Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
an mien

an mien

01-06-2011 om 17:06

Maandag gesprek

Maandag belt bureau jeugdzorg voor onze herindicatie, vissen wij dus als een van de eerste achter het net? Of gaat het later in?

Heeeeelp wie weet het?

An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

An mien

Ik ben me even druk aan het inlezen
zoals ik het bergijp gaat het in per 2014 ...

fladder

fladder

01-06-2011 om 18:34

Zat er al een tijdje aan te komen...

Ik probeer dan ook zo min mogelijk geschokt te zijn en maar niet teveel over de toekomst na te denken. Er zijn mensen die echt zo ongelooflijk en ongenadig getroffen worden, maar daar kijken ze niet naar, want ze hebben gelukkig de Joint Star Fighters en de hypotheekrente-aftrek weer kunnen redden, pfff, wat een opluchting.

"Laat buren en mantelzorg de taak maar overnemen" is net zo dom en ondoordacht als "laat ze maar gebak eten" (wat Marie Antoinette zei toen men haar zei dat het volk geen brood meer had).

Ze zullen in Den Haag wel gedacht hebben: mijn taak duurt maar een paar jaar, ik heb braaf aan de bezuinigingsplannen voldaan en de brokken zijn voor mijn opvolgers.

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2011 om 18:39

2014

2014, hoor ik net op het journaal. Ik ben verbijsterd,de plannen gaan nog veel verder dan ik had verwacht.

Het gaat in per 1 jan 2012

Na 1 Jan 2012 kun je geen pgb meer aanvragen. Na 1 Jan 2014 wordt het voor iedereen die nog een pgb heeft afgeschaft. Dus wie nu een indicatie heeft en een pgb wil, snel zijn, dan heb je het nog twee jaar.

Dropke

Dropke

02-06-2011 om 01:45

Weg dat beetje lucht

Nu mag ik een paar uurtjes minder werken, nu mag ik er zijn voor mijn kinderen! 2 geweldige dames heb ik die mijn auti en mijn epi kindje heel goed begeleiden. En straks moet ik ze wegstoppen in een instelling of zelf stoppen met mijn leven???

Ik moet dan stoppen met werken en bedenken of ik ze in een instelling wil? Neuhhh...dan doe ik het wel weer zelf. Ja tuurlijk, het kost me mijn sociale leven, maar dat doe je toch als moeder. Weet je, ik raak al in paniek bij het idee. Nederland: Met veel geld, mag je leven. Geen geld...jammer dan!!
De enige optie is particuliere begeleiding...hoe dan???

Fiorucci

Fiorucci

02-06-2011 om 08:42

Dropke

Daarin ben je niet uniek..ik zag op het journaal dat kamerleden heel,heel veel mail krijgen van mensen in paniek. Ze vertelden nog nooit zoiets te hebben meegemaakt. Echt ongelofelijk, deze maatregelen.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

02-06-2011 om 09:51

Maar is het dan al zeker?

Is het al zeker dat het echt wordt afgeschaft? Of moet het nog door de Tweede Kamer worden goedgekeurd? Want ik kan me haast niet voorstellen dat meerderheid van de Tweede Kamer hiermee akkoord zou gaan. Toch?

Petra

het moet idd eerst door de tweede kamer komen...
ik hoop dus nog erg op het gezond verstand van de meerderheid van de tweede kamer!

anna van noniemen

anna van noniemen

02-06-2011 om 10:45

Ik vrees

dat die meerderheid vóór gaat stemmen aangezien CDA/VVD/PVV de meerderheid hebben en PVV gewoon een afsplitsint van VVD is, al liet Wilders anders geloven in verkiezingstijd....

Sera

Sera

02-06-2011 om 10:53

Maar

Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar je blijft toch recht houden op zorg in natura als dat nodig is? Voor onze jongste zoon hebben we namelijk wel wat extra zorg nodig maar we hebben geen Pgb (wil mijn man niet)Dat blijft toch ook mogelijk voor mensen als Dropke?

Mijn zusje belde me met het nieuws. Zij hebben via een pgb regelmatig extra oppas/begeleiding voor hun dochter. Dat kan dus straks niet meer op dezelfde basis als nu. Echter na wat heen en weer praten kwamen we tot de conclusie dat ze inderdaad niet meer die oppas kan regelen maar dat alle therapieën en dergelijke die nu ook al niet uit het Pgb worden betaald gewoon door kunnen gaan. Dat klopt toch? Of hebben we het verkeerd begrepen?

erwtje

erwtje

02-06-2011 om 11:40

Je kind hoeft niet naar een instelling

Citaat
"Nu mag ik een paar uurtjes minder werken, nu mag ik er zijn voor mijn kinderen! 2 geweldige dames heb ik die mijn auti en mijn epi kindje heel goed begeleiden. En straks moet ik ze wegstoppen in een instelling of zelf stoppen met mijn leven???"

