Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

02-11-2010 om 11:37

Opvang [als kind naar VO gaat]

mijn zoon 12 jaar, adhd en nld heeft nu twee dagen naschoolse opvang en in de vakanties twee dagen opvang overdag. Hoe zijn de mogelijkheden als hij volgend jaar naar het voortgezet gaat? Ik zie hem nog niet alleen thuis zijn eigenlijk........

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
billie

billie

09-11-2010 om 21:17

Elisa?

Maar een PGB zou toch voor je zoon zijn, dat heeft toch niets te maken met je eigen financiële situatie? Jij zou alleen beheerder zijn van die pot.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-11-2010 om 21:50

Billie

Voor de WSNP gelden hele strenge regels; je bent dan nl. niet meer zelf financieel verantwoordelijk maar de bewindvoerder. PGB wordt gezien als (extra) inkomsten en alle (extra) inkomsten moeten worden afgedragen aan de boedelrekening.
Zo'n vier jaar geleden werd ik geattendeerd op de mogelijkheid van een PGB maar toen zat ik al in de schuldsanering en mocht ik het niet aanvragen. Nu ben ik uit de schuldsanering en nu blijkt dus dat mijn kans op (de juiste vorm van) de PGB zo goed als verkeken is; juist nu het zo heel erg welkom zou zijn;-(
Ik val precies buiten alle regels, jakkes. Geen TOG meer, geen WTCG. Daar sta je dan met een minimum-inkomen en een kind dat meer zorg en dus meer kosten met zich meebrengt...

Astrid

Ik lees met stijgende verbazing je bijdrage. Je hebt totaal geen regie over je zoon. Het lijkt me zaak dat je dat eerst eens genereert. Wellicht is hij dan een stuk minder gestoord dan jij nu beschrijft.

Hoe beperkt iemand ook is, ik accepteer van niemand en zeker niet van mijn kind een "rot op" Ook vind ik het heel triest dat hij van al die studie-uren slechts een uur echt studeert. Ook onze zoon kent dit fenomeen maar aan ons de taak het te begeleiden. Hoeveel weerstand het ook oplevert. Ik merk dat ik wat bozig van je bijdrage word. Immers jullie zijn nog altijd verantwoordelijk voor het welzijn van je kind! Tijd om IPG in te schakelen lijkt me en de blik eens naar jezelf te werpen inplaats voorbij jezelf te kijken!

Je zoon heeft ahdh en is hoog begaafd

Waarin zitten de extra kosten dan? Wij hebben voor onze zoon wel extra kosten maar die zijn allemaal aan zijn fysieke beperking gerelateerd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-11-2010 om 19:22

Nikus

Een kleine greep: (materialen voor) pictogrammen, dagritmekaartjes, memobord. Horloge en medicijndoosje met alarm. Naametiketten- en stickers voor in kleding, tassen en op persoonlijke spullen. Concerta en melatonine: concerta wordt slechts tot 200 euro vergoed; melatonine helemaal niet (en nee, overstappen naar een andere zorgverzekeraar loont niet, heb ik al uitgezocht en nagevraagd). Extra RT-lessen, reiskosten van en naar behandelaars/therapeuten. Mocht dit niet afdoende blijken te zijn dan de kosten voor werkgeheugentraining.
Op de middelbare school zal hij vermoedelijk meer nodig hebben maar dan kan ik nog altijd het rugzakje proberen aan te vragen voor extra materialen/begeleiding op school. Een rugzakje aanvragen in groep 8 kan niet meer. De lgf wordt ook straks afgeschaft; ook daarvoor zijn de criteria aangescherpt.
Verder nog de kosten voor een oppas/opvang die kaas heeft gegeten van kinderen met specifieke problemen. Ik had een hele goede oppas maar die had het te druk gekregen met werk/stage/opleiding SPW.
Van een inkomen op net iets boven bijstandsniveau (ik zit net een paar euro te hoog om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand) plus de extra (niet vergoede) medische kosten en hulpmiddelen die ik maak voor mezelf is het iedere euro wikken en wegen. Iedere euro ter tegemoetkoming is meer dan welkom. Je kan wel zeggen ach, die kosten vallen wel mee maar niet als je al vijf jaar van zo'n 50-65 euro per week moet rondkomen (voor alles). Ik zit gedeeltelijk in de WAO en in een reintegratietraject maar (veel) werken en dus veel meer inkomsten genereren zit er de komende jaren niet in. Zeker niet dus omdat ik volgend jaar thuis moet zijn als zoon uit school komt.
Een PGB zou meer dan welkom zijn maar volgens de informatie die ik nu heb (o.a. van Stichting MEE) heeft het geen zin meer om die aan te vragen aangezien de criteria zijn verscherpt en er bepaalde zaken zijn uitgegooid; juist die zaken die ik goed zou kunnen gebruiken. Voor de TOG komen we niet meer in aanmerking omdat we niet aan die 10 uur per week AWBZ-zorg komen.
Ik weet dat ik beslist niet de enige ben in deze situatie; er wordt gekort en bezuinigd ten koste van degenen die dat extra geld en de extra voorzieningen juist hard nodig hebben. Maar het is wel intriest. Alsof ouders van zorgenkinderen het niet al zwaar genoeg hebben zonder zich in allerlei bochten te moeten wringen om de benodigde middelen/materialen/begeleiding te kunnen bekostigen...

