Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra.v.S.

Petra.v.S.

02-06-2011 om 22:00

Hier juist geen natura zorg

Toen ik ging informeren over logeermogelijkheden in natura instellingen voor mijn zoontje kon ik helemaal niks vinden. Of de wachtlijst was 4 jaar, of ze vonden de problematiek te zwaar, nergens kon ik terecht. Na jaren zoeken en proberen heb ik nu een instelling gevonden waar hij gaat logeren. Alles precies op maat, met 1 op 1 begeleiding. Er wordt gewerkt met doelen enz. Mijn zoontje vindt het leuk en hij leert er ook nog een hoop. Maar dit kan alleen met PGB betaald worden. Als dat straks niet meer mag dan ben ik weer aangewezen op die natura instellingen waar mijn zoontje jaren geleden al niet terecht kon. Als het toen niet kon waarom zou het dan nu wel kunnen.

fladder

fladder

02-06-2011 om 23:45

Een praktische vraag

Onze herindicatie-aanvraag is net goedgekeurd en toegekend door BJZ en ligt nu op tafel bij het Zorgkantoor. Wordt dat nu alsnog afgeschoten? Dat is me niet duidelijk, maar als dat wel zo is moet ik nu al alternatieven gaan regelen, want de huidige indicatie loopt binnenkort af.
Googlen geeft me geen duidelijke antwoorden en ik zoek een zo "officieel" mogelijk antwoord (speculaties zijn er genoeg en ik word momenteel een beetje wanhopig van alle worst case scenarios), waarmee ik aan de slag kan, want het maakt nogal wat uit: een indicatie tot half 2013 (twee jaar tijd om naar alternatieven te zoeken) of een indicatie die volgende maand stopt.

duifje

duifje

03-06-2011 om 08:34

Fladder en anderen

fladder:
Als je nu een indicatie aanvraagt gelden de regels van nu. De aanpassingen die nu voorgesteld worden moeten nog door de kamer besproken worden. Dit is allemaal nog niet definitief. Volgens mij loont het om nu te protesteren en je aan te sluiten bij per saldo.

Ik begrijp overgens uit het verhaal van de staatssecretaris dat het wel mogelijk is om PGB te verstrekken aan inovatieve ideeen of daar waar de oplossing in zorg in natura niet mogelijk is. ZZP-ers kunnen zich contracteren bij het zorgkantoor en mogelijk ook wel organisaties die verkort alleen maar via een PGB betaald konden worden. Ik weet dat het nu heel moeilijk is om ZIN te mogen leveren als zorgaanbieder. Misschien gaat dat nu makkelijker worden?
Ik begrijp ook dat het de bedoeling is dat je eerst een zorgplan inlevert en dat er dan gekeken wordt welke zorg er nodig is. Ik vind dit zo gek nog niet.

groetjes duifje

fladder

fladder

03-06-2011 om 12:36

Duifje, zorgplan

Wij moeten al sinds vorig jaar een goed zorgplan inleveren bij BJZ. Vorig jaar overviel ons dat, want het zorgbureau (die dus de zorg levert) waar we toen zaten had dat niet gedaan. Samen hadden we een kladje gemaakt met punten, maar dat was natuurlijk nooit een goed zorgplan om de herindicatie mee aan te vragen bij BJZ.
Dankzij BJZ is er toch nog een herindicatie gekomen.
Dit jaar had ik me wel goed voorbereid. Ik heb al een tijd geen zorgbureau meer (o.a. vanwege de krankzinnige tarieven die ze rekenen) maar mensen die "solo" werken. Goed gemotiveerde mensen met kennis van zaken, die geen krankzinnige prijzen vragen en zorg op maat leveren.
Met behulp van één van hen heb ik een heel goed zorgplan opgesteld die ons de complimenten van BJZ opleverde vanwege de duidelijkheid.

Dus voor zover ik weet moeten die zorgplannen al ingeleverd worden sinds vorig jaar...?

Nog even voortborduren op wat ik hier schrijf: mijn ervaring met de zorgverleners zoals het nu gaat is vele malen beter dan met een zorgbureau!!! Ik ben te lang te afhankelijk geweest van een zorgbureau met hun houding van "luister maar naar mij, mevrouwtje, wij weten het beter" en je PGB tot op de laatste cent opsouperen. En dit bureau schrok er niet voor terug om minder nette manieren te gebruiken om twijfelende ouders te dwingen te luisteren. Ik weet dat dit geen uitzondering is. Wij zijn, als gezin, nog relatief mild behandeld door dit bureau. En er zijn meer bureaus die ons als ouders in een afhankelijke positie weten te manoevreren.

