purk
20-05-2011 om 15:40
"vermaak" op woensdagmiddagen
Onze oudste zoon, ADD en zeer moeilijk lerend, kan zich maar moeilijk vermaken op woensdagmiddagen en vrije dagen. Hij kan slecht tot een spel komen, b.v. lego-en of playmobillen. Hij vindt dat op zich wel leuk speelgoed om mee te spelen, maar tot fantasie komen of er lang mee doorspelen, lukt hem simpelweg niet.
Het liefst wordt hij de hele dag vermaakt. Dat hoeft niet supersonisch te zijn, maar; mee boodschappen doen, samen koken, samen auto wassen etc.
Hij kan ook al erg down thuis komen op b.v. woensdagmiddag: ....wat kan ik gaan doen, ik heb niks te doen, wat moet ik nou....
Vandaag hebben we een gesprek met de orthopedagoog gehad en die opperde dat we van te voren met hem al kunnen bedenken wat we die middag/dag gaan doen.
Als ik eerlijk ben, raak ik wat uitgeput met wat ik met hem kan doen op die vrije dagdelen. Zoon zou het prima vinden om de hele tijd iets met een scherm te doen, maar daar heb ik toch wel erg veel moeite mee.
Daarom ben ik benieuwd van wie dit herkennen, hoe jullie vrije middagen/dagen inkleden met je zorgenkind. En hoe verdelen jullie "schermtijd" op zo'n dag?
Zoon heeft weinig kinderen waar hij mee speelt. Zojuist zei hij nog: zo school is klaar, even rust. Dus de behoefte is ook niet dringend aanwezig om te spelen met andere kinderen.
Even een schets van zijn week:
ma-middag: met oma
di-middag: jeugdtuin of met oppas
wo-middag: met mama en half vijf hockeytraining
do-middag: jeugdtuin of met oppas
vr-middag: vijf uur judo
za-ochtend: hockeywedstrijd
Best een volle week, maar hij vindt alle activiteiten leuk en gaat er met plezier naar toe.
Voor de totale beeldvorming. Er is ook nog een broertje. Die huppelt door het leven, speelt veel met klasgenootjes en in het weekend met buurkinderen. Samen spelen gaat wel goed, maar broertje is niet veel beschikbaar. Dat laatste moet ook niet, maar dat even om het beeld compleet te maken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips. Alvast bedankt.
groetjes van Purk

purk
25-05-2011 om 20:58
Hoe ging het vandaag
Vandaag was zoon de hele dag vrij.
We zijn de dag begonnen toen jongste weg was met het maken van een program. Hij mocht alles op schrijven en ik heb aangegeven wat voor een praktische dingen ik eigenlijk moest doen (boodschappen, naar schadeherstelbedrijf, tanken, bezoekje huisarts, tussendoor koffiedrinken met zoon). Daarmee hadden we de ochtend al leuk gevuld. En het ging ook verbazingwekkend goed. We hadden samen een boodschappenlijst gemaakt en hij racete door de supermarkt. Haalde meerdere dingen tegelijk om dat die toch op de route lagen.
Om kwart over elf waren we klaar met alles en toen ben ik wat voor mezelf gaan doen. Hij is even gaan ds-en. Allebei schermtijd
Toen bleek dat jongste ging spelen 's middags was dat ook prima. Hij heeft tosti's gemaakt en die hebben we samen opgegeten.
Vervolgens zijn we samen naar een bedrijf voor trampolines geweest. Even orienteren, cadeau voor verjaardag jongste. We delen dus nu een geheim. Hij heeft zich nog vermaakt daar met het kijken naar trekkers en meer van dat spul.
Terug heeft hij even op de laptop Andre van Duin zitten kijken en toen zei hij uit zichzelf....(ik viel bijna van mijn stoel)...ik ga even hockeyen buiten. Dat doet hij normaliter echt nooit!!!
En vervolgens heeft hij wel een half uur buiten gepielt met hockeystick en bal. Ik ben nog een keer wezen kijken naar een truukje dat hij opeens kon. Na het eten weer en toen moesten we richting Avond4daagse.
Echt een goede dag dus! Ik heb hem niet bewust ge-entertaind, heb de dingen gedaan die ik moest doen. We hadden het beide naar ons zin.
Ik denk trouwens dat hij op het hockeyen is gekomen, omdat we het wel over een doe-doos maken hebben gehad. Dat hadden we namelijk 's middags willen doen. Toen bleek dat jongste vanmiddag weg was, konden we mooi even erop uit om te orienteren op een trampo.
We hadden al wel een beetje gebrainstormd welke activiteiten hij allemaal leuk vindt om te doen als hij zich verveelt. Dus wellicht is er wat blijven hangen. Echt een goed idee, Monique D.
Mede dankzij jullie tips kijk ik echt tevreden terug op vandaag. Volgens mij zoonlief ook, die zuchtte net in bed, het was een leuke dag.
groetjes van Purk

billie
25-05-2011 om 23:54
Oeps
Sorrie, wist niet dat ik dat stukje van bericht verstuurd had, was per ongeluk. Was maar een stukje, had er een hoop bij gezet maar uiteindelijk niet verstuurd, kwam iets tussen Was half om half een grapje, want ik snap je natuurlijk best! Staat nu wel raar, zoals ik het verstuurd had. (maar deels serieus, weet niet of ik het zelf zo erg zou vinden. Als ik het goed begrijp gaat het vooral om de woensdag een paar uurtjes. Ik zou die zelf lekker samen invullen, of iemand anders zoeken daarvoor als je het niet wilt.)

Philou
27-05-2011 om 07:53
Purk
Klinkt goed, afgelopen woensdag. Wat een verschil. Heb je mooi voor elkaar zo.