Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

05-06-2010 om 17:34

Ritalin kankerverwekkend?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aha

je kan het: nuanceren, begrip opbrengen voor andere situaties.

Medicijnen

Overigens is mijn insteek wb het medicijn gebruik van mijn zoon de volgende: het was echt nodig om de noodtoestand hier op te heffen. Dat lijkt grotendeels gelukt. Momenteel wordt hij nog onderzocht door een team van -ogen. De bevindingen daarvan wacht ik nog even af. Ik wil dan begeleiding voor hem krijgen, therapie oid, trainingen voor mijn man en ik. Als dat allemaal loopt en goed gaat, wil ik kijken hoe het gaat als we de medicatie afbouwen. Gaat het dan goed, dan is dat prachtig. Gaat het dan weer slecht, dan zullen we weer verder gaan met medicijnen.
Tuurlijk wil je liever niet dat je kind medicijnen nodig heeft, maar als het nodig is dan is het nodig.

Ongenuanceerd

reageren dat doen de mensen momenteel die wel voor medicatie kiezen. Het is bijna vreemd dat je je aangevallen voelt als ik ouders oproep om vooral erg kritisch om te gaan met je eigen medicatie- beleid. Jullie zijn toch zeker wel kritisch geweest?
En voor de duidelijkheid: mijn zoontje is jong en heeft gemiddeld al zo een 7 keer medicatie aangeboden gekregen, nee, bijna door onze strot geduwd gekregen omdat zijn ADHD hoogtij viert. Je zou er van kunnen denken dat er contacten bestaan onderling, want hoe moet ik die bemoeienis anders uitleggen? Verder hebben we vier kinderen, werk ik en studeer ik.

Ik vind het gewoon niet passend dat medicatie geven zo algemeen geaccepteerd wordt als het gaat om een kinderbrein in ontwikkeling. Het zijn medicijnen die op de hersenen inwerken en weliswaar via neurale processen op de plaats komen waar ze horen, maar het blijft, m.i., een vreemde zaak dat er geen kritische vragen worden gesteld als je voor medicatie kiest, maar wel als je wars bent van alle zogenaamde 'behulpzame' programma's waarbij het geven van medicatie een vereiste lijkt te zijn. Ik voorzie bemoeienis van Jeugdzorg omdat we nadenken.. Je kunt alles beweren, maar niet dat dat niet de wereld op zijn kop is.
Ik veracht deze manier van werken en ik heb geen respect voor mensen die met korte zinnen en hardvochtige uitlatingen een ander in zijn overpeinzingen en bedachtzaamheid probeert te bekritiseren. Als je goed leest, zie je dat ik een mening heb die mij aangaat en niet op pad ben om mensen wezenlijk te raken.

Volgens is er niemand die zich aangevallen voelt als iemannd oproept kritisch om te gaan met medicatiebeleid (maar ligt ook aan de manier waarop), maar jij lijkt er van uit te gaan dat iedereen het maar klakkeloos aan zij kind geeft, zonder het goed overdacht te hebben. Wordt er door zo'n beetje iedereen aangegeven at ze er goed over hebben nagedacht, dan nog blijf je er over doorzeuren. Wat is je punt dan eigenlijk? Iedereen die zijn kind medicijnen geeft doet dat klakkeloos? Of ben je gewoon eigenlijk tegen medicijnen en vind je mensen die hun kind medicijnen geven schandalig.

