Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Loentje

Loentje

24-08-2009 om 11:03

Te veel voeding?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

31-08-2009 om 11:46

Loentje

Onze oudste dochter heeft een nissen operatie ondergaan toen ze 10 maanden oud was. Ze is geopereerd in ht AZM in Maastricht. Het heeft ons 8 maanden van zeuren en smeken gekost om een doorverwijzing te krijgen voor de chirurg, de ka wilde er gewoon niet aan. We moesten maar wachten tot ze een jaar was en misschien nog wel langer. Ondertussen was dochter om de haverklap ziek, groeide ze bijna niet meer, huilde hele nachten, is bijna 1 keer in haar voeding gestikt en spuugde echt alles wat ze binnenkreeg weer uit. Ook vastere voeding bleef er gewoon niet in. We hebben kleinere porties geprobeert, grotere posrties, vaker voeden, verschillende merken, indikken maar niets hielp. In die tijd verdroeg ze ook alleen nog maar de speciale dieetvoeding omdat die het lichtst verteerbaar was.
Met 8 maanden zijn we iteindelijk doorgestuurd naar de kinderchirurg omdat we gedreigd hadden naar belgie te gaan, die wierp 1 blik op de rontgenfoto's en zei meteen opereren, dit komt niet vanzelf goed, een paar weken later was ze aan de beurt. de operatie zelf duurde ongeveer anderhalf uur., ze heeft 1 dag op de medium care gelegen en ongveer 3 tot 4 dagen op de gewone kinderafdeling.Ze heeft 5 kleine sneetjes die je nauwelijks nog ziet. Dochter is ondertussen trouwens 5. De eerste fles na de operatie heb ik huilend gegeven, de fles ging er zonder te huilen in en bleef er ook in, zo geweldig.
de maanden na de operatie is ze onvoorstelbaar gaan groeien en ontwikkelen, het was echt een heel ander kind, vrolijk, lekker slapen, mollig en fit.

Loentje

Loentje

31-08-2009 om 14:29

Ayla

Dankjewel voor je reactie, ik ben blij eens een helemaal positieve ervaring te horen! Het verhaal klinkt vergelijkbaar, alleen doordat Dochter een sonde heeft kunnen we haar nog voldoende voeding geven, met veel moeite dan nog.
Heeft jouw dochter er achteraf helemaal geen last van gehad? Ik ben zo bang dat ze nog gaat kokhalzen maar het er helemaal niet meer uit kan, dat soort ervaringen vond ik het meest.
Nog 's heel erg bedankt voor je reactie!!!
Loentje

Rembrand

Rembrand

31-08-2009 om 19:32

Kari. ( o.t ).

Wat zeg je dat toch weer aardig
( omdat "iemand" een beetje gegoogled heeft ).
Ik vind mezelf niet "iemand" en als je verder leest zie je dat ik Loentje adviseer om overleg met een arts hierover te hebben. Ik ben namelijk geen arts. Jij wel ?
M.

Kari1

Kari1

31-08-2009 om 20:04

Mieke (o.t.)

Mieke, het is niet mijn bedoeling om onaardig te zijn. Iemand heeft gegoogeld (en ja dat was jij in dit geval, maar ik bedoelde het woord "iemand" hier als algemeen gegeven) en dat moet dan geen reden om meteen het roer om te gooien. Dat zei ik er bij: eerst weten hoe en wat.
Het was een reactie op Loentjes heftige reactie om de domperidon acuut te staken (“Ach getver, dat zal toch niet waar gaan zijn zeker...Ik denk er meteen mee te stoppen maar dan is 't wel onmiddellijk gedan met de moedermelk...Wat een eye-opener…”) en niet zozeer op op jouw gegoogel.
Wij waren het eens: jij zei ho ho en ik zei dat ook.
Kari

Loentje

Loentje

31-08-2009 om 22:10

Ayla

"De eerste fles na de operatie heb ik huilend gegeven, de fles ging er zonder te huilen in en bleef er ook in, zo geweldig." Wat kan ik me goed voorstellen hoe dat voelt. Ik krijg al tranen in mijn ogen wanneer ik dit lees... We durven niet goed doordaat ze die operatie een poos geleden zelf niet nodig vonden nadat ze ons overtuigden. Achteraf zei een verpleegster: "Oef, want je ziet hier soms wat achteraf..." Dat zal wel onprofessioneel geweest zijn van die verpleegkundige. Ze zeggen een jaar dat ze niet weten hoe het overgeven komt, en ineens bedenken ze dan zo'n onderzoek en meteen beslissen ze tot de operatie. Het kwam gewoon allemaal zo rommelig over en dat wekt geen vertrouwen. maar wat wil ik het graag, dat het over is...

