Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Zoon laten testen op ASS / Autisme


@glazenbol Zolang je er zelf geen last van hebt, is er ook geen reden om het te onderzoeken inderdaad

En ik begrijp je reden voor die post nu. Voor mij is het altijd wel een lastige opmerking geweest, juist omdat ik mede daardoor vaak overvraagd werd. Je weet gewoon niet wat er onder de oppervlakte zit bij mensen.

Maar het klopt dat om het zeker te weten TO toch echt bij een professional moet zijn. Er zijn ook diagnoses met overlappende kenmerken en wat het is is vaak als leek moeilijk te bepalen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

06-09-2021 om 10:22

AntonAnton schreef op 03-09-2021 om 11:40:

...

Het probleem van de test is voor ons ook vooral dat hij het al lastig genoeg heeft met alle dingen die hij moeilijk vindt (en wij ook), en dat zo'n traject ook nogal belastend gaat zijn. Ik stel me erbij voor dat dat een hele serie gesprekken met zich meebrengt en de nodige observaties thuis en dergelijke? Zo'n traject is niet iets dat per se heel fijn zou zijn in ons gezin nu, het dagelijkse leven is al pittig genoeg. Zijn daar ervaringen mee?
Het is voor mij iig de reden dat ik de stap niet zomaar zou nemen, maar toch wel een grote indicatie zou willen dat we het echt in de ASS-hoek moeten zoeken?

Bij ons werd het testen ook eerst afgeraden omdat dit te belastend zou zijn voor het kind en wensten ze ons eerst verder te helpen via ouderbegeleiding. Na een jaar sukkelen zijn we dan uiteindelijk toch voor een diagnose traject gegaan. Hiervoor waren inderdaad verschillende gesprekken nodig, zowel met ouders als met kind individueel en enkele testen omdat er al een deel testen vroeger waren afgelegd.

Vrij snel kwam hieruit de diagnose ass/odd, waardoor we ineens ook toelating kregen om hem naar het buitengewoon onderwijs te sturen. Wij zijn zeer tevreden met de diagnose omdat hij daarvoor compleet vastliep in het reguliere onderwijs en we nu stilaan weer een kind krijgen dat "graag" naar school gaat.

ps: het raar praten uit je OP, kan een teken zijn van echolalie. Dat deed mijn stiefkind ook. 

AntonAnton

AntonAnton

06-09-2021 om 16:09 Topicstarter

Dank voor alle reacties! 
Op de vraag naar mijn eigen ASS-status, geen idee. Ik ben zeer beta, en combineer perfectionisme met faalangst, dus wellicht pas ik wel in het plaatje....
En meteen daarop door: ik heb niet zelf al een diagnose gesteld. Ik heb een aantal bijzonderheden in het gedrag van onze zoon opgesomd. En daarbij heb ik dan natuurlijk ASS in het achterhoofd, maar ik kén de kenmerken zeker niet, zoals ook blijkt uit mijn empathie-opmerking. En ik heb bewust ook wat andere kanten proberen te beschrijven. Ik creëer natuurlijk een self-fulfilling prophecy, maar het doel was echt om een wat gerichter beeld te krijgen. Dat bepaalde kenmerken er wellicht bijv. heel goed bij aansluiten en andere juist helemaal niet, of dat het inderdaad ook iets overlappends kan zijn. En ik zie het ook als een startpunt om er wat meer mee bezig te zijn, blanco de huisarts bellen vind ik ook nogal wat. 
Goed dat er wordt opgemerkt over privacy overigens, daar had ik zeker rekening gehouden, heb bewust geen namen of herkenningspunten genoemd. Maar is het mogelijk om de tekst door een moderator te laten verwijderen? Want dan maak ik graag gebruik van die tip. Sowieso heel fijn hoe er hier wordt meegedacht!

Als je op je eigen OP gaat staan, kun je die melden. Dan kun je aangeven wat je verwijderd wil hebben. Bijvoorbeeld alle namen die er wel instaan, de kenmerken wat korter enz. 
Eigenlijk kun je bij de huisarts heel simpel beginnen; kind is heel vaak boos en dat op een extreme manier. We denken dat hij een dikkere handleiding heeft en met aanpassingen door ons en school een stuk fijner leven krijgt. Help ons. 

Dan kun je daarna wel het lijstje benoemen, waarbij ik heel erg zou letten op beschrijven en niet invullen. Dus niet hij heeft geen empathie. Maar wel; als er iets ergs gebeurt reageert hij alleen over de invloed die het op hem heeft. En maak duidelijk dat een coach niet geholpen heeft, en je nu meer en beter onderzoek wil. 
Ik herhaal Mezelf nog maar een keer; liever nu een periode van belastende onderzoeken dan nog 5 jaar lang frustratie en verdriet omdat de wereld en je kind elkaar niet begrijpen. 