Guinevere

Guinevere

12-06-2010 om 11:12

Bord voor je kop

Lilajolie, heb je nu écht een bord voor je kop? Ik zie hier de ene na de andere veroordelende posting van jou voorbij komen, richting ouders van kinderen die hun kinderen weloverwogen en vaak na een aantal jaren van alles geprobeerd te hebben, medicatie geven. De andere kant op heb ik dat nauwelijks zien gebeuren. Dus wie is er nu ongenuanceerd? Jij mag van mij volstrekt zelf bepalen op welke manier je denkt je kind te helpen met ADHD. Maar je staat absoluut niet open voor feiten, alleen voor subjectieve berichtgevingen.
Er is gewoon onderzoek gedaan naar de effectiviteit van ritalin vs. andere behandelingen. Ritalin wint in 70% van de gevallen (percentage even uit mijn hoofd geplukt, aanvullingen welkom). Overige behandelingen slaan beter aan indien er tegelijkertijd ritalin wordt gebruikt. Er zijn aanwijzingen dat de hersenen van met ritalin behandelde ADHD-kinderen zich beter ontwikkelen dan kinderen die dit niet hebben gekregen (hersenen aan de voorkant blijven vaak iets kleiner dan bij andere kinderen).
Verder ben ik het heus met je eens dat je kritisch moet blijven op ritalingebruik, en op medicijngebruik in het algemeen. Dat is de reden dat wij onze zoon een minimale dosering geven, en gelukkig gaat dat goed. Hiervoor hebben we jarenlang zitten klooien met allerlei voeding en andere "goede" adviezen en therapie. Met alleen een beetje resultaat van de therapie, maar dat was een motorisch resultaat.
En sorry als ik nu iets zeg dat vervelend kan overkomen: ik neem liever het kleine risico op een vervelend gevolg op de lange termijn, dan dat ik een doodongelukkig kind heb dat niet de mogelijkheden krijgt zich te ontplooien en zichzelf te zijn. Want NEE, dat IS NIET MIJN KIND, dat kind dat zo met zichzelf in de knoop zit door de drukte in zijn hoofd. Mijn kind is het leuke, vrolijke, creatieve mannetje dat ik nu elke dag zie.

Guinevere

Amen! Goed verwoord.
Ik ben het overigens volstrekt eens met je laatste alinea.
Ik vind dat het enorm wordt onderschat als je kind zich ongelukkig voelt.

Heirthe

Heirthe

12-06-2010 om 20:13

Pilletje

Vooral omdat die ook zonder medicatie nog heel erg kunnen veranderen voor ze een jaar of 10/11/12 zijn.

Daarom ben ik dus ook pas begonnen nu zoon in de pubertijd is Maar als iemand anders zijn kind op 5 jarige leeftijd een pilletje wil geven dan denk ik daar misschien wel wat van (dat geef ik eerlijk toe) maar ik zal het nooooit tegen de betreffende personen zeggen. Niet irl en niet op een forum want het is niet aan mij om daar iets over te zeggen omdat ik nooit iemands situatie precies weet en er dus eigenlijk geen oordeel over kan hebben.
Ook hier was verder sprake van een noodsituatie, net als bij Sharon en dan moet je die keuze wel maken.

Valt mee hoor

Het is wel vermakelijk, maar dat is niet het doel van mijn aandeel in deze discussie.
Op het moment dat ik aangeef dat ik graag zou zien dat ouders kritisch zijn, ben ik natuurlijk niet als een olifant door een porseleinkast aan het rondschoppen. Als het goed is voel je je niet aangesproken, want (voor de vierde keer) de ouders die handelingsverlegen zijn en om die reden besluiten tot medicatie, die zou ik willen aanspreken. En (voor de laatste keer) je móet ook echt kritisch zijn op het moment dat je een soortgelijk medicatie aanneemt voor je kind als Ritalin.
Of zijn al die moeders die hun kinderen medicatie geven het daar niet mee eens?
Mijn aandeel in deze discussie is trouwens gewoon vriendelijk en respectvol. Maar als je dat niet leest, heb je vast een slechte dag vandaag^^

Heirthe

Heirthe

14-06-2010 om 23:42

We gaan stoppen!

met de Methylfenidaat.
Het heeft niet het effect wat wij gehoopt hadden, al leek het er eerst wel op.
Onze zoon is 's ochtends een blij vrolijk mannetje (dan zijn de stoffen nog niet in zijn lijf) en 's avonds is hij een en al agressie en depressie. Erger dan eerst.
Zo willen we het niet, dan maar druk en schelden, dan voelt hij zich tenminste (meestal) wel blij.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-06-2010 om 23:49

Foske...

heb je dat al overlegd met de arts? Ik bedoel, zo heel lang ben je nog niet bezig en er is sowieso ook een gewenningsperiode....Je moet het uiteraard zelf weten, maar na 2 weken al?

