anna van noniemen
10-04-2010 om 15:36
Rouvoet wil dat mensen meer voor elkaar zorgen
http://www.nu.nl/politiek/2222377/rouvoet-wil-mensen-meer-elkaar-zorgen.html
Rouvoet wil dat mensen meer voor elkaar zorgen
Uitgegeven: 9 april 2010 14:21
Laatst gewijzigd: 9 april 2010 14:21
AMSTERDAM - In de zorg kan meer gebruik worden gemaakt van de eigen netwerken van patiënten. Zo kan voorkomen worden dat mensen 'nodeloos' afhankelijk worden van zorgverleners en in een zorgcircuit komen waar ze lastig uitkomen.
© ANP Bekijk video
Dat zegt demissionair vicepremier André Rouvoet in het tweewekelijks gesprek met NU.nl. Volgens Rouvoet zijn mensen soms te afhankelijk geworden van professionals in de zorg.
"De overheid kan en moet niet alles willen doen, maar kan mensen wel helpen dingen op te lossen. Dan mag je de onderlinge solidariteit en de vitaliteit van mensen en hun netwerk aanspreken voordat je besluit of voordat het nodig is het officiële zorgtraject in te gaan."
Rouvoet wil meer 'onderlinge verantwoordelijkheid' tussen mensen. Hij neemt daarmee afstand van het begrip 'eigen verantwoordelijkheid' dat de eerste kabinetten-Balkenende kenmerkte. "Het afstoten van verantwoordelijkheid kan koud zijn."
Jeugdzorg
"In de jeugdzorg zien we dat een proces op gang is gekomen dat onder professionele begeleiding het eigen netwerk rond mensen wordt ingeschakeld. Zo ken ik het voorbeeld van een autistische jongen die met behulp van familie en buren thuis kan blijven wonen en niet in een dure instelling hoeft. Maar als het nodig is, kan er uiteraard worden teruggevallen op de professional," legt Rouvoet uit.
Resultaten
Met dit zogenoemde 'eigen-krachtprincipe' worden volgens Rouvoet goede resultaten behaald. "In Overijssel is men daar veel mee bezig geweest, en het blijkt dat men er in 80 procent van de gevallen goed uitkomt." Benutten van de eigen kracht geeft mensen volgens Rouvoet meer eigenwaarde en zelfvertrouwen.
Bezuinigingsmaatregel
De demissionair vicepremier pleit ervoor om het eigen-krachtprincipe breder in te zetten in de zorg, zoals bij ouderen en gehandicapten. "Het heeft te maken met de grondgedachte dat er veel meer kracht en vitaliteit in de samenleving zit dan waar we nu gebruik van maken. Het is geen bezuinigingsmaatregel, maar het scheelt wel degelijk kosten als je het goed doet."

Maylise
15-04-2010 om 00:36
Pippin (en meer algemeen)
Ik was geïntegreerd door wat je schreef over dat het geen gewone situatie is als een neefje elke maand komt logeren. Hoe kan dat nu overbelasting zijn? Vooropgesteld dat het neefje het aankan om te logeren verder. Als familie dat al als overbelasting beschouwd zie ik het inderdaad somber in voor dit plan.
Natuurlijk is dit verder als bezuiniging bedoeld maar de gedachte er achter is niet zo gek. Wat meer voor elkaar zorgen. Natuurlijk heeft niet iedereen een netwerk waarin dat kan en voor die mensen is professionele hulp een zegen. Maar er zijn toch ook heel veel mensen die wel een netwerk hebben?
Mijn schoonzus bijvoorbeeld is manisch-depressief. Haar man kan er niet mee omgaan en zit het grootste deel van het jaar ergens anders. Haar familie helpt haar en vangt haar deels af. Haar twee dochters logeren gemiddeld 3 nachten per week bij ons en ook nog regelmatig bij een zus van schoonzus. ik heb helemaal niet het idee dat dit uitzonderlijk is. In mijn omgeving zie ik wel meer families die wel die zorg voor elkaar nemen of vrienden die elkaar helpen.
Ik denk ook eigenlijk dat er nu echt al wel heel veel mantelzorg wordt verleend. Eigenlijk vind ik dat ook wel normaal. Eerst probeer je elkaar te helpen en pas daarna probeer je het op een andere manier. Voor mensen die geen netwerk hebben of maar een heel klein netwerk is de situatie anders. Alleen er zijn ook echt wel heel mensen die wel een netwerk hebben en het lijkt me ook logisch dat daar als eerste een beroep op wordt gedaan.
Maylise