Rembrand

Rembrand

31-08-2009 om 23:46

Kari ( o.t ).

Sorry, mijn tenen waren wat lang.
Het komt vast omdat ik mij nogal eens bekritiseerd voel door jou.
Zand erover......
M.

ayla

ayla

01-09-2009 om 08:30

Loentje

Loentje een aantal dingen begrijp ik niet, je dochter is nog niet geopereerd? Maar is er wel verder onderzoek gedaan? Bij ons heeft dochter een zogenaamde slikfoto gehad, via een sonde werd contrastvloeistof naar de maag gebracht en toen werd gekeken of dit naar boven kwam en hoe snel. Het kwam er letterlijk haar neus uit. Diagnose een zeer ernstige reflux en een kleine middenrifbreuk. Er was nog een kans dat ze over die reflux heen kon groeien maar die middenrifbreuk zou niet vanzelf overgaan. De kinderarts wilde hier niet aan en ik begrijp nu nog steeds niet hoe ze zo koppig konden zijn. Ayladochter was het eerste half jaar normaal op gewicht en normaal qua lengte maar begon van de middellijn af te zakken naar de onderste lijn. Hier kwam geen reactie op, ze eet nog zeiden ze, ja dat weet ik ook, het komt er alleen ook weer uit. Bij het CB gaven ze wel aan dat ze vonden dat het niet goed ging maar ja als de kinderarts niets wilt doen
De chirurg gaf van te voren aan dat er een risico was dat ayladochter niet meer zou kunnen overgeven, dit gebeurt maar weinig maar het kan. Wij hebben besloten dat risico te nemen, alles beter dan zoals het ging. Maar alles gaat prima, toevallig kreeg dochter 4 dagen na haar operatie een fikse buikgriep en hadden we het levende bewijs dat ze echt nog wel kon overgeven. Jammer genoeg moest ze toen wel weer in het ziekenhuis opgenomen worden. Ondertussen weten we ook dat dochter coeliakie heeft en LI. Of dit toen al speelde weten we niet, het kan ook een gevolg zijn van de buikgriep. In die tijd is er eigenlijk nooit gekeken naar voedselintoleranties.