billie

billie

11-11-2010 om 21:31

Creatief?

Elisa, ik snap je wel hoor. En ik geloof best dat je veel extra kosten hebt, en dat niet alles goedkoop te krijgen is. Maar naametiketten? met een merkstift, of nog goedkoper, borduren kan het toch ook? Ik bedoel, het hoeft toch niet veel te kosten? Blanco stickers hoeven ook bijna niets te kosten. Picto's en dagritme kaartjes kun je best zelf maken, als het moet. En als het moet voor erg weinig geld. En als je het zoon laat doen, dan scheelt dat misschien weer wat therapietjes voor je zoon-) Een memobord, mits je het al noodzakelijk vindt, kun je best voor een paar centen op een rommelmarkt kopen.
Nogmaals, ik snap je best hoor, maar een PGB lijkt me niet bedoeld voor niet-noodzakelijke kosten.

anna van noniemen

anna van noniemen

11-11-2010 om 22:05

Zelf picto's maken

kan heel makkelijk met: http://www.pecsforall.com/pictoselector/

Elisa

Ik begrij0p je niet. Horloge met alarm? 5 euro op de markt. Hij moet toch een horloge hebben. Medicijn doos met alarm? Wat een onzin!Hij zet zijn horloge maar. Naam etiketjes , picto's Dagritmekaarten? Hij is toch zo slim? Schaf een schoolbord aan en schrijf daar het dagritme op. RT? Waarom in hemelsnaam? Hij gaat volgend jaar naar VO. Picto's? opzoeken op internet, uitprinten en klaar ben je!

Medicatie is duur maar aftrekbaar van de belasting.

Kortom, je overdrijft schromelijk!

De zaken die jij opsomt vallen niet onder de kosten die een pgb dekt.

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2010 om 11:25

Nikus?

RT is er ook voor leerlingen in het VO, de problemen die kinderen hebben met leren houden niet spontaan op als je 12 bent natuurlijk.Ervan uit gaan dat het VO daar mee aan de slag gaat, is een illusie, in het meest gunstige geval is er wat extra begeleiding, maar that's it. En slimheid impliceert niet dat je dan geen problemen zou kunnen hebben met structuur, plannen, leren, etc.
Verder, wat ga je weer uit je panty zeg, siert je niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-11-2010 om 15:35