Wegstoppen in een instelling hoeft niet. Juist diegenen die recht hebben op een indicatie voor verblijf blijven toch juist hun PGB houden? Oftewel straks alleen nog voor zware gevallen. Niet meer voor autisten en ADHD'ers etc. (en zolang bestaat het PGB nog niet, hoe gebeurde hun begeleiding dan voor instelling van het PGB? Ik heb de indruk dat het ook heel vaak gaat om een zorgvraag die gecreëerd is door de mogelijkheden die er zijn.)

Veel van deze zorgvragen zullen staks overbodig blijken als het alleen nog maar in ZIN gevraagd mag worden. Als ik in mijn directe omgeving kijk bijvoorbeeld, mijn moeder die zorgt voor mijn gehandicapte vader. 'Gewoon' als mantelzorger. Ze kennen andere stellen die zichzelf hiervoor laten betalen. Als ik kijk naar mijn eigen gezin, met twee, mogelijk zelfs 4 ADHD'ers (maar we hebben de diagnose niet officieel laten maken). Hier wordt dan ook geleefd van een minimum inkomen, omdat een hele baan er gewoon niet in zit. Een hulp in de huishouding is echt nodig om het geheel op rolletjes te laten lopen. Bij goed invullen, de tips die hier veelvuldig op het forum gegeven worden, had ik vast wel een PGB binnen kunnen halen.
Net als bij de rugzakjes helpen strengere criteria niet. We hebben dit systeem zelf om zeep geholpen.

Al blijf ik wel hopen dat de maatregel zoals die nu voorgesteld wordt nog wel enigszins verzacht wordt, en dat mensen die vanwege een lichamelijke handicap, die niet ernstig genoeg is voor een indicatie voor verblijf wel recht blijven houden op een PGB. Zodat zij ook kunnen blijven kiezen voor het zelf inkopen van zorg i.p.v. afhankelijk te zijn van een grote instelling.

Ooievaar

Ooievaar

02-06-2011 om 12:00

Voor zover ik het begrijp

-Wie naar een instelling moet als er geen PGB is, houdt gewoon recht op PGB. Dus Dropke, jij zegt dat jouw kinderen naar een instelling moeten als jij die paar extra uurtjes en die 2 dames niet kunt inzetten, dan gaat je PGB dus gewoon door. Sterker nog, je krijgt dan 5 procent meer dan nu. Men verwacht dat 10 procent van de PGB's ontvangers hun budget zullen houden, heb ik begrepen.
De "omzet" van de regeling is inmiddels 22 miljard. Dat kan zo natuurlijk niet langer. Mijns inziens is deze ingreep het gevolg van de wildgroei aan diagnosen, het betalen van allerlei bemiddelaars uit het PGB waardoor de strijkstok gigantisch werd, het aandikken van diagnostiek omwille van het binnenhalen van het budget, hele dure opvang met twijfelachtige merites, inzetten van ongekwalificeerde figuren, enzovoort.
Ik ben het met erwtje eens: een groot aantal PGBhouders heeft deze maatregel aan zichzelf te danken.
Intussen zal de klap ook hard aankomen bij allerlei aanbieders en bemiddelaars die een fraai inkomen haalden uit de PGBregeling. Er gaat een hele industrie op zijn gat vermoed ik.

anna van noniemen

anna van noniemen

02-06-2011 om 13:05

Klok en klepel

Die 22 miljard is de totale AWBZ-kosten, daar is het PGB slechts een onderdeel van. ZIN is vele malen duurder dan PGB, vanwege....juist, de overheadkosten!!!! Dus de dure mijnheren in hun dikke auto's (VVD-ers) gaan er WEDEROM op vooruit...En de mensen die het echt nodig hebben, hun eigen zorg nu geregeld hebben, gaan er op achteruit...Want bij ZIN moet je als zorgbehoeftige straks maar afwachten wie er aan je bed komt of wie de begeleiding geeft. Daar heb je dus zelf geen keuze meer in....

Ooievaar

Ooievaar

02-06-2011 om 13:16

Anna

Er lopen geruchten dat alle hulp voor jeugdigen (dus ook ZIN) met ADHD, vormen van autisme en dergelijke niet meer uit de AWBZ bekostigd zal worden. Wat er waar is van die geruchten, weet ik niet. Zeker is wel dat de bezuinigingen op die AWBZpot zullen moeten plaatsvinden. Vandaar die 22miljard, ik bedoelde inderdaad de totale AWBZpot, dat zie je goed.

anna van noniemen

anna van noniemen

02-06-2011 om 13:25

Wees dan duidelijk

da's wel zo prettig...

