Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Melatonine vraag

Onze zoon heeft sinds lange tijd inslaapproblemen. Tot voor kort haalde hij dat op een ander moment weer in. De laatste tijd lukt dat niet meer en beginnen we in een negatieve spiraal te raken. Hij is ontzettend vermoeid, ziet daardoor overal leeuwen en beren en is snel in tranen. Momenteel slikt hij ook ijzertabletten ivm een te laag hb-gehalte. Nu overwegen we om te beginnen met melatonine, dit is al vaker ter sprake geweest bij de kinderpsychiater maar we zijn er tot op heden nog niet aan begonnen. De dosering is een volgend probleem want daar kunnen de artsen ook niet echt iets zinnigs over zeggen. Nu wilde ik eens vragen wat jullie ervaringen zijn wat betreft de dosering. Onze zoon is ruim 12 jaar, 41 kilo en 159 cm lang. Welke dosering gebruiken jullie kinderen?? En onder welke voorwaarden vergoedt jullie verzekering dit?? (de onze gaat het niet vergoeden heb ik net gehoord)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

26-05-2009 om 12:14

Hier

Melatonine wordt volgens mij helemaal niet vergoed, daarom koop ik het gewoon bij de drogist. De tabletjes zijn daar ook lager gedoseerd dan bij de apotheek waardoor we er meer mee kunnen "spelen".
Zoon hier weegt de helft van jouw zoon en heeft genoeg aan 0,4 mg. Soms op een moeilijke avond iets meer. Hij had trouwens 1 mg voorgeschreven gekregen. Ik zou zeggen, koop zo'n potje van Sleepzzz (of hoe heet dat...) en probeer het gewoon uit. Hier helpt het geweldig. Zo'n pot kost ongeveer een tientje en we doen er een maand of 4 mee geloof ik. Niet te veel geld in elk geval voor een fijne nachtrust.

anna van noniemen

anna van noniemen

26-05-2009 om 12:24

Ook met sleepzzz

begonnen....hier 2 bar slechte slapers, zoon 1 met ADHD slaapt heel laat in....die krijgt nu 4 tabletjes inderdaad, we proberen nog de juiste dosering te vinden....zoon 2, in traject voor onderzoek, slaapt ook altijd laat in....die zit nu op 2 tabletjes....Ik begreep van apotheek dat 0,5 of 1 mg meestal wordt voorgeschreven, maar onze kinderpsych gaf zelf aan deze te gebruiken....sleepz is inderdaad niet zo duur voor 100 tabletten geloof ik, en ze zijn niet zo groot, dus makkelijk in te nemen....

maggietel

maggietel

26-05-2009 om 12:34 Topicstarter

Innemen

het innemen is op zich niet het probleem, de capsule concerta werkt hij ook zonder moeite weg. De apotheek kan 1, 3 en 5 mg leveren (op recept) en dan kost 1 mg tabletten/capsules al ruim 25 euro voor 30 stuks. Dit vond ik erg duur dus was ik even op internet gaan zoeken. Daar kwam ik inderdaad de grote potten a 500 stuks van 0,1 mg tegen en ergens anders 2,5 mg melatonine voor een redelijke prijs. Maar als een paar tabletjes van 0,1 mg misschien al werken dan ga ik eerst dat maar proberen denk ik. Maar als hij rond 2 mg (of meer) nodig zou hebben dan zie ik dat niet zo zitten met minstens 20 tabletjes per avond. Lijkt me een nogal dubbele boodschap die je dan mee geeft.

Guinevere

Guinevere

26-05-2009 om 12:54

Lekker

Die van Sleepzzz worden erg lekker gevonden door mijn zoontje. Er zit lactose in, dus zoet. En ze zijn héél klein. Vóór deze tabletjes was ik die grotere krengen van de apotheek altijd in stukken aan het breken, dat was niet zo'n succes.
Ik zou met een stuk of 6 beginnen als ik jou was, wie weet slaapt je zoon dan als een blok.