Pippin
15-04-2010 om 11:25
Maylise
Wat interessant. Ik word echt aan het denken gezet door jouw post. Wij zijn toch wel een erg betrokken familie hoor. Maar het is hier echt alleen maar in hevige noodsituaties dat er zo'n logeeropvang geregeld zou worden. Nu vind ik een manisch-depressieve ouder overigens wel zo'n hevige noodsituatie, verdrietig joh!
Ik ga nog even verder denken, misschien komt er nog meer.

T&T
15-04-2010 om 14:22
Oh oh wat zijn we dankbaar...
Niet te geloven! Waar komt die website vandaan?
Stel je voor; eerst heb je de pech dat je lichaam je in de steek laat, wat je graag zelf zou willen doen kun je niet meer. Dan moet je bij familie en vrienden gaan bedelen om hulp, want gezinszorg of zo is er ook niet veel meer, en dan moet je heel erg dankbaar zijn en kijken hoe je dat ook duidelijk kunt maken aan degene die je helpt.... snap ik zo de strekkimg ongeveer?
En valt dat onder hetzelfe kopje als "dat doe je toch gewoon voor je kind?!" man je wilt niet weten wat ik allemaal doe voor mijn kinderen? ik zie het de buurvrouw niet doen? kinderen zijn helaas ook nog niet erg "dankbaar" heb je eten op tafel, rekening houdend met ieders wensen en afwijkingen, krijg je nog een "gatverdarrie dat hoef ik niet" want meneertje is moe.
Maar ik ben dankbaar hoor ik ben heel erg dankbaar dat ik zelf gezond ben, en een sterk lichaam heb. Dat ik in staat ben mijn kinderen letterlijk en figuurlijk te dragen, dat ik een lieve man heb die ook nog eens een heel lieve papa is, dat ik de mogelijkheid heb om een school uit te zoeken die WEL bij mijn kinderen past ook al ligt die 15km verderop en moet ik ze er zelf naartoe brengen. Ik ben dankbaar dat ik in nederland woon, waar de voorzieningen vast een stuk beter zijn dan in bijvoorbeeld irak.
Eigenlijk ben ik ook dankbaar dat ik twee fantastische kinderen heb gekregen, ook al kreeg ik het autisme erbij kado... ik ben dankbaar voor mijn ouders die kunnen oppassen, en voor mijn pgb-er waardoor ik af en toe ook even zelf kan ademhalen... maar goed, die laatste gaat dus vervallen, daar moet ik in het vervolg iemand voor vragen als mantelzorger, en hem dan heel dankbaar daarbij aankijken )))
Pfoeh... waar gaat dit eigenlijk over? ach, gewoon een stukje frustratie denk ik
Je wilt juist zo normaal mogelijk leven zonder zielig te doen tegenover degenen waar je van houdt.
Tess

Gaia*
15-04-2010 om 16:06
Ik ben dankbaar tess
Fijn dat jij het hebt opgeschreven.
Ik moet vreselijk lachen om die website. Kon het niet laten om even te gaan kijken hoor. Dat moet gewoon een grapje zijn .
Oefenen voor de spiegel om te glimlachen
Denk goed na wat je vraagt
Geef je mantelzorger altijd gelijk.
Wha ha ha. Je zal maar autisme hebben en je niet kunnen inleven. Of...ADHD en je floept er plots je mening uit of je bent het niet eens en je gaat die dramatische discussie aan.
Willen verzorgers echt dit? Het is toch nep en gemaakt. Volgens mij zit er heel veel dankbaarheid in mensen die hulp en ondersteuning krijgen. Dat er veel gemopper bij kan zijn komt misschien omdat het nog steeds zwaar is. Uit de kleine dingen blijkt de dankbaarheid heus wel. Als je een beetje mensenkennis hebt zie je dat het wel goed zit.