Ik denk dat voorlichting over de rechten (en plichten) van ouders als vertegenwoordigers van de PGB-houders heel wat meer oplevert dan botweg snijden! Zodat ze wéten hoe ze verstandiger om kunnen gaan met het budget en niet de kas volpompen van zorgbureaus die van de 90 euro PGB slechts iets meer dan een tientje (bruto) aan de zorgverlener zélf betalen en de rest steken in god weet waarin!

Als ik tijd en energie had, zou ik heel graag, tot in Den Haag, dit punt duidelijk willen maken aan iedereen die het moet weten.

PGB schrappen: NEE!!! Dat is de weg van de minste weerstand voor dit kabinet (en geeft de grootste schade). Maar pgb-houders en hun vertegenwoordigers duidelijk maken dat ze een keus hebben, en dat bijvoorbeeld iemand die voor weinig geld maar met verstand van zaken (bijvoorbeeld uit eigen ervaring!) soms meer waard is dan een met certificaten en papieren zwaaiend zorgbureau dat het achtvoudige rekent en niet terugdeinst om mensen onder druk te zetten nog meer zorg af te nemen... Dáár schort het nog wel eens aan.

(ik ben veel weg deze dagen, dus als ik niet meteen reageer of reacties laat liggen: sorry.)

duifje

duifje

03-06-2011 om 21:05

Fladder

Ik help regelmatig met indicaties aanvragen zowel bij BJZ als het CIZ en ik heb nog nooit een zorgplan ingeleverd. Misschien dat dit bij herindicaties wordt gebruikt?

Ja die bemiddelingsbureau's zijn echt schandalig! Dat ben ik met je eens.
Ik kan me voorstellen dat je die induviduele hulpverleners kunt behouden omdat ze in jou specifieke situatie ervoor zorgen dat je kinderen het redden in de maatschappij. Volgens mij wordt het makkelijker om nu ZIN te mogen leveren ook als ZZP-er.
Op het moment is het zo dat je op grond van je handicap recht hebt op geld. Dat kan in ZIN of in PGB je mag zelf die keuze maken. Heb je een PGB dan mag je zelf kiezen waar je dat geld aan uit geeft. (als het met zorg te maken heeft.) Het gaat om vrij grote bedragen en zo kunnen bemiddelingsbureautjes rijk worden en soms wordt er ook oneigenlijke zorg geleverd. Die voorbeelden zijn hier ook vaak genoeg voorbij gekomen. Ik sprak laatst iemand die wilde haar kind een SOVA training laten volgen, mijn kind ging dezelfde training doen. Omdat ze toch nog PGB had kon dat daar wel uit. Dat vind ik echt zot. Je hebt nog wat in dat potje zitten en je kijkt wel wat je ermee doet. Daarom lijkt het me een goed idee om een zorgplan te maken waarin het probleem omschreven is en mogelijke oplossingen. Daarmee kan je naar een indicatiesteller en die kijkt dan of het een reeele vraag is en geeft voor die oplossing geld.

groeten Duifje

Moek

Moek

05-06-2011 om 11:54

Geprobeerd

Ik hb zoiets wel eens geprobeerd met een pgb. Dan legde ik van tevoren uit wat ik ermee ging doen en waarom ik dacht dat dat goed was voor zoon. Maar ja, als het "goed was voor zoon", dan was ht dus zorg en moest het uit de zorgverzekering (die dat natuurlijk ook niet betaalde). Logeeropvang om mij te ontlasten kon wel, maar dat had ik helemaal niet nodig. Ik had geen last van zoon, zoon had last van zichzelf. Toen heb ik het pgb maar afgeschaft en ben minder gaan werken om hem te begeleiden. Gelukkig kon dat in onze situatie en het gaat nu uitstekend met zoon. Dus voor ons heeft het pgb nooit gewerkt. Ook ik verbaasde mij over die bureautjes en besloot al snel dat ik daar geen gemeenschapsgeld aan ging geven. De mensen die daar het echte werk doen, zien van al dat geld erg weinig terug.

Dropke

Dropke

07-06-2011 om 00:23

Stand van zaken

van horen zeggen hoor, alleen hogere inkomens (boven de 100.000) en niet meer dan 2 kids binnen een gezin houden het recht op PGB.

