Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-10-2008 om 17:56
Afgelopen week zaten we op een verjaardag. Mijn schoonzusje heeft een dochter die wat problemen heeft. Een vorm van autistme. Heel vervelend hoor, maar zij is echt zo'n moeder die ook heel erg geniet van de aandacht die ze hierdoor krijgt. Hele avonden lang zit ze te vertellen over hoe moeilijk het is en wat haar dochter allemaal niet kan. Nou ja ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel.
Mijn zoon wordt op dit moment getest op ADHD en hoewel we ons daar niet voor schamen, is het niet iets dat we op iedere verjaardag met mensen gaan bespreken. Het is een beetje ons eigen prive ding.
Op deze verjaardag kwam heel even het woord ADHD voor in een gesprek. Natuurlijk had haar kind dat ook. (Is ze voor getest, maar geen diagnose, alleen weten wij dit officieel niet) Mijn man zei toen: Goh daar hebben ze toch medicijnen voor. Volgens mijn schoonzus zorgt medicijnen ervoor dat een ADHD kind zijn hele persoonlijkheid verliest en een totaal ander kind wordt. Hoewel we weten wie het zegt, zou ik toch eens wat ervaringen van mensen willen horen. Kan het zijn dat onze zoon bij het krijgen van medicijnen ineens een heel ander jochie wordt en zijn vrolijkheid verliest?
In een gesprek later met mijn man gaf ik aan dat de medicijnen volgens mij best wel wat veranderingen zal meebrengen, maar in positieve vorm. Hij heeft nu problemen met zijn gedrag en als ze daar medicijnen voor geven, zullen die problemen worden aangepakt. Ben ik heel naief of hebben jullie andere ervaringen?
17-10-2008 om 16:40
Afwachten dus
Zoon heeft geen ADHD, maar Pdd-nos. Volgens de psychiater is hij gestart op de laagste dosering van 2x 5mg, nu lees ik dat lager ook kan. Het effect zou volgens die man, ook direct merkbaar moeten. Dat zijn concentratie wat beter is, is mooi meegenomen, maar daar dat is ook nooit echt een probleem geweest. Zoon doet het goed op school, met de juiste begeleiding (duidelijkheid, structuur, prikkelarm enz.) Maar juist zijn onvoorspelbare woede aanvallen hebben een grote invloed op het gezinsleven. Maar ik zal dus nog even moeten afwachten, over 2 weken heb ik een belafspraak met de psychiater.
Wel bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee!
gr. Mari
17-10-2008 om 17:54
Fantje
Geef het de tijd. Het lichaam moet écht wennen aan de medicijnen. De reactie die jij beschrijft hadden we ook bij mijn zoon. Maar later in de week ging het al veel beter.
Sterkte, Miek