Hulp

Ik wilde graag een link geven naar een geweldige column van een moeder met een zoon (ADHD/PPD-NOS/meerbegaafd) die voor het eerst naar het vo gaat. Zou onze situatie kunnen zijn en de problemen die geschetst worden lijken akelig veel op de onze; zowel waar we nu tegen aan lopen als die we zouden kunnen verwachten. En dan blijkt dat PGB, rugzakje etc. de enige manier zijn om die extra begeleiding/hulp te kunnen bekostigen.
Ik heb Stichting MEE weer gebeld. Het rugzakje kan pas dus aangevraagd worden als zoon minstens een halfjaar lang op het VO zit.
PGB kan ik het beste pas vanaf januari aanvragen ivm de huidige PGB-stop maar waarschijnlijk zou die wel toegekend worden vanwege de multicomplexe problematieken en de hoeveelheid tijd die ik extra moet besteden aan zoon maar ik moet me nu eerst gaan verdiepen in welke soort hulp ik voor zoon zou kunnen inkopen en hoeveel uur hij nodig zou hebben. Het gaat om een hoop geld en ik mag natuurlijk geen schulden meer maken (wil ik uiteraard ook niet meer).
Als de PGB is toegekend kan ik ook weer proberen TOG aan te vragen; mits het gaat om AWBZ-zorg. Pfft gaan we weer de papiermolen en de bureaucratie in.
Maar het is gewoon hard nodig want ik weet anders ook niet meer hoe ik bepaalde problemen op moet lossen. Ik heb ook meer gerichte hulp van buitenaf nodig...
http://adhdwatnu.punt.nl/?r=1&id=415095

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-11-2010 om 15:56

Nikus

Goh Nikus, jij zegt dus dat vijf jaar hulp en alles uit de kast trekken totaal niet nodig is geweest. Hoe kan je zoiets beoordelen vanachter je PC? En je hebt overduidelijk geen kaas gegeten van de complexiteit van ADHD en hoogbegaafdheid. Je doet net alsof hb een zegen is; nou dat is het niet. Integendeel. De ADHD is een handicap en de hoogbegaafdheid ook. Beiden zitten elkaar en erger nog, mijn kind enorm in de weg.
Het is dankzij mijn inzet en inspanningen dat mijn zoon er nog relatief goed aan toe is, op een gewone school kan zitten en dat hij gewoon thuis kan wonen. Dat heeft er weleens heel anders uit gezien.
O ja, die belastingaftrek stelt natuurlijk niets voor en bovendien moet je wel alles eerst zelf betalen.
Huiswerkbegeleiding, structuur- en planmatig leren werken kan wel vanuit het PGB betaald worden. Net als specifieke opvang/oppas en respijtzorg.
Ik zou je aanraden om even wat gas terug te nemen want de uitspraken die jij doet slaan nergens op en zijn erg denigrerend en kwetsend. Gelukkig ben ik zo langzamerhand wel wat gewend dus sta ik er boven. Ik vraag om hulp en advies en niet om afgezeken te worden zonder enige reden. Bah.

erwtje

erwtje

12-11-2010 om 16:29

En nu ben ik geraakt..

Hoogbegaafdheid is geen handicap. Wil het bijna wel met hoofdletters gaan schrijven. (en ik weet waar ik het over heb, hier drie hb kinderen, alledrie met een verschillende kloven, 1 ADD diagnose, 1 ADHD diagnose en nog een niet bevestigd vermoeden van ADD).

Ik kan de hoogbegaafdheid op geen enkele manier als handicap zien. Het snel kunnen denken en combineren geeft mijn kinderen mogelijkheden die ze anders niet zouden hebben. Het maakt hun vooruitzichten oneindig veel beter dan wanneer ze alleen maar AD(H)D zouden hebben. Nu kunnen ze voor veel dingen die samenhangen met AD(H)D compenseren.

Ja ik denk dat je moet loslaten, ondanks de ADHD, ondanks dat je zoon jong is. Jong naar het VO betekent ook trainen in de zelfstandigheid die daarbij hoor. Ook als er sprake is van bijkomende problematiek. Ik heb met dat bijltje gehakt, en geen haar aan mijn hoofd die eraan denkt om daar AWBZ zorg voor in te zetten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-11-2010 om 16:40