Rosa-

Rosa-

02-06-2011 om 13:42

Voor de duidelijkheid

Hou deze site bij en je bent echt helemaal op de hoogte (hebben jullie allemaal de beleidsnota al gelezen????) Doe dat eens voor de gein, je schrikt je een ongeluk.

Dus volg http://ouderplatformverontrusteouders.blogspot.com/ meld je aan en verenig je krachten!

Rosa-

anna van noniemen

anna van noniemen

02-06-2011 om 16:34

Rondmail van hans de bruijn

net gelezen...werd er niet vrolijk van...

Ooievaar

Ooievaar

02-06-2011 om 17:11

Rondmail awbz

In die rondmail staat inderdaad ook dat veel zorg uit de AWBZ wordt getild en overgeheveld naar de ziektekostenverzekeraars. Ben benieuwd of die een aanvullend pakket zullen gaan bieden voor dit soort problemen. En je moet voor veel naar je eigen gemeente. Ook spannend. En veel zorgboerderijen/maneges/opvangadressen zullen een erkenning gaan proberen te krijgen, denk ik. Om zich te kunnen laten betalen van verzekeringsgeld. Maar hoe gaan ze dat woud aan aanbieders dan aan inspectie onderwerpen? En ik denk niet dat verzekeringen een aantal van de huidige tarieven zullen gaan accepteren. En een verzekering zal ook niet toestaan, neem ik aan, dat men zichzelf betaald uit het PGB. Wordt interessant allemaal.

anna van noniemen

anna van noniemen

02-06-2011 om 17:26

Duur vooral

interessant zou ik het niet willen noemen. Opnieuw het wiel uitvinden kost alleen maar geld...

Ooievaar

Ooievaar

02-06-2011 om 18:03

Hmm wat ik me ook nog afvroeg

Als dit doorgaat betekent dat het einde voor bemiddelende bureaus zoals dat van Hans de Bruijn, in pakweg, 2012 misschien al. Zie ik dat goed, of zie ik iets over het hoofd?

erwtje

erwtje

02-06-2011 om 18:51

Zoete lieve gerritje

Ook interessant leesvoer: De opmars van het PGB.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/06/01/de-opmars-van-het-pgb.html

Het grote probleem wordt niet gevormd door mensen die voorheen ZIN kregen en nu een PGB. Nee het PGB heeft een hele nieuwe zorgvraag opgeroepen. Ik zie niet hoe we de stijging zouden moeten blijven financieren. Jullie wel?

Ooievaar

Ooievaar

02-06-2011 om 19:41

Tssss rapport

Helder rapport en het overdenken waard. Ik citeer eens wat."Kenmerken van de PGBhouders: "Zo blijken de ouders van de jeugdige budgethouders in de ggz-sector vooral hoger opgeleide autochtone Nederlanders te zijn. De bevinding van Ramakers et al.(2008) dat de hogere inkomens oververtegenwoordigd zijn (in de periode 2004-2007) past binnen dit plaatje. Er blijkt tevens een oververtegenwoordiging te bestaan onder personen met een hoge mate van autonomie (Oostrik 2008). Oostrik omschrijft deze mensen als scherpzinnig, kritisch en analytisch en als personen die een eigen mening hebben, snel denken en argumenten kunnen weerleggen. Houders van een pgb hebben een overwegend hoge mate van zelfredzaamheid."
En dan: "De verschillen tussen gebruik op basis van deze zelfredzaamheid zullen overigens steeds
kleiner worden, omdat het aantal pgb-bureaus toeneemt (Bosselaar 2005; PricewaterhouseCoopers 2008). Zij bieden ondersteuning bij de aanvraag en administratie van een budget. Omdat niet alle budgethouders de grote verantwoordelijkheid van een budget aankunnen, is er een wildgroei ontstaan van bemiddelingsbureaus, al dan niet met goede bedoelingen (vws 2010b). Hoewel er weinig tekenen zijn van opzettelijke wanpraktijken,
blijkt ook dat geen enkel bureau op alle punten juiste en volledige informatie verstrekt (Vijfwinkel et al. 2009)."
En dan wat er mee wordt gekocht: "Het grootste deel (80%) van de zin-cliënten gebruikt huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging of verpleging, terwijl 20% gebruik maakt van begeleiding of logeeropvang.
Bij pgb-cliënten ligt deze verhouding anders. Iets meer dan de helft van de budgethouders gebruikt het pgb in 2008 om er begeleiding of logeeropvang mee in te
kopen."
En zo staat dit rapport vol met wetenswaardigheden. Zoals dat slechts 1/3 van de PGBhouders ZIN zou hebben aangevraagd als het PGB er niet was geweest. Doordenkend zou dat kunnen betekenen dat maximaal 2/3 van de PGBhouders weer afhaakt als zorgconsumenten, als ze ZIN moeten afnemen. Dat levert wel degelijk een forse bezuiniging op. Vanuit die verwachting wordt het beleid uit financieel oogpunt veel begrijpelijker. Het is bedoeld om de 25% groei per jaar in PGB-aanvragen een halt toe te roepen. Dat Hans de Bruijn zegt dat het allemaal duurder zal gaan uitpakken en dat hij niet rept over afname van de vraag naar hulp, is misschien ingegeven door het feit dat hij zelf een bemiddelingsbureau runt en daardoor mede afhankelijk is geworden van de PGBvoorziening.