Loentje

Loentje

01-09-2009 om 14:30

Ayla

Ze is inderdaad nog niet geopereerd, de onderzoeken gebeurden maar sporadisch. We zijn vandaag bij de gastroloog geweest en ze hebben intussen toch alles op een rijtje gezet en beslist dat de operatie toch zou moeten gebeuren. Jejunumsonde vonden ze zelf niet zo'n goed idee in dit geval, omwille van de ontwikkeling (die loopt nu ook niet goed omdat dochter gewoon niet genoeg tijd heeft tussen de voedingen om dingen uit te proberen) en omdat het vaak niet veel verandert. Als ze het eens voor ons funderen zoals vandaag, voelt het al een pak beter dan enkel het advies van de kinderarts vlak na een foto. Het zal oo te maken hebben met hoe ze het hebben aangepakt, we voelden ons echt in de kou staan.
Even chronologisch:
*dochter wordt geboren, heeft schisis zachte gehemelte
*hartprobleem wordt ontdekt
*longprobleem wordt ontdekt en chirurgisch verholpen
*vernauwde aorta wordt chirurgisch aangepakt
*dochter komt na twee maanden naar huis met refluxmedicatie, hiervoor krijgen we verder geen uitleg maar het probleem blijkt enorm te zijn, erger dan in het ziekenhuis.
*ze heeft nog twee operaties te goed: schisis (op 12 maanden) en hartje (nog te bepalen).
*slikfilmpje wordt gemaakt want ze drinkt niet van borst of fles. Het slikken valt mee, drinkprobleem 'zal door het hartje komen'.
*reflux wordt een gigantisch probleem want ze braakt al wanneer het licht aangedaan wordt, wanneer de deurbel beneden gaat, wanneer iemand niest, wanneer we met haar buiten komen en ze zonlicht op haar snoet krijgt.
*er wordt besloten tot een PEG-sonde (recht door de buik naar de maag) zodat de neussonde niet meer in de weg hoeft te zitten. Hiervoor moet er eerst een gastroscopie gebeuren om te kijken of dat kan, of er niets aan de maag scheelt. Er is niets mis met de maag. Op onze vraag naar de oorzaak van het vele braken, luidt het dat dat door het hartje zal komen. Cardioloog kijkt verbaasd en zegt dat dat haast niet kan want het hartje werkt nu prima.
*na drie maanden is de PEG-sonde eindelijk een feit, nog beter: ze krijgt meteen een MicKey-button, een ventieltje op haar buik waaraan een voedingsslangetje wordt gekoppeld. Eerst vertellen ze ons dat ze er de Nissen-operatie aan zouden willen koppelen, we hebben er moeite mee want er was toch niets mis met de maag? Een perfecte maag laten ombouwen lijkt ons maar raar. En misschien gaat het overgeven wel over met de nieuwe sonde, met de schisisoperatie of toch met de hartoperatie... Enfin, na onze toestemming keren ze zelf op hun beslissing terug want ze heeft niet genoeg zuur in haar slokdarm om tot zo'n ingrijpende operatie over te gaan. We zijn opgelucht want blijkbaar zat onze intuïtie juist en gelukkig was ze nog niet geopereerd... Intussen zijn er dus twee reflux-onderzoeken gebeurt die telkens uitwijzen dat het iets anders moet zijn. Maar het is wel duidelijk dat ze braakt, natuurlijk. Maanden later blijken de andere operaties echter niet veel te veranderen aan de reflux. De kinderarts zegt dat zij en de gastroloog het echt ook niet meer weten, dat ze dit nog nooit hebben meegemaakt. En dan, plots, toveren ze een onderzoek uit hun hoed: eens kijken wat er gebeurt wanneer we contrastvloeistof in de maag brengen. Conclusie: ongelooflijke reflux. DUH! Wij vragen nu al bijna een jaar om hulp, zeuren hen de oren van het hoofd om het verder te bekijken en dan bedenken ze dit? Je zou toch voor minder gaan twijfelen. We zaten met veel vragen als "Hoe komt het dat ze zoveel lucht in haar buikje heeft?" die maar niet beantwoord werden. we kregen te vaak 'ik weet het ook niet' te horen, en dat in een uz, daardoor kregen wij het gevoel dat die operatie een te snelle beslissing was.
Intussen hebben we wat opinions bij mekaar geshopt, iedereen vindt die operatie wel heel ingrijpend. Maar goed, dankzij die andere klanken hebben we toch op veel vragen een antwoord. Vanmorgen kregen we bij het privé-consult toch weer een assistent, maar dat was begrijpelijk, ze heeft wel overlegd met de prof. We hebben de prof maar één keer gezien dit jaar, en dat was in november. Wel weinig voor een kindje waarvan ze het probleem niet kunnen plaatsen. De assistent zegt eerst dat ze de operatie toch afraden omdat onze dochter er met al die lucht waarschijnlijk toch last van gaat blijven houden. Na het gesprek met de prof blijkt de operatie toch de oplossing te zijn, met behoud van de button om lucht af te laten. Meestal gaat die button na een tijd niet meer nodig zijn, maar het kan wel levenslang zijn. Slik, 't is toch heel wat anders dan alleen maar littekens. Maar zoals het nu gaat, kan het ook niet blijven. Ze twijfelen zelf, dan is het toch moeilijk, ik wou dat we zelf niet mochten helpen beslissen... Volgende week afspraak met de chirurg, toevallig kan dit zo snel al. Nu kan dochter niet eens leren om van een lepeltje te eten omdat ze al erg begint te kokhalzen wanneer er iets tegen haar mondje komt. Dus ja, tandverzorging lukt ook al niet... Verder is ze helemaal in orde nu, en ze zit echt klaar om ermee te starten maar dat gaat enkel met mondjesmaat nu. Wanneer haar maagje eens bijna leeg is, heeft ze pret voor tien!
Ik begrijp nog steeds waarom het zo lang heeft moeten aanslepen in dit blijkbaar toch uitzonderlijke geval. Komt allesbehalve professioneel over. Intussen zaten wij hier met een giga-probleem... Maar goed, als het opgelost is, is dat allemaal voorbij en kunnen we voort.

Loentje

Loentje

07-09-2009 om 17:27

Nissen-operatie: de kogel is door de kerk!

We hebben vanmorgen met de chirurg beslist de operatie uit te laten voeren. Dochter zou minder lucht happen wanneer ze vand e reflux verlost is, en dus minder braakneigingen hebben. Dat is althans een sterk vermoeden, het blijft afwachten. Volgens deze chirurg is het niet pertinent onomkeerbaar en dat stelt ons gerust. Pfff, geen leuke beslissing maar de verwachtingen zijn nu toch beter, ook omdat ik toch positieve ervaringen heb gevonden intussen. Door onze gesprekken met andere artsen hebben we meer inzicht gekregen over de lucht in haar maagje en konden we ons een mening vormen. Ik vind nog steeds dat de artsen te lang hebben getalmd om dit probleem grondig te bekijken maar ik kan dat ergens wel begrijpen, al zou het toch niet mogen. De operatie zal binnen enkele weken al plaatsvinden: hoe sneller, hoe liever!

