Barbapapa.
13-05-2025 om 20:07
Kosten bij vader
hallo.
Ben vader en betaal alimentatie.
Nu komt moeder met het verzoek dat in het weekend, dat de kinderen bij mij zijn ik verantwoordelijk ben voor kados voor kinder feestjes. Waar de kinderen naar toe gaan. Ik koop de kados maar omdat ik niet wil dat ze zonder gaan. Maar valt dit niet/wel onder kinderalimentatie?
Groetjes

RoodVruchtje
17-05-2025 om 17:18
Temet schreef op 17-05-2025 om 16:23:
Beste mensen, er is een verschil tussen betaalt (3e persoon enkelvoud ott) en betaald (voltooid deelwoord).
Beetje flauw, al heb je theoretisch gelijk. We zitten hier niet op school, dus als je nog steeds begrijpt wat er wordt bedoelt, lijkt het mij niet nodig iemand te verbeteren.

Lexus
17-05-2025 om 17:24
Daglichtlamp schreef op 17-05-2025 om 17:15:
[..]
En dat is dus precies de reden dat in de huisregels staat dat commentaar hierop niet mag, zodat iedereen vrij voelt om hier te schrijven, ook als ze taalfouten maken.
OT Tja het staat forumbeheer natuurlijk vrij om regels te bepalen en iedereen kan typos maken, maar persoonlijk blijf ik dit een vreemde regel vinden. Wat is het nou voor moeite je even in taalregels te verdiepen? Met een uurtje ben je voor je leven klaar. Bovendien kan het ook nog een betekenis onderscheidend zijn, zoals bij 'betaald' en 'betaalt'.
Natuurlijk moet er niet denigrerend gedaan worden over het taalgebruik van anderen maar ik vind dat Temet dat hier totaal niet doet.

Garfield77
17-05-2025 om 17:30
Lexus schreef op 17-05-2025 om 17:24:
[..]
OT Tja het staat forumbeheer natuurlijk vrij om regels te bepalen en iedereen kan typos maken, maar persoonlijk blijf ik dit een vreemde regel vinden. Wat is het nou voor moeite je even in taalregels te verdiepen? Met een uurtje ben je voor je leven klaar. Bovendien kan het ook nog een betekenis onderscheidend zijn, zoals bij 'betaald' en 'betaalt'.
Natuurlijk moet er niet denigrerend gedaan worden over het taalgebruik van anderen maar ik vind dat Temet dat hier totaal niet doet.
Alsof iedereen even makkelijk leert/ intelligent is/ taalregels onthoudt/ de Nederlandse taal goed machtig is. Dus als je zo denkt dat het wel even te leren is voor iedereen in een uurtje, is dat best denigrerend. Laat los en laat iedereen in z'n waarde ook als ze taalfouten maken.

Lexus
17-05-2025 om 17:47
Garfield77 schreef op 17-05-2025 om 17:30:
[..]
Alsof iedereen even makkelijk leert/ intelligent is/ taalregels onthoudt/ de Nederlandse taal goed machtig is. Dus als je zo denkt dat het wel even te leren is voor iedereen in een uurtje, is dat best denigrerend. Laat los en laat iedereen in z'n waarde ook als ze taalfouten maken.
Nou ik denk er ook heel veel mensen zijn die er makkelijk mee omgaan. Waar het helemaal niet over slim zijn gaat. En dat aantal lijkt ook in rap tempo te groeien. (En nee, dan heb ik het niet over medelanders) En natuurlijk moet je mensen altijd in hun waarde laten, dat spreekt vanzelf. Je kan mensen vriendelijk of neutraal op het verschil tussen 'betaald' en 'betaalt' wijzen en volgens mij doet Temet dat hier.
Maar goed, het is de regel hier, ik voeg me daarnaar maar ik mag er een mening over hebben.

Garfield77
17-05-2025 om 18:37
Lexus schreef op 17-05-2025 om 17:47:
[..]
Nou ik denk er ook heel veel mensen zijn die er makkelijk mee omgaan. Waar het helemaal niet over slim zijn gaat. En dat aantal lijkt ook in rap tempo te groeien. (En nee, dan heb ik het niet over medelanders) En natuurlijk moet je mensen altijd in hun waarde laten, dat spreekt vanzelf. Je kan mensen vriendelijk of neutraal op het verschil tussen 'betaald' en 'betaalt' wijzen en volgens mij doet Temet dat hier.
Maar goed, het is de regel hier, ik voeg me daarnaar maar ik mag er een mening over hebben.
En ook dat is ieders goed recht; mensen hebben nou eenmaal niet allemaal dezelfde interesses en vinden niet dezelfde dingen belangrijk. Dat mag ook. Niemand vroeg om het verschil tussen betaalt en betaald dus onnodig dit te melden. Mensen die er weinig mee hebben onthouden dat ook niet. En ja je mag er een mening over hebben maar dat is dan misschien iets voor een eigen topic.

RoodVruchtje
17-05-2025 om 18:39
Lexus schreef op 17-05-2025 om 17:24:
[..]
Als het zo simpel is als jij stelt, zou iedereen minimaal een 9 halen voor Nederlands natuurlijk?! Ware het niet dat het gewoonweg niet zo simpel is. En ja, ik vind het best denigrerend, beide berichten zelfs.