Ik begrijp dat dat ook niet helemaal eerlijk is, maar ik ben daarmee al opgelucht.

Dan wil ik nog even ingaan op de opmerking: PGB is er nog niet zolang, hoe deed je het daarvoor?

Rennen, vliegen, nooit maar een seconde aan jezelf denken. Zo deed ik dat. Heel veel tranen, het niet meer weten, buikpijn over morgen en me schuldig voelen. Dingen loslaten, terwijl je ze zou willen helpen, maar er zitten maar 24 uur in een dag en steeds heb je het gevoel te verdrinken. Met het PGB staat het water net onder mijn mond...ik krijg lucht!!
Zonder betekent: Het watertrappelen lukt niet meer door de uitputting, je ziet je kinderen verdinken en je kunt ze niet helpen, want net voor je ze de kant op duwt, verdwijnt de bodem onder je voeten. Al die tijd heb je gezwommen. Heel veel water binnen gekregen, maar uiteindelijk kon je niet meer.

Ik denk dat ik daarmee wel een beetje aangeef wat veel moeders en vaders voelen, dat beetje extra is dat zetje tot de kant,

liefs Dropke

ishtar

ishtar

07-06-2011 om 13:04

Dropke

Ik snap het niet helemaal geloof ik. Alleen hogere inkomens waarvan de ouders niet meer dan 2 kinderen hebben houden recht op PGB? 2 kinderen met PGB of 2 kinderen in het gezin?
Dus gezinnen met minder inkomen en/of meer kinderen mogen het zelf ophoesten? Of moeten allemaal aan de ZIN? Of de kinderen maar het huis uit?
Ik mag toch echt hopen dat dit een (bijzonder flauwe) grap is. (en nee, niet van jou, ik kan me voorstellen dat als jij in dit 'plaatje' valt je opgelucht bent)

Petra.v.S.

Petra.v.S.

07-06-2011 om 13:53

Niet waar hoor

dat wat Dropke gehoord heeft.

Het is zo dat alleen mensen met een indicatie langdurig verblijf hun PGB houden. Bij alle anderen vervalt het per 2014.

Zie ook www.pgb.nl voor alle info.

Nikus.

Nikus.

07-06-2011 om 21:21

Terug naar zin

pffff en weer 80 verschillende mensen over de vloer. Weg privacy, hallo huisje weltevree.

fladder

fladder

07-06-2011 om 21:26

Lees dit eens...

Dit kreeg ik vandaag toegestuurd. Lees dit, vooral het deel waar ze over zichzelf schrijft, en hoeveel méér het zal gaan kosten als PGB wordt afgeschaft. En ook, waarom zij niet voor ZIN in aanmerking komt, waardoor haar gezin uit elkaar zal moeten.

Keiharde realiteit voor veel meer mensen.

http://www.star-counseling.nl/actie.html

Ooievaar

Ondanks dat ons gezin even flink moeten nadenken hoe we het moeten rooien straks met al die mensen uit de zin (wat overigens ook een hele frauduleuze sector) is ben ik het wel met je eens.

Er zijn zo vreselijk veel pgb's aangevraagd en er is zoveel kaf onder het koren dat deze maatregelen niet konden uitblijven.

erwtje

erwtje

07-06-2011 om 22:08

Voorbeeld klopt niet fladder

Aangezien in het voorbeeld ervan uitgegaan wordt dan zoon recht zou hebben op een plaats in een instelling, dan zou juist in dit geval de mogelijkheid van PGB blijven.

fladder

fladder

07-06-2011 om 22:32

Erwtje

Ik zou hem niet meer kunnen verzorgen, dat zou te zwaar voor me worden. Zo simpel is het.

erwtje

erwtje

07-06-2011 om 22:51

Ging toch niet over jezelf

Dit voorbeeld uit deze link ging toch niet over je eigen situatie? In jouw geval is het lastiger denk ik, aangezien geen van je kinderen recht heeft op verblijf, dus vervalt je PGB en zou je aangewezen zijn op ZIN, in jouw geval erg zuur.

fladder

fladder

07-06-2011 om 23:04

Erwtje

Het is de vraag of ZIN mijn kind goed zal doen, ik vraag me overigens af of iemand met asperger daarvoor in aanmerking komt. Ik heb nu een netwerkje van zéér geschikte begeleiders waar hij het, eindelijk, goed op doet en waarbij ik het ook goed red. Eén van hen is iemand die geen papieren heeft in deze richting, maar vanuit haar persoonlijke ervaringen gepokt en gemazeld is met de problematiek zoals die van mijn zoon.
Via ZIN kan dat echt niet op deze manier. Ik heb zelf ZIN omdat dríe PGB's beheren me echt teveel was, voor huish.ondersteuning, maar het is één doffe ellende en ik stond net op het punt om het weer om te wisselen voor PGB (ik ken iemand die me zó kan komen helpen, zonder kantoortjes met ongemotiveerd of onkundig personeel).