Loentje

Loentje

26-09-2009 om 21:50

Woeha, dit geloof je niet!

De operatie ZOU komende woensdag plaatsvinden!
Een dikke week geleden kon Dochter plots een grotere voeding aan op dezelfde tijd: 250ml i.p.v. 200ml, we maakten daar gebruik van om de nachtvoeding te laten vallen. Dat was een van de voorwaarden om tot lepelvoeding te kunnen overgaan, en zo schoot me door het hoofd dat reflux vaak overgaat wanneer kindjes vaste voeding eten. Dochter kreeg nog steeds enkel melk, bv en kv via sonde, 2u per voeding, een hele toestand dus. Ik mikte woensdag een potje fruitpap in een fles, deed er water bij tot het heel vloeibaar was en gaf haar dat bij wijze van experiment, braken deed ze toch al. Ik bleef in de buurt, voorbereid op een moeilijke situatie maar het ging gewoon perfect! Ik moest de voeding niet eens onderbreken en er kwam ook geen lucht toen ik haar ontluchtte! Ik heb de volgende vier voedingen ook weer potjes gegeven en het ging de hele dag super. De volgende dag moest ik in het ziekenhuis zijn met haar en daar deed ik het hele verhaal, gelukkig geloofden ze het?. Blijkbaar zit de oplosing in de hoek van een allergie, daar is ze inderdaad nog niet op getest, al werd er wel Nutrilon soja geprobeerd, wat geen verbetering was. Nu is het zaak te vinden welke allergie het is. Oudste had in haar beginjaren koemelkallergie, daarvan waren ze op de hoogte, Jongste kreeg al hypoallergene voeding. wat een gedoe! Ik stop nu wel met kolven, ik ga niet meer mee in deze molen, ze is tenslotte al 16 maanden en ik zocht een goed moment om te stoppen. Het is een beetje stoppen in mineur, mijn melk blijkt immers niet goed genoeg voor haar, ik onthoud dan maar dat ze moedermelk wel veel beter verdroeg én dat ze niet ziek is geweest!
Ik heb gewoon een operatie verijdeld!
Groetjes,
Loentje

Rembrand

Rembrand

26-09-2009 om 23:22

Loentje!

Niet te geloven !!
Ik ging er ( dom ) van uit dat allergie één van de dingen was die allang getest zou zijn.
Bij overmatig spugen en een slechte groei lijkt mij dit haast logisch dat daarnaar gekeken word.
Blijkbaar is de hypo-allergene voeding niet allergeen genoeg voor haar en is er dus nog verder voorverteerde voeding nodig ( bijv. Nutramigen ).
Soja is geen goed idee bij vermoeden van allergie omdat kinderen met koemelkallergie een flinke kans lopen om hiervoor ook een allergie te ontwikkelen.
Spuugde ze in het begin ( toen ze alleen nog maar moedermelk kreeg ) ook al ? Wanneer is dit begonnen ?
Spuugde ze later alleen als er kunstvoeding gegeven was, of ook van moedermelk ?
Wellicht kan je toch nog even blijven kolven tot je weet of er een kunstvoeding is die ze wel verdraagt ? Anders zou er wellicht nog een optie zijn om zelf hypo-allergeen dieet te gaan volgen zodat ze je melk wel verdraagt ? Je kan ook aan donormelk denken . ( via het moedermelknetwerk ).
Heeft ze verder ( achteraf gezien ) andere klachten die aan allergie doen denken ? ( snotterigheid, huidklachten, oorklachten, cara-achtige klachten ).
Overgaans gaan reflux en allergie nogal eens hand in hand.
M.

Rembrand

Rembrand

26-09-2009 om 23:24

Nog ff.

Ik zag dat ik in één van mijn eerste postings wel over allergie geschreven heb.
Ik wist niet dat je andere kind ook koemelkallergie had, anders was ik er nog verder op doorgegaan.
M.