Naminokurashi
17-05-2025 om 19:05
RoodVruchtje schreef op 17-05-2025 om 18:39:
[..]
Als het zo simpel is als jij stelt, zou iedereen minimaal een 9 halen voor Nederlands natuurlijk?! Ware het niet dat het gewoonweg niet zo simpel is. En ja, ik vind het best denigrerend, beide berichten zelfs.
Ik had op nederlands altijd onvoldoendes. Ik kan ook geen zinnen ontleden. Ik probeer alles via spellings check. Ik woon nu sinds 1979 in nederland, ben ook gewoon naar school gegaan hier, maar nog steeds moeite met schrijven.
Sorry voor off topic. Ik ga nu uit deze topic

Lexus
17-05-2025 om 19:32
Garfield77 schreef op 17-05-2025 om 18:37:
[..]
En ook dat is ieders goed recht; mensen hebben nou eenmaal niet allemaal dezelfde interesses en vinden niet dezelfde dingen belangrijk. Dat mag ook. Niemand vroeg om het verschil tussen betaalt en betaald dus onnodig dit te melden. Mensen die er weinig mee hebben onthouden dat ook niet. En ja je mag er een mening over hebben maar dat is dan misschien iets voor een eigen topic.
Tja het zou kunnen hoor, maar hoe komt het dan dat er zoveel slechter geschreven wordt dat 25 jaar geleden? Ik heb jarenlang workshops gegeven (in bedrijfsleven en bij de overheid) aan mensen die ook zeiden dat ze de Nederlandse taal zo moeilijk vonden. Binnen een uurtje was het uitgelegd. Soms langer als de groep groter was of als het over andere dingen ging dan het verschil verdwaald/verdwaalt. En die mensen waren blij en opgelucht want ze dachten dat het zo moeilijk was en dat bleek niet het geval. Ik blijf bij mijn mening: vind het niet gek wat Temet aangaf. En nu houd ik ook op hier off topic te gaan over dit onderwerp.

Garfield77
17-05-2025 om 19:58
Lexus schreef op 17-05-2025 om 19:32:
[..]
Tja het zou kunnen hoor, maar hoe komt het dan dat er zoveel slechter geschreven wordt dat 25 jaar geleden? Ik heb jarenlang workshops gegeven (in bedrijfsleven en bij de overheid) aan mensen die ook zeiden dat ze de Nederlandse taal zo moeilijk vonden. Binnen een uurtje was het uitgelegd. Soms langer als de groep groter was of als het over andere dingen ging dan het verschil verdwaald/verdwaalt. En die mensen waren blij en opgelucht want ze dachten dat het zo moeilijk was en dat bleek niet het geval. Ik blijf bij mijn mening: vind het niet gek wat Temet aangaf. En nu houd ik ook op hier off topic te gaan over dit onderwerp.
Je blijft maar doordrammen....zucht. Alsof alle cursisten bij jou alles de rest van hun leven onthouden hebben wat ze van jou geleerd hebben; dan hadden ze ook wel onthouden wat ze ooit op school geleerd hadden nietwaar. Misschien lid worden van een ouderenclubje, kun je met elkaar gaan zitten zeiken hoeveel beter alles vroeger was. Of ga naast je werk in de kinderopvang weer workshops geven om mensen de Nederlanse taal te leren als je zo graag de wereld wil verbeteren en denkt dat alles in een uurtje te leren is
Op topic: To, mocht je nieuwe afspraken met ex op papier gaan zetten; let op spelfouten. Blijkbaar vallen mensen daarover, misschien je ex ook wel.

Graag stoppen over spelfouten, de huisregels zijn hier heel duidelijk over. Iedereen moet hier vrij zijn om te schrijven, al dan niet met taalfouten.

Anoniemvoornu
17-05-2025 om 20:14
Lexus schreef op 17-05-2025 om 17:47:
[..]
Au... gewoon au ik ben 30 + en geen ster in taal nooit geweest nu kan ik wel nog steeds de stelling van pythagoras uit mijn hoofd al gebruik ik die nooit , mij is ooit gezegd het vervelende van domme mensen is dat ze niet door hebben dat ze dom zijn , maar "slimme" mensen die kunnen er ook wat van zeg..

Mamajome
17-05-2025 om 22:56
Anoniemvoornu schreef op 17-05-2025 om 16:12:
[..]
Kinderfeestjes horen gewoon bij het dagelijks leven van een kind , je kan niet verwachten dat kind zijn sociale leven stopgezet wordt bij vader , hoe zie je dat voor je kinderfeestjes mogen alleen in de tijd van de ouder die alimentatie betaald?
Inderdaad, kinderfeestjes horen gewoon bij het dagelijks leven. Dan lijkt het mij ook logisch dat diegene die de alimentatie ontvangt, het cadeautje betaald.

Anoniemvoornu
17-05-2025 om 23:18
Mamajome schreef op 17-05-2025 om 22:56:
[..]
Inderdaad, kinderfeestjes horen gewoon bij het dagelijks leven. Dan lijkt het mij ook logisch dat diegene die de alimentatie ontvangt, het cadeautje betaald.
Moet degene dan ook het eten bij de ander betalen?

linn19
18-05-2025 om 07:32
Barbapapa. schreef op 15-05-2025 om 20:25:
[..]
Jah sorry. Ik zocht een discussie. En dat is gevonden. En heb er voor me zelf goeie informatie uit gehaald
Wat een twist in je verhaal, heftig hoor. Sterkte met alles wat er nog op jullie pad komt want zo te lezen is hier wel een lange adem voor nodig.