Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Vroegâh, de taartjes bij de C1000

Vroegâh, toen de C1000 nog bestond, verkochten ze er taartjes om aan te sterken. 
Die zoek ik nu. Wie weet waar ze nog te koop zijn of hoe ze heetten (of de naam van de fabrikant). 

Deze gaf ik wel eens aan kind om wat extra aan te komen. 

Kind is nu puber/jongvolwassene en heeft van de assistent van de huisarts te horen gekregen dat het BMI te laag is. Dit schijnbaar simpele zinnetje heeft tot mijn afgrijnzen een enorme weerslag gehad want kind maakt zich sindsdien zorgen over het gewicht en neemt dagen achtereen geen medicatie zodat er bijgegeten kan worden. Dit heeft een weerslag op schoolprestaties en het dagritme (dat is nu helemaal verstoord). Wij hebben voorgesteld om een afsprak met de huisarts te maken voor een verwijzing naar een diëtist, maar dat wil kind niet. 
Wat moet ik nu?


Volgens mij hebben ze bij de jumbo zoiets in het vriesvak staan. In de buurt van andere “gewone” taarten. Ik weet niet hoe ze heten. Even gegoogled, je hebt zoiets en die heten “bouwsteentjes”.

Die heten bouwsteentjes, volgens mij heeft Jumbo die idem nog

Innopastry mini bouw steentjes, 8x 30 gr €5,99
Of 4x 55 gr €5,29

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

31-01-2023 om 10:26

bouwsteentjes. Vaak kan je ook toetjes enzo bestellen bij de jumbo. Deed ik vaak voor mijn kinderen vroeger Ivm ondergewicht. 

Ik zou toch (ook) sturen op een nieuwe afspraak bij de huisarts. Zonder meteen over een doorverwijzing te beginnen. De huisarts kan namelijk aan je kind uitleg dat de aanpak van puber niet de juiste is en zorgt voor onnodige en onwenselijke resultaten op andere vlakken. En kan misschien al wat tips geven.
Op gezondheidsvlak zou ik met een iadh-kind in de puberteit expertise zoeken waar die voorhanden en laagdrempelig is. De huisarts dus.

Ze heten bouwsteentjes inderdaad en ze zijn vziw met name verrijkt met eiwit. Maar als je kijkt wat er per stuk aan eiwit in zit, kan je beter skyr of zelfs volle yoghurt kopen. 

Eventueel de Nutricia dranken gebruiken die bij de apotheek en drogist te koop zijn voor mensen die aan moeten sterken (Fortimel geloof ik). 

Temet schreef op 31-01-2023 om 10:59:

Ze heten bouwsteentjes inderdaad en ze zijn vziw met name verrijkt met eiwit. Maar als je kijkt wat er per stuk aan eiwit in zit, kan je beter skyr of zelfs volle yoghurt kopen.

Ik denk dat het inderdaad beter is om een andere keuze te maken, als ik kijk wat erin zit aan onverzadigd vet of suiker 31g (per 100g)   Taartjes geven om een gezond gewicht te krijgen, is voor mijn gevoel geen goed idee. 

Een nichtje van mij met ondergewicht (geen eetprobleem) kreeg van de dietist het advies om volvette varianten te gebruiken voor alle zuivelproducten en bijvoorbeeld roomboter i.p.v. halvarine en extra tussendoortjes te eten, bijvoorbeeld s avonds voor de tv - wel verantwoorde tussendoortjes natuurlijk .
Eigenlijk precies het omgekeerde van wat je krijgt aangeraden als je wil afvallen 

Een nichtje van mij met ondergewicht (geen eetprobleem) kreeg van de dietist het advies om volvette varianten te gebruiken voor alle zuivelproducten en bijvoorbeeld roomboter i.p.v. halvarine en extra tussendoortjes te eten, bijvoorbeeld s avonds voor de tv - wel verantwoorde tussendoortjes natuurlijk .
Eigenlijk precies het omgekeerde van wat je krijgt aangeraden als je wil afvallen 

Ik zou zelf ook niet snel kiezen voor aankomen door middel van taart, koek, snoep en andere ongezonde dingen. Daar zitten veel calorieën in, maar ook veel suiker en weinig voedingsstoffen. Ik zou dan eerder kiezen voor volle yoghurt, volle kwark, volle melk, nootjes, dat soort dingen.

Ik weet niet hoe oud je kind is, maar je hebt het over stoppen met medicijnen om bij te eten, waardoor ritme en school minder goed gaan. Is dat ADHD-medicatie? Daarvan is bekend dat het de eetlust kan remmen. Wat ik zou doen, is samen met de psychiater kijken naar een alternatief en/of naar de huisarts gaan voor advies of doorverwijzing. Een kind kan heel veel niet willen, sommige dingen bepalen ze niet zelf. 