Loentje

Loentje

27-09-2009 om 00:06

Rembrand

Ik heb hen in het begin verteld over de allergie van mijn oudste dochter, daarom kreeg ze NAN HA1 naast de bv. Ik ben er ook domweg van uitegaan dat ze wel een reden zouden hebben om hier niet verder op in te gaan. Ik snap het van mezelf niet dat ik daar niet op heb aangedrongen, al zal het dieet van maar vijf uur slaap per nacht daar ook voor iets tussen zitten. Ik wist al dat kinderen ook allergisch kunnen zijn aan soja, dus dacht ik dat een kinderarts van een universitair ziekenhuis dat ook wel zou weten en dus andere redenen had om niet verder te gaan zoeken naar lactose-intolerantie of koemelkallergie. Er is wel sprake van geweest, ik heb een tijdje geprobeerd om lactosevrij te eten voor de bv, maar Dochter kreeg de mek, steeds afwisselend dus zo vind je dat ook niet uit. Maar ik dacht dus wel dat zij wel zouden weten hoe het moest. Ze kreeg donderdag Nutramigen, ik moest dat uitproberen en moest wel stoppen wanneer het niet veel beter ging. Dus stopte ik na drie voedingen (1 slecht-1goed-1heel slecht) maar vandaag las ik op een site dat er na twee dagen meestal goed op gereageerd wordt. Tweed agen geduld hebben dus, om te weten of 't goed gaat... Alweer foute info van UZ...
Ze heeft eigenlijk nooit een lange periode enkel bv gekregen, ze had er al gauw elke dag een flesje kv bij, bovendien moest ik van een andere kinderarts mijn moedermelk verrijken door er een schepje poedermelk bij te doen. Dat vond ik niet erg aangezien ze toch ook al een flesje kv kreeg, maar potverdorie... Dit is dan nog een bv-minded arts! Maar hou je vast: in de dagen voor en na de drie laatste operaties liet ik haar enkel bv geven en dat moet gewoon verklaren waarom ze tot 1 à 2 weken na de operaties klachtenvrij was! Achteraf spuugde ze een heel tijd niet bij moedermelk, waarschijnlijk begon dat weer toen ik er weer een schepje kv bij deed.
Andere klachten: 's morgens moet ze eerst slijmpjes ophoesten/kokhalzen. Wij hebben al heel lang aan de artsen gezegd dat ze 's morgens volgens ons braakt omdat dat slijm eruit moet. Eigenlijk ehbben wij heel veel voorzeten eggeven waardoor de artsen hadden moeten zoeken op allergie, en net doordat ze daar nooit op reageerden, dachten wij dat zij redenen hadden om aan te nemen dat dat er niets mee te maken had. En ik dacht dat ik vrijgevochten was en nooit verblind werd door uniformen of directeurschappen...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-09-2009 om 10:34

Loentje

Wat een verhaal zeg! Ik lees eigenlijk niet in jouw berichtjes hoe de artsen hierop hebben gereageerd... daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.
Maar wat geweldig voor jullie dat een doorbraak is, want zo kun je het wel noemen toch?

Nasha 1st

Nasha 1st

27-09-2009 om 12:00

Koemelk

is erg slijmbevorderend....als ik zelf veel melk drink heb ik ook veel meer slijm in mijn keel enzo. Ook bij verkoudheden probeer ik wat minder melk te drinken daardoor...

Rembrand

Rembrand

27-09-2009 om 12:38

Loentje.

Er zijn maar weinig artsen ( en ouders ) die weten dat BMF ( breast milk fortifier ) gemaakt is van koemelk
Ik neem aan dat je dit bedoeld met het verrijkingsmiddel wat je door haar melk moest doen? Het word standaard toegevoegd bij veel prematuren en ik vind het qua allergiepreventie een hele slechte zaak. Je kunt ook BMF krijgen die gemaakt is van (donor) moedermelk, maar ook daar zijn maar weinig artsen ( en ouders ) van op de hoogte.Het komt uit Amerika en word gemaakt door een bedrijf dat Prolacta Biosciene. Een lactosevrij dieet is niet hetzelfde als een koemelkvrij dieet. Lactose-intolerantie is dan ook heel anders dan koemelkallergie.
Als ze met spugen blijft reageren op de Nutramigen zou het toch zo kunnen zijn dat ze ook hier een reactie op heeft. Alleen daarom zou ik je toch willen vragen om te overwegen niet met het kolven te stoppen tot je een borstvoedingsvriendelijke allergoloog hebt geconsulteerd. Het lijkt er toch wel op dat ze niet reageert als je alleen moedermelk geeft. Het klopt toch dat ze in België onder behandeling is ?
Wellicht kan je contact opnemen met een Belgische lactatiekundige of een lactatiekundige die op de hoogte is van hoe men in België werkt. In VUB kinderziekenhuis in Brussel werkt Greet Stevens. Zij is kinderarts en lactatiekundige. Wellicht kan zij jullie verder op weg helpen ?
Je kunt mij eventueel bereiken via www.uitvolleborst.nl
( ik doe dit bij wijze van hoge uitzondering en ik kan het begrijpen als forumbeheer dit verwijderd ).
M.