Heirthe

Heirthe

15-06-2010 om 09:50

Anna

Ik ga ook nog wel overleggen met de arts, maar we herkennen onze zoon niet meer terug en zien hem liever druk en scheldend dat als een zielig vogeltje op de bank.. Misschien zijn dit niet de juiste medicijnen voor hem maar dat overleg ik wel met de arts.

Bikkel

Bikkel

15-06-2010 om 10:26

Foske

Dat lijkt me een goed idee, overleggen met je arts. Dit lijkt niet voor je zoon te werken, ritalin werkt ook niet bij iedereen. Succes met het zoeken naar een andere oplossing.

Guinevere

Guinevere

15-06-2010 om 11:59

Vervelend foske

Wat vervelend, Foske! Hoe gaat het dan nu overdag met je zoon, als de medicatie "op sterkte" is? Ik vind het toch wel typisch, 's avonds zijn de pillen toch al uitgewerkt, of kreeg/krijgt hij dan ook nog een dosering?
Het kan natuurlijk best zijn dat je zoon een van de mensen is bij wie Ritalin stomweg niet goed werkt.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-06-2010 om 18:25

Het kan

inderdaad zo zijn dat het bij je zoon niet werkt. Overigens, heb je de echte Ritalin of heb je een merkloze methylfenidaat, want ook daar kan heel veel verschil in zitten!!!

Heirthe

Heirthe

15-06-2010 om 18:26

Guinevere

Misschien dat we de tijden wel moeten aanpassen hoor heb ik me al bedacht.
Hij krijgt zijn eerste pil om half 11 's ochtends pas en de laatste om half 7 dus.
Maar ja dat doen wij omdat wij graag willen dat we er zelf profijt van willen hebben dat hij thuis niet zo agressief is, want op school is hij dat niet.
Ik denk dat als hij zijn laatste pil om een uur of 4 krijgt, wij de hele avond met een agressieve scheldend jongen zitten (en dat is ook niet een beetje helaas). Maar ja nu hebben we het om 10 uur en krijgen we hem amper meer naar bed.
Morgen ga ik even bellen met Accare want zomaar stoppen is ook niet goed.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-06-2010 om 18:54

Maar foske....

dan heeft hij misschien ook wel een slaaptekort en is hij daarom zo agressief. Methylfenidaat wordt afgeraden na 16:00 nog te geven, juist ivm het naar bed gaan. En het lijkt mij dat je 's morgens vroeg bij opstaan de 1e tablet geeft....

Heirthe

Heirthe

15-06-2010 om 21:25

Anna

Hij is zo agressief door zijn odd, daarom zijn we ook met ritalin begonnen. Ik weet dat het na 4 uur afgeraden wordt maar hij is op school niet agressief maar kropt alles op en komt dan als een tijdbom thuis. Daarom begonnen we zo laat in de ochtend (wel in overleg met de arts). Eigenlijk moet die rebound in zijn slaap gaan vallen zodat hij het niet merkt (of worden ze er dan wakker van).
Hoe gaat dat bij jullie dan als ik vragen mag, hebben jullie dan aan het begin van de avond geen ontzettend druk kind die niet naar bed te krijgen is. Of gaat zo'n rebound vanzelf over in rustiger gedrag?
Misschien moet ik toch maar vroeger een pilletje geven dan?