Leene

Leene

31-01-2023 om 12:35

Hoe oud is je kind en wat is de BMI. Is er echt sprake van fors ondergewicht? Of is er sprake van een assistente die niet alles duidelijk op een rijtje heeft. Mijn dochter van 15 heeft een BMI van net 17. Groeit al ruim een jaar niet meer, eet alles wat los en vast zit maar komt gewoon niet aan. Zelf heb ik jarenlang ( ook toen ik jong volwassen was) een BMI gehad van zo rond de 17. Was niets aan de hand. Ik kreeg het er gewoon niet aangegeten. Net zoals ik nu een aantal kilo's zou moeten afvallen en dat gaat ook  moeizaam
Zolang er geen sprake is een BMI van onder de 15,5 en je kind eet goed zou ik me geen zorgen maken. Als hij wel fors ondergewicht heeft, zou ik geen bouwsteentjes gaan kopen maar naar een dietist gaan.

Wat je ook nog kan proberen is om je kind richting sport(school) te sturen met de boodschap de spieren wat te ontwikkelen. Daar krijgt het kind vanzelf meer honger van, en meer spieren betekent ook een hogere bmi. Zwemmen is hier ook denk ik heel geschikt voor.

En hoe is je kind gebouwd? Mijn zoon is mager als een lat, omdat hij van zichzelf niet heel veel eet en ook van zichzelf weinig spiermassa heeft. Ik weet vrijwel zeker dat hij op een (te) laag bmi zit, dat zat ik zelf op die leeftijd ook (das war einmal...) en als dat de bouw van je kind is en je kind is verder goed gezond dan is dat geen enkele reden tot zorg. Maar goed, dat weet je misschien al lang, het is je kind dat hier een probleem mee heeft. 

Philou

Philou

31-01-2023 om 13:16 Topicstarter

Dank voor jullie reacties.
Tot zo ver wil kind geen afspraak met de huisarts maken en dwingen gaat natuurlijk niet. Ondertussen heb ik zelf een consult aangevraagd bij de huisarts, voor advies en tips maar ook met de vraag of ze over hun eigen beleid willen nadenken mbt pubers. Ik verwacht niet veel van het consult gezien mijn eerdere gesprekken met hem over zijn beleid (zie hier onder). 

Wat betreft de tip voor een verwijzing naar de psychiater. Er is een diagnose add en voorgeschreven medicatie (die inderdaad de eetlust remmen,  vandaar de reden om tijdelijk te stoppen, paar dagen, zoals in het weekend met als doel bij eten). Ik kan een verwijzing naar de psychiater bespreken met de huisarts maar zo simpel is het niet. 

In het begin van de diagnose add, hadden wij een (kinder)psychiater maar die is er ondertussen mee opgehouden en er is in onze woonplaats een groot gebrek aan psychiaters met kennis van add. 
En dat is niet het enige. 

Een aantal jaar geleden was de regel (maar zal de huisarts er naar vragen of dat nog steeds zo is) dat je maar 1 interventie per keer kon krijgen. Wij hebben toen, nadat de medicatie eenmaal goed was ingesteld bij de kinderpsychiater, besloten om andere hulp mbt add te zoeken. Dat was met de afspraak dat we tzt terug bij die psychiater konden als het nodig was en volgens de regels weer kon. In de tussentijd mocht ophoging van medicatie besproken worden met de huisarts als tussenpersoon. Zo bleef de psychiater toch enigszins betrokken. Dus als er ophoging nodig was, belde de huisarts met de psychiater die dossier over kind had en werd er zo iets bijgesteld. Soms werden wij nog even gebeld voor informatie.
  
Alleen, de controles die door de psychiater werden gedaan (lengte, bloeddruk, gewicht, bmi) vonden niet meer plaats. De huisarts vond dat een probleem en bedacht daar wat op. Daarom heeft de huisarts ondertussen als protocol in zijn praktijk gesteld dat de assistente elk half jaar lengte, gewicht en bloeddruk meet. Zij vraagt hoe het op school gaat en of de medicatie afdoende is. Tot zo ver is het allemaal prima maar waar voor mij de schoen echt wringt, naast de uitspraak over het bmi door de assistente (zonder een verwijzing naar de huisarts of diëtiste en zonder dat wij als ouders daarover ingelicht worden (hoor je een paar dagen later pas, kleine stukjes die je maar zelf bij elkaar moet leggen)), is dat als de medicatie niet afdoende is, dit teruggekoppeld wordt door de assistente aan de huisarts, die zonder kind te zien, overlegt met de psychiater van de praktijk waarvan ik de naam niet ken, niet mag weten, die we niet te zien, te spreken krijgen, die ook de kind niet te zien krijgt en verder ook geen vragen aan de kind kan stellen. Daarmee krijg je een soort “one size fits all” en dat voelt niet goed. Het geheel voelt ondertussen als een soort gevang..

Dat vind ik ook wel gek hoor, dat een psychiater medicatie kan voorschrijven aan iemand die hij niet kent, niet ziet, niet spreekt en ook de ouders of de huisarts niet. Alleen op basis van de mening van een assistent? 

Hoe hoog is het BMI? Is je kind verder gezond? Zijn er andere klachten, bijvoorbeeld het altijd koud hebben, geen energie hebben etc.?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.