anna van noniemen

anna van noniemen

02-06-2011 om 19:53

Geen

ZIN maar wel PGB lijkt mij heel makkelijk verklaarbaar, nogmaals, bij ZIN heb je dus geen ENKELE zeggenschap over de zorg, en bij PGB wel. En juist dat is het prettige...

erwtje

erwtje

02-06-2011 om 20:59

Maar als het echt nodig is...

Maar als je het nu echt nodig hebt? Dan zou je toch wel ZIN accepteren als PGB niet meer bestaat?

anna van noniemen

anna van noniemen

02-06-2011 om 21:00

als het echt nodig is en er echt niks anders is, dan zou ik het zeker accepteren...

Sera

Sera

02-06-2011 om 21:36

Anna

Maar dan is het toch goed? Betaalde zorg is er voor mensen die het echt nodig hebben. Niet voor mensen misschien kunnen gebruiken maar voor hun die het echt nodig hebben. Als er helemaal geen hulp meer beschikbaar zou zijn dan is het een ander verhaal. Er is echter een alternatief. Misschien een slechter of zelfs duurder alternatief maar er is wel een alternatief.

Sera

Sera

02-06-2011 om 21:43

Ik had het er vanmiddag nog even met mijn zus over. Zij heeft een pgb voor haar dochter en dat zal ze dus straks niet meer krijgen. Zij vindt dit heel vervelend en dat begrijp ik wel want ze heeft de zorg op een bepaalde manier ingericht die niet zal gaan met zorg in natura. Zo betaald zichzelf deels uit en huurt ze oppassen voor dat bedrag in. Het wordt allemaal echt aan haar dochter besteed daar niet van en ik begrijp dat ze voor haar dochter een stukje extra begeleiding nodig heeft.

Dat zal ze dus over een poosje anders in moeten richten. Ik kan me voorstellen dat ze wel een soort therapeutische begeleiding kan krijgen voor haar dochter maar bepaalde meer informele dingen kunnen nu niet meer. Zolang haar dochter echter nog begeleiding en hulp kan krijgen al is dat op een andere manier lijkt me er niks aan de hand.

Wij hebben voor onze jongste zoon ook bepaalde therapieën maar dat wordt allemaal rechtstreeks vergoed vanuit meen ik de AWBZ. Wij hebben geen pgb verder maar ook zonder dat is er echt hulp beschikbaar. Ik ben juist vaak verbaasd over de mogelijkheden die ons met betrekking tot onze zoon worden aangeboden.

anna van noniemen

anna van noniemen

02-06-2011 om 21:59

Tja....

ik weet niet of ik dan nog de vrijheid krijg die ik nu heb met het budget...Nu heb ik zelf een logeerplek voor zoon gevonden, midden in het Zeeuwse landschap. Hij voelt zich daar thuis en prettig en is geen makkelijke voor andere omgevingen. Als ik niet meer zelf mag kiezen, waar komt hij dan? Nu gaat hij zonder morren, maar hij is bijna 13, wat als hij dan de kont tegen de krib gaat gooien? Wie is er dan nog mee geholpen? Hij zal niet meer willen, ik kan hem niet dwingen, logeren gaat niet meer en de instanties zullen zeggen, zie je, nu hoeft het ineens niet meer....zonder zich te realiseren dat DAAR dus het probleem ligt.

Evenzo met de begeleiding. Nu kan ik zelf iemand zoeken, iemand die past bij zoon, waar hij het goed mee kan vinden. Zijn laatste PGBer moest helaas stoppen vanwege drukte met de studie, nu een nieuwe zoeken is al niet eenvoudig. En dan denken ze dat het via ZIN wel ineens gaat lukken? Heb ik dan ook de vrijheid die ik nu kan vragen, namelijk flexibele uren om het rooster van mijn man heen? Of moeten zij ons aanpassen aan hen?

En dan nog dit. Met ZIN haal je bepaalde instanties (BJZ bijvoorbeeld) in je huis, denk je niet dat je dan echt onder een vergrootglas komt te liggen? AMK is zo ingeschakeld lijkt mij....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.