Pippin

Pippin

15-06-2010 om 21:36

Foske

Onze zoon had het ook moeilijk op school, maar gedroeg zich daar meestal wel aardig. Als hij dan thuis kwam, kwam alle frustratie los. Toen wij hem medicatie gingen geven (wij begonnen al bij opstaan), werd het voor hem veel makkelijker om zich op school staande te houden. En hierdoor was hij 's avonds ook veel beter te hanteren. Hij was dan wel druk, maar op een positieve manier en dat vinden wij helemaal ok.
Nu krijgt hij concerta en is het helemaal een gelijkmatig geheel geworden.
Misschien is dit nog een optie voor jullie om uit te proberen?

anna van noniemen

anna van noniemen

15-06-2010 om 22:03

Mijn zoon

heeft ook ODD....En Ritalin maakt dat je wel klaarwakker bent. Je rebound in je slaap laten vallen kan maar bij enkele mensen, daarbij ben je nog maar net begonnen. Zoon kon overdag zijn frustraties beter handelen, waardoor de ODD-buien 's avonds ook afnamen.

Heirthe

Heirthe

15-06-2010 om 22:59

Pippin/anna

Bedankt voor jullie uitleg.
We hebben besloten dan toch maar door te gaan, vandaag ging het eigenlijk wel goed. En ik heb gelezen dat je met Ritaling best makkelijk kan schuiven met de tijden, klopt toch?
Ik snap dat een kind die zich op school beter staande kan houden, de rebound dan ook minder wordt. Ook wel logisch natuurlijk.
Dat van die laatste pil om 4 uur is voor kinderen die om een uur of 8,9 naar bed gaan las ik ergens. Onze zoon gaat meestal om 10 uur naar bed, dus kan de laatste pil dus om een uur of 5 hebben.
Nou ik ben weer wat wijzer, moet er nog wel goed inkomen merk ik wel.

esta

esta

16-06-2010 om 08:53

Schuiven met tijden

Ik slik zelf, mijn psychiater is een groot voorstander van om zelf uit te vinden hoe ritalin het beste bij jouw werkt.
Wat voor mij helpt om de rebound minder heftig te laten zijn is te eindigen met een halve dosering, zodat het rustig uitwerkt.

Heirthe

Heirthe

16-06-2010 om 08:56

Esta

He dat heb ik ook net uitgevonden, eindigen met een halve dosering. Zoon had gisteravond dus amper een rebound! Een klein beetje maar.
Hier gaan we voorlopig mee door.

anna van noniemen

anna van noniemen

16-06-2010 om 11:40

Pelle/foske

@Pelle, ik denk dat dat toch voortkomt uit het autisme van Foske zelf, dat doet ze niet bewust of express, maar ze is gewoon heel rechtlijnig daarin. Het is ook daarom dat ik toch wel een beetje er tegen in durfde te gaan, in de hoop dat ze misschien toch nog dingen zou proberen.

Foske, fijn om te horen dat je iets anders hebt ontdekt en geprobeerd!! Tuurlijk kun je schuiven met Ritalin, maar ook weer geen uren, Een uurtje of 2 uurtjes kan op zich wel, doen wij eigenlijk ook wel met de Concerta, zoals bijv in het weekend....(dan sta ik ook niet graag om 6 uur op hahahahahah)

Heirthe

Heirthe

16-06-2010 om 14:20

Anna/pelle

Ja ik denk dat het klopt wat Anna zegt, ik ben ook heel rechtlijnig; bedenk iets en voer het eigenlijk meteen uit... Zonder eerst na te denken en dat pakt vaak verkeerd uit. Het is goed dat jullie me hier bewust van maken, ik wou dat ik dat eerder geleerd had zoals ik nu wel bij mijn zoon kan doen. Hij leert dat nu al en zal daar in zijn latere leven ook profijt van hebben.

Pippin

Pippin

16-06-2010 om 17:01

Verschuiven

Het is hier nog nooit een probleem geweest om flink te schuiven met de medicijnen. In het weekeinde/vakanties slaapt zoon vaak uit, dan neemt hij zijn medicijn (ook de concerta nu) soms wel een uur of vier later in dan door de week. Volgens de kinderarts is dat geen probleem. Hij gaat dan overigens ook laat naar bed, maar dat doen wij allemaal hier, het is hier een huis vol avondmensen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.