Handicap

In het geval van mijn zoontje is zijn hoogbegaafdheid en de daarmee samenhangende problemen (faalangst, onderpresteren, perfectionisme) beslist wel een handicap. In ieder geval de combinatie van ADHD en hb. Hij kan bepaalde broodnodige zaken dus niet compenseren. En dat maakt de hulp, ondersteuning, de keuze van een middelbare school etc. etc. oneindig veel lastiger.
Mensen hoeven echt niet jaloers te zijn op hoogbegaafde kinderen en volwassenen; integendeel. Ik heb er zelf ook zoveel problemen door ondervonden en ik ken een aantal anderen, hetzij met hetzij zonder AD(H)D/ASS etc.), die er ook compleet door zijn vastgelopen.
Het hoeft geen probleem/handicap te zijn maar vaak is dat het wel. Door gebrek aan kennis, ervaring, juiste begeleiding. Met name als het gaat om onderwijs.
Lees maar eens het boek van Tessa Kieboom: "Als je kind (g)een Einstein is." Hoogbegaafde kinderen die volslagen depressief worden, suicidaal worden, voortijdig uitvallen op school, zwaar onder hun niveau zitten en meer van die zaken. En dat zijn geen uitzonderingen. En dan is er geeneens sprake van een bijkomende gedrags- of ontwikkelingsstoornis.

Hb handicap?

Je iq op zich is geen handicap. Wat is slim? Zodra de grens op 140 ligt word je niet acuut ongelukkig en raak je aan lager wal. Ook wil niet ieder mens met een hoog iq constant uitgedaagd worden of is van nature leergierig. Als je omgeving niets kan met je behoeftes, dàn word je ongelukkig. Dit staat los van je iq. De meeste mensen worden nooit officieël getest, ik denk vaak dat dit makkelijkerder is.
Dan zijn de verwachtingen niet opgehangen aan je iq, maar aan je behoeftes.
Hb zijn is geen stoornis of ziekte.

Annie

Annie

12-11-2010 om 18:52

Elisa

misschien is jouw kind wel zo (faalangstig, perfectionistisch etc.) geworden dankzij jou ipv dat je hem geholpen hebt. Jij komt al zo lang over als een moeder die alles aan het pushen is met betrekking tot je zoon en dan vooral met betrekking tot zijn school. Laat hem toch eens wat meer met rust ipv dat getrek aan hem en zijn omgeving. Hij moet perse twee keer een klas overslaan en daarnaast moet hij RT krijgen en weet ik veel wat allemaal nog meer en allerlei testen doen en naar een psychiater. Ik zou er als volwassen mens al knettergek van worden. Je valt echt weer in je valkuil

Misschien hard wat ik zeg maar pfffff kijk eens goed naar jezelf en neem eens wat meer afstand en heb wat meer vertrouwen in je kind.

Elisa

Met mij snappen dus meerdere mensen jou niet! Gelukkig, ligt het toch niet alleen aan mij!

Fio

Slimheid helpt je niet bij het leren? Ow? He dat is nieuw.

RT is het vo is gebruikelijk, dat weet ik ook. Maar als je zoon van 10 al naar het vo gaat dan moet je jezelf achter je oren krabben of je daar goed aan doet wanneer het RT nodig blijkt te hebben. of sterker nog. Het kind het al op dit moment ontvangt.

ow, en ik draag broeken.

Annie

Ik ben het hartstochtelijk met je eens!

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2010 om 19:33

Nikus

Slim zijn is geen garantie voor goed kunnen studeren en leren. Mijn zoon heeft waarschijnlijk ADD, hetgeen ervoor zorgt dat hij niet naar de havo kan, terwijl hij er intelligent genoeg voor is. Puur omdat het studeren, plannen, organiseren en overzien van de stof en hetgeen er van hem verwacht wordt, erg moeilijk is voor hem.
Dit even ter illustratie dat slim zijn alleen geen garantie is voor makkelijk leren/studeren.
En verder, je hoeft het niet met Elisa eens te zijn, maar de toon waarop is denigrerend en erg onaardig.

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2010 om 19:34

Annie

Ach ja, dat horen ouders van zorgenkinderen vaak, het is hun schuld,tuurlijk.

Fio

Wat jammer dat je er nu al vanuit gaat dat je zoon havo niet kan doen door vermoedelijke add.

Dat zou impliceren dat mijn zoon geen klasiek autisme heeft of hij loopt zeker vast op het VWO.

Onzin natuurlijk. Zoon doet het goed op het VO, is slim en autistisch. Inderdaad is plannen zijn zwakke punt maar daar moet je als ouders zelf aan bijdragen. Er zijn weekplanners, er bestaan allerlei hulpmiddelen die je gewoon via school of via het internet kan uitprinten.