Loentje

Loentje

27-09-2009 om 13:51

Rembrand

We 'verrijkten' (hm...) de moedermelk met een of twee schepjes poedermelk, dus nan ha1 de laatste tijd, daarvoor ook al met nutrilon soja 2 en nan ha2. Dat was allemaal hypoallergene melk en zou dus geen kwaad kunnen. Ik denk dat de kinderartsen zelf dachten dat mijn dochter geen koemelkallergie of lactose-intolerantie had omdat ze al hypoallergene melk kreeg en dat geen verbetering bracht. Op onze beurt dachten wij dat een kinderarts dàt toch wel zeker zou weten, meer wist dan wij. Wanneer ik nu opzoek over hypoallergene melk, zie ik dat ook daar verschillende klassen in bestaan. Had ik dat geweten, ik had ernaar gevraagd. Ik kan me wel voor de kop slaan dat ik me zo heb laten misleiden, ik troost me dan met de gedachte dat ik het toch maar mooi, op de valreep nog boven water heb gebracht. Wij zeiden een jaar geleden al dat het volgens ons geen reflux was, ik heb gevraagd of het aan de meklk kon liggen, ze waren ervan op de hoogte dat wij zelf allergieën hebben, kortom, ze hebbe kansen genoeg gehad.
Met de negatieve Nutramigen-ervaring van vrijdag hebben we gisteren enkel fruit en groentenpap gegeven. Gisteren las ik dat meestal binnen de twee dagen goed gereageerd wordt op Nutramigen, m.a.w. ik moet het bniet opgeven na drie voedingen waarvan er eentje prima ging. Vandaag: 's ochtends fruit (ging super), 's middags Nutramigen (is bezig, lijkt prima te gaan, hebben 'm wat dunner gemaakt en traag laten inlopen), namiddag fruit of groenten en vanavond weer Nutramigen. Ik hoop dat dat goed is en anders hoor ik het morgen wel van de diëtist. Hoewel, ik hoor het liever hier eigenlijk. Ze is zestien maanden dus 500ml melk is voldoende.
We hebben verteld over het slijm van 's mrogens, resultaat: medicatie...
We hebben nu alvast het laxeermiddel kunnen schrappen, dat heeft ze niet meer nodig!!!
Ik zal nog verder kolven, het zou inderdaad jammer zijn ermee te stoppen om daar achteraf toch weer spijt van te hebben. Ik laat voor zover ik het weet lactose en koemelk uit mijn voeding, dat is al een begin. Nu moet ik het wel weer opdrijven... Ik heb je posting gekopieerd voor 't geval de info verwijderd wordt.

Loentje (weer alert vanaf nu!)

Loentje

Loentje

27-09-2009 om 13:53

Ijsvogeltje

Ja, een doorbraak is dit wel, en geen kleintje! Iedereen hier in huis is al een paar dagen opgelucht adem aan het halen!
De reactie van de dokters, daar ben ik ook nieuwsgierig naar, tot nu vooral bezig met logopediste (!) en diëtiste, met kinderarts heb ik via mail contact gehad maar dan vooral van praktische aard.
Ik heb gisteren een biertje gedronken om een beetje rustig te worden ;o)

Loentje

Loentje

27-09-2009 om 13:55

Nasha

Ook daar had de kinderarts alleen een medicamenteus antwoord op. Kindlief moest natuurlijk gevoed worden en dat kan alleen met melk blijkbaar (?) en het was hypoallergene melk dus was er verder niets aan te doen. Ik denk dat ze ook wel geschrokken zal zijn, ik mag het althans hopen...

Rembrand

Rembrand

27-09-2009 om 18:10

Loentje.

Obstipatie kan inderdaad ook een symptoom zijn van allergie !
Wat fijn dat je toch verder gaat kolven ! Hoeveel kolf je gemiddeld op een etmaal en met wat kolf, kolf je ?
Lactose hoef je echt niet uit je dieet te verwijderen. Vooralsnog is koemelk ( en sporen van koemelk ) voldoende. Dat word dus etiketten lezen. Als je een borstvoedingsvriendelijke diëtist wilt zou je aan Stefan Kleintjes kunnen denken. ( beheerder van www.borstvoeding.com en diëtist met verstand van borstvoeding ).
M.

Loentje

Loentje

28-09-2009 om 00:25

Rembrand

Ik kolf met een Ameda Lactaline Personal en krijg tussen 500ml en 600ml bij elkaar met 2 à 3 keer kolven. Ik neem wel Domperidone om tot zo'n opbrengst te komen, ik was gisteren met die tabletjes gestopt.

Fijn dat de lactose wel mag, is de kans op intolerantie zo klein? We hebben net een mail gestuurd naar de kinderarts met de vraag tot doorverwijzing naar een allergoloog.

Ik woon trouwens inderdaad in België.
Vandaag gaven we haar twee keer Nutramigen en twee keer fruit. Fruit ging super, Nutramigen ging niet goed. Morgen doe ik het net zo. Is de moedermelk al koemelkeiwitvrij na een dag koemelkeiwitvrij te hebben gegeten? We denken er anders aan daarna eens geitenmelk te proberen.