Gaia*
15-04-2010 om 16:11
Overlast neefje - maylise
Ik denk dat de situatie die je aangeeft iets anders ligt. Het gaat er hier namelijk om dat je een kind met handleiding laat logeren. Het kan om een kind met heftige woedebuien gaan of angsten. Ik noem maar wat.
In het voorbeeld wat jij omschrijft is het uit logeren van de kinderen (zonder probleemgedrag???) ondersteunend voor moeder, ontlasting voor haar.
Mooi dat het zo vanzelf geregeld is bij jullie.
Het ligt iets anders, maar misschien heb ik je niet goed begrepen?
Ik ken ook wel families die juist dicht bij elkaar wonen enzo die veel voor elkaar kunnen betekenen vwb opvang. Het zou mijn wens zijn.

Nikus
15-04-2010 om 19:06
Hahaha
Heerlijk die website. Geweldigte satire. Maar ik schrik er ook van want als ik kijk ben ik al 12 jaar dankbaar en ik ben er zo spuugzat van. Ik zeg al jaren dank je wel, geef bakken vol geld uit aan kadootjes en lieve kaartjes. Ik ben Dank je wel moe!

Maylise
15-04-2010 om 22:17
Gaia
Ik doelde er meer op wat Pippin schreef over laten logeren met of zonder vergoeding. Pippin had het over een vergoeding geven als een neefje elke maand een keer komt logeren. Als ik een neefje had met een dusdanige problematiek dat logeren niet zou kunnen omdat wij dat niet aan kunnen of omdat neefje het zelf niet aan kan dan zou ik het ook niet aan kunnen met een vergoeding.
Ik vind het vrij vreemd om een vergoeding te vragen of aan te nemen als je iets voor familie doet.
Het is anders als iemand structureel elke dag opvang verleent, in welk geval ik een vergoeding eerder passend vind omdat immers het dan gewoon om kinderopvang gaat en het voor de persoon die opvang verleent een baan is.
Alleen een vergoeding voor af en toe een neefje te logeren dat vind ik gewoon wat vreemd. Ongeacht overigens of die vergoeding uit een pgb komt of van de ouders zelf.
Immers als het neefje uit dit voorbeeld dusdanige problematiek heeft dat logeren bij mij niet kan of heel moeilijk zal kunnen dan zal een geldelijke vergoeding mij niet opeens dusdanige eigenschappen geven dat ik opeens het wel aan zou kunnen. Of een neefje dus wel of niet structureel kan logeren zou bij mij niet afhangen van een vergoeding die ik kan krijgen.
Overigens denk ik dit bij de meeste mensen toch wel zo is? Dat men elkaar opvangt?
Niettegenstaande heeft natuurlijk niet iedereen familie en voor die gevallen is het ideaal dat er professionele opvang is net als voor die gevallen waarin de problematiek dusdanig is dat logeren bij familie of vrienden niet kan.
Maylise

Pippin
15-04-2010 om 23:31
Maylise
Met 'neefje', had ik een kind als het mijne in gedachten, een zorgenkind dus.
Ik zit er nog over te denken en het is voor mij gewoon niet voorstelbaar dat ik mijn kind, ook mijn niet-zorgenkinderen, elke maand een weekeinde bij een familielid zou laten logeren, zonder dat daar iets tegenover staat. Als die vergoeding er niet zou zijn, zou ik het niet doen, niet willen.
Grappig, compleet anders gevoel dan het jouwe dus.
Een keertje oppassen, een keertje logeren, oke. Dat gaat hier ook met gesloten beurs. Maar als mijn kind ergens structureel naar toe gaat, wil ik daar voor betalen. Zelfs als het bij mijn eigen ouders zou zijn.