Ik ben geen uitzondering, helaas. Ik ken meer mensen met kinderen zoals die van mij, die echt niet weten hoe ze verder moeten met hun kinderen en vrezen dat ze pleegzorg moeten gaan inschakelen. Ik zeg dit dan ook niet vanuit mijzelf, maar vanuit een grote groep mensen waar ik, toevallig, ook bij hoor.

GEEN ZIN

GEEN ZIN

07-06-2011 om 23:12

Voorbeeld

in het verhaal van het voorbeeld heeft ze gewoon recht op pgb als ze hem uit huis moet plaatsen dus voorbeeld klopt niet idd.

ik denk dat het voor iedereen verdraaid lastig is om van pgb naar zin te gaan, een wereld van verschil!

ik strijd dan ook lustig door.

Geen zin?

waar strijd je dan tegen? Als het geld er niet is valt er niets te strijden. Misschien ging men vroeger Toen ze geen pgb hadden wel mwer uit van de mogelijkheden ipv de onmogelijkheden waar onze verwende generatie van uit gaat. De maatregel is zuur, heel zuur maar niet onoverkomelijk. Overal zijn oplossingen voor. Ik kom net uit polen, wij hebben het niet zo zwaar in dit land. We zijn verwend, oftewel niets meer gewend.

GEEN ZIN

GEEN ZIN

08-06-2011 om 11:16

Geen zin

verdiep je er eens in wat er gaat gebeuren en wat voor vervelende dan wel onvoorkomelijke problemen dat gaat opleveren. dan snap je waar ik tegen strijd.
dit is een belachelijke maatregeel die meer geld gaat kosten inplaats van dat het geld gaat opleveren.

Geen zin

Ik heb me goed verdiept en weet uit ervaring dat het niet onoverkomelijk is. Jaren hebben we het zonder pgb gedaan, dus waarom zou dat nu niet meer kunnen? Het is niet wenselijk maar niet onoverkomelijk.

Sera

Sera

08-06-2011 om 15:42

Snap het deels wel

Ik snap deels wel waarom het pgb nu bijna helemaal gaat verdwijnen. De regels zijn gewoon te onoverzichtelijk en te gevoelig voor misbruik. Ik vind het wel jammer dat het pgb echt bijna helemaal gaat verdwijnen. Ik had liever gezien dat de regels een stuk strakker werden, er minder pgb beschikbaar zou zijn, de drempel wat hoger zou worden, zorgaabieders aan strengere voorwaarden zouden moeten voldoen maar het niet helemaal zou verdwijnen. Er zijn namelijk wel situaties te bedenken waarin zin inderdaad niet toereikend is.

Toch weet ik zeker dat 99% van de mensen het uiteindelijk met zin ook wel zal redden. Voor die 1% is het echter wel heel jammer.

GEEN ZIN

GEEN ZIN

08-06-2011 om 16:53

Pgb niet echt nodig?

Ik vraag me af de mensen die zo luchtig reageren op het stoppen van het pgb het heel hard nodig hebben.
Of dat die zoals velen hebben gedacht zo'n pgb-tje is wel handig.
Ik denk dat veel meer dan 1 procent het niet gaat redden zonder pgb, de verhalen ken ik helaas van heel dichtbij, laten we vooral niet met zijn allen gaan roepen dat het wel meevalt en goed komt!
Maar actie voeren.

Ik had ook liever gezien dat het pgb blijft en met betere controle omdat het fraude gevoellig is, ik heb verhalen gehoord en gezien waar mijn nekharen van overeind gingen staan.
Doe daar wat aan, maar laat het pgb bestaan!