Mijn advies is om meer vertrouwen in je kind te hebben en het eerst maar eens te laten proberen.

overigens is er niets denigrerend aan de posting van mij aan Elisa. Ze overdrijft de kosten schromelijk en dat mag best gezegd worden. Ik zeg niet dat ze zich aanstelt mbt de problemen van haar zoon. Ik geloof heus dat haar zoon hb is en dat hij adhd heeft. Alleen moet ze zelf haar wensenlijst aanpassen en verwachtingen bijstellen.

Ik heb mijn zoon verteld dat wij nooit teleurgesteld zullen zijn in hem. Omdat teleurstelling enkel iets zegt over de verwachtingen die je koestert.

Wat betreft de reactie van Annie, wie weet is ze zelf wel een zorgmoeder. Niet zo lelijk doen dus!

anna van noniemen

anna van noniemen

12-11-2010 om 20:28

Jeetje

ik schrik wel een beetje van de toon van sommige berichten eigenlijk....Ik ben ook zo'n moeder die zich enorm zorgen maakt nu zoon op het VO zit en ik geen opvang meer heb. Ik heb dan nog het geluk dat mijn man onregelmatig werkt en daardoor vaak thuis is, en het lange alleen zijn daardoor beperkt wordt tot misschien 1 dag per week. Zoon vindt dat niet leuk....

En ja, je ADHD kan zeker in de weg staan om op de juiste vervolgopleiding te komen...
Ik denk dat zoon ook veel meer in zich heeft dan het VMBO-basis waar hij nu op zit. Het gaat heel goed, hij haalt goeie cijfers en hij heeft het ook erg naar de zin. Daar hou ik me maar aan vast en dat er wel uit gaat komen wat er in zin, ooit....maar ik denk dat er wel meer ingezeten had....

Elisa, ik zou gewoon PGB gaan aanvragen in januari (eerder kan ook, met ingangsdatum 1-1-11)....

erwtje

erwtje

12-11-2010 om 20:50

Niet de adhd

Ik geloof zeker dat ADHD in de weg staat om te bereiken wat je kunt, wat dat betreft kun je ADHD nog wel in de categorie handicap plaatsen (alhoewel ik daar ook al vraagtekens bij zet).

Maar hoogbegaafdheid is geen handicap, op geen enkele manier. Je bereikt ook geen betere hulp voor HB'ers door ze in dat hoekje te plaatsen.

(en ik denk oprecht dat HB in het geval van de zoon van Elisa een groot pluspunt voor hem is, zeker gezien de andere beperkingen die hij ook heeft. Zonder HB zou het omgaan daarmee nog moeilijker zijn, daar ben ik vast van overtuigd. En dan spreek ik niet alleen uit ervaring van mijn kinderen, maar ook uit mijn eigen ervaring, slim, ADHD, en nog maar onlangs gediagnosticeerd).

AnnaK

AnnaK

12-11-2010 om 20:54

Elisa

Ik vind het heel jammer dat je hoofdbegaafdheid als een handicap ziet. Dat is het namelijk echt niet. Jij ervaart dat blijkbaar wel zo en dat vind ik oprecht jammer, zowel voor je zelf als voor je zoontje. Jouw zoon is heel slim en dat verder helemaal geen handicap. Het is ook niet persé een enorm voordeel. Ik zie zelf hb als iets neutraals. Ten eerste is het maar een etiketje wat bedacht is. We hebben blijkbaar met elkaar bedacht dat iedereen met een IQ boven de 130 hoogbegaafd is. Ten tweede kan je dan het IQ wel hebben maar het is vervolgens vooral wat je er mee doet.
Intelligent zijn is geen handicap. Het kan mits op de juiste wijze aangewend alleen maar een voordeel zijn. Doordat hij zo intelligent is zal jouw zoon zijn eigen problematiek op ADHD veel vlugger kunnen begrijpen en dat zal het juist op de lange termijn makkelijker voor hem kunnen maken. Alleen hij zal dan wel die intelligentie aan moeten wenden om zichzelf beter te leren begrijpen. Je zoon is nog maar 10 dus het is nog eigenlijk maar een klein kind en hij heeft dus alle tijd om dat nog te leren.