T&T
16-04-2010 om 09:14
Ja hahaha, ik stink erin!
Ik trap er weer in, de site is sarcastisch bedoeld... mag ik hopen tenminste, na alle betuttelende campagnes de we de laatste jaren gezien hebben zou me het ook niet echt verbazen als het serieus was geweest
Maar goed, even om op het netwerk terug te komen. Ik denk dat bij een zorgenkindje het pgb er ook juist is om je netwerk gezond te houden! Het gaat allemaal toch moeilijker dan bij een "normaal" kind, en als je je vrienden en familie daarmee blijft "lastig vallen" zijn ze je op een bepaald moment echt wel zat! "Oh ja, daar komt zij weer met haar moeilijke verhalen... is het meteen niet meer gezellig" Het heeft ons wel wat vrienden gekost, en ik weet dat ik daar niet de enige mee ben. Het klinkt heel gemeen, maar mensen zijn snel "zorg-moe" ik zie het bij ons dat kennissen op den duur het woord autisme niet meer kunnen horen, maar er zijn zelfs mensen met kanker die op een gegeven moment wel erg lang ziek zijn, en dus niet meer gezellig, "en laten we er nu maar eens even over ophouden!"
Als je een pgb-er hebt die je kan helpen hoef je het dus niet structureel in je omgeving te vragen, en hulp vragen... daar heb ik toch al moeite mee (ja en met mij veel anderen ook). Maar ik heb toch best geregeld hulp nodig!
Oma wil en kan heel graag, maar heeft ook haar eigen leven, en ik wil haar niet teveel belasten, dan ben ik dankbaar voor mijn pgb-er die ik gewoon iedere week inplen en betaal! en ik ben beide even dankbaar dat ze zo goed met mijn kinderen overweg kunnen. (ik glimlach dan ook vaak naar ze ))
groetjes, Tess

ijsvogeltje
16-04-2010 om 09:16
Vind het niet vreemd hoor
Ik vind het niet vreemd hoor, als een kind geregeld bij familie logeert. Of het nu om een NADH-kind of een zorgenkind gaat. En om je familie daar dan voor te betalen? Daar kan ik mij dan weer niets bij voorstellen. Onze jongste laat ik niet bij iedereen logeren, dat gaat niet werken, maar bij mijn zus en haar man bijvoorbeeld kan het prima. Hij gaat er toevallig dit weekend naar toe. Punt is dat zij aan de andere kant van het land wonen, dus dat doen we niet te vaak. Maar ze hebben al een paar keer geroepen dat hij best iedere maand een weekend mag komen. Nu is hij een stuk 'minder' zorgenkind dan sommige anderen hier op het forum, dat scheelt waarschijnlijk. Zij vinden het gewoon ook hartstikke leuk als hij komt. Een logeetje hebben is toch ook niet alleen maar een zware opgave? Jullie hebben toch gewoon ook heel leuke kinderen?

Nikus
16-04-2010 om 09:28
Wat nou als je geen familie hebt?
In mijn geval ben ik in het bezit van wel 1 broer die werkelijk geen bal snapt van het autisme.
Vrienden, plenty! Al jaren! 1x heb ik in een noodgeval een beroep gedaan op ze om zoon in een weekend op te vangen! Wat denk je? Niemand kon. Logisch want mijn netwerk heeft ook een eigen leven!
Leuke gedachte hoor, een netwerk maar het moet er wel zijn!

Pippin
16-04-2010 om 10:00
IJsvogeltje
Bij mij heeft het echt te maken met moeite met hulp vragen. Zoals Tess schrijft.
En ik denk niet dat mijn familieleden het gewoon hartstikke leuk vinden als mijn kinderen komen logeren. Wel voor een keertje hoor. Een keer per jaar of zo. Maar niet structureel (en daar hadden we het over, een keer per maand logeren). Daar zitten ze echt niet op te wachten volgens mij. Ik zou het niet eens durven vragen. Zelfs niet voor de NADH-kinderen van mij. Iedereen heeft een hartstikke druk schema, het kost al moeite om een dag af te spreken om gewoon eens bij elkaar op de koffie te gaan.
Maar goed, het is hier helemaal niet aan de orde gelukkig. De weekenden zijn hier hartstikke gezellig. Bij ons is de schoolweek het probleem. (Gelukkig, vanmiddag is het weer weekend! Weer een week doorgeworsteld!)

Vogelvanger
22-04-2010 om 19:35
Toch nog even naar die website gaan!
Juist alle mensen met veel frustratie en zeer negatieve gevolgen van de as bezuinigingen MOETEN naar die website. Je kunt er nl een e-card sturen naar de regegring om je mening kenbaar te maken. Dus hoe meer card's hoe beter!!
http://www.dankbaarmoetjezijn.nl/e-cards-versturen
Succes,
Geef het door.....!