Sera

Sera

08-06-2011 om 18:19

Geen zin

Wij hebben helemaal geen pgb dus zonder zullen we het ook wel redden. Wel waren we van plan om voor onze jongere zoon een pgb aan te vragen over enkele jaren aangezien de prognose van zijn lichamelijke handicap dusdanig is dat hij ook dan nog behoorlijk veel extra zorg nodig zal hebben. Ik weet zeker dat we over een aantal jaar als hij groter is en dus ook moeilijker te hanteren dusdanige extra zorg nodig hebben dat we zeker een pgb aan hadden gevraagd. Nu gaat dat dus niet door. Het houdt alleen niet in dat we geen hulp zullen krijgen. We kunnen alsnog hulp krijgen, alleen dan zin. Misschien niet de meest ideale situatie maar we zullen het er mee moeten doen en ik weet zeker dat we het zo ook zullen redden.
Net zoals mijn zusje (wel pgb voor haar kind) het ook wel met zin zal redden. Het is misschien niet ideaal maar als dat nu eenmaal alles is wat beschikbaar is dan vind ze wel een weg.
Dat bedoel ik dus met dat meeste mensen het zonder wel zullen redden. Niet zonder de hulp maar wel met hulp die minder goed en toegepast is. Ik weet trouwens niet of het allemaal wel goedkoper zal zijn. Ik vrees van niet.
Ik ben het met je eens hoor dat het beter is dat het pgb zou blijven bestaan in aangepaste vorm en met meer toezicht en misschien dat het wat moeilijker is om het te krijgen. Bijvoorbeeld de regel dat je jezelf uit mag betalen voor hulp die je aan het kind geeft zou misschien aangepast kunnen worden en zo zijn er wel meer dingen (malafide bureautjes en zo)

Geen zin

Voor ons betekend het een hele ommezwaai. Toch zal ook daar een weg in te vinden zijn. Of ik het fijn vind is een andere discussie. Natuurlijk is het erg naar en worden we weer afhankelijk van de logge bureaucratische zorginstellingen. Ook loopt ons gezin kans op intramurale zorg maar wat kan ik er aan veranderen? Niets en het is nog niet zover dus we wachten rustig af.

Nederland heeft het jaren gedaan zonder pgb dus ik schat in dat het ook nu weer gaat lukken. Wanneer heb je volgens jou een pgb ech nodig dan? ( immers ik reageer redelijk nuchter en luchtig)

Geen zin

Geen zin

08-06-2011 om 19:16

Nikus

"wat kan ik er aan veranderen? Niets en het is nog niet zover dus we wachten rustig af. "

je kan de petitie tekenen zoals per saldo aangeeft en je stem laten horen!
rustig afwachten is nou net waar de regering op hoopt.

Ik denk dat het voor iedereen anders is of hij een pgb echt nodig heeft, ik verbaas me alleen dat er mensen zijn die hun schouders ophalen, dan vraag ik me persoonlijk gewoon af hoe afhankelijk je bent van de zorg die je nu krijgt en hoe bewust je voor deze zorg hebt gekozen als je denkt het met ZIN ook wel te redden.

Stiekem vind ik het wel erg goed

dat de zorg industrie die geënt is op het pgb instort. Er wordt daar zoveel geld verdiend. De slechten hebben de pgb zorg om zeep geholpen en de goeden plukken de wrange vruchten ervan. Uurlonen van 85 euro kwamen er voorbij toen ik iemand zocht die een gezinslid van ons kon begeleiden. Idioot!

Geen zin

Geen zin

08-06-2011 om 19:28

Nikus

dat is idd belachelijk! 85 euro per uur..
maar om het dan maar goed te vinden dat de zorgindustrie die geent is op het pgb instort, dat vind ik persoonlijk dan weer jammer, want idd plukken de goeden de wrange vruchten !!
al gaat me niet eens om mijn baan, maar zo veel te meer om de gezinnen die in gaan storten als dit door de tweede kamer komt.

Petitie

Ik heb een brief met onze persoonlijke situatie geschertst verzonden naar de minister. Meer kan ik niet doen. Meer ga ik niet ook niet doen. Het kost enkel energie en ik weet 100% zeker dat de zorg die wij nodig hebben deels niet in zin is te krijgen. Toch zullen we ons wel redden. Net als al die andere mensen die zich ook zullen reden. Crisis biedt kansen alleen dan moet je er wel voor open staan.

De wereld vergaat niet, er worst alleen een regeling teruggedraaid. Zuur, niet wenselijk maar waarschijnlijk onvermijdbaar.

Geen zin

Geen zin

08-06-2011 om 19:31

Gefeliciteerd

tja gefeliciteerd dat het voor jou zo voelt dat de wereld niet vergaat!

helaas zijn er mensen voor wie dat anders is, en voor hun zet ik me graag in juist omdat ik kansen zie!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.