Mijn kleinzoon is autistisch, diagnose Asperger, het is een labeltje, meer ook niet.
Maar juist door het labeltje, gaan er deuren open, bv begeleiding, gesprekken, cursussen, handvaten aangereikt krijgen enzenz.
Wij, zijn groootouders ,wij hebben een speciale grootoudercursus mogen volgen, wij gaan naar het autistencafe, praten en overleggen met zijn ouders, onze kinderen.
Kind is niet alleen, het hele gezin, familie is en wordt er bij betrokken.
Nu hij ouder is geworden,pubert, zijn er weer andere kanten van hem die wij zien, maar één ding zeggen wij iedere keer.
Kleinzoon, fijn dat je er bent geweest,wij houden van jou.

AntonAnton,

Ik zie je alle punten van ASS opnoemen. vermoedelijk heb je al gegoogled en heel veel gelezen. Lees ook eens Borderline. Dan zal je opvallen dat daar ook heel veel overeenkomsten zijn. En KIDD/KISS Syndroom ook.

Ik heb vanwege mijn ex-vrouw bij een AS / ADHD-ADD centrum gelopen. Daar gaven ze het advies om diagnose niet te vroeg te stellen. Hun redenatie was: Zo lang het kind geen problemen heeft, waarom zou je dan wat willen doen, en welke problemen wil je dan wegnemen of verhelpen.

Ik heb je tekst nog eens nagelezen en lees voornamelijk dat jij en misschien je vrouw moeite met hem hebben. 

Ik ben niet autistisch. Ik heb ook geen behoefte aan veel vriendjes. Nooit gehad. Als kind sliep ik ook nooit goed. Maar dat had met mijn slaapkamer en de relatie met mijn broer te maken. Drukte/prikkels. Ik heb daar grote moeite mee. Als ik in een drukke straat loop, vindt ik het lastig de prikkels buiten te sluiten. Maar heeft niet iedereen dat? Een raar stemmetje. Lijkt alsof hij de clown wil uithangen omdat hij zich onzeker voelt. Voor zover ik weet, voelt een autistisch kind zich nauwelijks verlegen. Die zijn heel puur. Hooguit zullen ze reakties van mensen op hun puurheid vaak niet altijd goed begrijpen. Maar ze zullen zich niet anders voordoen dan dat ze zijn. En dat hij snel boos is: Is hij gefrustreerd. Misschien heeft hij wel een hoge IQ en kan op school niet goed zijn draai krijgenb. Of misschien pesten ze hem wel op school en durft dat niet te zeggen.

Ik zeg niet dat je kind niet autistisch is. Maar wat je op het hart wil drukken. Ga je kind niet zitten diagnotiseren. En maak voor je kind geen problemen die er niet voor hem zijn. Een diagnose kan hem helpen, maar kan hem ook vreselijk in de weg zitten.

Mijn zoon is dyslectisch. Om dat te kunnen vaststellen testen ze ook zijn intelligentie. Zijn IQ is 123. Dus bepaald geen dom kind. Maar omdat hij dyslectisch is, behandelen ze hem altijd als iemand die een handicap heeft. Toen de keuze gemaakt moest worden HAVO of VMBO-T, viel vanwege zijn dyslexy het in zijn nadeel uit en werd het VMBO-T. Inmiddels doet hij het HBO. Maar dankzij de diagnose krijgt hij altijd het nadeel van de twijfel.

Robbie001 schreef op 08-09-2021 om 00:00:

AntonAnton,

…. Hun redenatie was: Zo lang het kind geen problemen heeft, waarom zou je dan wat willen doen, en welke problemen wil je dan wegnemen of verhelpen.

Ik heb je tekst nog eens nagelezen en lees voornamelijk dat jij en misschien je vrouw moeite met hem hebben.

I…Een raar stemmetje. Lijkt alsof hij de clown wil uithangen omdat hij zich onzeker voelt. Voor zover ik weet, voelt een autistisch kind zich nauwelijks verlegen. …Misschien heeft hij wel een hoge IQ en kan op school niet goed zijn draai krijgenb. Of misschien pesten ze hem wel op school en durft dat niet te zeggen.

Ik zeg niet dat je kind niet autistisch is. Maar wat je op het hart wil drukken. Ga je kind niet zitten diagnotiseren. En maak voor je kind geen problemen die er niet voor hem zijn. Een diagnose kan hem helpen, maar kan hem ook vreselijk in de weg zitten.

.

Hoewel je een paar goede opmerkingen maakt, sla je volgens mij de plank mis door te stellen dat de zoon van to geen problemen heeft. 

Dat heeft hij wel. Hij is boos. Heel vaak en heel veel. En dat hindert hem op school en thuis. Is het omdat hij te slim is? Autistisch? Een andere drie letter afkorting? 