Annet

Annet

26-05-2009 om 13:08

Hier 1 mg voldoende

Dochter is ongeveer even oud en lang. Wel 5 kg lichter. Bij haar merk ik een redelijk effect met ongeveer 7-8 pilletjes van 0,1 mg. 10 pilletjes werkt beter.

maggietel

maggietel

26-05-2009 om 13:14 Topicstarter

Het proberen dus waard

Oké, als ik dit zo lees is het te proberen met de 0,1 mg tabletjes. Om dan te beginnen met 2,5 mg is wel weer erg heftig waarschijnlijk en als het niet nodig is natuurlijk liever niet. Dus ik ga de 0,1 mg tabletjes aanschaffen en met 5 tabletjes beginnen per avond.
Dank jullie wel voor de duidelijke reacties.

Guinevere

Guinevere

26-05-2009 om 13:26

Nog iets

Hier werkt het spul al na ongeveer 20 minuten.

anna van noniemen

anna van noniemen

26-05-2009 om 16:12

Wauw...

dat is snel! Ik ben al blij als ik geen gestommel meer hoor boven na het op bed leggen!!!

Dees 68

Dees 68

26-05-2009 om 18:10

Waarom niet opbouwen?

Wij zijn ook in overleg met een kinderpsychiater aan melatonine begonnen (voor onze ADHD-er). Ze heeft toen meteen een recept voor 1mg-tabletten uitgeschreven, maar raadde ons aan om eerst te beginnen met de 0,1mg tabletten van de drogist.

Onze dochter was een stuk jonger (net 6) en wij moesten beginnen met 1 tablet en dat dan langzaam opbouwen tot we een doserin zouden vinden die werkt. Bij 0,1mg zagen we al resultaat en bij 0,2mg was het resultaat verbluffend (kwam zomaar opeens de vraag: mag ik naar bed of was ze al op de bank in slaap gevallen voordat we er aan toe gekomen waren om haar in bed te stoppen...). We zijn dus bij 2 tabletten van 0.1 gestopt. Tegenwoordig krijgt ze er 3, maar dat is eigenlijk meer omdat ze dat zelf wilde en wij daar nogal naief op in gegaan zijn. Want daarna wilde ze er al gauw 4 hebben. Ik denk dat ze ze nogal lekker vindt...
Hebben we dus niet gedaan en we zitten nu nog steeds op 0,3.

Maar ik zou als ik jou was niet met 5 tabletten beginnen, want de dosering is voor iedereen anders. Het heeft namelijk ook te maken met de hoeveelheid lichaamseigen melatonine en niet alleen met je lichaamsgewicht. En opbouwen is namelijk makkelijk dan afbouwen...

Petra-

Petra-

26-05-2009 om 18:18

Hier op recept

tabletjes van 3mg die stipt een half uur voor het slapen worden gegeven. En dat werkt goed! De verzekering vergoedt de tabletten uit de aanvullende verzekering.

Juanna

Juanna

26-05-2009 om 18:40

Welke zorgverzekeraar?

bij welke zorgverzekeraar zit jij Petra?
Mijn dochter heeft 2,5 mg tabletjes maar die koop ik zelf via internet omdat dat goedkoper is dan via de apotheek.

maggietel

maggietel

26-05-2009 om 19:15 Topicstarter

Zorgverzekeraar

Onze zorgverzekeraar (Ohra, en dan het duurste aanvullende pakket) zegt niet tot vergoeding over te gaan omdat melatonine niet op de lijst van gvs-medicijnen staat. Tot op heden was ik altijd zeer tevreden over de vergoedingen, concerta vergoeden ze uit het aanvullende pakket bijvoorbeeld volledig.

Misschien kan ik inderdaad ook wel met één of twee tabletjes beginnen en kijken wat er gaat gebeuren. Wat betreft de concerta heeft hij een behoorlijke dosering ondertussen dus we zullen zien wat de melatonine gaat doen. Het prijsverschil tussen de tabletten van 2,5 mg op internet en de tabletten van de apotheek is ronduit belachelijk.