Astrid

Astrid

12-11-2010 om 21:05

Elisa, over de kosten

Ik weet niet of jouw zoon een rugzakje krijgt, dat kan ik natuurlijk vanaf hier niet beoordelen. Mijn zoon (12, 2e VO) met HB en autisme heeft in september weer een verlenging gehad voor 3 jaar. Ze worden dus nog steeds afgegeven. Maar stel je niet te veel voor bij een rugzakje. Hier is het niet meer dan wat praten zo af en toe. Wel wat privileges maar die zijn algemeen voor alle rugzak leerlingen (extra tijd etc.) Op de basisschool stelde het rugzakje wel wat voor, wat een wereld van verschil!!

Ik denk inderdaad ook dat je de kosten zwaarder inschat dan het is. Alle kosten die jij noemt kunnen NIET uit het PGB betaald worden. Wel uit de TOG, wat dat is gewoon extra kinderbijslag en met dat geld kun je ook naar de supermarkt. Dagritme kaarten, pictogrammen is een kwestie van internet + uitprinten. Een Memobord/ weekplanner kan je voor 15,= kopen bij de Hema. Naamstickers en etiketten kan je vrij goedkoop op internet laten maken. Natuurlijk het kost geld, zeker in jouw geval, maar het zijn geen giga bedragen. Melatonine vergoedt mijn verzekering wel als ik het via internet koop, maar mijn verzekering vergoed weer niet de brillen en steunzolen van mijn 3 kinderen. Dat kost mij ook heel veel elk jaar. Maar geen 1 verzekering sluit perfect aan.

Als de problemen echt groot zijn krijg je straks heus wel een PGB. Kan je daar iemand van inhuren die structuur aanbrengt in het huiswerk en het huiswerk begeleidt. Dit mag gewoon, het is nl. geen bijles o.i.d.

Opvang zou je ook uit het PGB kunnen betalen. Zolang je geen PGB hebt zal je iets anders moeten verzinnen. Een student(e) PABO of liever nog een student(e) psychologie of pedagogiek.

Astrid

Astrid

12-11-2010 om 21:27

Pelle

Pelle, het is erg om te zeggen, maar ik kan mijn kind niet meer begeleiden. Ik ben er klaar mee. Ik ben nl. eigenlijk net zo als hij is, teveel herkenning. In een ander gezin was zijn probleem inderdaad misschien minder geweest.

Ik accepteer z'n autisme volkomen en zal er alles aan doen om hem het ver te laten schoppen in deze maatschappij. Ik wil ook 100x naar een therapie met hem, maar huiswerk met hem doe ik niet meer. Ik wil er niets meer mee te maken hebben! Ik krijg echt sla neigingen bij het woord huiswerk, hij irriteert mij mateloos.

Hij heeft vooral begeleiding nodig in het aanbrengen van structuur en in het maken van opstellen, speeches e.d., maar ik weiger hem dar nog bij te helpen. Omdat hij 2-talig VWO doet bestaat 1/3 van de tijd uit speeches e.d. Hij heeft er zelf voor gekozen, hij vindt het ook leuk om ze voor te dragen, maar niet om ze te maken. Hij kan het gewoon niet. Hij kan alleen letterlijk dingen leren. Mijn man was gisteren, toen hij om 23.30 nog niet klaar was mijn zijn 4 minuten speech, nog moest douchen en z'n tas inruimen ook helemaal klaar met hem. Mijn man kan super goed met kinderen omgaan (is zelf docent), maar dit vergt te veel.

Ben nu met Jeugdzorg bezig voor toch weer een nieuw PGB. Ik huur wel 3 meiden in die deze dingen met hem gaan doen. Daarnaast nog wat andere dingen. Ik had tot de zomer een super meid (zelf psychologe) en deze had wel de rust om in een uurtje een speech in elkaar te flansen (alleen maar door wat subtiele aanwijzigingen), idem met opstellen e.d. Ik ben daar gewoon niet geschikt voor. Vraag me af of ik zo wie zo wel geschikt ben als moeder.

En ja, ik loop zelf al jaren bij een psycholoog en psychiater, maar of het helpt?