Goh, mag ik die gespecialiseerde vragen hier eigenlijk wel stellen? Ik zou ze graag aan een arts of andere deskundige stellen en ervoor betalen, maar dat is op korte termijn niet simpel en ik wil zo snel mogelijk mijn kindje niet meer zien braken maar alleen op groenten en fruit leven gaat ook niet.
Ze heeft zo fijn gespeeld vandaag en ontwikkelt heel snel nu. Ze heeft nu wel knalrode wangetjes, misschien doordat alle papjes appel bevatten...? Tot nu toe kreeg ze potjes, maar daarin zit sowieso meer dan één ding in. Zelf koken wil ik wel, maar ik krijg het nooit fijn genoeg voor de sonde, denk ik. Misschien toch 's proberen.
Ze stak ook vanalles in haar mondje vandaag, dat was ondenkbaar tot nu toe, en ze deed dat zelfs op het einde van een voeding, normaal moesten we dan vooral uit haar buurt blijven of ze braakte. Zoveel leuker...

Loentje

Rembrand

Rembrand

28-09-2009 om 01:24

Loentje,

Fijn dat je genoeg melk kolft en in principe dus geen andere melk nodig hebt.
Het kan wel even duren voor je melk koemelkvrij is. Een cliënt van mij ( met een superallergisch kindje ) merkt het een paar dagen aan haar kind als ze iets verkeerds gegeten of gedronken heeft ( ze gaat dan borstweigeren namelijk ).
Ook geitenmelk is geen goede vervanger voor koemelk. De eiwitten lijken daarvoor teveel op koemelkeiwitten.
Potjes bevatten nogal eens koemelkeiwitten, en omdat ze verschillende ingrediënten bevatten weet je dan niet welke een mogelijke reactie veroorzaakt.
Op www.borstvoeding.com kan je goede artikelen vinden over borstvoeding en allergie. Het lijkt me een goed plan om je daar eens in te verdiepen.
Lactose-intoleratie is iets wat je via een dieët bij borstvoeding niet kunt verhelpen. Wat je ook drinkt of eet, het lactosegehalte van moedermelk verander je er niet mee.
M.

Loentje

Loentje

28-09-2009 om 13:46

Rembrand e.a.

Dankjewel voor de schitterende info! We gaan nu even verder bekijken hoe het met Nutramigen gaat, de voeding die nu ten einde loopt gaat tot nu toe goed, ik heb een keer preventief ontlucht en er kwam niet zoveel lucht, dochter had ook geen last. Daarna wil ik bv proberen, die zal stilaan koemelkvrij beginnen zijn, maar als Nutramigen goed gaat, wat doe ik dan best? Bv geven en Nutramigen achter de hand houden voor als ik niet genoeg bv heb? Of moet ze eraan gewend blijven?
M., ik heb je site intussen bezocht en weet nu hoe ik je kan bereiken.
Ooooh, ik ben zo erg opgelucht dat het zoveel beter gaat nu, heel misschien ga ik ook ooit aanvaarden dat het zo scheef is gelopen. Ik begrijp het écht niet. Van onszelf kan ik het nog begrijpen omdat we toch vaak genoeg de verschijnselen hebben genoemd, en onze twijfels over reflux hebben geuit, hebben gezegd dat die lucht toch ergens vandaan moest komen enz. Toch vind ik het ook erg dat we er zo ingetuind zijn, ik dacht écht dat een team specialisten uit een uz minstens zoveel van allergieën zouden weten dan wij... Ik denk wel dat dit goed is voor mijn negatief zelfbeeld, uiteindelijk heb ik toch maar op de valreep een operatie verijdeld! Eigen lof stinkt, maar deze keer toch iets minder ;o)

Rembrand

Rembrand

28-09-2009 om 15:10

Loentje.

Fijn dat je er mee verder kunt.
Ik ben erg benieuwd hoe ze het op de moedermelk doet.
Je kan altijd Nutramigen achter de hand houden als je niet genoeg melk hebt kunnen kolven. ( dat verlaagt de kolfstress ook al
Moedermelk is natuurlijk altijd beter dan kunstvoeding. Ook voor een oudere baby.
Ik kan me zo goed voorstellen dat je opgelucht bent dat je de operatie hebt kunnen voorkomen.
Helaas merk ik regelmatig dat je niet altijd kunt vertrouwen dat "de dokter het wel weet".
Zeker niet als het over borstvoeding en allergie gaat.
Hoe komt ze op dit moment aan haar vetten, en wat voor vetten krijgt ze dan ?
M.

Loentje

Loentje

28-09-2009 om 16:44

...