Ik krijg de tabletten waarschijnlijk donderdag binnen en zal jullie op de hoogte houden.
Nogmaals dank voor alle reacties.

Petra-

Petra-

26-05-2009 om 19:30

Verzekerd bij

Fortis met aanvulling optimaal, nooit problemen gehad.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-05-2009 om 20:24

Maggietel

Ik betaal voor melatonine op recept (capsules van 2mg) 26 euro voor dertig stuks, en 30 euro voor negentig stuks. Dat valt dus reuze mee, de hoge prijs zit 'm in het maken, maar of dat 30 of 90 caps zijn maakt nauwelijks verschil in prijs. Soort 'opstartkosten' dus. Dan is het ook helemaal niet duurder dan 0,1mg internettabs (je zult er ook maar 20 moeten slikken...

Yta Chalne

Yta Chalne

26-05-2009 om 20:27

En nog even...

..de 2,5mg tabs van internet zijn een stuk duurder; omdat ze alleen op recept gaan komen er ook nog kosten bij voor een recept. Zomaar die hoeveelheid leveren, zonder arts, mag nl. niet.

maggietel

maggietel

26-05-2009 om 20:50 Topicstarter

Yta

op internet kwam ik 240 tabletten 2,5 mg tegen voor 36,20 euro. Dan vind ik 30 stuks uit de apotheek van 1 mg voor 25 euro duur. Hier in de apotheek gaven ze aan alleen maar 1, 3 en 5 mg te leveren, en daarbij zeiden ze niets over groter hoeveelheden en dan een flink lagere prijs. Daarom stelde ik hier dus de vraag hoeveel er ongeveer nodig is om het middel te laten werken en ik schreef al dat ik 20 of meer tabletten per avond niet zie zitten. We gaan nu gewoon starten met een lage dosering, omhoog kunnen we altijd nog.

Slaappoli

Weet niet waar je woont, maar in Ede heb je een slaappoli. Met een simpele thuistest bekijken ze de hoeveelheid melatonine die je nodig heb.
Hier gebruiken we voor manlief 10 mg, en voor dochterlief 2,5 mg.
We hebben ze juist bij onze nieuwe apotheek besteld, omdat het goedkoper zou zijn. Maar nu kreeg ik ze maar voor 1 maand ipv 3 maanden, dus nu is internet goedkoper. Receptkosten betaal ik niet zelf, want HA is 'gratis'.

Annet

Annet

26-05-2009 om 22:09

Hoeveelheid tabletten is echt geen probleem (om in te nemen)

De pilletjes die wij bij het Kruidvat halen zijn heel klein. En dan bedoel ik echt klein, ongeveer een speldenknop per pilletje. Het zijn kauwtabletten. Als je er tien in je mond stopt, is het ongeveer één klein snoepje om weg te werken. Ook mijn zesjarige kauwt dit snel weg. Het is nog makkelijker dan een kauwgompje of een heel klein zuurtje.
Het zou toch zonde zijn om veel meer in te nemen als dit qua dosering helemaal niet nodig is.

maggietel

maggietel

27-05-2009 om 12:02 Topicstarter

Vanavond proberen

Ik heb de tabletjes al binnen en ze zijn inderdaad erg klein. Maar dan nog zie ik mezelf niet iedere avond als het nodig zou zijn 20 of meer van die dingen aftellen. Dan bestel ik tegen die tijd wel een hogere dosering. Maar laten we hier eerst maar eens mee beginnen en dan zien we wel bij welke dosering het gaat werken.

Guinevere

Guinevere

27-05-2009 om 21:02

En?