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2010 om 21:42

Nikus

Nikus,hij doet brugklas vmbo-t voor de tweede keer.Ik zal nooit mijn vertrouwen in hem verliezen,waar baseer je op dat ik dat niet heb?
Ga aub niet de deskundige VO moeder uithangen,mijn oudste is 18,ik weet precies wat VO inhoudt,dankje.
Mijn zoon heeft de eerste niet gehaald precies om hetgeen ik beschrijf.En als iemand vertrouwen in hem heeft ben ik het wel.Maar ik laat nu wel uitzoeken dat hij ADD heeft,want school mist dat vertrouwen.
En ik moet niet lelijk doen? Look who's talking....

Nikus

De zoon van Elisa heeft RT nodig en straks op het VO nog meer begeleiding. Jij zegt dat Elisa zich moet afvragen of het dan wel zinvol is om hem op 10 jarige leeftijd naar het VO te laten gaan.
Maar wat zou jij dan als oplossing zien? De basisschool heeft de versnellingen geadviseerd met als resultaat dat het mannetje met 10 jaar naar het VO gaat. Ze staan ook achter de beslissing van doorstromen naar VO. Wat moet Elisa dan? Hem groep 8 over laten doen en hopen dat het kind binnen een jaar enorm groeit in gedrag? De ADHD is een blijvertje. Zijn iq ook.
Misschien doorleren op een lager niveau? Nu wordt Elisa gezien als een pusherige moeder, maar wat zou dan beter zijn? Welke oplossing is er zodat haar zoon niet met extra problemen komt te zitten in het VO?

anna van noniemen

anna van noniemen

12-11-2010 om 22:11

Nadenkertje: je kan niet iedereen tevreden stellen

Er was eens een jongetje die tegen zijn vader zei; "papa ik heb gehoord dat de mensen slecht over je praten, waarom doet u er niet wat aan?" De vader zei tegen hem; "je begrijpt het nog niet mijn zoon, je zult het wel leren".
De volgende dag riep de vader zijn zoon en zei tegen hem dat ze even naar de stad gingen. Dus pakte ze de ezel erbij en liepen, al snel zagen ze een groepje mensen, eenmaal langs gelopen hoorde de vader en zijn zoon de mensen zeggen; "wat een idioten zijn die twee, ze lopen met z'n tweeën en hebben een ezel. Waarom stapt één van hen niet op de ezel? Dat bespaard hun energie, en daar is die ezel voor bedoelt"
De vader vroeg aan de zoon; "heb je gehoord wat ze zeiden?". De zoon antwoordde; "ja" en zei; "misschien hebben ze gelijk papa?". Even verder op zagen ze weer wat mensen aanlopen en zei de vader tegen zijn zoon; "stap nu maar
even op de ezel dan". Eenmaal langs gelopen hoorde ze de mensen zeggen; "wat een onbeschofte jongen is dat toch, zijn vader is oud en zwak en en hij is nog jong en sterk en gaat op de ezel zitten".
De vader vroeg de zoon of hij ze had gehoord, de zoon zei "ja, misschien hebben ze gelijk papa?". Even later kwamen ze weer wat mensen tegen en ging de vader op de ezel stappen. Toen het groepje mensen langs liep hoorde ze de mensen zeggen; "wat een tiran is die vader zeg, hij zit op de ezel en laat zijn zoon kreperen door er achteraan te lopen". De vader vroeg aan de zoon; "heb je het gehoord", de zoon zei; "ja papa, misschien moeten we er beiden op gaan zitten?".
Even later zagen ze een groepje mensen en gingen beiden op de ezel zitten,
eenmaal langs gelopen hoorde ze de mensen zeggen; "wat een kwaadaardige mensen zijn dat zeg, beide gaan op een weerloos onschuldige ezel zitten omdat ze macht over hem hebben. Ze schamen zich niet!"
De vader vroeg zijn zoon; "heb je het gehoord?" de zoon zei; "ja papa". De vader vroeg zijn zoon; "wat heb je hiervan geleerd?" De zoon antwoorde; "als je mensen tevreden wil stellen zal dit je niet lukken, er zijn altijd mensen die negatief praten over je.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.