Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Problematiek stiefkind dat baas wilt spelen

Wenneken

Wenneken

14-09-2026 om 18:43 Topicstarter

Boarn schreef op 14-09-2026 om 17:41:

Maar dat zij dan jouw rekeningen betalen, dat vind je dan wel goed?

Daar gaat het niet om...ze mogen al eens iets terug doen dat wel, het is de manier waarop! 

Wenneken schreef op 14-09-2026 om 17:29:

Moeder is amper of niet meer in beeld. Het gaat er niet om dat ze hun deel betalen, het gaat erom dat deze jongen gewoon baas speelt over alles en overal zijn neus in steekt....en als ze dan al eens iets betalen dan is het niet optijd.

Het probleem is helemaal niet die jongen. Het probleem is jouw partner! Die wil dit blijkbaar op deze manier. Die jongen is niet jouw zoon en je hebt geen zeggenschap over hem. Je moet je partner aanspreken en de regie over je eigen leven terugnemen. 

Tijd voor duidelijke afspraken. Ik zou om de tafel gaan zitten met de heren en zeggen dat stiefzoon zijn neus uit de financiën moet houden. Hij mag zeker structureel financieel bijdragen aan het gezin. Dan mag hij maandelijjs een x bedrag op de huishoudrekening storten. Maar jij en je man beheren die rekening.
En dan die parel van een echtgenoot. Jullie zijn getrouwd, dus zijn inkomen gaat ook jou aan. Vindt hij van niet, dan gedraagt hij zich als kostganger en mag hij vertrekken of een stevige huur gaan betalen, ter hoogte van de helft van de hypotheek en de helft van de gezamenlijke kosten.
Ik zou zeggen: stort allebei naar rato van jullie inkomen op de huishoudrekening en betaal daar alle gezamenlijke kosten van. Let wel: zijn zoon is niet gezamenlijk, zijn kosten mag je man zelf betalen, al dan niet met een bijdrage van zijn ex. Wil je man dat zijn zoon wel onder de gezamenlijke kosten valt, dan gaat zijn bijdrage aan de huishoudpot x2.

(Zo hebben mijn partner en ik het geregeld, ook met 1 (mijn) nog inwonende zoon, ik betaal dus het dubbele aan de huishoudpot)

Wenneken schreef op 14-09-2026 om 17:17:

ze nemen idd heel mijn leven over, blij dat er nog mensen zijn die de post effectief goed lezen en begrijpen! Ik heb het te ver laten komen maar een mens doet veel voor iemand die je graag ziet soms teveel.....

Dan wordt het nu echt tijd voor jezelf te kiezen! Neem de regie terug. 

Misschien niet relevant, maar misschien ook juist wel: in de OP staat mijn partner, niet mijn man of mijn echtgenoot…

Heeft je partner een lichte beperking dat hij zijn zoon als zijn geldzaken laat doen?

Jonagold schreef op 14-09-2026 om 19:19:

Misschien niet relevant, maar misschien ook juist wel: in de OP staat mijn partner, niet mijn man of mijn echtgenoot…

Getrouwd of samenwonend, qua financiën mag dat niet uitmaken. Niet getrouwd maakt het wel een stuk makkelijker om hem eruit te zetten bij wangedrag.

IMI-x2 schreef op 14-09-2026 om 22:03:

[..]

Getrouwd of samenwonend, qua financiën mag dat niet uitmaken. Niet getrouwd maakt het wel een stuk makkelijker om hem eruit te zetten bij wangedrag.

Dat maakt zeker wel uit. Bij een huwelijk ben je verplicht de ander te onderhouden en zorg te dragen voor je echtgenoot. Ook als die ander niets doet kijken instanties naar jou. Hetzelfde is van toepassing op zorgtaken voor hem of jullie huishouden. Ook na het huwelijk ben je nog verantwoordelijk in de zin van alimentatie. 

En voor die 19 jarige kan nog alimentatie (aan hemzelf) van toepassing zijn in sommige gevallen tot 21. Gaat een ouder opnieuw trouwen of officieel samenwonen dan heeft dat invloed op een eventuele alimentatie en onderhoudsplicht. 

To jij bent in dit geval de regie volledig kwijtgeraakt. Wil jij in deze relatie blijven? En in het land waar je nu woont? En wat zijn de rechten van vrouwen in dit land? In genoeg landen kan de vrouw niet zomaar alleen wonen, scheiden of haar man uitzetten. Wil je nog terug naar Nederland?

Wenneken

Wenneken

15-09-2026 om 11:25 Topicstarter

Voor alle duidelijkheid, we zijn NIET getrouwd, er staat dus daadwerkelijk mijn partner. Ik woon in Servië nu, ik kom van België, ik kan nog steeds terug naar België want mijn familie woont daar...

Wenneken schreef op 15-09-2026 om 11:25:

Voor alle duidelijkheid, we zijn NIET getrouwd, er staat dus daadwerkelijk mijn partner. Ik woon in Servië nu, ik kom van België, ik kan nog steeds terug naar België want mijn familie woont daar...

Wil je (met of zonder deze mannen) in Servië blijven? Zo nee, is de oplossing redelijk eenvoudig: zet je huis te koop.

Zijn zij Servisch?

Wenneken schreef op 14-09-2026 om 16:44:

Soms lopen dingen nu helemaal anders dan wat er gezegd en beloofd wordt. Uit liefde voor de man liet ik heel veel toe. Ze hebben GEEN toegang tot mijn rekeningen, maar aangezien alles op mijn naam staat heb ik wel het recht om te beslissen wanneer ze betaalt worden. En niet de zoon die zegt "kom pa we gaan de rekeningen betalen", zij betalen dan wel niet ik maar evengoed...het gaat er gewoon om dat de zoon baas speelt in huis en over het geld van zijn vader. Desondanks ik altijd alles heb gedeeld met mijn partner, doet hij dit niet met mij, dus wil dat zeggen dar hij me niet vertrouwt. Bedankt voor alle reacties, de begripvolle en ook de heel onbeleefde en grove!. Ik kom er wel uit.... o ja en wat betreft degene die dacht dat het verzonnen is, kom gerust eens een week met ons samenleven!

Verwar je vetgedrukte niet met “realistische en confronterende” reacties? Ik heb namelijk nergens gelezen dat men het niet voor jou opneemt. 

Beide mannen tonen toch geen enkel respect naar en voor jou? Je mag je lat voor een LIEFDESpartner best hoger leggen hoor.

Je wordt uitgebuit. Beide heren hebben onderdak, eten en ze hoeven er helemaal niets voor te doen.
Nu paal en perk aan stellen en voor jezelf gaan opkomen.

Geeft dat niet het gewenst resultaat zou ik ze het gat van de deur wijzen.

TO wat is er nou leuk aan die man?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.