En? Slaapt hij al?

maggietel

maggietel

27-05-2009 om 21:51 Topicstarter

Weet ik niet

Ik heb geen idee of hij nu al slaapt, op het tijdstip van guineveres posting in ieder geval nog niet neem ik aan want toen lag hij net 2 minuten.
Ik vraag het hem morgenochtend wel hoe het inslapen is gegaan. We hebben nooit last van hem als hij niet slapen kan, we horen hem wel eens een enkele keer lopen (laminaat kraakt) maar hij komt niet telkens iets vragen of zo. Hij krijgt er nu alleen zelf last van doordat hij echt slaap te kort komt de laatste tijd.

anna van noniemen

anna van noniemen

27-05-2009 om 21:52

Zoon 2

sliep vanavond op 4 tabletjes al voor half negen, dat is uniek te noemen!!

maggietel

maggietel

28-05-2009 om 08:37 Topicstarter

In slaap gevallen rond half 10

Hij vertelde vanmorgen dat hij tegen half 10 (hij ging om negen uur naar bed) zijn ogen niet meer open had kunnen houden. Ik hoop van harte dat dit zo blijft, scheelt zeker anderhalf uur wakker liggen dan.

Guinevere

Guinevere

28-05-2009 om 12:18

Mooi zeg!

Dat scheelt inderdaad, hij zal wel snel een stuk fitter worden! Hoeveel had hij uiteindelijk gekregen?

huismusje

huismusje

28-05-2009 om 12:26

Meerdere apotheken bellen.

Als ik je een tip mag geven. Bel eens meerdere apotheken af met de vraag wat de melatonine kost. Je zult versteld staan van de prijsverschillen die er kunnen zijn.
Want als een apotheek zelf capsules maakt zijn die veel duurder dan dat ze tabletten (merk fagron) bestellen bv.

Ook klopt het dat als je meer tegelijk afneemt het goedkoper wordt omdat je ook receptkosten moet betalen. Die receptkosten zijn voor 30 tabletten net zoveel als voor 90 tabletten. Dus hoe meer je neemt hoe voordeliger het wordt in verhouding.

Gr Huismusje

maggietel

maggietel

28-05-2009 om 16:11 Topicstarter

Ik had hem gisteravond

3 tabletjes gegeven van 0,1 mg. Wie weet deed het idee ook al wat, we zullen zien vanavond. Ik geef hem weer gewoon 3 tabletjes en of ze nu echt helpen of alleen het idee dat hij serieus genomen wordt maakt mij niet uit als hij maar slaapt (en dan graag weer een beetje op tijd).

Polly Shearman

Polly Shearman

29-05-2009 om 09:30

Ik zelf

ga al nok van 1 tabletje van 0,1mg dus misschien kan je nog minder proberen.

maggietel

maggietel

29-05-2009 om 17:57 Topicstarter

Als ze al laat naar bed gaan dan ook geven of niet?

Vanavond is hij de hort op met een vriendje en komt pas rond half 11 thuis denk ik. Wat zouden jullie doen dan, wel of geen melatonine geven??

Guinevere

Guinevere

29-05-2009 om 20:48

Minder

Mmm, ik pas de hoeveelheid altijd wel aan in zo'n geval. Het schijnt dat deze mensen wel melatonine aanmaken, maar dan "te laat" op de avond. Ik zou even bekijken hoe rustig/druk hij binnenkomt, dan kun je meer/minder geven.
Bijna 7-jarige zoon hier slaapt om 1.00 nog niet zonder melatonine, dus voor hem is het in alle gevallen nodig. Kom je bij een feest vandaan diep in de nacht, meer dan een uur rijden, valt ie zelfs in de auto niet eens in slaap....voordeel is wel dat je tenminste ergens met hem naar toe kan 's avonds.

maggietel

maggietel

29-05-2009 om 21:27 Topicstarter

Guinevere

zo heeft alles zijn voor- en nadelen.
Ik ben bang dat hij helemaal hyper thuis komt, hij is nl. voor het eerst "alleen" naar een autocross/tractorpooling met een vriendje. Hij was er de hele week al druk over en nu is het eindelijk zo ver.
Maar we zien straks wel even, misschien valt het mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.