De Nutramigen kwam er achteraf in 4 grote golven weer uit, ik had nochtans tijdens de voeding twee keer ontlucht. We krijgen nu een voorschrift voor Neocate, ik start daar vanavond mee.
De dokter weet niet alles, maar ze heeft al zo'n arsenaal aan hulpverleners gehad, cb, controlearts voor statuut van kind-met-een-handicap (of hoe heet dat), iedereen boog zich over dat kindje met onoplosbare problemen. Bedje in hoogstand hielp niet,zelfs als het héél erg schuin stond (leuk hoor, gaf ze nog over en ze hing vast in haar bedje, aan de monitor en aan de sonde...), de hoogste dosis anti-refluxmedicatie hielp niet... Voor een pH-meting moest ze twee weken geen zuurremmers nemen, en daar had ze geen probleem mee dus zei ik dat ze dat volgens ons niet nodig had, en dan zegt zo'n dokter: "O jawel hoor, ze heeft het zelfs heel erg nodig." Grrr, nooit laat ik me nog zo inpakken, ik dacht al veel vragen gesteld te hebben, ook al had ik 't gevoel dat ze dat niet graag hadden.
Hoe ze aan genoeg vetten komt? Euh, ik heb net 2ml zonnebloemolie aan haar wortelpapje toegevoegd.
Ik hebbnog eens nagedacht opver borstvoeding de eerste dagen, wel, ze heeft zeker de eerste elf dagen geen bv gehad want ik kreeg misschien 5ml bij mekaar in het ziekenhuis en dat was zeven dagen. Thuisgekomen ging het plots spectaculair beter ook alw as ik nog maar 15' thuis en zonder baby. Enkele maanden later, toen de eerste kolfonderdelen versleten waren, besefte ik dat ik in het ziekenhuis ook versleten onderdelen had gekregen, dat witte dingetje was helemaal krom. Ik ben helemaal pro hergebruik maar dit ging dus wellicht te ver. Intussen had ze dus al melk gehad, hopelijk wel hypoallergene want ik heb dat zeker gevraagd van zodra ik kon.

Kolfapparaat

Ik heb voor mijn premature zoontje ook veel moeten kolven, In het begin deed ik dat met de Medela Symphony (als ik me goed herinner), later ben ik die Ameda Lactaline gaan huren omdat die een stuk goedkoper was. De dubbelzijdige Medela kostte wel 2,25 Euro per dag.... maar dat is dan ook een professioneel apparaat, voor ziekenhuizen e.d., veel te duur voor particulieren. Ik merkte ook wel een flink kwaliteitsverschil. Die Medela voelde gewoon veel steviger aan en je kunt er meer op instellen, de extremen liggen veel verder uit elkaar. De Medela zette ik altijd heel zacht, de Lactaline draaide ik veel verder op omdat deze veel minder krachtig is.
Dus als je het kolven nog even een boost wil geven is het misschien een goed idee om een tijdje een onder kolfapparaat te huren? Ons academisch ziekenhuis had een winkeltje waar je het kon huren.
Succes!

Bijvoedingforum

Je kunt misschien ook naar het bijvoedingforum gaan voor advies, overleg, uitwisseling van ideeën en ervaringen of om je hart te luchten. Stefan Kleintjes is een van de beheerders van dit forum, met lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen. Het is dus zeker borstvoedingsvriendelijk en het gaat er vaak over allergie en voedingsproblemen. Het forum gaat over de combinatie van bv of kv met (bij)voeding, en over voeding voor jonge kinderen.
Je moet inloggen om het merendeel van de discussies te kunnen zien, zonder inloggen zie je niet zo veel.
http://bijvoeding.freeforums.org/portal.php

Loentje

Loentje

29-09-2009 om 14:26

Re kolfapparaat

Ik dacht dat die Ameda de allerbeste was omdat je alles kon regelen. Nu, sterker trekken is niet nodig, ik verdroeg de ze al amper...In het ziekenhuis gebruikten we er zo een en van de ziekenkas kreeg ik er ook zo een. Goh...

Loentje

Loentje

29-09-2009 om 14:27

Re bijvoedingforum

Dankjewel voor deze tip, ik ben er al gaan kijken, heb me geregistreerd, nu nog een beetje de weg zoeken en dan mijn vragen lanceren.

Loentje

Loentje

29-09-2009 om 14:29

Neocate en bv

Neocate verdraagt ze niet zo goed, tot onze ontgoocheling. Ik lees wel dat het enkele dagen tot twee weken kan duren eer het goed valt. Ik ben van plan namiddag een fles moedermelk te geven, die zou nu toch ook al redelijk hypoallergeen moeten zijn. Zou het een slecht idee zijn om zowel Neocate als moedermelk te geven nu?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.