Geen idee. Maar dat zijn omgeving zijn handleiding niet snapt blijkt uit alles en daar heeft hij hulp bij nodig. Die hulp uit blijven stellen vanwege stempelangst- dat kan als het iets is waar je af en toe last van hebt. Maar deze jongen heeft er altijd heel veel last van. En dat is de reden dat je het wel moet doen. 

(Overigens snap ik het schooladvies van je kind niet. Ik ken mensen met dyslexie in 6 vwo, dus het is niet standaard dat er daarom lager geadviseerd wordt. Maar wel heel vervelend als het voor je gevoel wel gebeurt - en hoe goed dat hij gewoon doorgezet heeft en nu hbo doet!)

@Robbie001

Voor zover ik weet, voelt een autistisch kind zich nauwelijks verlegen. Die zijn heel puur.

Elk kind is puur, tot ze de invloed voor hun omgeving gaan voelen. Voor autisten is dit vaak niet anders. Wat wel anders kan zijn is hun reactie daarop, omdat ze hun omgeving niet altijd even goed begrijpen. Een kind met woedenuitbarstingen door overprikkeling of overvraging is net zo min puur als een kind dat wel mee kan komen met hun omgeving. En dan heb ik niet eens over de kinderen die hun autistische gedrag gaan/leren maskeren. Zich zo aanpassen dat anderen het niet zien, terwijl ze er weldegelijk last van hebben. Weinig puurs aan.

En ja autisten kunnen ook verlegen zijn.  Ze kunnen zelfs liegen. Je benoemd het niet, maar dat is een mythe die vaak gekoppeld is aan puurheid.

Ik ben 23 jaar getrouwd geweest met een autistische vrouw. Asperger. En ik lees in het verhaal geen problemen. Woede aanvallen? Heb je dan gelijk autisme? Ik ben opgegroeid met een broer die tot op de dag van vandaag nog woede aanvallen heeft.. Autisme.. Absoluut niet.

Dus door te stellen dat woede aanvallen een teken zijn dat het kind problemen heeft, dan sla je denk ik de plank behoorlijk mis. Dan wil je alleen maar zien, wat je wil zien. Als mijn kind maar een stikkertje heeft, dan is die?????/ Ja wat is die dan?

Robbie001 schreef op 08-09-2021 om 09:00:

Ik ben 23 jaar getrouwd geweest met een autistische vrouw. Asperger. En ik lees in het verhaal geen problemen. Woede aanvallen? Heb je dan gelijk autisme? Ik ben opgegroeid met een broer die tot op de dag van vandaag nog woede aanvallen heeft.. Autisme.. Absoluut niet.

Dus door te stellen dat woede aanvallen een teken zijn dat het kind problemen heeft, dan sla je denk ik de plank behoorlijk mis. Dan wil je alleen maar zien, wat je wil zien. Als mijn kind maar een stikkertje heeft, dan is die?????/ Ja wat is die dan?

Niemand zegt dat het autisme is, maar als het dat wel is, dan kan het zeker helpen.

En als het dat niet is, ook prima. Dan hebben ze dat uit kunnen sluiten en kunnen ze eventueel verder kunnen onderzoeken wat kan helpen.

Ja labels/stickers kunnen voor sommigen vervelend zijn, maar Goden wat had het mij een ellende gescheeld als ik hem als kind al had gehad. Als ik niet eerst meerdere keren in mijn leven compleet vast had moeten lopen.

Maargoed ik snap het probleem met diagnoses sowieso niet. Het zijn hulpmiddelen, meer niet.

Imi

Imi

08-09-2021 om 09:18

Van de auteur van ern boek over ASS: "Als je een autist kent, ken je 1 autist. Ze zijn allemaal anders."

Dat je ex asperger heeft, maakt jou nog geen deskundige. 

Kind van TO is niet gelukkig en de ouders weten niet hoe ze hem kunnen helpen, dat is voldoende reden om hulp te zoeken, of het nu om ASS gaat of wat anders. Daar zijn die onderzoeken voor bedoeld.

Robbie001 schreef op 08-09-2021 om 09:00:

Il Woede aanvallen? Heb je dan gelijk autisme? Ik ben opgegroeid met een broer die tot op de dag van vandaag nog woede aanvallen heeft.. Autisme.. Absoluut niet.

Dus door te stellen dat woede aanvallen een teken zijn dat het kind problemen heeft, dan sla je denk ik de plank behoorlijk mis.

Als er iemand iets niet wil lezen, ben jij het. Het gaat me niet om welke stempel. Maar een broer met woede aanvallen, dat is niet fijn. Voor niemand. En een kind dat zich alleen maar kan uiten door boos te zijn, heeft ergens last van. 

Jij leest er de behoefte aan de autisme stempel die niet past bij je ex. Ik (wij) leggen uit dat onderzoek nodig is om de handleiding van dit kind te snappen, zodat hij beter in zijn vel zit. Wat voor afkorting daar ook bij hoort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.