaalde mensen van universiteiten in Amerika (hebben ze niet zelf verzonnen): loonsverhogingen niet in procenten maar in centen. Als we nu nog eens een echt sociaal-democratische partij hadden op links..... Genoeg werk aan de winkel.
Stom gezegd ja , want de zorg is al onderbemand en ik vind het niet erg om rond te komen van een laag loon, het wordt pas een probleem als ik en mijn man zouden scheiden en hij verwacht dat ik wel 40 uur ga werken want ik mankeer toch niets , omscholen is niet voor iedereen mogelijk.. ik gaf de zorg alleen als voorbeeld van een baan die ook voor een gezond iemand veeleisend kan zijn waardoor 40 uur en een gezin runnen niet altijd zou kunnen.

anoniemn
15-05-2025 om 14:26
Dat bedoel ik dat is toch wel een beetje krom mijn ex werkte 20u want zorgde voor kids en huishouden zo hadden we het afgesproken, nu na scheiding met volledig co ouderschap hebben we beide evenveel zorgtaken beide een huishouden ernaast te runnen alleen ik werk 40u en zij 20u (kantoorbaan en geen beperkingen om meer te gaan werken) en door dat lage inkomen moet ik meer KA betalen omdat haar draagkracht laag is. Als je dan zou zeggen nou ik ga minder werken omdat ik zorgtaken erbij heb (doe ik niet want red het goed zo) dan zou het een vrijwillige inkomensteruggang zijn die niet geldig is dus moet je zelfde bedrag KA blijven betalen. Even voor de duidelijkheid dit heeft niks te maken met het feit dat ze een vrouw is alleen dat het inkomen minder is dus daar zit geen verschil in.
En snap dat als je een enorm zware baan hebt (ken meerdere uit de zorg en snap dit) of beperkingen dat je niet meer dan 20u kan werken dat je recht heb op bepaalde toeslagen en aanvullingen. Maar er zijn er zat waarbij dit niet zo is en die kijken ook wel uit om meer te gaan werken want dan zijn ze de toeslagen kwijt.

MamaE
15-05-2025 om 14:48
Een hele discussie over wie hoeveel werkt en zorgt is eigenlijk niet relevant. De situatie van TS is dat kinderen doordeweeks bij de ex wonen en om het weekend bij hem. Kun je van alles van vinden, maar zo is het geregeld. Dan lijkt het me niet onlogisch dat ex minder werkt en TS alimentatie betaalt. Het lijkt me wel zinvol om afspraken te maken over wie welke kosten draagt en wat wel/niet binnen de alimentatie valt.
Ook als er in de toekomst misschien andere, grotere kosten bij komen.

mana_sutiyuq
15-05-2025 om 14:49
MamaE schreef op 15-05-2025 om 14:48:
Ook als er in de toekomst misschien andere, grotere kosten bij komen.
Daar moet je voor reserveren vanuit die alimentatie en je eigen bijdrage.
Regeren is vooruit zien

MamaE
15-05-2025 om 15:01
mana_sutiyuq schreef op 15-05-2025 om 14:49:
[..]
Daar moet je voor reserveren vanuit die alimentatie en je eigen bijdrage.
Regeren is vooruit zien
Zeker, ben ik het mee eens. Maar nu denkt ex dat bijdragen afhankelijk zijn van bij wie ze op dat moment zijn. Dat lijkt mij niet erg logisch, dus enige duidelijkheid over dit en dit en dit valt onder verblijfskosten en betaal je uit de alimentatie/kbs/kgb/eigen inkomen en zus en zo valt daar niet onder en betaalt TS (deels).

Temet
15-05-2025 om 15:48
" Dat bedoel ik dat is toch wel een beetje krom mijn ex werkte 20u want zorgde voor kids en huishouden zo hadden we het afgesproken, nu na scheiding met volledig co ouderschap hebben we beide evenveel
zorgtaken"
Waarom kon dat tijdens het huwelijk dan niet?
Doordat je ex al die jaren maar gedeeltelijk werkte, heeft hij/zij (ik gok dat laatste) een achterstand in de loopbaan/het verdienvermogen opgelopen. Die achterstand werkt nog heel lang door, en daardoor heeft ex, hoewel jullie inmiddels ongeveer evenveel werken, nog altijd een lager inkomen.

anoniemn
15-05-2025 om 15:58
Temet schreef op 15-05-2025 om 15:48:
" Dat bedoel ik dat is toch wel een beetje krom mijn ex werkte 20u want zorgde voor kids en huishouden zo hadden we het afgesproken, nu na scheiding met volledig co ouderschap hebben we beide evenveel
zorgtaken"
Waarom kon dat tijdens het huwelijk dan niet?
Doordat je ex al die jaren maar gedeeltelijk werkte, heeft hij/zij (ik gok dat laatste) een achterstand in de loopbaan/het verdienvermogen opgelopen. Die achterstand werkt nog heel lang door, en daardoor heeft ex, hoewel jullie inmiddels ongeveer evenveel werken, nog altijd een lager inkomen.
Dat zou ik geen probleem vinden, en ben ik helemaal met je eens. Nu werkt zij echter niet evenveel maar 'slechts' 20u dus is draagkracht vrijwel nihil en moet ik extra bijdragen dat vind ik krom. Als zij 40u zou werken is de bijdrage die ik moet doen een stuk minder en zou ik inderdaad nog altijd meer moeten bijdragen omdat ik meer verdien maar zoals gezegd dat begrijp ik volkomen.
En ook tijdens huwelijk heb ik gewoon bijgedragen aan huishouden heb t nooit een probleem gevonden wat te doen, kookte bijna altijd (doe ik graag) en maakte regelmatig schoon.

