Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Fianna

Fianna

12-10-2010 om 11:13

Van ritalin naar concerta

Net overlegd met de kinderarts en we hebben besloten om zoon te laten overstappen op concerta (hij krijgt nu ritalin). Dit omdat op school echt merkbaar is wanneer zijn medicatie uitwerkt en dan is het nog geen tijd voor een nieuwe pil. Hij krijgt 27.5 mg.
Iemand ervaring met het overstappen van ritalin naar concerta? Ik heb wel eens begrepen dat het nadelig kan werken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

19-10-2010 om 17:49

Fladder ot

Schandalig dat school de druk opvoert met de wetenschap dat het afgeraden wordt ivm epilepsie...

fladder

fladder

19-10-2010 om 18:41

Polly en bastet

Polly, hij heeft asperger. Officieel geen ADHD, maar wel aspecten daarvan. O.a. flinke concentratieproblemen die alleen maar erger worden.

Bastet, de druk is van de ketel. De boodschap is duidelijk: het is een lapmiddeltje, maar er is meer aan de hand. Zie het onderwerp dat ik hieronder heb aangesneden. We hebben hier te maken met een kind dat niet opgewassen is tegen de eisen die "het gewone leven" aan hem stelt. Concerta/Ritalin kan een hulpmiddel zijn, maar in zijn geval niet voldoende.

Ik heb school duidelijk gezegd dat ik niet meer de pendelboodschapper tussen hen en de dokter wens te zijn en dat ze beter rechtstreeks contact op moeten nemen met de dokter als ze problemen hebben. Dat is nu voor alle partijen duidelijk. Maar er is ook duidelijk besproken wat al langer in mij rondgonst n.a.v. div. gesprekken hier en daar. Namelijk: dat dit kind het zelfs met een medicijninfuus (bij wijze van spreken) niet gaat redden, op school noch op het werk, en in de toekomst naar een beschermde woonvorm zal gaan.
Maar daarvoor verwijs ik naar mijn nieuwe topic hieronder.

Fianna

Fianna

19-10-2010 om 20:36

Fladder

jeetje zeg, ik vind 54 mg al een behoorlijke dosering! Dat verhogen, pffff.
Je hebt ook nog medikinet, misschien is dat nog wat? En dan uiteraard niet om hem 100% normaal te krijgen, maar misschien minder onrustig.
Sterkte ermee!

Fianna

Fianna

19-10-2010 om 21:51

Oja

Elisa,
Bedankt voor je uitleg over het verschil tussen die 2.

Succes met je zoon en de mislukte stopweek. Ben benieuwd wat de psych zegt.

anna van noniemen

anna van noniemen

31-10-2010 om 16:39

Hoe gaat het nu, fianna, elisa?

met de kids?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-10-2010 om 19:03

Anna

Hier net een week op de hogere dosering Concerta (27mg) en het gaat lekker op die dosering! Over anderhalve week voor evaluatie terug naar de kinderpsychiater maar wat zoon en mij betreft houden we het op 27mg.
Geen verminderde eetlust, geen (in)slaapproblemen. Hij kan zich beter focussen, voelt zich rustiger in zijn hoofd en lijf dus het werkt allemaal naar behoren

Fianna

Fianna

31-10-2010 om 20:16

Tja

Ik ben er nog niet over uit. Hij is wel onrustiger, wat meer tics, maar hij lijkt wel vrolijker, ondeugender, een grapjas, een clown, maar ook dwarser koppiger enz. Dat hij zo vrolijk is, is heerlijk (niet dat hij daarvoor niet vrolijk was hoor, hij lijkt alleen veel losser ofzo) en dat hij meer geluiden maakt, tics heeft enz moeten we maar op de kop toe nemen. Alleen lijkt hij ook af en toe wat agressiever, maar dat lijkt nu ook weer af te nemen. Maar de hamvraag: hoe gaat het op school? Geen idee nog, door oa herfstvakantie. Ga het deze weel aan zijn juf vragen.
Fijn dat het goed gaat Elisa

anna van noniemen

anna van noniemen

01-11-2010 om 20:14

Fijn elisa

dat het zoveel beter gaat!

anna van noniemen

anna van noniemen

01-11-2010 om 20:14

Jammer fianna

dat het nog niet goed uitpakt...

Fianna

Fianna

01-11-2010 om 21:39

Te hoge dosis?

Ik heb dit wel al met de kinderarts besproken en we kijken het dus nog even aan. Wel zei zij dat het ook kan komen doordat die 27 mg een te hoge dosis is. Iemand ervaring daar mee?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-11-2010 om 22:53

Te hoge dosering

Onze kinderpsychiater is erg terughoudend met het ophogen van Concerta-doseringen omdat een te hoge dosis juist averechts kan werken. Het kind wordt dan drukker en vertoont weer meer pre-medicatie symptomen. Zie ook het draadje ergens beneden van An over hogere dosering.

Fianna

Fianna

02-11-2010 om 09:03

Elisa

Ja, dat is wat de kinderarts ook zei, dat het averechts kon werken. Ik kijk het nog even aan, heb volgende week toch een telefonisch consult met de arts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.