tsjor
15-05-2025 om 16:21
'Vrouwen gaan ook minder werken omdat de vader zijn deel van de opvoeding en verzorging van de kinderen niet op pakt of niet op denkt te kunnen pakken. Zo blijven in een cirkeltje rond draaien.'
Een helderder argument is dat hij vaak meer verdient dan zij. Zoals Anoniemvoornu zegt: "ik vind het niet erg om rond te komen van een laag loon,...". Voor jezelf is dat natuurlijk niet erg, maar voor je kinderen zou je dat toch niet moeten willen, aangezien kinderen zoveel kosten? Mannen gaan vaak juist alles eraan doen om meer te verdienen als er kinderen komen, want meer uitgaven, grotere auto, groter huis, vrouw werkt minder etc., al die verantwoordelijkheid komt bij hem terecht. En dat doen we vrij massaal, ondanks dat we denken dat we allemaal autonome, vrije beslissingen nemen.
Zorg is niet alleen thuis zitten, wassen en schoonmaken. Zorg is ook zorgen voor voldoende inkomen. Het zou mooi zijn als het gangbaar werd dat bij de komst van een kind mannen 4 dagen gaan werken, vrouwen ook, maar dan wel met de verwachting dat ze niet zomaar tevreden zijn met een laag loon. Dan maar ander werk of naar de baas voor meer loon of naar de vakbond voor een betere cao. Ik ben er ook geen held in moet ik eerlijk zeggen. Maar we doen het onszelf aan als we tegen onszelf zeggen dat een laag loon ook prima is.

Anoniemvoornu
15-05-2025 om 17:05
tsjor schreef op 15-05-2025 om 16:21:
'Vrouwen gaan ook minder werken omdat de vader zijn deel van de opvoeding en verzorging van de kinderen niet op pakt of niet op denkt te kunnen pakken. Zo blijven in een cirkeltje rond draaien.'
Een helderder argument is dat hij vaak meer verdient dan zij. Zoals Anoniemvoornu zegt: "ik vind het niet erg om rond te komen van een laag loon,...". Voor jezelf is dat natuurlijk niet erg, maar voor je kinderen zou je dat toch niet moeten willen, aangezien kinderen zoveel kosten? Mannen gaan vaak juist alles eraan doen om meer te verdienen als er kinderen komen, want meer uitgaven, grotere auto, groter huis, vrouw werkt minder etc., al die verantwoordelijkheid komt bij hem terecht. En dat doen we vrij massaal, ondanks dat we denken dat we allemaal autonome, vrije beslissingen nemen.
Zorg is niet alleen thuis zitten, wassen en schoonmaken. Zorg is ook zorgen voor voldoende inkomen. Het zou mooi zijn als het gangbaar werd dat bij de komst van een kind mannen 4 dagen gaan werken, vrouwen ook, maar dan wel met de verwachting dat ze niet zomaar tevreden zijn met een laag loon. Dan maar ander werk of naar de baas voor meer loon of naar de vakbond voor een betere cao. Ik ben er ook geen held in moet ik eerlijk zeggen. Maar we doen het onszelf aan als we tegen onszelf zeggen dat een laag loon ook prima is.
Dus mag je alleen kinderen krijgen als je een goed inkomen hebt en dus niet als je slechts een minimum verdiend? Dus alle mensen achter de kassa , groenvoorziening , bijna iedereen zonder mbo4 opleiding enz. geen kids meer?

mana_sutiyuq
15-05-2025 om 17:15
Temet schreef op 15-05-2025 om 15:48:
"
Die achterstand werkt nog heel lang door, en daardoor heeft ex, hoewel jullie inmiddels ongeveer evenveel werken, nog altijd een lager inkomen.
En een lager pensioen aan het eind.

mana_sutiyuq
15-05-2025 om 17:16
anoniemn schreef op 15-05-2025 om 15:58:
[..]
En ook tijdens huwelijk heb ik gewoon bijgedragen aan huishouden heb t nooit een probleem gevonden wat te doen, kookte bijna altijd (doe ik graag) en maakte regelmatig schoon.
Deed je ook regeldingen: de boodschappenplannen, menu plannen, tandarts, consternatiebureau, verjaardagsfeestjes, vaccinaties etc? Want daar gaat ook heel veel tijd in zitten. Want dan ga je het pas eerlijk verdelen.

Anoniemvoornu
15-05-2025 om 17:19
tsjor schreef op 15-05-2025 om 16:21:
En ik ben realistisch ik heb niet de capaciteiten om verder te studeren, ik kan een andere baan zoeken met mijn kwalificaties en voor 40 uur verdienen wat ik nu met 32 krijg voor heel veel mensen in nederland is dat de realiteit , nu trof ik een man die een leuke functie heeft en een kinderwens en dan had ik moeten zeggen nee ik ben te achterlijk om verder te leren dus je moet iemand anders zoeken voor kinderen want ik kan nooit net zoveel bieden als jij kan..